XJ40 takaluukun mekanismi

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
siltala
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 7:07 am

XJ40 takaluukun mekanismi

Viesti Kirjoittaja siltala »

Pitäisi onnistua murtautumaan (oman ;)) XJ40:n takaluukkuun. Muovinen läpyskä petti jollain tavalla, eikä avaa luukkua kuten pitäisi.

Mahtaisiko jollakulla olla kokemusta kyseisestä toimenpiteestä (missä menee vaijeri, pääseekö esim. rekisterivalon aukosta kokeilemaan) tai kuvaa/räjäytyskuvaa mekanismista? Netistä ei ole löytynyt kuuklettelemalla. Tavoitteena olisi päästä sisällä mahdollisimman vähällä rikkomisella. Takapenkin takanakaan ei liiemmälti sopivia koloja ollut.

Luukku ei siis ole lukossa, lukko toimii normaalisti. Remonttimies ei yht'äkkiä peilin kanssa löytänyt vaijeria ja toivoi jonkinlaista kuvaa. Haynes-opus ei auttanut asiaa.
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Remote?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

En tunne XJ40:stä, mutta jag-loversin keskustelujen mukaan sen luukun pitäisi aueta hanskalokerossa(?) olevasta avausnapista, tosin voi vaatia samaan aikaan käsin avittamista:
http://forums.jag-lovers.org/av.php?984472q19
Vai eikä sulla ole moista avausnappia?

Näissä uudemmissa luukku aukeaa ohjaamosta napilla ja nousee sentin verran. XJ40:ssä ei ilmeisesti nouse lainkaan, mutta on auki jos kokeilee.

Ehkä...

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Mikäli hansikaslokerosta ei löydy myseistä nappulaa, ja muut keinotkaan ei auto, ratkaisuksi jää kovin dramaattiselta kuulostava keino:

Ruuvaa irti rekisterinkilpi, ja piirrä pystysuora viiva keskelle kilpisyvennystä, mittaa siitä linjasta 2,5 senttiä oikealle ja piirrä siihen kohtaan toinen pystysuora viiva. Mittaa 3.8 senttiä luukun alareunasta ylöspäin sitä oikeanpuoleista viivaa, ja poraa siihen kohtaan pieni reikä, sen verran suuri että mahtuu läpi kapea ruuvimeisseli.

Reikä on linjassa avausmekanismin kanssa, ja ruuvarilla pitäisi pystyä kampeamaan kyseistä vartta/vivustoa ylöspäin, joka avaa mekanismin. En ole koskaan joutunut itse kokeilemaan tätä, ja ohje on napattu joskus Jag-Loverseista, mutta tiedän monen selvittäneen tätä ongelmaansa juuri tällä keinolla.

Useammin ongelma kun takaluukku on kiinni on se, kun uudemmissa autoissa (akku takaluukussa) akku pääsee tyhjenemään, takaluukku on lukossa, eikä avain avaa lukkoa - tavallisempaa kuin kuvittelette! Auton pääsee silloin sähköistämään konehuoneen puolelta: +-napa paloseinässä ylhäällä ylhäällä, aikalailla linjalla pelkääjän katseen kanssa, ja miinusta runkoon. Sillä saa k-lukitus toimimaan ja pääsee siten akkuun käsiksi. Huom! Kyseisten +/--napojen kautta ei pidä yrittää käynnistää autoa!!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
siltala
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 7:07 am

Takaluukku

Viesti Kirjoittaja siltala »

Porausvinkki osoittautui kullanarvoiseksi. Mekanismi ei ollut sittenkään pettänyt, vaan vaijerintyngän sokka oli vain kadonnut teille tietämättömille ja sitä myöten vaijeri poissa sijoiltaan.

Nyt on varusteena jälleen myös tavaratila. :)
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Luukku kiinni...

