ECU:n korjaaminen?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

ECU:n korjaaminen?

Viesti Kirjoittaja HEE »

Tuolla Suomi24 -palstalla oli syksyllä paljonkin puhetta X300:n ECU ongelmista. Ongelman "omistaja" taisi olla nimimerkki "X300".
Löytyyköhän samaa henkilöä tältä palstalta?
Sain tänään tietää yhden firman joka korjaa ECU keskusyksiköitä, lukemani mukaan ainakin Mitsuun. Mutta toimintaideahan on loppujen lopuksi aivan sama noissa yksiköissä vaikka rakenne vaihtelee. Kannattaisikö tuotakin kysyä...

Yhteystiedot:
---
Tässä olis yksi joka korjaa ja huoltaa ainakin Mitsujen bokseja, mutta kannattaa kysellä miten on bemun boksit.
Finnware Systems, 044-5920250, finnwaresystems@kymp.net
---
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti välitetty

Viesti Kirjoittaja BRG »

Mailailin aikoinaan ko. kaverin kanssa niissä sähkömittauspuuhissa, pistin viestin eteenpäin.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Sovegrey
Viestit: 9
Liittynyt: To Marras 18, 2004 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu

ECU

Viesti Kirjoittaja Sovegrey »

Minähän tätä aihetta käsittelin viime syksynä toisella palstalla.

Onhan tätäkin palstaa tullut joskus lueskeltua, mutta en ole viitsinyt rikkoa teidän onnellista perheidylliä (kuinka hieno auto Jaguaari on ja kuinka upeaa on sillä ajaa). Minulle sen sijaan on suuri ihmetyksen aihe kun näen Jaguaarin liikenteessä.

Kun minäkin lopulta päätin toteuttaa pitkäaikaisen unelman ja hankkia Jaguaarin, niin siitä tuli minulle sellainen painajainen, että en olisi voinut ikinä kuvitella. Sen seurauksen olen kärsinyt jo useamman masennusjakson ja tämä tulee jättämään pysyvät jäljet loppuiäkseni käytökseeni.

Tuontiautoja on kehuttu minusta aivan liikaa, sillä tämäkin on sellainen tapaus. Kun ostin auton (X300 –95/96) 8 kk sitten, niin vikana oli pakokaasupäästöt (CO ja HC).

Autoon vaihdetiin lambdat ja pakosarjat (850E) viime vuoden kesäkuussa (autosähkökorj. Kylmäsellä Oulussa). Mutta ECU ei alkanut säätämään polttoaineen syöttöä. Ensimmäinen havainto oli, että lambdojen johdot olivat ristissä, siis joku oli vaihdellut niitä jo aikaisemmin. Mutta siitä huolimatta, vaikka johdot laitettiin oikeinpäin, niin ECU ei alkanut säätämään polttoaineen syöttöä, vaan se oli liian suurella edelleen.
ECU ohjaa moottoria default-arvoilla kylmänä, mutta kun moottori saavuttaa tietyn lämpötilan (tässä autossa noin 1min 30 s kuluttua), niin ECU yrittää siirtyä käyttämään säätösysteemiä. Tässä vaiheessa tämän auton moottori sammui. Kone käynnistyi kuitenkin uudestaan, ja tässä tilanteessa se käyttää taas jonkin aikaa default-arvoja (n. 40 s), kunnes taas yrittää ottaa antureiden informaation käyttöön, mutta moottori sammui taas.
Toisesta samanlaisesta Jaggesta käytettiin MAF:ia, mutta säätämistä ei tapahtunut ja moottori sammui. Korjaamon mielestä vika oli ECU:ssa.

Samaa mieltä oli myöhemmin Wetterin (Jaguaarin edustus) asentaja, kun käytin autoa siellä. Uusi ECU (eli ECM) olisi maksanut 3055 E. Wetterin mukaan toisesta autosta otettu ECU ei käy toiseen autoon, joten olisi tilattava tehtaalta uusi, jotta auto alkaisi toimimaan. Pitääkö paikkansa, en tiedä??? Koska osa oli niin kallis, niin päätin tutkia muita vaihtoehtoja.

