S-typen pyyhkijänsulat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ästype
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 8:30 am
Paikkakunta: Kymenlaakso

S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja ästype »

Millä konstilla noi pyyhkijät saa pysähtymään yläasentoon?

C5 sitikassa onnistuu kun virta pois ja käyttää viikseä kerran kertapyyhkäisyllä, niin nousivat ala-asennoasta yläasentoon.

Olen nyt kokeillut kaikenlaisia kikkoja S-typeen, mutta eivät vaan suostu pysähtymään ylös.
Johan ne alkaa yöpakkasetkin kolkuttelemaan ovella... :cry:
PRIEST
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 11:39 pm

Viesti Kirjoittaja PRIEST »

eikös noissa ole lämmitettävä tuulilasi? tai jos antaa webaston hurista? sisätilalämmitin? ei noi sulat niin kalliita ole ettei niitä vois vaihtaa vaikka joka talven jälkeen. ja se olisi ihan fiksuakin vaihtaa niitä...
s-type R
Soppamies
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 1:01 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja Soppamies »

Vanha threadi, mutta tämä kiinnostaisi itseäkin. Tuossa autoa ensimmäistä kertaa käsin pestessä huomasin, että sulkien alta on todella vaikea pestä autoa, kun ne mahtuvat nousemaan ainoastaan viitisen senttiä ennenkuin ottavat konepeltiin kiinni. Eikö pyyhkijöitä saa mitenkään pysäytettyä yläasentoon? Pitääkö ne sulat vaihtaakin ala-asennossaan, nimettömällä liikkumisvaralla? Ei kuulosta kamalan käyttäjäystävälliseltä tai helpolta suoritukselta.
S-Type 2.7d A Executive -07
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moro
En tiedä varmasti toimiiko s typessä mutta eräässä toisessa merkissä vastaavan asian joutuu hoitamaan virta avaimella eli virrat avaimesta pois kun pyyhkijät ovat sopivalla kohtaa... sitten voi esim. sulan vaihtaa
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
s-type
Viestit: 46
Liittynyt: To Tammi 08, 2009 9:35 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja s-type »

Kuskin sulka vaihtunee parhaiten kun nostaa konepellin.
Pete
S-Type 2001 3.0V6
Soppamies
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 1:01 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja Soppamies »

Jykkepoika kirjoitti:Moro
En tiedä varmasti toimiiko s typessä mutta eräässä toisessa merkissä vastaavan asian joutuu hoitamaan virta avaimella eli virrat avaimesta pois kun pyyhkijät ovat sopivalla kohtaa... sitten voi esim. sulan vaihtaa
Juu tuota tuli luonnollisesti kokeiltua heti ensimmäiseksi, vaan ei toimi. Jagge valitettavasti palauttaa sulat takaisin ala-asentoonsa, vaikka virrat kääntäisi pois kesken pyyhinnän.

Liekö sitten ainoa keino repiä joku sulake irti kesken pyyhinnän? Tai koko akku. :mrgreen:
S-Type 2.7d A Executive -07
kissamies
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 3:50 pm

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja kissamies »

Moro! En tiedä miten muut ovat saaneet sulat vaihdettua, mutta ei tuo meidänkään Jagge jätä niitä yläasentoon ja joskushan ne on vaihdettava. Pitää varmaan huollon yhteydessä sanoa että vaihtavat samalla, mutta tuntuu kyllä merkilliseltä systeemiltä jos itse ei pysty niitä vaihtamaan :?:

-kaitsu-
psalmi
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 4:30 pm

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja psalmi »

Muistan itse vaihtaneeni sulat vaakaasennossa alhaallla konepelti auki. Kyllä ne napsahtavat näin "kätevästi" vaikkei ihan optimisti olekaan suunniteltu.
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

S-Typessä ei vaihdeta koko pyyhkijän sulkaa vaan ainoastaan pyyhkijän kumi. Vastaava tapa kuin wanhoissa autoissa.
Kumisulka irroitetaan painamalla kumisulan päässä olevat metalliclipsit pihdillä hieman lyttyyn. Tämän jälkeen kumiosan voi vetää pois pyyhkijän varresta.
Clipsi löytyy pyyhkijän varren yläosasta.

