XJ 40 lämmönsäätö ongelma?
XJ 40 lämmönsäätö ongelma?
Eli tuossa kyseisessä kulkineessa vm90 on jotain vikaa lämppärin kanssa.
Apumiehen A pylvään alaosasta löytyvästä sulakerasiasta kärähtää
jatkuvasti vasemmasta rivistä sulake joka on toiseksi ylimpänä.
Saksankielisestä ohjekirjasesta ymmärsin sen verran, että jotain tekemistä lämppärin kanssa tällä kyseisellä sulakkeella on.
Sitä taas en ymmärtänyt mitä kyseinen sulake suojaa, ja varsinkaan sitä en ymmärtänyt miten tämän ongelman korjaisi.
No, joka tapauksessa, lämppäri tohottaa kaikissa tilanteissa kuumaa,
joillain asetuksilla lämmintä, ja joillain asetuksilla tosi kuumaa.
Talvihan tässä on tulossa, joten mikään hengen hätä ei ole vikaa korjata, mutta olisihan se mukava kun saisi raitista ilmaa muualtakin kuin ikkunoista ja kattoluukusta, kun sadesäällä huurteenpoisto nostaa lämmöt kabiinissa, huonon saunan tasolle.
Apumiehen A pylvään alaosasta löytyvästä sulakerasiasta kärähtää
jatkuvasti vasemmasta rivistä sulake joka on toiseksi ylimpänä.
Saksankielisestä ohjekirjasesta ymmärsin sen verran, että jotain tekemistä lämppärin kanssa tällä kyseisellä sulakkeella on.
Sitä taas en ymmärtänyt mitä kyseinen sulake suojaa, ja varsinkaan sitä en ymmärtänyt miten tämän ongelman korjaisi.
No, joka tapauksessa, lämppäri tohottaa kaikissa tilanteissa kuumaa,
joillain asetuksilla lämmintä, ja joillain asetuksilla tosi kuumaa.
Talvihan tässä on tulossa, joten mikään hengen hätä ei ole vikaa korjata, mutta olisihan se mukava kun saisi raitista ilmaa muualtakin kuin ikkunoista ja kattoluukusta, kun sadesäällä huurteenpoisto nostaa lämmöt kabiinissa, huonon saunan tasolle.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Pari juttua tulee mieleen:
- konehuoneen puolella löytyy sekoitinventtiili joka vähäisestä käytöstä jumittuu, useimmiten kylmälle... jolloin automaattinen lämmönsäätely ei vaikuta siihen - kennostossa olisi siis jatkuva kierto sinun tapauksessasi; wiilillä jumissa suljettuun asentoon. Vika on aika yleinen, varsinkin autoissa jotka seisovat pitkään.
- ECU eli "aivot" reistailevat. XJ40:ssä on lukuisia ECU'ja ympäri auton, niinpä myös lämmityksellä on omansa. Se sijaitsee polvipahvin takana pelkääjän puolella keskikonsoliin ruuvttuna, litteä musta kotelo jossa päässä moninapaliitin. Se ohjaa luonnollisesti koko systeemin, ja viallisena aiheuttaa mitä eriskummalisimpia oireita. Ainoa mahdollinen korjaus lienee vaihto. Mikäli lähte vaihtamaan kannattaa pitää mielessä että ECU'ja löytyy aikalailla erilaisia, katso että saat samanlaisen = samalla osanumerolla.
- konehuoneen puolella löytyy sekoitinventtiili joka vähäisestä käytöstä jumittuu, useimmiten kylmälle... jolloin automaattinen lämmönsäätely ei vaikuta siihen - kennostossa olisi siis jatkuva kierto sinun tapauksessasi; wiilillä jumissa suljettuun asentoon. Vika on aika yleinen, varsinkin autoissa jotka seisovat pitkään.
- ECU eli "aivot" reistailevat. XJ40:ssä on lukuisia ECU'ja ympäri auton, niinpä myös lämmityksellä on omansa. Se sijaitsee polvipahvin takana pelkääjän puolella keskikonsoliin ruuvttuna, litteä musta kotelo jossa päässä moninapaliitin. Se ohjaa luonnollisesti koko systeemin, ja viallisena aiheuttaa mitä eriskummalisimpia oireita. Ainoa mahdollinen korjaus lienee vaihto. Mikäli lähte vaihtamaan kannattaa pitää mielessä että ECU'ja löytyy aikalailla erilaisia, katso että saat samanlaisen = samalla osanumerolla.
