S-tyyppi tiputtaa jäähdytysnestettä
S-tyyppi tiputtaa jäähdytysnestettä
Kuskin puoleisen eturenkaan taakse tulee pieni vuotoläntti aina ajon päätteeksi. Säiliö on suunnilleen suoraan vuotokohdan yläpuolella.
Onko kellään tietoa
lähteekö paisuntasäiliöstä joku ylivuotoputki tms. josta vuoto tulee?
Ylhäältäpäin katsottuna kaikki paikat näyttää aivan kuivilta, ja vuoto ei ole jatkuvaa vaan nimemomaan heti ajon jälkeen. Silloinhan paine järjestelmässä on ilmeisesti suurimmillaan...
Onko kellään tietoa
lähteekö paisuntasäiliöstä joku ylivuotoputki tms. josta vuoto tulee?
Ylhäältäpäin katsottuna kaikki paikat näyttää aivan kuivilta, ja vuoto ei ole jatkuvaa vaan nimemomaan heti ajon jälkeen. Silloinhan paine järjestelmässä on ilmeisesti suurimmillaan...
Kondenssivettä?
Oletko varma että se on jäähdyttäjän nestettä?
Ettei ilmastoinnin kondenssivettä, jonka auto laskee allensa ajon päätteeksi? Väristähän ne erottaa.
Köpi
Ettei ilmastoinnin kondenssivettä, jonka auto laskee allensa ajon päätteeksi? Väristähän ne erottaa.
Köpi
Säiliö
Jos olen oikein ymmärtänyt niin halkeava paisuntasäiliö on ollut S-typen ominaisuutena. Vaihto ei taida olla kovin paha homma? Oli joskus esillä jossain lehdessä (olikohan Jaguar world).
Viimeksi muokannut JuKu, Ti Kesä 12, 2007 9:28 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Tuttu juttu
minun S 4.0 teki samaa ja syitä oli kaksi. Ensin vaihdoin termostaattikotelon rungon, jonka muovi hapertui ajan saattoon kuuman koneen päällä. Muutama kuukausi meni hyin ja sen jälkeen tuli paisuntasäiliöön halkeama. Inchcapessa vaihto töineen about 220 €. Vikaa oli tosi vaikeaa paikallistaa, kun säiliö vuosi vain paineisena.
Jussi
Jussi
paisuntasäiliö
Kyllä se on hiushalkeama paisuntasäiliössä. Omassani täsmälleen samalla kohtaa oli maassa auton alla läikkä syylärinestettä, ja huollossa heti arvelivat vian olevan säiliössä. Paineistamalla sen löysivät, ja homma tuli kuntoon kun säiliö vaihdettiin.
XF 4.2 SV8
Kiitoksia vastauksista!
Jos tänään ehtis mulkasee sitä säiliötä, ellei ala vettä tyrkkää taivaalta.
Tuli tästä halkeamasta mieleen, että korjasin kerran yhden auton pissapojan nestesäiliön halkeaman kuumalla kolvilla. Ihan siististi sai sauman sulateltua yhteen ja hyvin piti. Onnistuiskohan tässä sama temppu, mitä ootte mieltä??? Tosin tämän tarvis kestää painettakin
Jos tänään ehtis mulkasee sitä säiliötä, ellei ala vettä tyrkkää taivaalta.
Tuli tästä halkeamasta mieleen, että korjasin kerran yhden auton pissapojan nestesäiliön halkeaman kuumalla kolvilla. Ihan siististi sai sauman sulateltua yhteen ja hyvin piti. Onnistuiskohan tässä sama temppu, mitä ootte mieltä??? Tosin tämän tarvis kestää painettakin
Oikeassa olitte, kuomat.
Paisuntasäiliö halki. Uusi paikalleen ja homma ok.