Uusi sulka, joka koostuu siis pelkästä kumisulasta ja metalliliuskoista, työnnetään vastaavasti varressa olevien tukien kautta. Sulan päässä on valmiina metalliclipsi, joka napsautetaan varren tukeen.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

JyrkiLaukaa kirjoitti:S-Typessä ei vaihdeta koko pyyhkijän sulkaa vaan ainoastaan pyyhkijän kumi. Vastaava tapa kuin wanhoissa autoissa.
Kumisulka irroitetaan painamalla kumisulan päässä olevat metalliclipsit pihdillä hieman lyttyyn. Tämän jälkeen kumiosan voi vetää pois pyyhkijän varresta.
Clipsi löytyy pyyhkijän varren yläosasta.

Uusi sulka, joka koostuu siis pelkästä kumisulasta ja metalliliuskoista, työnnetään vastaavasti varressa olevien tukien kautta. Sulan päässä on valmiina metalliclipsi, joka napsautetaan varren tukeen.
Sama pätee XJ8:iin, tuulilasin voí (kannattaa) samalla käsitellä aineella, jonka avulla vesi lentää kuin hanhen selästä, on tehdastuotteena ollut saatavilla tosi halvalla (pari puntaa per puteli).

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Kun itse aloitin autoilua niin ( 70 luvun lopulla) oli aikas yleistä että satsattiin kerran kunnon "bossin" sulkiin runkoineen ja niihin sitten uusittiin pelkkiä kumeja joita niitäkin sai boschin valmisteena yleisesti tarvikeliikkeestä.
Alfaan ostin viimeksi sulan ja käytin siitä pelkän kumin takalasin pyyhkimeen kun on sen verran erikoinen että ei saanut koko sulkaa tarvikkeena ja delta pyysi alkuperäisestä takalasin pyyhkimestä 170 euroa :shock: Pelkkiä irtokumeja en löytänyt mistään.
Eikä ole sen kummempi homma vaihtaa pelkkää kumia kun koko sulka.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Jykkepoika kirjoitti:Kun itse aloitin autoilua niin ( 70 luvun lopulla) oli aikas yleistä että satsattiin kerran kunnon "bossin" sulkiin runkoineen ja niihin sitten uusittiin pelkkiä kumeja joita niitäkin sai boschin valmisteena yleisesti tarvikeliikkeestä.
Alfaan ostin viimeksi sulan ja käytin siitä pelkän kumin takalasin pyyhkimeen kun on sen verran erikoinen että ei saanut koko sulkaa tarvikkeena ja delta pyysi alkuperäisestä takalasin pyyhkimestä 170 euroa :shock: Pelkkiä irtokumeja en löytänyt mistään.
Eikä ole sen kummempi homma vaihtaa pelkkää kumia kun koko sulka.
S-Typessä sulan vaihto on nimenomaan erityisen vaikeaa. Jaggen merkkihuollosakin vaihtavat vain kumin ja sanoivat sulan vaihdon olevan a) arvokasta b) työlästä c) turhaa. Kumin saa vain Jaggen varaosana, koska siinä on nuo special-clipsit.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
s-type
Viestit: 46
Liittynyt: To Tammi 08, 2009 9:35 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja s-type »

