X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin
X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin
Moi
Kun auton käynnistää kylmänä se starttaa välittömästi. Toisaalta kun moottori on lämmennyt normaaliin käyttölämpöönsä starttaaminen on hivenen vaivalloinen. Vika ilmenee siten, että starttausaika on huomattavasti kylmää moottoria pidempi (n. 2 sek) ja kun moottori käynnistyy niin tuntuu kuin auto kävisi aluksi vajaalla pyttymäärällä. Auton tehoihin moottorin lämpötila ei vaikuta mitenkään mutta tuossa startissa on jotain hämminkiä. Lisäksi lämpimänä käynnistettäessä auton sisällä haisee hivenen polttoaine. Onko muilla ilmennyt vastaavanlaista ongelmaa?
HKM
Kun auton käynnistää kylmänä se starttaa välittömästi. Toisaalta kun moottori on lämmennyt normaaliin käyttölämpöönsä starttaaminen on hivenen vaivalloinen. Vika ilmenee siten, että starttausaika on huomattavasti kylmää moottoria pidempi (n. 2 sek) ja kun moottori käynnistyy niin tuntuu kuin auto kävisi aluksi vajaalla pyttymäärällä. Auton tehoihin moottorin lämpötila ei vaikuta mitenkään mutta tuossa startissa on jotain hämminkiä. Lisäksi lämpimänä käynnistettäessä auton sisällä haisee hivenen polttoaine. Onko muilla ilmennyt vastaavanlaista ongelmaa?
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Ensiksi onnittelut todella hienon auton hankinnasta.
Omassa autossani starttaus kylmänä on hitaampaa kuin lämpinänä.
Lämpimänä auto starttaa kuin ajatus.
Bensa ei haise milloinkaan, kuten sen ei tosiaan pitäisikään.
Vika voisi olla ECU:ssa. Ymmärtääkseni ECU säätää mm. bensan ruiskutusta ja sinun tapauksessasi se saataa olla lämpimänä hieman rikkaalla.
No, onneksi joku palstan oikeasti asioista tietävistä kyllä antaa sinulle tietoa mistä mahdollista vikaa kannataa etsiä.
Omassa autossani starttaus kylmänä on hitaampaa kuin lämpinänä.
Lämpimänä auto starttaa kuin ajatus.
Bensa ei haise milloinkaan, kuten sen ei tosiaan pitäisikään.
Vika voisi olla ECU:ssa. Ymmärtääkseni ECU säätää mm. bensan ruiskutusta ja sinun tapauksessasi se saataa olla lämpimänä hieman rikkaalla.
No, onneksi joku palstan oikeasti asioista tietävistä kyllä antaa sinulle tietoa mistä mahdollista vikaa kannataa etsiä.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Kiitoksia. Itsekään en autoista juurikaan mitään tiedä mutta eräs tuttava totesi että yksi vianlähde voi olla polttoaineen paineensäädin - tai jotain. Toivottavasti nyt ei ECUssa kuitenkaan. Jos en väärin muista niin ECUn hinta on pauttiarallaa kolmannes auton markkinahinnasta Autossa ei ole vikakoodeja, jonka uskoisin ilmenevän jos vika olisi elektroniikassa. Tiedä häntä sitten.
Kulutus on matka-ajossa noin 11L/100km ja pakokaasutestin mukaan kaikki on ok
HKM
Kulutus on matka-ajossa noin 11L/100km ja pakokaasutestin mukaan kaikki on ok
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Aika ok
Joko sulla on hyvin kevyt jalka tai hyvin kevyt lasti. Meillä on ahtamattomalla 3.2L autolla matkakulutus noin 11L/100km...hkm kirjoitti:
Kulutus on matka-ajossa noin 11L/100km ja pakokaasutestin mukaan kaikki on ok
HKM
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Minulla oli samanlaista ongelmaa, vaihdettiin polttoaineen paineensäädin Klaukkalassa ja parani sillä. Bensa haisi kyllä varsin voimakkaasti.hkm kirjoitti:Kiitoksia. Itsekään en autoista juurikaan mitään tiedä mutta eräs tuttava totesi että yksi vianlähde voi olla polttoaineen paineensäädin - tai jotain. Toivottavasti nyt ei ECUssa kuitenkaan. Jos en väärin muista niin ECUn hinta on pauttiarallaa kolmannes auton markkinahinnasta Autossa ei ole vikakoodeja, jonka uskoisin ilmenevän jos vika olisi elektroniikassa. Tiedä häntä sitten.