Aika heikkolaatuista muovia ovat käyttäneet. Säiliö oli monesta kohtaa mennyt huonon näköiseksi. Pelkällä paineistuksella ei saanut edes vuotamaan, mutta kun käytti konetta että nesteet kuumeni ja vähän painetta lisäsi niin jo alkoi valumaan.
Paisuntasäiliö halki. Uusi paikalleen ja homma ok.
Aika heikkolaatuista muovia ovat käyttäneet. Säiliö oli monesta kohtaa mennyt huonon näköiseksi. Pelkällä paineistuksella ei saanut edes vuotamaan, mutta kun käytti konetta että nesteet kuumeni ja vähän painetta lisäsi niin jo alkoi valumaan.
Tulipa sitten itsekin vaihdettua paisuntasäiliö. Perinteinen diagnoosi, eli punaista litkua paisuntasäiliön alla, joten ei muuta kuin kaivelemaan se säiliö räpylään. Pienenä yllätyksenä hommassa oli torx-ruuvit, joten ristipääruuvimeisselillä ja räikällä ei ihan pärjää. Aika kivuttomasti homma kuitenkin sujui "katupajassa". Operaatiossa pitää irroittaa pyyhkijät (mutteri per varsi), pyyhkijöiden alla oleva muovinen suojakate (7 torx ruuvia ja 7 muovista painonippaa) ja sen alta löytyvä metallitanko (7 pulttia). Tämän jälkeen säiliöön pääsee käsiksi kivuttomasti ja se on kiinnitetty kahdella muistaakseni 10 mm pultilla.
Säiliö on tungettu suhteellisen ahtaaseen tilaan, mutta saa sitä kaiveltua sen verran näkösälle letkuja irroittamatta, että säiliön kunnon pystyy diagnosoimaan valaisemalla säiliötä esim. taskulampulla sisältä päin. punainen jäähdytysneste on värjännyt halkeamat esimerkillisen hyvin näkyviksi tummiksi raidoiksi, joten epäselvyyksiä ei pitäisi syntyä.
Omassa tapauksessani säiliö oli lähes kauttaaltaan sisältä päin lähteneitä halkeamia täynnä. Osa näistä rupesi sitten tihkumaan paineen noustessa säiliössä. Korkki rupeaa päästämään höyryjä pihalle 120 kilopaskalin kohdalla (1.2 baria), joka kuulostaa suhteellisen paljolta. Ainankin se paine on onnistunut omassa takauksessani pistämään epäkurantin muovihärpäkkeen liian suurelle koetukselle. Ilmeisemmin tuolla paineella saadaan nostettua kiehumispistettä korkeammalle. En oikein muutakaan selitystä asialle keksi. Hauskana yksityiskohtana oli se, että ajellessani autolla paisuntasäiliön korkki raollaan, niin eipä kyllä säiliökään tiputtanut nesteitä tipan tippaa.
Brittiosa tarjoili uuden säiliön halvemmalla kuin British Parts, niin ei muuta kuin tilailemaan sieltä. Uusi säiliö tuli tilauksesta seuraavana päivänä ja koko vaihto-operaarioon meni nesteiden vaihtaminen mukaan lukien noin puolitoista tuntia. Jos tuota säiliötä meinaa itse ruveta vaihtamaan, niin kannattaa muistaa, että englantilaisissa Jaggeissa (ratti sillä väärällä puolella) myös paisuntasäiliö on toisella puolella ja täydellinen peilikuva toisen puolen paisuntasäiliöön verrattuna. (Ei mahdu mitenkään paikoilleen väärälle puolelle.) Jos osan meinaa tilata briteistä tai muualta, niin sillä LH ja RH merkinnällä siinä säiliön kohdalla on oikeasti merkitystä.
Positiivinen yllätys oli uudessa paisuntasäiliössä oleva anturi, jolle löytyi täysin korkkaamaton johto juuri oikeanlaisella liittimellä varustettuna säiliön ohi menevään johtonippuun teipattuna. Tökkäsin johdon sitten anturiin kiinni.
