xj-40 käynnistysongelma

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Arppa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Kesä 18, 2007 10:15 pm
Paikkakunta: Tampere

xj-40 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Arppa »

Terve kaikille!

Ekaa kertaa tänne kirjottelen ja nyt tarvis apua. Luekellu oon palstaa pitkin kesää ja asiantuntemusta ja tietoa tuntuis löytyvän.

Ekan jagen hanki reilu kk sitten Englannista hieman "pakko-ostoksena" halvalla. Siitähän sitten ongelmat alkokin..

Koeajolla auto ei käynnistyny kunnolla mutta aattelin että vikaahan pystyy sitten suomessa tutkiin. Kiire oli päästä suomeen muuttokuorman kanssa.

No, koelenkin heitin ja ihastuin autoon heti. pikaset kaupat ja auto baanalle.

Ekat tuhat km menikin hienosti, mitä nyt käynnistyksen kans oli ongelmia. Ei lähteny ekalla käyntiin ja tarvi vähän kaasua apuna.

Takana oli 10 tunnin ajo Ranskan Calaisista Ruotsin puolelle Helsinborgiin, sitten loppu kuskista mehut ja auto parkkiin huolotiksen pihalle ja parin tunnin unet että jaksaa ajaa tukholmaan.

Sitten alko tapahtuu,

auto käyntiin (kaasun kera...), vähän nihkeeltä tuntu liikkeelle lähtö, mutta totesin et auto ehkä ehti jäähtyy sen verran että antaa ny lämmetä ni eiköhän se siitä. Moottoritien ramppi alas ja kiihdytys n 100km/h. Sitten loppu voima, ei kiihtyny enää minnekää. Kaasua paino, auto alkaa nykimää ja moottori ei ota kierroksia. Sitten sytty check eng.-valo, fuel fail 26 ja hetken päästä FF44. No ei auttanu muu kuin väkisin yrittää ajaa auto johonkin moottoritieltä sivuun, siitähän ei moottori tykänny. Saatiin hinautettua auto Gislavedin Jaguar-huoltoon ja totesivat, että ketju hyppänny paikaltaan väkisinajon seurauksena. Hyytymiselle keksivät vian, että bensapummpu ei anna tarpeeksi painetta. Bensanpaineet katoo hetken ajon jälkeen (tarkistettu painemittarilla, liikkeellelähdös on vähä yli 2 ja sitten tippuukin 0,5). Nii ja puristuspaineet kaikissa muissa pytyissä ok, paitsi 2 jossa n. 20% alhasempi. No, uutta pumppua ei ollu heti käsillä, mutta jostain löyty käytetty. Meillä kun oli kiire päästä suomeen, niin vaihtoehtoja ei ollu.

Pumppu vaihdettiin ja päästiin jatkaa matkaa, n. 270km. Sitten tuli sama vika. "Onneks" oltiin Linköpingin ja Norrköpingin puolessa välissä ja Norrköpingistä löyty merkkihuoltamo, auto lavalla pihaan. Huoltoon viedessä sanottiin että pumppu ja suodatin on vaihdettu että vika ei oo niissä. No, ei auttanu sanominen. Vaihtoon meni molemmat ja tankin pesu päälle. Muuta eivät sanoneet korjanneensa. Olivat sitä mieltä että vika on pumpussa. Eipä ollu...

Norrköpingistä pääsi kuin pääsikin Tukholmaan ja sieltä Suomen-lauttaan ja turkuun. Turustakin pääsi hyvin Lempäälän tienoille Ideaparkin kohdalle, tiessä oli pieni notkelma ja vauhtia n. 130km/h. Auto niiaa kivasti ja pehmeästi, sitten heti sen jälkeen sama juttu, tehot jää notkelman kohdalle. Ajan moottoritieltä sivutielle, sammutan auton ja annan jäähtyä hetken. Sitten pikkuteitä nilkuttaen yritän päästä Tampereelle. Noin 20km pääsenkin suhtkoht hyvin mutta 2km ennen määränpäätä auto ei jaksa enää vaan hyytyy rampille. Auto hinaten paikalliseen Inchcapeen.

Siellä toteavat että vika on pakosarjan tiivisteessä ja pakosarjassa reikä. Hitsaavat reiän umpeen ku ei oo sijottaa 5000€(!!??) uuteen putkistoon.

Nyt on vielä se alkuperäinen käynnistysongelma. Autolla en ole uskaltanu hirveesti ajella ennen kuin selviää ko. ongelma ja putkisto saatu vaihdettua. Oikee puoli tukos, ei tapahdu mitää ku peittää putkenpään kämmenellä (Vasemmalta puolen ku kokelee niin alkaakin sakkaa).