Kulutus on matka-ajossa noin 11L/100km ja pakokaasutestin mukaan kaikki on ok
HKM
Omallani on parhaillaan mennyt bensaa Turku-Espoo-välillä rajoitusten mukaan ajaessa keskikulutuksena 9.5l/100km (XJ8 4.0 vm 2000).
Voiko tuosta viasta aiheutua jotain harmia tekniikalle? Eikös tuo käytännössä tarkoita sitä että kone "kastelee" joka kerta kun sen käynnistää lämpimänä? Lienee tyhmä kysymys mutta kun en näistä vehkeistä juurikaan vielä tiedä ja kesälomareissulla olen par'aikaa. Takaisin on matkaa vielä reilu tuhat kilsaa ennen kuin pääsen kotio tuon kanssa.
HKM
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Ei tiputa bensaa - ainakaan vielä. Tämä nyt on varmaan sitä kuuluisaa osaamattoman ylivarovaisuutta mutta tuleepahan selväksi. Oulun Wetterillä, joka toimii myös virallisena Jaguar-huoltona todettiin että yksi vikapaikka voi olla myös ilmamassamittari. Oman kokemukseni mukaan tässä tapauksessa vian pitäisi ilmetä myös ajon aikana. Tiedä häntä sitten.
Jos tuo vikapaikka on mainittu polttoaineen paineensäädin (eng. Fuel Pressure Regulator FPR/Rochester valve) niin satutteko tietämään missä se fyysisesti sijaitsee? XJR:ssähän välijäähdyttimet peittävät koneen aikalailla kokonaan.
Jos tuo vikapaikka on mainittu polttoaineen paineensäädin (eng. Fuel Pressure Regulator FPR/Rochester valve) niin satutteko tietämään missä se fyysisesti sijaitsee? XJR:ssähän välijäähdyttimet peittävät koneen aikalailla kokonaan.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
kat
Katalysaattorit eivät pidä ylimääräisestä bensasta.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Kiitoksia vielä kertaalleen. Ohessa vielä rinnakkaiskeskustelua Jag Loversista jos jotakuta kiinnostaa tahi tulevaisuudessa "joutuu" lukemaan tätä threadia
http://forums.jag-lovers.org/av.php?991339r78
Vien koslan huoltoon ja raportoin lopulta kun vika selviää.
HKM
Oulu
http://forums.jag-lovers.org/av.php?991339r78
Vien koslan huoltoon ja raportoin lopulta kun vika selviää.
HKM
Oulu
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
En ole asiaa saanut vielä hoidettua koska lähes kaikki pajat on kiinni tai täyteen buukattuja heinäkuussa. Pienenä lisähuomiona kuitenkin seuraavaa: Auto lähtee mainiosti lämpimänäkin käyntiin jos uudelleen käynnistäminen tapahtuu kohtuu nopeasti sammuttamisen jälkeen. Eli kun moottori on normaalissa käyntilämpötilassaan sammutettuna ja sen käynnistää esimerkiksi 15 minuutin jälkeen sammuttamisesta se lähtee hyvin käyntiin. Jossain on ilmeisesti vuoto, joko paineensäätimessä tai suuttimissa. Katotaan nyt.
HKM
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Sama vika
Vaikkakin autoni on 1991 xj40.
Käynnistyy ihan ok kylmänä, lämpimänä kyllä käynnistyy, mutta sammuu ekalla startatessa.