Vaihdoin moottorin lämpötila-anturin, ei vaikutusta. Molemmissa vastusarvot lähes samat eli vanhakin oli siis kunnossa. Vaihdoin ECU:un elektrolyyttikondensaattorit (3 kpl), ei vaikutusta.

Käytin OAMKK:n autolabrassa. Inssi tutki kolme tuntia ja totesi ettei ole tälläista vikaa ennen ollut. Tässä muutamia havaintoja: lambdajännite teki pari kolme aaltoa ja sitten putosi nollaan. Hän huomasi myös, että fuel injection pinni(e)ssä jännite oli 1,5 V, vaikkei autossa ollut edes virrat päällä.
Kotona mitatessa jännite oli enää 0,6 V. Yritin tutkia asiaa. Jännite tuli Boxille Vehicle speed (P1105-28) johdon kautta, jossa jännite oli 12 V. Jänniteet sain putoamaan nollaan, kun poistin peräkontissa olevasta sulakerasiasta Body Prosessorin sulakkeen. Vuotiko ECU läpi jännitettä? Kyselin nettisivuilta (am. ja egl.) vinkkejä asiaan, mutta en saanut yhtään vastausta. En päässyt asiassa eteenpäin.

Hajin pari kuukautta sitten Tukholmasta hajottamolta ´uuden’ ECU:n, se maksoi siellä 3500 Skr. (Eivät lähettäneet postiennakolla, enkä uskaltanut maksaa etukäteen. Tulee varovaiseksi, kun kokee tulleensa huijatuksi).
Uusi ECU oli koodilla: LNA 1410 YD/211, (1996).
Vuosimallia 96 on alettu valmistaa nro:sta 754304, joten oma autoni katsotaan vuosimalliksi 96, vaikka on tehty –95 syksyllä.
Autoon on jo aikaisemmin luultavasti vaihdettu ECU, sillä siinä oli päiväys 18.1.1995 ja on tyyppiä LNA 1410 BE/211.
Katsoin parhaammaksi valita sellaisen Boxin mikä on siihen ajallisesti sopivampi.
Kytkentäkaaviot ECU:n ympäristössä ovat niin yhtenevät –95 ja –96 malleissa, että Boxien pitäisi käydä keskenään.

Kun laitoin ECU:n paikoilleen, niin moottori lähti käyntiin heti, joten jollakin lailla käy ainakin toisesta autosta otettu ECU. Mutta sammui 1,5 min kuluttua, kuten edelliselläkin Boxilla. Sen jälkeen ei sammunut, vaan nyt oli vain sammumisyrityksiä 35 – 50 sekunnin välein. Joten ECU ei lähtenyt säätämään. Suutimet edelleen liian kauan auki (n.5 ms), siis käytti default arvoja. Tyhjäkäynnillä suuttimien aukioloaika pitäisi olla 2,4 – 2,8 ms.
Sen sijaan kun lambdat eivät olleet kytkettynä lainkaan, niin mootori kävi hyvin, eikä sammumisyrityksiä ollut. Käytti siis koko ajan varajärjestelmää?
Uudella boxilla jännite myös 0,6 V fuel injektion pinneissä.
Vuotiko tämäkin ECU? Vai kuuluko olla? BRG:n mukaan hänen autossa jännite on nolla.

Koska moottori alkoi heti oireilla, kun lambadat kytki päälle, niin päätin lähettää ne tutkittavaksi Tomcolle(joka oli toimittanut lambdat, NTK- made in Japan) Englantiin. He totesivat, että ne on kunnossa. Johdotukset myös tarkistettiin, että ne oli autossa oikein (oli ok). Lambdat tulivat takaisin ja paikoilleen, mutta tilanne ennallaan. Heidän mielestä vika voisi olla liian pienessä polttoaineen paineessa. En mitannut, kun ei ollut laitteita. Kylmäsen asentaja sanoi mitaneensa sen silloin kun se oli heillä. Ohjekirjan mukaan paine pitäisi olle 3-4 baria.