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Tuo on käynnyt mielessä, että joku sähkökäyttöinen venttiili siellä voisi olla jumissa. Seurailin lämppärin vesiletkuja, suuntaan jos toiseenkin,stefanantinaho kirjoitti:
- konehuoneen puolella löytyy sekoitinventtiili joka vähäisestä käytöstä jumittuu, useimmiten kylmälle... jolloin automaattinen lämmönsäätely ei vaikuta siihen - kennostossa olisi siis jatkuva kierto sinun tapauksessasi; wiilillä jumissa suljettuun asentoon. Vika on aika yleinen, varsinkin autoissa jotka seisovat pitkään.
mutta ei oikein mitään sopivaa venttiiliä iskenyt silmään.
Koneen etuosassa on joku alumiiniblokki jossa on antureita ym. ja koneen kuskinpuoleisessa kyljessä on toinen mahdollinen "venttiili"?
Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä missä se sekoitinventtiili fyysisesti siaitsee, niin voisi napsaista töpselin irti, ja katsoa jokos sulakkeet kestäis.
Ostin kyllä huikaisevan hienon korjaamo-käsikirja sarjan "toista kymmentä kiloa kirjoja" mutta kun ei silti meinaa saada tähän mitään tolkkua, tai siis en saa niistä kirjoistakaan mitään tolkkua.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
No joo, koetetaan selvitellä venntiilin sijaintia: palomuurissa, hieman keskilinjasta vasemmalle, ylhäällä = ei näy, käsikopelolla sen löytää.
Tuo edessä löytämäsi alumiinikoppa lienee termostaattikotelo, jossa kaksi sensoria johtoinen: toinen lämpötilan mittarille, ja toinen ECU:lle. Tuo ECU:lle menevä on muuten se yleisin syy "Check Engine" merkkivalon syttymiselle, ja usein on silloin kyse kehnosta liitoksesta. Toisaalta, sensorikin saattaa väsähtää... hyvä asia on edullinen hinta (parin kympin verran) ja uskomattoman helppo vaihto! Joskus siis näinkin!!
Tuli muuten mieleen, mikäli auton sisälämpötila tuntuu oudolta, etenkin kylmältä, vilkaisu koneen lämpötilanmittariin saattaa kieliä termostaatin jumittumisesta, useimmiten ammottavan avoimeeseen asentoon - ja lämpöä ei tahdo nousta auton sisälle, eikä koneellekaan!
Tuo edessä löytämäsi alumiinikoppa lienee termostaattikotelo, jossa kaksi sensoria johtoinen: toinen lämpötilan mittarille, ja toinen ECU:lle. Tuo ECU:lle menevä on muuten se yleisin syy "Check Engine" merkkivalon syttymiselle, ja usein on silloin kyse kehnosta liitoksesta. Toisaalta, sensorikin saattaa väsähtää... hyvä asia on edullinen hinta (parin kympin verran) ja uskomattoman helppo vaihto! Joskus siis näinkin!!
Tuli muuten mieleen, mikäli auton sisälämpötila tuntuu oudolta, etenkin kylmältä, vilkaisu koneen lämpötilanmittariin saattaa kieliä termostaatin jumittumisesta, useimmiten ammottavan avoimeeseen asentoon - ja lämpöä ei tahdo nousta auton sisälle, eikä koneellekaan!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Kiitokset selventävästä vastauksesta.
Termostaattivikaa en ole havainnut. Lämpöä piisaa, ja kabiinissa jopa liian kanssa.
Mutta tarkemmin kun ajattelen, niin tulipellin läpi tulee kumpainenkin lämppärin letku, ja ensimmäinen liitos tai joku muu kuin letku, on koneen puolivälissä, kuskin puolella. Olisiko se venttiili sitten siinä? Jotain sähköhimmeleitä siihenkin tulee. Tarkemmin tuo kohta on moottoriöljyn jäähdyttimen "ei siis lauhdutin, kun se ei kaasuksi tuota öljyä muuta" letkulähtöjen yläpuolella.
Mitään muuta ei kyllä ole lämppärin kennon ja tuon kyseisen härpäkkeen välissä?
Tietysti jos joku edellisistä omistajista on katsonut tuon venttiilin olevan turha, ja mennyt sen poistamaan? No oli miten oli, lämppäri tuntuu toimivan, ja kytken siihen kennon tuloletkuun 127 fiiusta manuaalisen
venttiilin, ja bilteman 3 euroa maksavan vaijerin, ja nautin haluamastani lämpötilasta. Ilmastointikin toimii, jos taivuttaa lämppärin-letkun mutkalle "eli lämmin vesi ei pääse kennolle asti" niin puhkuu tosi kylmää,
joten viaksi ei jää enään kuin salaman kuva mittariston vasempaan reunaan.
