XJ III camber-kulman säätö

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
sovereign12
Viestit: 74
Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
Paikkakunta: Kotka

XJ III camber-kulman säätö

Viesti Kirjoittaja sovereign12 »

uudet kumit tulee keväällä ja nyt olisi korjattava tuo eturenkaan kallistuskulman säätö. eturengas kököttää täysin pystyssä ja nyt se pitäisi saada reilusti sisään päin kallelleen. espoo ilmoitti, että työhön varataan päivä aikaa, mutta kaipa tuo onnistuu itseltäkin...? auto on ollut minulla reilun vuoden ja nyt, kun laakeri vaihdettiin, niin jostakin syystä kyseinen rengas tuntuu kääntyneen ehtistäkin terhakkaammin pystyyn. :(

kysymys kuuluukin, kannattaako käydä itse taas hommiin ja vaatiiko mitään spesiaalia osaamista? ilmeisesti yläpuolelta siirretään simmejä puolelta toiselle...? olen kuullut, että mahdollisesti pitäisi ostaa lisää noita simmejä, mutta eikös tuon pitäisi riittää, että siirrellään vaan noita alkuperäisiä??

viikon päästä pitäisi alkaa tehdä asialle jotain. :P
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Avatar
jjfinland
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:00 am
Paikkakunta: Vaasa

Tee ite!

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Muutaman kilpa-auton rakentaneena, neuvon sinua tekemään homman itse. Jos ne ovat varanneet koko päivän tuonlaiseen hommaan, niin saisit varautua aikamoiseen laskuun sieltä.
Työ opettaa tekijäänsä, on juuri niin kuin epäilit, välilevyjä siirretään tai vaihdetaan. Ota selville oikea camber kulma, ja tee vaikka malli kovalevystä, oikealla kulmalla. Tuonlainen malli ei välitä siitä onko lattia vaakasuorassa vai ei, kunhan on kohtuullisen suora. On siihen hienompiakin mittareita, mutta ne edellyttävät että auto on ehdottomasti vaaterissa mitattaessa.

Terv. JJ
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Avatar
jjfinland
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:00 am
Paikkakunta: Vaasa

Camberin mittaus

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

http://img.villagephotos.com/p/2005-1/9 ... er-0.5.JPG

Testailen tässä että onnistuisiko kuvien lähetys.
Kuvassa mittaan 308 ( siis Ferrarin ) etupyörän Camber kulmaa , mittarilla joka mittaa sekä Camber että Caster kulmat. Kilpa-autossa se kiinnittyy magneetilla suoraan akselin päähän ( 72 mm keskusmutteri )
eikä sitä tarvitse pitää käsin kiinni.
Camberia mitatessa pitää pyörän olla suorassa, ja lattian vaaterissa, koska vino lattia näkyy mittaustuloksessa.
Caster kulmaa mitatessa, käännetään pyörää muistaakseni + - 15 ast.
ja tulos katsotaan toiselta skaalalta. Ostin mittarin jenkeistä joitakin vuosia sitten ja sillon maksoi muistaakseni n. 150 $
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Avatar
sovereign12
Viestit: 74
Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja sovereign12 »

kiitoksia vastauksista. kerron sitten, kuinka kävi.
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Avatar
sovereign12
Viestit: 74
Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja sovereign12 »

olin tänään tehokas ja korjasin tuon camperin eturenkaasta. pultteja liottelin n.viikon verran crc:llä ja mukavasti irtosivatkin. tehdas oli laittanut millin paksun simmin kuljettajan puolelle ja reilu 5mm toiselle puolelle. ilmankon oli rengas ihan pystyssä. :( sinnikäs kaveri saksassa, kun on ajellut moisella.)

muutaman tunnin sai taistella, mutta onnistui kuitenkin. tilasin pussillisen eri kokoisia simmejä triange motorsista turusta ja nyt niitä riittää loppuelämäksi.

mielenkiintoista oli saada tuo rako aikaiseksi noille simmeille eli kaikkia mahdollisia kiiloja sai käyttää ja eihän tähän hätään löytynyt kuin n. 4mm paksuja. (kun tuo pituus on max.n.20mm) kulma kääntyi silminnähden ja tarkempaa mittausta en vielä tehnyt. nyt rakennan kiilateräksestä hienot kiilat, joilla saa max. 8mm rakoa eli siis tarvittaessa reilusti simmejä väliin, jos tulee kokeiluhaluja...
homma oli tosiaankin aluksi mahdottoman tuntuinen, mutta sinnikkyys palkittiin ja nyt ei pelota tehdä samaa juttua uudestaan...työ siis tekijäänsä opettaa!! :) :)
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Vastaa Viestiin