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Lakkasipa taas minullakin luukku avautumasta. Aioin porata tuon reiän mutta tuli vähän epäselvyyttä, että mitä tarkoittaa tuo "mittaa 3,8 senttiä luukun alareunasta ylöspäin"? Tarkoittaako se siis sieltä alapuolelta missä on se avauspainike? Jos mittaa siitä seinämästä, missä on siis rekisterikilpikin kiinni, 3,8 cm niin se reikä tulisi siihen avauspainikkeen viereen vasemmalle puolelle. Jos ohje tarkoittaa siitä luukun alareunasta ylöspäin niin silloin se reikä tulee siihen kromikoristeeseen missä on takaluukun avaimenreikäkin, sen lukkoperän oikealle puolelle. Tuskin tuohon kuitenkaan?? Pakko kysyä, koska en halua porata kovin montaa reikää....
Antti Pellonpää
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Luukku kiinni...

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Antti Pellonpää kirjoitti:Lakkasipa taas minullakin luukku avautumasta. Aioin porata tuon reiän mutta tuli vähän epäselvyyttä, että mitä tarkoittaa tuo "mittaa 3,8 senttiä luukun alareunasta ylöspäin"? Tarkoittaako se siis sieltä alapuolelta missä on se avauspainike? Jos mittaa siitä seinämästä, missä on siis rekisterikilpikin kiinni, 3,8 cm niin se reikä tulisi siihen avauspainikkeen viereen vasemmalle puolelle. Jos ohje tarkoittaa siitä luukun alareunasta ylöspäin niin silloin se reikä tulee siihen kromikoristeeseen missä on takaluukun avaimenreikäkin, sen lukkoperän oikealle puolelle. Tuskin tuohon kuitenkaan?? Pakko kysyä, koska en halua porata kovin montaa reikää....
Siis: takaluukun taka-/alareunasta 3.8 cm, eli jää periaatteessa rekisterikilven alle! Toivottavasti selvitti, ajatuksena on tosiaan että sen reiän voi tulpata vaikka sopivalla kumitulpalla eikä siis travitse viedä luukkua maalaamoon... ja koskee siis XJ40/81 korimallia ainoastaan, ei esimerkiksi X300:sta.

Yhdyn tässä Jakuvaarin useaan kommenttiin: laittakaa aina auton malli ja vuosimalli kysymyksen yhteyteen!
Viimeksi muokannut stefanantinaho, La Helmi 02, 2008 5:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

Itse asiassa, kun otat rekisterikilven irti, niin sieltä löytyy 4kpl soikeita
reikiä tehtaan jäljiltä. Takaa katsottuna alempi oikealla puolella oleva reikä, on melkein vivuston kohdalla, ja kärkipihdeillä pääset nykimään vivustoa ylöspäin, jolloin luukku aukeaa. Mikäli reikiä ei tehtaan jäljiltä löydy, niin silloin Stefanin ohje on kultaakin arvokkaampi, ja se reikä porataan rekisterikilven suojaamaan peltiin, eli kun asennat kilven takaisin, se peittää reijän. Toki kannattaa muistaa ruostesuojaus porauksen jälkeen, eli maalia reikään ettei norjankromi pääse luukkua
hapertamaan ja tulppa reikään ettei vesi mene konttiin.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Luukku aukeni..

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Nyt vähän hävettää mutta pakko tunnustaa, että kun tuossa aiemmin ihmettelin sen reiän paikkaa niin en muistanut, että se takaluukkuhan tosiaan aukeaa sieltä puskurista asti. Minulla ei ole mitään takakontissa, joten en ollut sitä avannut varmaan puoleen vuoteen. Siksi mittailin sitä reiän paikkaa siitä luukun yläreunasta....