Kun starttaa toisen kerran, lähtee käyntiin hapuillen,eli soutaa ja huopaa hetken,ennenkuin tasoittuu normaalille tyhjäkäynnille.
Ajaessa ei mitään ongelmaa.
Pekutsi sipoon vierestä(vuosaari)
Käynnistyy ihan ok kylmänä, lämpimänä kyllä käynnistyy, mutta sammuu ekalla startatessa.
Kun starttaa toisen kerran, lähtee käyntiin hapuillen,eli soutaa ja huopaa hetken,ennenkuin tasoittuu normaalille tyhjäkäynnille.
Ajaessa ei mitään ongelmaa.
Pekutsi sipoon vierestä(vuosaari)
Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin
Terve,
Osaatko Dreamer tai kuka tahansa sanoa, mistä tuo polttoaineen paineensäätimen kannattaisi ostaa? Onko varaosanumeroa tiedossa?
Thanks in advance,
sinberg
Osaatko Dreamer tai kuka tahansa sanoa, mistä tuo polttoaineen paineensäätimen kannattaisi ostaa? Onko varaosanumeroa tiedossa?
Thanks in advance,
sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin
Pikainen search Jag-loversissa kertoisi että Boschin "0 280 160 256" olisi yhteensopiva, mutta tarkista jostain. Paineensäätimen pitäisi olla oikean puolen fuel railin päässä, mutta en omastani pikavilkaisulla löytänyt. En tainnut löytää edes sitä fuel railia... Jos löydät, niin osan kyljessä voisi olla osanumero.sinberg kirjoitti:Osaatko Dreamer tai kuka tahansa sanoa, mistä tuo polttoaineen paineensäätimen kannattaisi ostaa? Onko varaosanumeroa tiedossa?
Jos tuo Bosch on oikea/yhteensopiva, niin se löytyy esim Tammer-Dieselistä tai Saab-kauppiaalta, oli käytössä 900:ssa ja 9000:ssa.
Siis en ole varma tuosta, tarkista!
Köpi
Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin
Oma moottorini on levällään ja vilkaisin siitä regun tyyppimerkinnän. Se sijaitsee Köpin antaman kuvauksen mukaisesti oikean puolen bensatukin takapäässä. Siitä löytyy myös letkuliitäntä imusarjapaineelle, jotta myös ahtopaineilla itse bensan käyttöpaine säilyy samana. Päältä löytyy merkintä Denso 2901 96JV-9C968 EA - valitettavasti en löytänyt Jaguarin omaa numeroa tähän hätään. Yleensä nuo paineensäätimet eivät ole kauhean pahan hintaisia, voisi varovasti tiedustella vaikka Inchcapeltakin.
- Ari -
- Ari -
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2008 9:07 am
Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin
Terve,
Ongelman kuvaus on 100% identtinen omani (XJR 1998) kanssa sillä erotuksella, että bensa ei tuoksu. Jos diagnoosi löytyy/on löytynyt niin kiinnostaa tietysti tietää..
Ongelman kuvaus on 100% identtinen omani (XJR 1998) kanssa sillä erotuksella, että bensa ei tuoksu. Jos diagnoosi löytyy/on löytynyt niin kiinnostaa tietysti tietää..
Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin
Veikkaisin moottorin lämpötila-anturia. Yleensä kaikissa moottoreissa on sellainen. Jos se on rikki, moottorin lämpötilaksi yleensä tulee oletuksena "kylmä" jolloin kylmäkäynnistys onnistuu mainiosti, mutta lämpimänä bensaa on aivan liikaa.
-Juha-
Re: X308 XJR - Käynnistysongelma kun moottori on lämmin
komppaan Juhaa. Mulla oli Renu 25:ssa samat oireet. Syyksi paljastui juuri kylmäkäynnistysanturi. Kaikenmaailman autosähköt koettivat syytä selvittää, mutta merkkiliikkeen diagnostiikka selvitti lopulta asian.
XJ40 3,2 -91
S-type 2,7d -07
Sitikoita ja ZiL157
S-type 2,7d -07
Sitikoita ja ZiL157