Kyllä mä olen sulat vaihtanut omaan kissaan, eikä se nyt "niin" paha homma ollut. Tosin saattaa olla että uudemmissa S-typeissä on jotain eroa (?). Aivan normaalit koukkukiinnitykset tässä ainakin on.
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa rungottomat, koska ne toimii paremmin ja saisi varmaan kuskin puolelle sulkaan vähän pituutta lisää. Se kuskin sulkahan pitää laittaa alakautta ja normaali rungollinen ei juuri taivu, eli pidempää sellaista ei sinne saa. Nythän noi sulat pyyhkii kivasti lähinnä matkutajan näkökulmasta. Täytyy mittailla ja väänellä kunhan ehtii ja viitsii.
Pete
S-Type 2001 3.0V6
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Vaihdetaanhan S - typessäkin huolto - ohjelman mukaan koko sulka 64 tkm välein. Vartta ei todellakaan tarvitse paljoakaan nostaa irti lasista kun lukitusclipsin saa painettua auki ja sulan pujotettua varresta. Noin äkkiä katsomalla ei sulka mitenkään eroa " vakiosulista " joten ne saanee ostettua tarvikeliikkeistä. Jostain ihme syystä pyyhkijän sulat maksavat nykyään ihan älyttömyyksiä. Tarvikkeenakaan sadan Euron kapplehinta ei ole mikään harvinaisuus. Bosch ei muuten enää ole takuuna laatusulista. Ne jättävät aika nopeasti kalvon lasille.
i
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

Veljelläni on uusi Ford Mondeo.Hän saa pyyhkijänsulat jäämään jonkun verran ylös sieltä alkuasennosta sillä tavalla että kun ottaa virtaavaimen pois niin samalla painaa lasinpyyhkijän vipua alaspäin.Niin ne nousee sieltä siihen asentoon että voi ne vaihtaa ja eivät jäädy yön aikana.Samaa voisi ehkä kokeilla näissä Fordin tekemistä Jaguareista.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Avatar
ekitalvitie
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 6:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja ekitalvitie »

moihkan
itsellä on 2006 mallinen s-type jossa on pissapojan suuttimet kiinni pyyhkijänsulan kiinnitys adapterissa. Sen adapterin ( ja siis rungollisten sulkien) valmistaja oli Trico joten kokeilin niihin Tricon rungottomia sulkia ja hyvin toimivat. Hinta oli 2 kpl n. 40 eur yhteensä.
Jaguar XF Sportbrake 3,0 D S 2015
Ex:Jaguar XF Portfolio 3,0 D 2010,
Ex:Jaguar S-type 2,7 diesel 2006,
Suzuki VZ-1600
Schwinn Clear Creek
Avatar
jpajula
Viestit: 69
Liittynyt: La Touko 26, 2012 12:43 am
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi/Torrevieja

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja jpajula »

JyrkiLaukaa kirjoitti:
S-Typessä sulan vaihto on nimenomaan erityisen vaikeaa. Jaggen merkkihuollosakin vaihtavat vain kumin ja sanoivat sulan vaihdon olevan a) arvokasta b) työlästä c) turhaa. Kumin saa vain Jaggen varaosana, koska siinä on nuo special-clipsit.

Tänään homman tehneenä voin kertoa, että
a) koko pyyhin runkoineen ei ole ollenkaan vaikea irrottaa tai asentaa ainakaan 2005 S-Typessä. Se onnistuu ihan niin, että pyyhin on lasia vasten. Vanhemmassa 2001-mallisessani se on vielä helpompaa.
b) Vaihtoehtoja on kaksi: Pelkkä kumi tai koko pyyhin runkoineen
c) Pelkän kumin hinta on 27,13 euroa, koko pyyhin maksaa noin 36 euroa. Otin pelkän kumin, koska pyyhin sinänsä on uudenveroisessa kunnossa. Löytyy molempia suoraan hyllystä ainakin Turun Metro Autosta
d) Kumin vaihto-operaatio on todella simppeli: Pihdeillä ne klipsit kasaan, kumin veto päästä ulos ja uuden työntö tilalle.
e) Siihen sopii myös hätätilanteessa esim. Motnetin halpispyyhkimestä (11 euroa/pari) irrotettu kumi, johon vaihdetaan ne Jaguarin klipsiraudat, mutta se on aika jäykkä kumi joten se ei "istu" lasia vasten ihan täydellisesti. Mutta sellainen mulla oli vähän aikaa hätäapuratkaisuna, kun vanhasta sulasta lähti koko se "teräosa" irti, eikä uutta Jaguarin alkuperäiskumia saanut siihen hätään tien päällä.