Lisäks oon käyttäny auton Nokialla (täälläkin mainitussa ja aiheesta kehutussa) F-40 venttiilien tarkistuksessa ja säädössä. Kuulu ikävä ääni konehuoneesta vähän aika sitten. Sanoivat että kolme venttiiliä kieros ja pois paikaltaa. Samalla kuulu jotain suhinaa imusarjan puolelta (tai sitten jostain muualta, vaikea paikallistaa ummikkona) kakkospytyn paikkeilta. Sille ei tehty mitään.

Muutakin "pikkuvikaakin" löytyy, lämppäri puhaltaa jalkoihin vain lämmintä, pelleissä jonkin verran lommoja ja naarmuja, sähköantenni ei nouse tappiin, vasen peili silikonilla kiinni, uraherkkä jne...

Eli nyt siis tarvisin apua, rahat (n. 2500€) on menny huoltoihin ja olo on hyvin epätoivoinen. Mikä hitto on vikana?

Melkein on harkinnassa että myisin auton varaosiks, mutta kun on niin kiva ja mukava auto ajaa ja olla kyydissä...

Kiitokset jo niille jotka tän vuodatuksen jaksaa lukea loppuun ja suuret kiitokset niille jotka ehdottavat tai tietävät miten saan kesäkissani kuntoon!

Nii ja autohan on XJ6 3.2 -93 RHD


Arppa
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Huh, onpahan sulla tapahtunut. Meikäläinen kun on samaa matkaa tullut lukuisalla XJ40:sellä, aina mennyt nappiin!

No, ensinnäkin nuo Check Engine koodit: 44 on lambdatunnistimen koodi, ei siis toimi ja ECU säätää seoksen väärin. Voi olla liitinvika, mutta useimmiten syynä lambdatunnistimen vika, eli vaihto on operaatio.

26 on "air leak"-koodi, ilmavuoto siis, ja ECU säätää seoksen liian voimakkaaksi. Ilmavuotohan periaatteessa voi olla missä vaan, mutta ilmanottosysteemi/air flow meter on ne joita kannatta ensimmäiseksi lähteä tutkimaan.

Kyllä noissa pumput joskus laukeaa, vaihtohan on valitettavasti kohtalaisen hankala operaatio. Ja ovat hyvin saattaneet olla siellä Ruåtsin puolella oikeassa: käytetty vaihto-osa ei välttämättä ole uudenveroinen.

Eräs harmittava ominaisuus näissä muuten niin upeissa ja laadukkaissa (-93--94) autoissa on paloseinän ruostuminen. Sieltä löytyy myös maadoituspisteitä, ja mikäli ruoste iskee niihin, saattaa se aiheuttaa mitä kummallisimpia vikakoodeja. Vikakoodinhan ei sinäänsä luulisi vaikuttavan auton menoon, vai mitä :?. No, kuitenkin tekee - vaikka tulisi jonkun huonon maadoituksenkin takia. Info joka tulee k.o. paikasta menee ECU.un, ja sen lisäksi että vääränä (=asetettujen arvojen ulkopuolella olevana) antaa Check Engine varoituksen, se myös aoheuttaa ECU:n toiminnassa häikkää, eli varsinkin jollei k.o. vikaa olekaan olemassa ECU pyrkii kompensoimaan sitä "väärän" tiedon perusteella = kaikki sekaisin.

Hyvä asia on kuitenkin ettet ole vielä heittänyt kirveesi järveen. Nimittäin annan nyt kultaakin arvokkaamman neuvon: soita minulle niin pyritään löytämnään jonkinlaista ratkaisutetä ongelmiin! 046-8102818

Cheers,
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Re: xj-40 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Asiaan kuulumaton suhina imusarjan puolelta kuulostaa imupuolen vuodolta. Katsele löydätkö irtonaista alipaineletkua tai rikkinäistä tiivitettä.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Arppa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Kesä 18, 2007 10:15 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arppa »

Juu tapahtunu on..

Oman kissani pääsin ostamaan sen takia kun varsinaisesta "muuttoautosta" hajos Doverin kohdilla vaihdelaatikko korjauskelvottomaks. Uuden hankkiminen olis maksanu enemmän kuin auto itse, eli sille tielle jäi perintökalu Volvo 240GL -85. Ko. autolla kyllä päästiin Englantiin asti kun sinne muutimme.

Parin päivän reissu vaihtu viikon helvetiks. Oli huumori kortilla reissun aikana. Onneks nyt kuitenkin Suomessa.

Kiitokset Stefanille ja JuKulle vihjeistä ja korjausehdotuksista :D

Täytyypi katsoa läpi kunhan töiltä ehtii.


Arppa
Vastaa Viestiin