Termostaattivikaa en ole havainnut. Lämpöä piisaa, ja kabiinissa jopa liian kanssa.
Mutta tarkemmin kun ajattelen, niin tulipellin läpi tulee kumpainenkin lämppärin letku, ja ensimmäinen liitos tai joku muu kuin letku, on koneen puolivälissä, kuskin puolella. Olisiko se venttiili sitten siinä? Jotain sähköhimmeleitä siihenkin tulee. Tarkemmin tuo kohta on moottoriöljyn jäähdyttimen "ei siis lauhdutin, kun se ei kaasuksi tuota öljyä muuta" letkulähtöjen yläpuolella.
Mitään muuta ei kyllä ole lämppärin kennon ja tuon kyseisen härpäkkeen välissä?
Tietysti jos joku edellisistä omistajista on katsonut tuon venttiilin olevan turha, ja mennyt sen poistamaan? No oli miten oli, lämppäri tuntuu toimivan, ja kytken siihen kennon tuloletkuun 127 fiiusta manuaalisen
venttiilin, ja bilteman 3 euroa maksavan vaijerin, ja nautin haluamastani lämpötilasta. Ilmastointikin toimii, jos taivuttaa lämppärin-letkun mutkalle "eli lämmin vesi ei pääse kennolle asti" niin puhkuu tosi kylmää,
joten viaksi ei jää enään kuin salaman kuva mittariston vasempaan reunaan.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Kuvauksen perusteella: tuo se on!JagRoc kirjoitti:Mutta tarkemmin kun ajattelen, niin tulipellin läpi tulee kumpainenkin lämppärin letku, ja ensimmäinen liitos tai joku muu kuin letku, on koneen puolivälissä, kuskin puolella. Olisiko se venttiili sitten siinä? Jotain sähköhimmeleitä siihenkin tulee.
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
No eipä ollut, ei.stefanantinaho kirjoitti:Kuvauksen perusteella: tuo se on!JagRoc kirjoitti:Mutta tarkemmin kun ajattelen, niin tulipellin läpi tulee kumpainenkin lämppärin letku, ja ensimmäinen liitos tai joku muu kuin letku, on koneen puolivälissä, kuskin puolella. Olisiko se venttiili sitten siinä? Jotain sähköhimmeleitä siihenkin tulee.
Tuossa päiväs aikaan kurkistin pitkän tovin tuonne konehuoneeseen, ja mielestäni toinen lämppärin letkuista menee kannen takaosaan ja tuo toinen letku matkaa koneen kupeessa, imusarjan alla, koneen etuosaan.
Se minkä oletin olevan tuo venttiili, olikin vain jatkopala letkulle, ja sen
päällä oli nippusiteellä kiinni joku testipistoke.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Vena
Lämmityslaitteelle menevän veden sulkeva venttiili on konehuoneen puolella toisessa tulipellin läpi tulevassa letkussa.
Se on normaalisti auki ja heti koneen käynnistyessä alipaine vetää sen lämmönsäätimen vaatimaan asentoon. Avautumisesta ja sulkeutumisesta huolehtii ECU tarpeen mukaan.
Ehkäpä venttiili on autostasi poistettu, mutta näkyisiköhän k.o alueella edes irrallista alipaineletkua (ohut kovamuoviletku)? Kannattaa hankkia esim. purkuosa tilalle.
Kuitenkin, mikäli kabiiniin tunkee pelkästään kuumaa ilmaa, ovat lämmönohjain "läpät" ehkä jumittuneet. Niitä kääntelevät sähkömoottorit ECU:n ohjeiden mukaisesti.
Se on normaalisti auki ja heti koneen käynnistyessä alipaine vetää sen lämmönsäätimen vaatimaan asentoon. Avautumisesta ja sulkeutumisesta huolehtii ECU tarpeen mukaan.
Ehkäpä venttiili on autostasi poistettu, mutta näkyisiköhän k.o alueella edes irrallista alipaineletkua (ohut kovamuoviletku)? Kannattaa hankkia esim. purkuosa tilalle.