Mukavia talvikelejä!
Säiliö on tungettu suhteellisen ahtaaseen tilaan, mutta saa sitä kaiveltua sen verran näkösälle letkuja irroittamatta, että säiliön kunnon pystyy diagnosoimaan valaisemalla säiliötä esim. taskulampulla sisältä päin. punainen jäähdytysneste on värjännyt halkeamat esimerkillisen hyvin näkyviksi tummiksi raidoiksi, joten epäselvyyksiä ei pitäisi syntyä.
Omassa tapauksessani säiliö oli lähes kauttaaltaan sisältä päin lähteneitä halkeamia täynnä. Osa näistä rupesi sitten tihkumaan paineen noustessa säiliössä. Korkki rupeaa päästämään höyryjä pihalle 120 kilopaskalin kohdalla (1.2 baria), joka kuulostaa suhteellisen paljolta. Ainankin se paine on onnistunut omassa takauksessani pistämään epäkurantin muovihärpäkkeen liian suurelle koetukselle. Ilmeisemmin tuolla paineella saadaan nostettua kiehumispistettä korkeammalle. En oikein muutakaan selitystä asialle keksi. Hauskana yksityiskohtana oli se, että ajellessani autolla paisuntasäiliön korkki raollaan, niin eipä kyllä säiliökään tiputtanut nesteitä tipan tippaa.
Brittiosa tarjoili uuden säiliön halvemmalla kuin British Parts, niin ei muuta kuin tilailemaan sieltä. Uusi säiliö tuli tilauksesta seuraavana päivänä ja koko vaihto-operaarioon meni nesteiden vaihtaminen mukaan lukien noin puolitoista tuntia. Jos tuota säiliötä meinaa itse ruveta vaihtamaan, niin kannattaa muistaa, että englantilaisissa Jaggeissa (ratti sillä väärällä puolella) myös paisuntasäiliö on toisella puolella ja täydellinen peilikuva toisen puolen paisuntasäiliöön verrattuna. (Ei mahdu mitenkään paikoilleen väärälle puolelle.) Jos osan meinaa tilata briteistä tai muualta, niin sillä LH ja RH merkinnällä siinä säiliön kohdalla on oikeasti merkitystä.
Positiivinen yllätys oli uudessa paisuntasäiliössä oleva anturi, jolle löytyi täysin korkkaamaton johto juuri oikeanlaisella liittimellä varustettuna säiliön ohi menevään johtonippuun teipattuna. Tökkäsin johdon sitten anturiin kiinni.
Mukavia talvikelejä!
__________________________
There's no place like 127.0.0.1!
__________________________
There's no place like 127.0.0.1!
__________________________
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ma Maalis 14, 2011 6:13 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re:
Lainaanpa tätä vanhaa treadia, eli pissaa alleen munkin s. Ostin eBaysta tuon paisarin ja siinä on myös tuo liitin ja piuha löytyy niinikään niputettuna siitä paisarin vierestä.sippe kirjoitti:...
Positiivinen yllätys oli uudessa paisuntasäiliössä oleva anturi, jolle löytyi täysin korkkaamaton johto juuri oikeanlaisella liittimellä varustettuna säiliön ohi menevään johtonippuun teipattuna. Tökkäsin johdon sitten anturiin kiinni.
Mukavia talvikelejä!
Mitään ei kuitenkaan tapahdu vaikka piuhan kiinni laittaa.
Ilmeisesti tuossa uudessa paisarissa kuitenkin on pinnan korkeuden tunnistin, mutta saako sen jotenkin aktivoitua käyttöön?
Auto on siis S-type vm. 2000
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 12:31 pm
- Paikkakunta: Nokia
Re: S-tyyppi tiputtaa jäähdytysnestettä
Ei kellään olisi uutta paisaria tampereen seudulla? vm. -99 jäi auto niin sanotusti talliin muun rempan yhteydessä