X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin

Viesti Kirjoittaja hkm »

Moi



Kun auton käynnistää kylmänä se starttaa välittömästi. Toisaalta kun moottori on lämmennyt normaaliin käyttölämpöönsä starttaaminen on hivenen vaivalloinen. Vika ilmenee siten, että starttausaika on huomattavasti kylmää moottoria pidempi (n. 2 sek) ja kun moottori käynnistyy niin tuntuu kuin auto kävisi aluksi vajaalla pyttymäärällä. Auton tehoihin moottorin lämpötila ei vaikuta mitenkään mutta tuossa startissa on jotain hämminkiä. Lisäksi lämpimänä käynnistettäessä auton sisällä haisee hivenen polttoaine. Onko muilla ilmennyt vastaavanlaista ongelmaa?



HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Ensiksi onnittelut todella hienon auton hankinnasta.

Omassa autossani starttaus kylmänä on hitaampaa kuin lämpinänä.
Lämpimänä auto starttaa kuin ajatus.
Bensa ei haise milloinkaan, kuten sen ei tosiaan pitäisikään.

Vika voisi olla ECU:ssa. Ymmärtääkseni ECU säätää mm. bensan ruiskutusta ja sinun tapauksessasi se saataa olla lämpimänä hieman rikkaalla.

No, onneksi joku palstan oikeasti asioista tietävistä kyllä antaa sinulle tietoa mistä mahdollista vikaa kannataa etsiä.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Kiitoksia. Itsekään en autoista juurikaan mitään tiedä mutta eräs tuttava totesi että yksi vianlähde voi olla polttoaineen paineensäädin - tai jotain. Toivottavasti nyt ei ECUssa kuitenkaan. Jos en väärin muista niin ECUn hinta on pauttiarallaa kolmannes auton markkinahinnasta ;) Autossa ei ole vikakoodeja, jonka uskoisin ilmenevän jos vika olisi elektroniikassa. Tiedä häntä sitten.

Kulutus on matka-ajossa noin 11L/100km ja pakokaasutestin mukaan kaikki on ok

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Aika ok

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

hkm kirjoitti:
Kulutus on matka-ajossa noin 11L/100km ja pakokaasutestin mukaan kaikki on ok

HKM
Joko sulla on hyvin kevyt jalka tai hyvin kevyt lasti. Meillä on ahtamattomalla 3.2L autolla matkakulutus noin 11L/100km... :)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Moottoritiellä satasen vauhdissa menee 10 litraa ja 120 km/h 11 litraa.

Noin siis suurinpiirtein. Voisi kait mennä vähemmänkin, mutta meikäläisen "karvalakki-mallissa" ei ole vakionopeudensäädintä :P
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
dreamer
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 12:28 am

Viesti Kirjoittaja dreamer »

hkm kirjoitti:Kiitoksia. Itsekään en autoista juurikaan mitään tiedä mutta eräs tuttava totesi että yksi vianlähde voi olla polttoaineen paineensäädin - tai jotain. Toivottavasti nyt ei ECUssa kuitenkaan. Jos en väärin muista niin ECUn hinta on pauttiarallaa kolmannes auton markkinahinnasta ;) Autossa ei ole vikakoodeja, jonka uskoisin ilmenevän jos vika olisi elektroniikassa. Tiedä häntä sitten.

Kulutus on matka-ajossa noin 11L/100km ja pakokaasutestin mukaan kaikki on ok

HKM
Minulla oli samanlaista ongelmaa, vaihdettiin polttoaineen paineensäädin Klaukkalassa ja parani sillä. Bensa haisi kyllä varsin voimakkaasti.

Omallani on parhaillaan mennyt bensaa Turku-Espoo-välillä rajoitusten mukaan ajaessa keskikulutuksena 9.5l/100km (XJ8 4.0 vm 2000).
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Voiko tuosta viasta aiheutua jotain harmia tekniikalle? Eikös tuo käytännössä tarkoita sitä että kone "kastelee" joka kerta kun sen käynnistää lämpimänä? Lienee tyhmä kysymys mutta kun en näistä vehkeistä juurikaan vielä tiedä ja kesälomareissulla olen par'aikaa. Takaisin on matkaa vielä reilu tuhat kilsaa ennen kuin pääsen kotio tuon kanssa.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
dreamer
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 12:28 am

Viesti Kirjoittaja dreamer »

Tiputtaako bensaa maahan? Minulla tiputti. Tulipalovaarahan siinä on, jos saa kipinää. Periaatteessa tuon koneen ei pitäisi ymmärtääkseni kipinää antaa, mutta voi kait se kipinä joissain tilanteessa tulla ulkoapäinkin. Korjaus ja osat on noin 250e luokkaa maksimissaan.
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Ei tiputa bensaa - ainakaan vielä. Tämä nyt on varmaan sitä kuuluisaa osaamattoman ylivarovaisuutta mutta tuleepahan selväksi. Oulun Wetterillä, joka toimii myös virallisena Jaguar-huoltona todettiin että yksi vikapaikka voi olla myös ilmamassamittari. Oman kokemukseni mukaan tässä tapauksessa vian pitäisi ilmetä myös ajon aikana. Tiedä häntä sitten.

