Jarruongelma, ja vakava sellainen.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Jarruongelma, ja vakava sellainen.

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

Toimiikohan nuo vm 90 xj:n jarrut ihan oikein?

Jarrut ovat tehokkaat ja tunnokkaat ja auto on katsastettu kuukausi sitten.

Eilen se sitten tapahtui, tuli pyöräilijä suojatieltä vauhdilla eteen,
seurauksella että jouduin tekemään paniikkijarrutuksen alta 30km:h
vauhdista. Jalka jarrupolkimelle, ja vauhti ei kuin kasvoi, abs järjestelmä
piti huolen siitä että kissa ei sitten pysähtynytkään. Normaalisti ei pitäisi
olla kymmenien metrien pituisia, nuo jarrutukset kolmenkympin vauhdista
kuivalla asvaltilla.

No, onni onnettomuudessa, vauriot jäi vähäisiksi, 1kpl polkupyörän vanne
ja kissan etuvilkun lasiin halkeama sekä fillaristille mojova kuhmu kuuppaan.

Voiko nuo jarrut tosiaan olla tuollaiset, ettei pikkuvauhdista saa pysähtymään lainkaan?
Tai pysähtyyhän se, paitsi jos teet paniikkijarrutuksen, joka ainakin
minulta menee ihan vaistomaisesti.
Kävin dynamometrillä tänään, ja toimivat kuulemma kuin unelma? Ottavat tasaisesti ja hyvin.

Nimimerkillä: Sabotoinko abs:t toimimattomiksi, yleisen turvallisuuden vuoksi.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Abseista

Viesti Kirjoittaja matsu »

Oliko märkä asfaltti? Tuskin nyt jäässä kuitenkaan.

Meikäläisellä on myös huonoja kokemuksia abseista. Kerran ajoin (ei tosin Jaggella) pysähtymistarkoituksessa bussipysäkille, joka oli peilijäässä. Vauhti oli olematon. Kun painoin jarrua, ei auto juurikaan osoittanut pysähtymisen merkkejä. Siinä sitä vaan mentiin, pala nousi kurkkuun. Normaalijarruilla ei olisi ollut mitään ongelmaa. No, ei siinä pelti kuitenkaan rutissut, mutta kyllä kammo jäi absien toiminnasta.

Onhan se oikein testeissä todistettu, että jäällä jarrutusmatka abseilla on tupla, verrattuna lukkojarrutusmatkaan, kitkarenkailla.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

No ei ollut jäässä. Kuiva asvaltti, 12 astetta lämmintä ja aurinko paistoi.

Eniten huolestutti se, kun polkaisin voimalla jarrupoljinta, niin abs:t nosti polkimen alkupisteeseen,
jolloin meni noin kymmenen metriä ennenkuin rupesi jarrut ottamaan. Ja silloin tulee kuskista matkustaja, halusi tai ei.

Taidan oikeasti ottaa nuo abs:t pois toiminnasta, kokeilin tänään jarruttaa
uudestaan alle 30km/h vauhdista, ja saman teki taas.

Nyt hirvittää ajella tuommoisella jarruttomalla autolla hiljaa, tai sitten on
pakko pitää huolen siitä, että vauhtia on aina yli 50 km/h
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Abseista

Viesti Kirjoittaja BRG »

matsu kirjoitti:Onhan se oikein testeissä todistettu, että jäällä jarrutusmatka abseilla on tupla, verrattuna lukkojarrutusmatkaan, kitkarenkailla.
Ainakin Tekniikan Maailma noita testasi about 2 vuotta sitten ja muistaakseni nastoilla oli se ihan sama tuplamatka. Rengas ei ehdi "purra" kun kitka jatkuvasti lopetetaan. Todennäköisesti uusia renkaita suunnitellaan abseille joten tämä ongelma poistunee siten että uusista renkaista tehdään yhtä huonosti toimivia lukkojarrutuksessa kuin ne abseilla jo ovat.

Jos tilaa väistämiseen ei ole niin paras tapa minimoida törmäyksen seuraukset on maksimaalinen nopeuden vähentäminen ja siirtyminen ojan puolelle. Tai sitten se saattaisi pysähtyä jo ennen törmäystä jos jarrustusmatka ei olisi kaksinkertainen...

Tosin täytyy myöntää että tilastollisesti nuo absit varmaankin vähentävät kuolonuhreja mutta minulle joka luulee osaavansa jarrutuksen se kyllä hirvittää kun auto tuntuu vain kiihtyvän mitä enemmän pedalia painaa...
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
eerounta
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 12:11 am
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eerounta »

Olen maallikko, mutta samanikäisen kapistuksen omistaja. Onko autosi jarrujärjestelmän paineakku miten puhdissaan? Jos se ei kykene varaamaan riittävästi painetta ja absit räpättää reservissä olevat paineet pihalle, voisi kuvitella että tilanne on hetken juuri tuollainen.
XJ40 3,2 -91
S-type 2,7d -07
Sitikoita ja ZiL157
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

eerounta kirjoitti:Olen maallikko, mutta samanikäisen kapistuksen omistaja. Onko autosi jarrujärjestelmän paineakku miten puhdissaan? Jos se ei kykene varaamaan riittävästi painetta ja absit räpättää reservissä olevat paineet pihalle, voisi kuvitella että tilanne on hetken juuri tuollainen.
Mielenkiintoinen, ja täysin mahdollinen teoria.