Bonustietona: Toisessa huollossa, ei siis Metro Autossa vaihdatin tänään (tai siis nyt jo eilen) takajarrupalat. Palojen hinta Englannista (Alkuperäiset Lucasin palat) tilattuna 26 puntaa toimituskuluineen (Metro Autossa samat palat yli 200 euroa) Työn osuus 50 euroa, joten takapalojen vaihto-operaation hinnaksi tuli yhteensä 82,50 euroa osineen.
Samaisessa korjaamossa takapyörän laakerin vaihto, osineen, 200 euroa. SKF:n laakeri Mister-Autosta.
Terv. JP
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Itse en ole kokenut hirveäksi ongelmaksi noiden sulkien vaihtoa. Klipsi auki ja vanha pois vetmällä. Uusi tilalle ja klipsi kiinni. Omilta puoliltaan onnistuvat kumpikin parhaiten. Vaihtoon meni 5 min joten ei 3 minuutissa jos sulat olisivat ylhäällä. Annan tuon 2 minuutin lisäajan tuon auton luonteelle anteeksi. Ei ollut kettuilua kenellekkään mutta löysin tämän ongelman vähän kuin uudestaan tämän aiheen luettuani ja ihmettelin tuota vaikeutta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Rampe
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 8:56 pm

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Olen ostanut Prismasta sulat pituuden mukaan ja aina ovat kiinnikkeet käyneet, jos ei, niin vanhasta voi ottaa klipsin uuteen ja vaihto käy helposti. Itse vaihdoin pienessä sateessa parkkipaikalla, enkä pahemmin kastunut.
Aikaa noihin menee n. minuutti per sulka.
Ei tämä ole sen kummempaa kuin oven avaus. :mrgreen:
S-type -02 V6 3.0
Avatar
jpajula
Viestit: 69
Liittynyt: La Touko 26, 2012 12:43 am
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi/Torrevieja

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Rampe kirjoitti:Olen ostanut Prismasta sulat pituuden mukaan ja aina ovat kiinnikkeet käyneet, jos ei, niin vanhasta voi ottaa klipsin uuteen ja vaihto käy helposti. Itse vaihdoin pienessä sateessa parkkipaikalla, enkä pahemmin kastunut.
Aikaa noihin menee n. minuutti per sulka.
Ei tämä ole sen kummempaa kuin oven avaus. :mrgreen:

Uudemmissa täytyy ottaa huomioon se, että lasinpesurin suutin on pyyhkijässä. Mikä tahansa koukkukiinnitteinen ei siis käy.
Terv. JP
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Juu, en tiedä tuosta uudemman käytännöstä. Voi siis olla hankalaakin uudemmissa. Puhuin vain yleisesti kun ei oltu eritelty vuosimallia.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Oih niitä aikoja 70 luvulla kun bossit oli vielä laatua ja Aleksis Kiven kadulta sai irtosulkia. Niitä käytän nytkin kun en 75 Lumppuun laita mustia kumienvarsija. Pariin serkun nykyautoon on vaihtanut sulat helposti. Pelti auki ja varret muttereista irti. Sitten uudet sulat ja muttereilla varret kiinni. Sanoisin että ainakin pösö ja foordi on suunniteltu noin vaihdettavaksi, olisiko Jaguaarikin? ? Nykysulat kalliita ja paskoja. Käyttiksessä menee kahdet vuodessa ja takalasi yksi. Ennen jaettii bensiksillä muistaakseni Lasolin valmistamaa sulanpyyhinpaperia. Se toimi vaikka näpit haisi tenulle sen jälkeen. Oi niitä aikoja..
Viimeksi muokannut rebel58, To Marras 15, 2012 6:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Juu-u ! Yhdyn tuohon sulkien paskuuteen täydellisesti. Kahdet menee vuodessa ja kolmannet alulle jos mielii että ne oikeasti toimivat tehtävässän. Olen pyyhkinyt ne puhtaaksi välillä joten ei huollon puuttesta voi soimata. Bossin sulkia olen käyttänyt joten ei ihan halvimmasta päästä ole olleet ja silti ne on noin huonoa laatua.Iso fingeri tälle !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
jpajula
Viestit: 69
Liittynyt: La Touko 26, 2012 12:43 am
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi/Torrevieja

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Mä olen kolmessa edellisessä autossa käyttänyt Hong Kongin rungottomia halpissulkia. En hinnan vaan laadun takia. Vaihdoin aina heti kun auto maahantuojalta toimitettiin mulle, ensiasennussulat noihin Hong Kongin sulkiin, kun olivat ehdottomasti paremmat eivätkä olleet moksiskaan lumesta ja pakkasesta. Kestivät aina vähintään sen ajan, mitä olen autoa pitänyt, eli 2-3 vuotta.