Kuitenkin, mikäli kabiiniin tunkee pelkästään kuumaa ilmaa, ovat lämmönohjain "läpät" ehkä jumittuneet. Niitä kääntelevät sähkömoottorit ECU:n ohjeiden mukaisesti.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Otin kuvan omasta konehuoneesta. Onko kuvassa nuolella osoitettuna etsitty venttiili? Kuvassa on kannen takaosasta lämppärille lähtevä letku. Tuohon nuolella osoitettuun osaan tulee jokin johto, joka menee tulipellin läpi lämppärinletkun vierestä. Johto näkyy kuvassa vasemmalla.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img686713.jpg
Omasta autostani on ainakin termostaatti juminut.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img686713.jpg
Omasta autostani on ainakin termostaatti juminut.
Ex 1994 XJ6 4.0S
Tämä
Omassa -89 mallissani lämmityslaitteen venttiili on linkin kuvassa näkyvän punaisen öljytikun yläpuolella olevan alipainekellon alla. "Kello" on siis kiinteä osa venttiiliä.
Eikö se jo löydy......täh? (:D)
Tässä linkki kuvaan: http://www.jag-lovers.org/include/iv3.p ... rwoQ%3D%3D
Eikö se jo löydy......täh? (:D)
Tässä linkki kuvaan: http://www.jag-lovers.org/include/iv3.p ... rwoQ%3D%3D
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Kyllä se ilmeisesti on minun autosta poistettu.
No jotain kuitenkin on tälläkin saralla tapahtunut, nyt lämmönsäätö toimii
on off systeeminä.
Eli nyt puhaltaa kylmää kaikilla muilla manuaaliasennon puhaltimen nopeuksilla, paitsi suurimmalla
ja defrost asennossa, jolloin puhaltaa tulikuumaa. Sitten jos laittaa automaattiasentoon niin tulee kaikilla nopeuksilla paskanhaaleeta, ulko ja sisälämpötilasta riippumatta.
Ehkäpä tuon kanssa oppii elämään, varsinkin kun ainoa ongelma on enään, että
miten tuon ärsyttävän OPEL valomainoksen saisi sammummaan?
No jotain kuitenkin on tälläkin saralla tapahtunut, nyt lämmönsäätö toimii
on off systeeminä.
Eli nyt puhaltaa kylmää kaikilla muilla manuaaliasennon puhaltimen nopeuksilla, paitsi suurimmalla
ja defrost asennossa, jolloin puhaltaa tulikuumaa. Sitten jos laittaa automaattiasentoon niin tulee kaikilla nopeuksilla paskanhaaleeta, ulko ja sisälämpötilasta riippumatta.
Ehkäpä tuon kanssa oppii elämään, varsinkin kun ainoa ongelma on enään, että
miten tuon ärsyttävän OPEL valomainoksen saisi sammummaan?
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Jaa
Vieläkö se niitä sulakkeita polttelee?
Ooppelin symboolihan tarkoittaa katkennutta virtapiiriä, eli käytännössä palanutta sulaketta.
Omastani irroitin lämppärin säätöyksikön (joka meni pimeäksi pakkasen hipoessa kolmeakymppiä) keskikonsolista ja tinailin uusiksi kaikki epäilyttävät juotokset, sekä puhdistin ja voitelin liittimet. Sehän ryhtyi välittömästi toimimaan.
Ooppelin symboolihan tarkoittaa katkennutta virtapiiriä, eli käytännössä palanutta sulaketta.
Omastani irroitin lämppärin säätöyksikön (joka meni pimeäksi pakkasen hipoessa kolmeakymppiä) keskikonsolista ja tinailin uusiksi kaikki epäilyttävät juotokset, sekä puhdistin ja voitelin liittimet. Sehän ryhtyi välittömästi toimimaan.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Tässä on vm. 90-91 säätöventtiili. Sijainti tuon mukaan näyttäs olevan jossain tulipellin kätköissä. Letku numero 4 on lämppärille menevä letku, joten mahdollisesti tuo venttiili on kojetaulun alla lämppärin vieressä?
http://www.jaguarclassicparts.com/webap ... &langId=-1
Tästä tuli pakkomielle!
http://www.jaguarclassicparts.com/webap ... &langId=-1
Tästä tuli pakkomielle!
Ex 1994 XJ6 4.0S
Pellin alla
Mullakin on pakkomielle.
Herra Wiilin kaaviokuva näyttää samanlaiselta, joka omassanikin on ja kyseinen venttiili sijaitsee konehuoneen puolella lähellä tulipeltiä.
