XJS:n ilmastoinnin puhallin

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
XJR-S
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 1:24 am
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

XJS:n ilmastoinnin puhallin

Viesti Kirjoittaja XJR-S »

Autossani (-92) alkaa ilmastoinnin puhallin toimia vasta kun moottori on ollut käynnissä muutaman minuutin. Puhaltimen kytkin on silloin asennossa "Medium". Se lähtee kyllä käymään kun kytkimen kääntää asentoon "High". On vaan hassua ajella näin talvella aluksi ilman puhallinta kun ikkunat alkavat huurtua pikkuhiljaa. Onkohan tämä ns. ominaisuus, että puhallin käynnistyy vasta kun moottori on lämmennyt tarpeeksi? Eihän tämä ole suuri juttu, mutta kun täytyy kurotella kytkimelle ja kuunnella hetkinen melua ja sitten taas kohta palauttaa kytkin takaisin, muutaman kerran jok´ikinen päivä. :wink:
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

automatiikka

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Onko ilmastointilaitteessa automatiikka? Jos on niin päälle kytkettynä laite alkaa puhaltamaan ilmaa vasta kun sitä on lämpimänä tarjolla.
Näin ainakin x308:ssa.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Omassa on täsmälleen sama juttu, päättelin myös että taitaa odotella että olisi lämmintä mitä puhaltaa.

Eli taitaa tosiaan olla auton omituisuus, ärsyttävä kylläkin,
varsinkin kun edellisessä autossa tottui siihen että automatiikka osasi itse laittaa itsensä isommalle jotteivat ikkunat huurru.
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Se kuuluu olla niin...

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Moro,

Jaggessa on puhallinsysteemille lämpöanturi, joka antaa virtaa vasta kun jäähdytysnesteen lämpötila on muistaakseni yli 50 astetta. Olisihan se kamalaa, jos kylmässä autossa olisi vedon tuntua...... :wink:

Joka tapauksessa laittamalla puhaltimen suurimmalle, tämä lämpötila-anturi ohitetaan ja samalla läpät kääntyy defrost-asentoon....ikkunan aukaisemiseksi ja meteli ja puhina kabiinissa on melkoinen :shock: . On se vaan ollut varmaan hauskaa suunnitella tällaisia :wink: ....eihän se kuljettaja itse osaisikaan varmaan käyttää lämmityslaitetta. :roll:

Jussi
XJR-S
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 1:24 am
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Automatiikkaa??

Viesti Kirjoittaja XJR-S »

Joo-o, kyllä suunnittelijoilla on ollut hauskaa...
Löysin viime kesänä purkaessani mattoja ym. verhoiluja hanskalokeron alla olevasta paneelista pikkuisen puhaltimen. Vai pitäisikö sanoa imurin. Sen keskellä on lämpötila-anturi, jonka tehtävänä ilmeisesti on mitata kabiinin lämpötilaa ja "imuri" parantaa mittausvastetta. No imuri oli jämähtänyt paikoilleen ja lähti aina käyntiin kun vähän antoi alkuvauhtia.
Puhdistuksen ja voitelun jälkeen tuntui pelaavan hyvin. Luulinkin silloin,että puhaltimen "starttiviive" on ratkaistu. Onkohan tällaista muissa malleissa?
Että kaikkea ne suunnittelijat...
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Hmm.. jos puhallinsysteemille on täysin oma anturinsa sitä voisi huijata ?
Onko tietoa tuon täsmällisestä paikasta ja mikäköhän olisi paras tapa huijata sitä ?
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Kaikkea ja kakkia voi huijata.................

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Joo, järjestelmähän mittaa lämpötilaa jalkatilassa ja eihän sitä ilman propellikonetta ilma kierrä siellä kojelaudan uumenissa. Siinä on ollut inssinöörtillä pohtimista. Toinenhan on siellä kojelaudan päällä, ettei aurinko polta herkkää nenää.

Ainakin minulla puhaltimen lämpöanturi oli kuljettajan jalkatilassa lämmityslaitteesta konetilaan menevässä metalliputkessa sellainen kirkkaan punainen nappi kahdella johdolla. Kait sen voisi oikosulkea, jolloin järjestelmä olettaisi nesteen olevan valmiiksi tarpeeksi lämmintä. Tosi inssinöörtti varmaan laittaisi jonnekin muuallekin toisen sellaisen, ettei vaan tulisi liian yksinkertaiseksi.....

Kokeilemallahan tuon saa selville, joskaan siellä ratin alla pyllistely ei ole mikään ergonometrian kukkanen.

Jussi entisiä muistellen....joskus väärinkin
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Kiitoksia, pitänee testailla heti kun löytyy joutoaikaa :?
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Vastaa Viestiin