Jos tuo vikapaikka on mainittu polttoaineen paineensäädin (eng. Fuel Pressure Regulator FPR/Rochester valve) niin satutteko tietämään missä se fyysisesti sijaitsee? XJR:ssähän välijäähdyttimet peittävät koneen aikalailla kokonaan.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

kat

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Katalysaattorit eivät pidä ylimääräisestä bensasta.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Kiitoksia vielä kertaalleen. Ohessa vielä rinnakkaiskeskustelua Jag Loversista jos jotakuta kiinnostaa tahi tulevaisuudessa "joutuu" lukemaan tätä threadia ;)

http://forums.jag-lovers.org/av.php?991339r78

Vien koslan huoltoon ja raportoin lopulta kun vika selviää.

HKM
Oulu
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

En ole asiaa saanut vielä hoidettua koska lähes kaikki pajat on kiinni tai täyteen buukattuja heinäkuussa. Pienenä lisähuomiona kuitenkin seuraavaa: Auto lähtee mainiosti lämpimänäkin käyntiin jos uudelleen käynnistäminen tapahtuu kohtuu nopeasti sammuttamisen jälkeen. Eli kun moottori on normaalissa käyntilämpötilassaan sammutettuna ja sen käynnistää esimerkiksi 15 minuutin jälkeen sammuttamisesta se lähtee hyvin käyntiin. Jossain on ilmeisesti vuoto, joko paineensäätimessä tai suuttimissa. Katotaan nyt.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
pekutsi
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2007 8:13 am

Sama vika

Viesti Kirjoittaja pekutsi »

Vaikkakin autoni on 1991 xj40.
Käynnistyy ihan ok kylmänä, lämpimänä kyllä käynnistyy, mutta sammuu ekalla startatessa.
Kun starttaa toisen kerran, lähtee käyntiin hapuillen,eli soutaa ja huopaa hetken,ennenkuin tasoittuu normaalille tyhjäkäynnille.
Ajaessa ei mitään ongelmaa.
Pekutsi sipoon vierestä(vuosaari)
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Terve,

Osaatko Dreamer tai kuka tahansa sanoa, mistä tuo polttoaineen paineensäätimen kannattaisi ostaa? Onko varaosanumeroa tiedossa?

Thanks in advance,
sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin

Viesti Kirjoittaja Kopi »

sinberg kirjoitti:Osaatko Dreamer tai kuka tahansa sanoa, mistä tuo polttoaineen paineensäätimen kannattaisi ostaa? Onko varaosanumeroa tiedossa?
Pikainen search Jag-loversissa kertoisi että Boschin "0 280 160 256" olisi yhteensopiva, mutta tarkista jostain. Paineensäätimen pitäisi olla oikean puolen fuel railin päässä, mutta en omastani pikavilkaisulla löytänyt. En tainnut löytää edes sitä fuel railia... :) Jos löydät, niin osan kyljessä voisi olla osanumero.
Jos tuo Bosch on oikea/yhteensopiva, niin se löytyy esim Tammer-Dieselistä tai Saab-kauppiaalta, oli käytössä 900:ssa ja 9000:ssa.

Siis en ole varma tuosta, tarkista!
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
ari1501
Viestit: 38
Liittynyt: La Maalis 08, 2008 7:51 pm
Paikkakunta: Pukkila

Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin

Viesti Kirjoittaja ari1501 »

Oma moottorini on levällään ja vilkaisin siitä regun tyyppimerkinnän. Se sijaitsee Köpin antaman kuvauksen mukaisesti oikean puolen bensatukin takapäässä. Siitä löytyy myös letkuliitäntä imusarjapaineelle, jotta myös ahtopaineilla itse bensan käyttöpaine säilyy samana. Päältä löytyy merkintä Denso 2901 96JV-9C968 EA - valitettavasti en löytänyt Jaguarin omaa numeroa tähän hätään. Yleensä nuo paineensäätimet eivät ole kauhean pahan hintaisia, voisi varovasti tiedustella vaikka Inchcapeltakin.


- Ari -
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
XJR Supercharged
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2008 9:07 am

Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin

Viesti Kirjoittaja XJR Supercharged »

Terve,

Ongelman kuvaus on 100% identtinen omani (XJR 1998) kanssa sillä erotuksella, että bensa ei tuoksu. Jos diagnoosi löytyy/on löytynyt niin kiinnostaa tietysti tietää..
JuhaXJR
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 6:11 pm
Paikkakunta: Klaukkala

Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin

Viesti Kirjoittaja JuhaXJR »

Veikkaisin moottorin lämpötila-anturia. Yleensä kaikissa moottoreissa on sellainen. Jos se on rikki, moottorin lämpötilaksi yleensä tulee oletuksena "kylmä" jolloin kylmäkäynnistys onnistuu mainiosti, mutta lämpimänä bensaa on aivan liikaa.
-Juha-
eerounta
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 12:11 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin

Viesti Kirjoittaja eerounta »

komppaan Juhaa. Mulla oli Renu 25:ssa samat oireet. Syyksi paljastui juuri kylmäkäynnistysanturi. Kaikenmaailman autosähköt koettivat syytä selvittää, mutta merkkiliikkeen diagnostiikka selvitti lopulta asian.
XJ40 3,2 -91
S-type 2,7d -07
Sitikoita ja ZiL157
Vastaa Viestiin