XJ12C HE va pre HE?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

XJ12C HE va pre HE?

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

Kumpi versio oli kyseessä coupessa? Ja mitä eroa on eri versioilla?

Pete
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Pre HE

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

XJ12C-76 kirjoitti:Kumpi versio oli kyseessä coupessa? Ja mitä eroa on eri versioilla?

Pete
HE tuli myöhemmin, en nyt muista tarkkaan, mutta vasta 80-luvulla.

"High Efficiency" eli kai siinä oli taas ameriikan päästöt motivaattorina, mutta vissiin kulutuskin hieman pieneni. (Ei siis "High Emission" ;-)

Ainakin sytytys on erilainen ja käy vanhempiinkin, eli konversioita on jonkinverran harrastettu. Oletan, että myös ECU on kehittyneempi.
Käsittääkseni tuon voi jopa tehdä niin, ettei näy päälle päin, SNG Barratt valmistaa virranjakajia, jotka näyttää Pre HE:ltä, mutta joissa on modernit sisuskalut.

"Pihein" V12 on kuitenkin se uusin eli 6.0L, jos nyt tuota ilmaisua voi käyttää. No on se siinä mielessä aika oikeutettu, että ainakin aikalaisista ovat muiden tekemät V12-koneet, varsinkin italialaiset kaasutinversiot aika paljon isoruokaisempia. 1975 mallisissa V12 coupéissa oli alkuvaiheessa Euroopassa vielä kaasuttimet, kuten E-typessä, mutta nitä tehtiin todella vähän. Jenkkeihin meni vain ruiskuja ja suurin osa euroautoistakin on ruiskuja, kuten oletan sunkin auton olevan. Jjj:n coupé nro 26 oli alunperin kaasarimalli.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

Kiitos vastauksesta.

Olen konetta laittelemassa. Männissä sekä kansien tiivistesarjoissa on osatoimittajilla useampia vaihtoehtoja. Mainittuna juuri pre HE ja HE. Mitkä siis XJ12 Coupeen vm:76? Auto on ruiskulla varustettu euroopan malli, ei katalysaattoreita.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

HE tarkoitti myös "Hyvää Edistystä", sillä ilman tätä versiota V12 olisi 70-80-luvun taitteessa pudonnut kokonaan tuotannosta!

Sveitsiläinen tohtori, Michael May askarteli palotilojen muotoilun parissa ja hänen bensiini-VW Golf'insa olivat taloudellisempia kuin tehtaan dieselit. Turbo-virityssarjojakin hän myi siinä ohessa, lähinnä saksalaisiin Fordeihin (minullakin on Hesassa tuttava, jolla on arkiajokkina sellainen - ei siis harvinaisuus). Jaguarin V12:n käydessä kulutukseltaan bensan hintaan nähden toivottoman ahneeksi ja myyntilukujen pudotessa rajusti, apuun kutsuttiin tohtori May.

Mayn palotilojen täysin uusi muotoilu ja sytytystulpan sijoitus tehosi, "Fireball" oli saavutetun pyörteilyn kauppanimi. Lopputulos oli erittäin korkealla puristussuhteella varustettu laihaseosmoottori. Jaguarin V12 osalta teho nousi ja kulutus putosi viidenneksellä! Jaguarin uudistettu V12, HE, tuli markkinoille vuonna 1981, tuolloin Jaguar ja Rover olivat vielä osia samassa Leyland-konsernissa. Myös Roverin V8 palotiloja muutettiin samoihin aikoihin. Tehoa ja taloudellisuutta oli haettava, sillä autoileva kansa oli täysin säikytetty vuoden 1979 (toisen) energiakriisin vuoksi. Energiakriisi oli miltei kuolonisku V12:lle.

On muuten vain sattumaa, että V12:n uutta palotilaa kutsuttiin nimellä "May Fireball". GM nimittäin teki 60-luvun alussa GM/Rover V8:sta katkaistun ja halvalla valmistettavan V6-version - alumiinivalut unohdettiin ja valurauta tuli tilalle. Tämä pätkä kävi oudosti sytytysjärjestykseltään. Tehtaan mukaan moottorin nimi oli "Fireball", mutta paremmin tämä (mm kilpailevan yhtiön Jeepeissäkin esiintynyt!) moottori tunnetaan nimellä Oddfire!!!
kari tt
mimä
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Tammi 19, 2005 7:08 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja mimä »

kyllä sun kone on pre he jos on alkuperäinen kone, siinä pitäisi olla kolme ekaa tulppaa kallellaan vähän eteenpäin ja seuraavat taaksepäin 21 millin avaimella (he on 16 millin avaimella ) puristussuhteen saat selville lohkon takaa kansien välistä vaihteiston kiinnityskohdan vieresta. s= standard L=low compression joka taisi olla vain jenkkimallissa myös valmistusvuosi voi olla kirjoitettu ainakin omassani on. mulla on yksi purettuna ja yksi purkamaton ja jos tarviit jotain esim nokka-akselin ajoitustyökalun tai muuta tietoa voin koittaa auttaa niin soita 0400-481863 tai konepaja @ luukku.com
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Pre HE

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Jep, eli jos se on oikea kone, se on "fuel injected pre HE" V12 noiden osantoimitajien näkökulmasta. Eikä tietenkään smog-kone, vaikkei ne tainneet kansipahvien suhteen poiketa, vaan ilmapumppujen, happi-antureiden yms. bensahöyryjen talteenotoilla. Mutta erotuksena aikaisempiin tuo "FI" eikä "carburreted" muttei siis vielä "HE".

Koneen numero on hieman hankalasti nähtävissä sieltä paloseinän juuresta, eli aivan keskeltä koneen takaa. (siis päältäpäin, ei alta) Jos numero on sama kuin auton valmistekilvessä, on nk. matching numbers, eli alkuperäinen ko. auton kone. Jos numero ei ole sama, kannattaa moottorin numero pitää mielessä tai ainakin mukana kun osia tilaa, esim. vesipumppu ja moni muu juttu hieman muuttui vuosien varrella.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

Kiitos tiedoista, näiden mukaan tosiaan on kyse pre-HE:sta.
Tammikuussa tulee ajankohtaiseksi, joten "mimä" soittelen kun tarvitsen lainavehkeitä tai osia..

Pete
Vastaa Viestiin