Tein siis reiän ja sainkin kammettua sitä vipua ylöspäin siten, että lukko aukesi. Mutta ainakin tuossa minun XJ -93:ssa parempi reiän paikka olisi 4 cm korkeudella alareunasta ja joko 1 cm tai 4 cm keskiviivasta oikealle. Siinä 1 cm kohdalla on vivussa reikä mihin voi työntää vaikka max 5 mm halkaisijaltaan olevan naulan tai ruuvimeisselin. 4 cm keskiviivasta on vivustossa kiinni ylöspäin lähtevä tanko, jonka alaosasta on helppo ruuvimeisselillä kammeta sitä vipua ylöspäin.

Otin koko sen muovikuorisen lukkomekanismin irti katsoakseni, että voiko sen korjata. Se oli tietysti koottu neljällä muovisella tapilla, jotka menivät kuoren läpi ja tappien päät oli sulatettu. Veistelin päät siten, että sain kotelon auki. Siellä on pieni sähkömoottori (mitättömän pieni, aivan saman kokoinen kuin autoradan autoissa), joka liikuttelee hammasrattaalla kevytmetallista vipua, joka menee lukon aukaisupainikkeen eteen siten, että sitä ei voi painaa. Tämän kevytmetallisen vivun hammastus oli yhdestä kohtaa kokonaan häipynyt ja moottorin ratas pyöri siis tyhjää eikä lukkoa voinut avata. Eli tuo vipu on liian pehmeästä aineesta tehty. Muutenkin kaikki osat näyttivät heiveröisiltä. Vähän niinkuin lasten leluista monasti näkee heti, että tuo ei kestä leikkiä edes kaupasta kotiin asti.. Tuota vipuosaa tuskin saa ostettua erikseen, koska mekanismi ei ole rakennettu avattavaksi ja suljettavaksi. No minä poistin vivun, että se ei enää estä luukun aukaisemista ja kokosin kotelon. Kun aloin kolvilla sulattaa niitä tapin päitä niin vetäisin vahingossa nenääni muovista nousevan savuhaituvan ja se olikin melkoinen tujaus. Tuntui kuin salama olisi kulkenut aivojen läpi, nenää, kurkkua ja henkitorvea kirvelsi ja hyvä ettei taju lähtenyt. Monenmoisia muoveja on tullut autoharrastuksen parissa sulateltua ja muita käryjä haisteltua mutta tällaista hermomyrkkyä en ole aiemmin tavannut.. Mietin jo, että pitäisikö vasaroida tuo muovi paloiksi ja myydä hyvään hintaan huumehörhöille mutta vedin sitten kuitenkin kaasusuodattimilla varustetun hengityssuojaimen päähäni ja tein homman loppuun. Lukkoon peräluukkua ei siis nyt saanut mutta värkkäsin siihen aukaisupainikkeeseen sellaisen huomaamattoman vivun, että aukaisupainike ei painu. Se varsinainen metallinen lukkopesä, johon avain työnnetään, oli niin hapettunut, että sitä ei saanut liuottimista huolimatta käänneltyä voimallakaan mihinkään. Täytyy joskus kysyä mitä tuollainen kokonainen uusi lukkosysteemi maksaisi. Tosin tuollaisista väliaikaisista korjauksista tulee yleensä pysyviä...
Antti Pellonpää
Avatar
tapsa
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 12:03 am

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Itsekin tuota porausohjetta käyttäneenä pitänee yhtye edelliseen, jotta jaguaarin avausmekanismit yleensäkin on aika lapsellista tavaraa noin kestävyyttä ajatellen..

Toinen, mielestäni jopa idioottiominaisuus on takaovien lukitus/avaus tappien sijoitus oven avautuvaan päähän. Mitä helv.. tiä ne siellä tekee?? Mulla temppuilee nyt talvisella takaovet siten, että ovet avaessa keskuslukitus sulkee takaovet uudestaa :evil: ilmeisesti tapin mekanismi sen verran jumittaa vastaa, että ovet menee takana lukkoon. Siinähän koetat miettiä miten ne saa auki!! Pitäskö uskaltaa vielä avata sähköllä takaikkuna, jotta sais nupin ylos :idea: (sen nyt tietää miten siinä kävis).
Vastaa Viestiin