Kummastuttaa vain, miksi ihmeessä pysähtyminen alkaa välittömästi
yli 50km/h vauhdista, mutta pienemmissä nopeuksissa abs:t potkaisevat ylireagoiden takaisin, estäen autoa pysähtymästä?

Ja selitys moiselle ei ole se, etteikö yli 50km/h tapahtuvissa jarrutuksissa menisi jarrut lukkoon, koska abs:t pois kytkettynä menee vielä 80km/h
vauhdissa kaikki neljä pyörää lukkoon.

Laitoin kojelautaan katkaisijan jolla saan abs:t pois päältä,
sekä varoitusvalon josta näen onko kytketty vai ei, ja tästä
eteenpäin on aikomukseni pitää abs:t poiskytkettynä kaupunkiajossa.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Avatar
Blue Cat
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:47 pm
Paikkakunta: Jämsänkoski

Absinttiä

Viesti Kirjoittaja Blue Cat »

Jospa paineakku ei pienellä nopeudella (=alhaisilla moottorin kierroksilla) varaudu kunnolla. No... kai siitä varoitusta ilmestyisi tauluun.

Mites on... kuinka helppo on ABS:t muuttaa kytkimellisiksi? Mihin piuhaan kytkin asennetaan? Tuntuu tosi hyvältä idealta.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Re: Absinttiä

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

Blue Cat kirjoitti:
Mites on... kuinka helppo on ABS:t muuttaa kytkimellisiksi? Mihin piuhaan kytkin asennetaan? Tuntuu tosi hyvältä idealta.
Voi kait sen jotenkin viissaamminkin tehdä, mutta helpoiten selviää,
kun ostaa lattasulakkeen pitimen ja muutaman abikon
ja siirtää sulaketaulusta sulakkeen, johdoilla muualle, ja katkaisija väliin.

abs:n varoitusvalo itsessään toimii vähän heppoisesti, eli jos ajon aikana
kytken abs:t pois päältä, niin valo ei heti syty, siksi laitoin tuolle viritykselle vielä erillisen varoitusvalon.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Avatar
Blue Cat
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:47 pm
Paikkakunta: Jämsänkoski

Ahaa

Viesti Kirjoittaja Blue Cat »

Kuullostaa yksinkertaiselta. Täytynee miettiä talviliukkaille katkaisijaa.

Mutta... onko sitten ABS poiskytkettynä jatkuva varoitussymbooli kojetaulussa? Se ei kyllä olisi kivaa, kun näyttöä ei silloin voi muuhun käyttää.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

En tiedä tuosta jenkkimallista, mutta euroversiossa syttyy vain varoitusvalo mittariston vasempaan laitaan.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
eerounta
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 12:11 am
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eerounta »

Sitten vielä yksi mahdollisuus, joka liittyy ABS-anturiin. Mulla vanhassa 25 rellussa laakeriviasta johtuva välys söi anturin hammasta lyhyemmäksi, eli myös kauemmaksi hammaspyörää. Ei kuitenkaan niin kauas, että olisi systeemi hypännyt kokonaan päältä. Seurauksena oli, että rauhallisemmassakin pysäyttämisessä absit rykivät ihan viime metreillä ja sitten pysähtyminen joitain metrejä pitkittyi.

Eli onko anturit kunnossa?
XJ40 3,2 -91
S-type 2,7d -07
Sitikoita ja ZiL157
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

eerounta kirjoitti:Sitten vielä yksi mahdollisuus, joka liittyy ABS-anturiin. Mulla vanhassa 25 rellussa laakeriviasta johtuva välys söi anturin hammasta lyhyemmäksi, eli myös kauemmaksi hammaspyörää. Ei kuitenkaan niin kauas, että olisi systeemi hypännyt kokonaan päältä. Seurauksena oli, että rauhallisemmassakin pysäyttämisessä absit rykivät ihan viime metreillä ja sitten pysähtyminen joitain metrejä pitkittyi.

Eli onko anturit kunnossa?
No on nyt sen verran uteliaisuutta minussakin, että tuli kyllä tarkistettua
tuokin mahdollisuus. Mutta en ainakaan havainnut mitään tuohon viittavaa
"huom. katsastattu juuri", ja en myöskään havainnut ylimääräisiä välyksiä pyöränlaakereissa
taikka ABS anturin hammaskehissä.