Herra Wiilin kaaviokuva näyttää samanlaiselta, joka omassanikin on ja kyseinen venttiili sijaitsee konehuoneen puolella lähellä tulipeltiä.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Re: Jaa
Juu, sulaketta ei saa edes paikalleen kun kuuluu jo räps.Blue Cat kirjoitti:Vieläkö se niitä sulakkeita polttelee?
Ooppelin symboolihan tarkoittaa katkennutta virtapiiriä, eli käytännössä palanutta sulaketta.
Omastani irroitin lämppärin säätöyksikön (joka meni pimeäksi pakkasen hipoessa kolmeakymppiä) keskikonsolista ja tinailin uusiksi kaikki epäilyttävät juotokset, sekä puhdistin ja voitelin liittimet. Sehän ryhtyi välittömästi toimimaan.
Eli tuo apparin jalkatilassa, vasen reuna ja toiseksi ylin. Jotakin tekemistä sillä on tuon lämppärin kanssa?
En ole vielä sisätiloista tuota venttiiliä etsinyt, mutta se on varmaa, että
konehuooneesta sitä ei löydy.
Älkää ottako stressiä näistä minun ongelmista, en minäkään ota.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Tuplat blowerit
Nyt tuli stressi noista sun hommistas.
Niin... oletkos varmistanut, että molemmat puhaltimet toimivat?
Ei oikeastaan pitäisi, mikäli polttaa vain toisen puolen puhaltimen sulakkeen.
Niin... oletkos varmistanut, että molemmat puhaltimet toimivat?
Ei oikeastaan pitäisi, mikäli polttaa vain toisen puolen puhaltimen sulakkeen.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Nyt sain Opel logon sammumaan.
Apparinpuoleisen flektin piuhasta, oli joku edellisistä omistajista
"siis joku sakemanni" porannut poraruuvin johtojen läpi, ja siitä johtui oikosulku.
Fiksu ja filmaattinen Aatu, oli sitten mennyt ryöstöllä ottamaan flektille
virtaa kuskinpuolelta. Kumpikin flekti toimi, ja alkuperäinen vika säilyi.
Uutta johtoa ja pikkaisen touhuamista, ja salama lakkasi tuikkimasta.
Tosin sitä lämpöventtiiliä en löytänyt vieläkään.
Apparinpuoleisen flektin piuhasta, oli joku edellisistä omistajista
"siis joku sakemanni" porannut poraruuvin johtojen läpi, ja siitä johtui oikosulku.
Fiksu ja filmaattinen Aatu, oli sitten mennyt ryöstöllä ottamaan flektille
virtaa kuskinpuolelta. Kumpikin flekti toimi, ja alkuperäinen vika säilyi.
Uutta johtoa ja pikkaisen touhuamista, ja salama lakkasi tuikkimasta.
Tosin sitä lämpöventtiiliä en löytänyt vieläkään.
Viimeksi muokannut JagRoc, Ke Loka 10, 2007 7:59 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Germaani
"Armaani olikin germaani" lauloivat Sleepparit aikoinaan.
On se hyvä, että olit tarkkana ja johan minä sitä aina olen sanonut, että ei se vika Jaguarissa ole vaan käyttäjässä.
Sitä venttiiliä ei sitten autossasi ole, mikäli se ei konehuoneestä löytynyt. Mutta onko sitä ollutkaan, eli löytyykö tulipellin suunnalta, lasinpyyhkimen moottorin läheisyydestä tukittua (ohutta muoviletkua) alipaineletkua?
Millaista piilopaikkaa sille saku lie keksinyt?
On se hyvä, että olit tarkkana ja johan minä sitä aina olen sanonut, että ei se vika Jaguarissa ole vaan käyttäjässä.
Sitä venttiiliä ei sitten autossasi ole, mikäli se ei konehuoneestä löytynyt. Mutta onko sitä ollutkaan, eli löytyykö tulipellin suunnalta, lasinpyyhkimen moottorin läheisyydestä tukittua (ohutta muoviletkua) alipaineletkua?
Millaista piilopaikkaa sille saku lie keksinyt?
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Se venttiili on kateissa, samoiten tuo alipaineletku.
Mitään ylimääräisiä reikiä en tulipellistä ole löytänyt,
eikä mitään muutakaan mikä indikoisi tuon venttiilin
olemassaola ylipäätänsäkään.
Varaosakulkineesta löysin sen kyllä, ja on nyt jopa irrallaan takakontissa,
eikä mikään ongelma asentaa sitä tähän autoon. Mutta missä se parjattu
alipaineletku alkujaan on ollut kiinni auton sisällä?