Tässä tämä pääpiirteissään. Autosta on tutkittu monta muutakin paikkaa ja vikareittiä, kuten esim. johdotuksia, sensoreita ym.

Viime viikonloppuna (23.1) vein auton Helsinkiin tutkittavaksi, kun se ei näytä täällä tulevan kuntoon, eikä haluta nähdä enää koko komeutta.
Kaikenlainen apu on kuitenkin tervetullutta.
------------------------------------------------
Kylmäsellä kertoivat pari kuukautta sitten, että joku oli korjannut Kotkassa(?) ECU:n heillä korjauksella olevaan Mitsu Pajeroon. Vaihdettu yksi konkka ECU:n sisään. Ilmeisesti elektrolyytti konkka?

Yks uhri
Elämän pienet turhuudet tekevät elämästä elämisen arvoisen.
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

ECU

Viesti Kirjoittaja HEF »

No olipas sairaskertomus. Kyllä se varmaan hermoja koettelee.
En tiedä onko apua, mutta käypäs katsomassa täällä,
http://www.bba-reman.com
josko jotain jelppiä löytyisi.

Mulle eräs sukulaismuija aikoinaan esitti kun MK VII:n kanssa tappelin että : Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat. No siitähän vasta apua oli. Eipä ole enään aforismejaan lausumassa . :roll:
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Eihän tämä auta, mutta...

Viesti Kirjoittaja Jussi »

kun itsekin kompuroin Jaggen elektroniikan kanssa, niin tuli vaan mieleeni, että ECU ja ainakin S Typessä moni muukin piirikortti eli ECM vaatii asennuksen ja myös irroituksen yhteydessä autokohtaisen ohjelman syöttämisen. Se onnistuu vain Jaggen omilla WDS-laitteilla.

Tuli nimittäin esille, kun pitäisi vaihtaa ABSn ECM. Kyllähän sen itse voi vaihtaa, mutta ei ohjelmoida. Vaihtoohjeet ovat seuraavat: kopioidaan OBD-pistokkeesta ECMn asetukset, sitten vaihdetaan kortti ja lopuksi syötetään vanhat asetukset takaisin. Tehtaalta uusia osia tilattaessa proseduuri on sama kuten myös vaihto-osissa eikä ne asetukset pysy korjaamon WDSssä kuin max 12 tuntia, jonka jälkeen pitää erikseen syöttää ohjelmistopäivitys. Ja niitähän ei saa kuin merkkihuollosta Suomessa. :roll:

Onkohan nämä ehkä samanlailla myös X300:ssa ?

No joka tapauksessa tiedoksenne ja sekin, ettei moisia Jaguar WDS-ohjelmistointilaitteita ainakaan Etelä-Suomessa ole kuin Inchcapen pajalla.

Jussi

S Type 4.0 / 2000 ja edelleen jarruvikaisena
Vastatuuli
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
Paikkakunta: Mikkeli

Otan osaa!

Viesti Kirjoittaja Vastatuuli »

Hei !
ECU-ongelma! Kertomuksesi todella lähentelee kauhuelokuvaa. Otan vilpittömästi osaa ja kun istun Jaggeeni olo ei ole kertomuksesi jälkeen enää niin levollinen kuin tähän asti. Toivotaan ihmettä ja ongelmaan ratkaisua.
T:Vastatuuli
Jaguar Xj40 4.0S -94
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Tosi kurja juttu

Viesti Kirjoittaja jjj »

ja huonoa mainosta laatukissalle. Varmasti koko Kissakulman väki toivoo Inchcapen ottavan kunnia-asiakseen auton kuntoon saattamisen. Soita Pekkariselle!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: ECU