Jaggeen niitä ei saa, niiden pesusuuttimien takia. Onko nyt tosiaan niin, että alkaa pyyhinruletti? :( Tämä oli ikävä tieto :(
Terv. JP
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Tämä on oma havainto ihan normaali käytössä nyt kun vasta on viime helmikuusta jagge ollut. Vaihdoin kun ostin, kesällä piti vaihtaa kun taas rupesi jäämään rantua ja nyt vielä toimii mutta ei niin hyvin kuin alussa ovat toimineet. Toivottavasti muilla merkeillä toimivat paremmin. Pitää kokeilla itsekkin joitain halvempia kun hinta ei tunnu olevan laadun tae. Kertokaa nyt mitä itse käytätte ja toimivatko kuinka kauan moitteetta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
jpajula
Viestit: 69
Liittynyt: La Touko 26, 2012 12:43 am
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi/Torrevieja

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Vois olettaa, että talvi ois sitten se tekijä. Koska tohon Espanjassa olevaan Jaggeen, joka mulla on ollut jo kauemmin, en ole sulkia joutunut uusimaan. Noh, en kyllä oikeastaan ees paljon käyttämäänkään, mitä joskus pikapesun jälkeen.
Terv. JP
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
Jag Driver
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 26, 2016 8:04 am

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja Jag Driver »

Huoh...Tuli ongelma kuljettajan puoleisen pyyhkijänsulan vaihdossa.

Ostin siihen Tricolin uuden sulan joka netin mukaan piti sopia mutta ensinnäkin vanhan sulan irrottaminen oli jo varsin iso ja väkivaltainen homma. Sen jälkeen pissapojan irrottaminen vanhasta sulasta osoittautuikin jo täysin mission impossibleksi. Sitä ei saa varmaan kuin rautasahalla irti jotenka luovutin ja laitoin vanhan takaisin ja päätin siirtyä "klipsi" vaihtoversioon. Onkos noita pelkkiä kumiosia netin kautta jostain saatavilla vai pitääkö käydä jostain liikkeestä hakemassa (pk-seutu)? Googlesta ei osunut silmään mitään mistä niitä voisi tilailla.

...niin ja auto on siis S-type 2,5 2005
Avatar
jpajula
Viestit: 69
Liittynyt: La Touko 26, 2012 12:43 am
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi/Torrevieja

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Jag Driver kirjoitti:. Onkos noita pelkkiä kumiosia netin kautta jostain saatavilla vai pitääkö käydä jostain liikkeestä hakemassa (pk-seutu)? Googlesta ei osunut silmään mitään mistä niitä voisi tilailla.

...niin ja auto on siis S-type 2,5 2005
Turun Metroautosta ainakin ovat suostuneet postiennakolla lähettämään. En tiedä nykytilannetta.

Motonetistä muuten saa jo nykyisin kokonaisia S-Typeen sopivia sulkia/pyyhinkokonaisuuksia, pesuhebelaattoreineen.
Terv. JP
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Heh Hassu threadi alkuperäinen kysymys oli saako sulkia jäämään ylä asentoon jollain tempulla.
Kaikkiin muihin pyyhkijöihin liittyviin kysymyksiin onkin tullut vastaus, mutta saako ne sulat jäämään ylä asentoon? :lol: :lol:
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Pyyhkijöille ei ole olemassa ihme kyllä huoltoasentoa, joten tarkasti saa räpeltää ala-asennossa uudet sulat paikalleen.
Ossi
Viestit: 2
Liittynyt: La Maalis 25, 2017 12:02 am

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja Ossi »

Uutena Jagge-ihmisenä luulin olevani totaalinen urpo, kun pyyhkijänsulan vaihtaminen ei ollutkaan ihan niin vasemmankädenhomma kuin aikaisempien ajokkien kanssa - onkohan kaikki muukin tulossa oleva samanlaista, tavanomaisesta poikkeavaa tahimista? Tosiasiahan on, että kaikkiin liikkuvien osien kautta toimiviin kapineisiin tulee jonkin sortin vikaa ennemmin tai myöhemmin - merkistä riippumatta, joten ei maalata pirua seinälle. Asiaan..