Mitään ylimääräisiä reikiä en tulipellistä ole löytänyt,
eikä mitään muutakaan mikä indikoisi tuon venttiilin
olemassaola ylipäätänsäkään.
Varaosakulkineesta löysin sen kyllä, ja on nyt jopa irrallaan takakontissa,
eikä mikään ongelma asentaa sitä tähän autoon. Mutta missä se parjattu
alipaineletku alkujaan on ollut kiinni auton sisällä?
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Tutkin omastani, kun on osa verhoilusta irti. En tiedä kuinka paljon asia poikkeaa toisistaan 90 ja 94 vuosimalleissa.
Jos oikein katsoin, tämä alipaineletku on punainen (moottoritilassa kestävempää mustaa letkua) letku joka menee vasemmallepuolelle lämmönsäätöyksikköä(?). Tarkemmin löytyy yksikön kyljestä jaloille ilmaa johtavan putken vierestä. Vasemmalla puolella putkea, eli putken takana piilossa. Ei ole näkösällä ilman tuon putken irroittamista.
En löytänyt oikeen hyvää kuvaa missä asia olisi ilmennyt.
Minulla meni aikaisemmin vasen ja oikea sekaisin, kun selvittelin tuota sulakerasiaa, mutta A2 sulake on sekä oikealla että vasemalla puolella lämppärin puhaltimen sulake.
Jos oikein katsoin, tämä alipaineletku on punainen (moottoritilassa kestävempää mustaa letkua) letku joka menee vasemmallepuolelle lämmönsäätöyksikköä(?). Tarkemmin löytyy yksikön kyljestä jaloille ilmaa johtavan putken vierestä. Vasemmalla puolella putkea, eli putken takana piilossa. Ei ole näkösällä ilman tuon putken irroittamista.
En löytänyt oikeen hyvää kuvaa missä asia olisi ilmennyt.
Minulla meni aikaisemmin vasen ja oikea sekaisin, kun selvittelin tuota sulakerasiaa, mutta A2 sulake on sekä oikealla että vasemalla puolella lämppärin puhaltimen sulake.
Ex 1994 XJ6 4.0S
Tunnelissa
Vaikkei sitä venttiiliä olekaan, löytyy auton sisältä vasemmalta puolelta kardaanitunnelia (keskikonsolin alla sivussa) alipainesolenoidi, johon letkun voisi vetäistä.
Tässä linkki alipainekaaviosta:
http://www.jag-lovers.org/ebooks/view.p ... ection=9.9
Tässä linkki alipainekaaviosta:
http://www.jag-lovers.org/ebooks/view.p ... ection=9.9
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
No nyt kaikki toimii niin kuin tehtaalta lähtiessä.
Lämmönsäätö ruvennut toimimaan ihan itsekseen, tai sitten sillä
sulakkeella oli jotain tekemistä myös lämmönsäätimen kanssa.
Mitään venttiiliä en ole vieläkään löytänyt, mutta säätimestä saa valittua haluamansa lämpötilan siitä huolimatta.
Ja imeisesti ilmastointikin toimii, "kokeilin parkkihallissa jossa 22 astetta"
ainakin puskee kylmää, niin että palttoota rupesin kaipaamaan.
Ja nyt on kahtena aamuna huurteetkin kadonnut lasista, ilman että tarvinnut pitää ikkunoita raollaan ensimmäisen tunnin ajan. Ja yllättävän
nopeasti tuo huurre on sisätiloista lähtenyt.
Joten suuret kiitokset kaikille jotka ovat myötäelänneet tämän traumaattisen kokemuksen ja jaksaneet neuvoa tietämätöntä.
Lämmönsäätö ruvennut toimimaan ihan itsekseen, tai sitten sillä
sulakkeella oli jotain tekemistä myös lämmönsäätimen kanssa.
Mitään venttiiliä en ole vieläkään löytänyt, mutta säätimestä saa valittua haluamansa lämpötilan siitä huolimatta.
Ja imeisesti ilmastointikin toimii, "kokeilin parkkihallissa jossa 22 astetta"
ainakin puskee kylmää, niin että palttoota rupesin kaipaamaan.
Ja nyt on kahtena aamuna huurteetkin kadonnut lasista, ilman että tarvinnut pitää ikkunoita raollaan ensimmäisen tunnin ajan. Ja yllättävän
nopeasti tuo huurre on sisätiloista lähtenyt.
Joten suuret kiitokset kaikille jotka ovat myötäelänneet tämän traumaattisen kokemuksen ja jaksaneet neuvoa tietämätöntä.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red