Viesti Kirjoittaja HEE »

Sovegrey kirjoitti:Kun minäkin lopulta päätin toteuttaa pitkäaikaisen unelman ja hankkia Jaguaarin, niin siitä tuli minulle sellainen painajainen, että en olisi voinut ikinä kuvitella.
Kyllähän tämä tarina vätää vähän hiljaseks...
Toivotaan nyt vielä parasta...
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Ongelmista

Viesti Kirjoittaja HEF »

Tuossa kun kaivelin lehtiä X- 300 kiinostuneelle, niin huomasin että Jaguar Enthusiast - lehdessä (kolmessa erillisessä numerossa) käsiteltiin varsin perinpohjaisesti X- 300 Engine Management System - aihetta.
Onko lehdet tuttuja, jos ei niin otanko kopiot aiheesta ja pistän tulemaan :?:
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Sovegrey
Viestit: 9
Liittynyt: To Marras 18, 2004 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu

ECU ongelma

Viesti Kirjoittaja Sovegrey »

Auto on ollut kolme viikkoa liikenteessä. Vianetsinnässä ja korjauksessa ei mennyt kuin 15 kk.
Auto tuli kuntoon Turussa Pekka Häkkisellä (hän esiintyi puskuri ohjelmassa keväällä).
Jagge (X300) oli siellä kolme kuukautta.
Autoon piti vaihtaa kaksi puolaa ja toinen lambda (uudestaan).

Vianetsintää sekoitti puolien osalta se, kun ne oli Kylmäsellä Oulussa tarkasteneet ja väittivät, että ne ovat kunnossa.
Puolat aiheuttivat käyntihäiriöitä, sillä kone sammahteli 1 min - 1,5 min välein. Tämä vika tuli Kylmäsellä, kun he vaihtoivat lambdoja.
Aikaisemmin luulin, että ECU alkaa ottaa käyttöön lambdoja ja ECU:ssa jotain vikaa ja käyntihäiriö johtuu siitä. Väärä luulo.
Kylmäsen asentaja väitti moneen kertaan, että vika on ECU:ssa.

Autossa on nyt paikoillaan Ruotsista haettu ECU ja toimii moitteettomasti.
Siis ECU:n voi vaihtaa toisesta autosta, jos se ei poikkea liian paljon (?).

Toinen lambda oli hajonnut kevään aikana ja sen tilalle Häkkinen tilasi Jaguaarilta uuden lambdan, se meni paikoilleen heittämällä. Sen sijaan Tomcon lambdassa piti vaihtaa lambda signaali ja maa keskenään (keltainen johto mustaan ja musta keltaiseen). Tässä Kylmäsellä alkoi ilmeisesti tökkimään. Eipä noista tarvike osista tiedä käykö johdot sellaisenaan(?).

Vanhasta ECU:sta ei ole varmaa onko se täysin kunnossa. Ei ole nyt kokeiltu, eikä uskallakkaan, kun kerran nykyinen toimii.
Pekkarisen (Inchape) mukaan ECU saattaa ottaa itseensä, jos sen runko ei ole maissa. Kylmäsellä ECU roikkui johtojen varassa.

Kylmäsen syntilista: väärin asennetut lambdat, puolien rikkoontuminen, väärät diagnoosit: puolat muka kunnossa ja ECU rikki(?). Jos ECU rikki niin se johtuu heistä.

Pari viikkoa sitten kävin Kylmäsellä ja ilmoitin, että olen korvauksia vailla. Työnjohtaja sanoi, ettei ala riitelemään.
Lähetin viime viikola selonteon ja korvausvaatimuksen.

Eilen tuli vastine asianajalta. Eivät maksa korvauksia, koska olen hakenut auton pois sieltä, enkä ole antanut heidän korjata sitä.