Sinänsä lohdutti, että joku muukin oli joutunut aprikoimaan pyyhkijäasiaa ja sen tiimoilta oli ihan oma juttukin :-) Itse en viitsinyt lähteä arpomaan onko joku tarvikeosa passeli tai käymään huutokauppaa halvimmasta tarjouksesta yms. vaan tilasin sulan osoitteesta https://www.autonvaraosat24.fi/

Näyttää löytyvän melko kattavasti kaikenmoista kilkettä ja toimittavat tilauksen kotiovelle. Noo, kotiintoimitus maksaa muistaakseni kymmenkunta euroa, mutta kymppi tai pari sinne tai tänne tuskin lienee kynnyskysymys näihin autoihin hurahtaneille :-D
pikkuposteljooni
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Tammi 08, 2018 12:20 pm

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja pikkuposteljooni »

Eilen sain sitten aikaiseksi alkaa vaihtamaan uudet sulat. Tarviketorilta Boschin paketti kun entisetkin oli samaa merkkiä. Samaa huoltoasentoon saamista olin koettanut etsiä mutta onnistui se ihan paikallaankin. Ei tarvinnut edes konepeltiä avata. Pissapojan suuttimet irtisulkien rungosta ja sulkien lukitus kunnolla auki. Ei tarvinnut alkaa irroittelemaan letkuja niistä suuttimista. Pujotus koukusta pois ja uusi tilalle. Sitten vaan ne suuttimet kiinni uusiin runkoihin. Ainakin tuo Boschin paketti oli helppo vaihtaa.

Haasteita: Se suutin oli vähän tiukassa sulan rungossa mutta lähti hahlostaan ilman työkaluja. Sulkien lukitus kunnolla auki niin menee ihan hyvin uusikin paikalleen.
Jaguar xj -04
Jagge Jäyhä
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Marras 06, 2019 1:08 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja Jagge Jäyhä »

Hiukan nostoa vanhalle viestiketjulle... ei käynyt minun ensimmäinen S-type sulkien valhto niinku römsöössä. Ostin eilen sopivan mittaiset sulat Motonetistä mutta kotona huomasin että pissa-suutin puuttuu. Epätoivoinen googletus tällä ja muilla Jagge sivuilla... lopulta takasin Motonettiin ja entiset sulat niks pois ja uudet suuttimella takasin. Letkut irtosi helposti vaikka epäilin -07 Jaggen pissaletkujen haurautta. Maksoi 30€ mutta en lähtenyt hakemaan halvempaa enkä halunnut kuulla eukon vit...ua paskasesta tuulilasista
Fiat 600 vm 1971 ( v. 1977-1979)
Muutamia muita (v. 1979-2019)
Jaguar S-type 2.7D vm 2007 ( v. 2019- ja eteenpäin)
Youde
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 01, 2021 10:33 pm

Re: S-typen pyyhkijänsulat

Viesti Kirjoittaja Youde »

Tilasin itselleni sulat paikasta, joka on selkeästi erikoistunut sulkiin ja sieltä löytyi Boschin sulkamalli juuri S-typelle – sellaiset sulat, jossa huomioitiin tuo suuttimen sijainti juuri suassa. https://www.pyyhkijansulat.fi/bosch-aer ... R608S.html Joku yritteliäs liettualainen on tajunnut tehdä koko Eurooppaa varten verkkokaupan, joka myy pelkästään pyyhkijän sulkia ja kauppa on lokalisoitu usealle kielelle.
Vastaa Viestiin