Tosiasiassa minun piti hakea auto pois Kylmäseltä ennen Juhannusta 2004, kun asentaja lähti kesälomalle, ettei auto veisi siellä turhaa tilaa.
Kun asentajan kesäloma oli ohi, niin menin Kylmäselle ja kysyin että jatkatteko korjaamista. Työnjohtaja ilmoitti, että he eivät ota sitä korjattavaksi, kun se on tuontiauto: siinä voi olla mitä vikaa tahansa.

Koska he eivät alkaneet sitä korjaamaan, niin pakkohan minun oli etsiä muita paikkoja.

Mutta miten minä tämän todistan, että en ole antanut heidän korjata sitä.
Asiasta olin hyvin tietoinen, että se korjaamo, joka aiheuttaa vikaa, niin heidän täytyy antaa se korjata.

Ei taida olla paljon mahdollisuuksia voittaa juttua käräjillä.
Oikeusjärjestelmän arkipäivää taitaa olla tämä, että asianajaja neunoo valehtelemaan asiakasta.
Elämän pienet turhuudet tekevät elämästä elämisen arvoisen.
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tero »

No jo on ollut vastoikäymisiä kerrakseen. Onneksi ainakin kissa on jo saatu kuntoon! Kannattaa kysyä jostain lakitoimistosta, miten menetellä. Mielestäni suullinenkin kieltäytyminen riittää ilmaisemaan sen, ettei kyseinen liike halua tehdä takuukorjauksia. Eli voisit saada ainakin osan maksamistasi rahoista takaisin.

Käsittämätöntä on se liikkeen tuontiautoon vetoaminen, kun yleisesti ottaen autoissa taitaa olla samat osat ympäri eurooppaa;) Toisin sanoen samat viat. Alunalkaen syntipukki ei liene itse tuontiauto, vaan vilpillinen auton myyjä, jos hän on viasta ollut tietoinen. Ja niitähän löytyy niin ulkomailta kuin kotimaastakin. Omalla ostosreissulla myyjä esitteli kaikki auton paperit pakokaasumittauksia myöten ja varmisti, että ymmärrän ne. Kaikki osoittautui pitävän kutinsa. Eli hyvin vilpitön mies, vaikka ennakkoluulot olivat aika kovat.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

voi jesus mikä urakka

Viesti Kirjoittaja HEE »

No ei ole sinua ainakaa liian helpolla päästetty tuon auton kanssa, mutta hieno homma että auto toimii nyt!
Onnea vain ja kovaa ajoa - vai miten se nyt menee...
Lupaan ottaa tänään yhden viskipaukun tuon autosi kunniaksi! :)
Sovegrey
Viestit: 9
Liittynyt: To Marras 18, 2004 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu

ECU ongelma

Viesti Kirjoittaja Sovegrey »

Kiitoksia kannustuksista. Sitäkin tässä myös tarvitaan.
Välillä on tuntunut, että tämä auto on lyhentänyt elinikääkin 10 vuodella.
Auto toimii kyllä nyt moitteettomasti.

Kävin tänään Kylmäsellä (korjaamolla).
Päästiin työnjohtajan kanssa molempia tyydyttävään sopimukseen.
Lakimiehen paperin hän kuittasi, että täytyihän hänen jotain keksiä, kun teknisten asioiden päälle ymmärrä mitään.

Työnjohtaja sanoi, ettei muista teilanneensa tuontiautoja sinänsä. Perusteli, että nytkin hallissa on yksi tuontiauto korjattavana.

Tämän auton aikana on tullut monesti mieleen sanonta: joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa.

Ostaessani auton, mietin että kehtaako nuin hienolla autolla ajaa.
Yli vuoden taistelun jälkeen ei osaa enää hävetä, on tullut arkisemmaksi ja ei voi kehua, että tämä on ollut yhtä juhlaa.
Elämän pienet turhuudet tekevät elämästä elämisen arvoisen.
Vastaa Viestiin