Mittasin myös paineakun kunnon, ja ei vuoda sekään, paineet pysyy ainakin yön yli.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
javan77
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 10:18 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja javan77 »

eerounta kirjoitti:Olen maallikko, mutta samanikäisen kapistuksen omistaja. Onko autosi jarrujärjestelmän paineakku miten puhdissaan? Jos se ei kykene varaamaan riittävästi painetta ja absit räpättää reservissä olevat paineet pihalle, voisi kuvitella että tilanne on hetken juuri tuollainen.
Mutta paineakkuhan kerää paineen sähköisesti, se ei ole mitenkään riippuvainen moottorin kierroksista. Paineakun kunto voi sit olla ihan toinen juttu.

Mulla jarrut pehmeni äkkijarrutuksessa, jonka jälkeen vaihdoin jarruletkut. Pehmeys säilyy nyt edelleen, tyhjää paljon ennenkuin alkaa jarruttaa. Katastuskonttorilla kehuivat vain hyviksi jarruikisi. Onko poijilla lisätietoa, et onko pääjarrusylkyn uusinta/korjaussarja edessä?

Mut kammottava toi tilanne, kun jarruihin ei voi luottaa. Hyvä kierto ottaa ABSit pois käytöstä. Sanooko katastussetä siitä mitään?
XJ40 4.0 Sov -89
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

Nyt kun on päästy alkutalven liukkaitakin kokeilemaan, niin entistä
hirveämmiltä nuo ABS:t vaikuttaa. Kokeilin ABS:llä jarrutusta
loskakelillä ja 50 km/h jarrutuksessa meni matkaa noin 200m , ilman
ABS:ä samainen vauhdinpysäytys n 25m.

Eli kyllä ilman apupyöriä ajellaan tämä talvi.

Ingenjööri ei sano mitään, kunhan ABS varoitusvalo ei pala.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Arppa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Kesä 18, 2007 10:15 pm
Paikkakunta: Tampere

Jarrut

Viesti Kirjoittaja Arppa »

Moro!

Lueskelin Jag-Loversista vähä ABS:sta ja jarrutehostimesta.

Ohessa copy-paste sivuilta,

The Teves Anti-Lock Braking System as installed on Model Year 1990 through 1994 Jaguar XJ40s has demonstrated both high reliability and excellent durability. The system is not exclusive to Jaguar as it was used on other European manufactured vehicles (Alfa Romeo, Saab, Mercedes-Benz and certain Ford applications). It is considerably more than just an anti-lock braking system; it also provides the power-assisted boost for the master cylinder. It is however, quite non-conventional in comparison to other contemporary ABS designs. Instead of the ubiquitous vacuum assist booster for the master cylinder, it uses a hydraulic boost provided by a small electric motor driven pump. To prevent continuous pump operation, high-pressure hydraulic fluid is stored within an inert gas filled accumulator. Whenever the driver applies the brakes, this stored hydraulic energy is used to boost input pressure to the master cylinder. Normally (non-ABS operation), the front wheel brake hydraulic circuitry is controlled in a conventional manner by the master cylinder in what is termed "static" operation. However, the rear wheel brake hydraulic circuitry is controlled by the complex pressure / position interactions of the hydraulic control unit in what is termed "dynamic" operation.

The heart of the Teves ABS is the electronic control unit (ECU), which is located in the trunk (boot) behind the molded carpeting on the fuel filler side. The Teves system performs an initial ABS "self-check" routine upon startup and subsequently, in a periodic manner, during vehicle operation to guard against hidden system malfunctions. If any system malfunction is detected by the ECU, the ABS function will be inhibited (conventional braking remains) and the "ABS Warning Light" will be illuminated. With the vehicle in operation, the ECU continuously monitors signal inputs from speed sensors located at each wheel. Additionally, it monitors system pressures by function of the "combined pressure warning switch" and brake fluid levels by operation of the "twin reed switches" mounted within the reservoir.

During normal vehicle operation, the ABS ECU constantly checks for wheel speed differentials. Normally, all wheel speed inputs should be relatively equal. But if the inputs are different, the ECU interprets this data as imminent wheel lockup and modulates the circuit control valves in a manner as to prevent wheel lockup (decreases hydraulic circuit pressure). Twin hydraulic circuit control solenoid valves are provided for each of the three hydraulic circuits (right front wheel, left front wheel and rear wheels). Each of these valves will open or close as necessary to eliminate wheel lockup. Wheel speed data manipulation and solenoid valve control is performed by the ECU. A main solenoid valve is energized during ABS operation to provide "dynamic" operation of the front wheels.

Electric motor driven hydraulic pump operation is controlled via the combined pressure warning switch. When stored system hydraulic pressure decreases below 140 bars (˜ 2050 psig), the pump-motor is activated. System hydraulic pressure builds and is stored within the accumulator until a threshold of 180 bars (˜ 2650 psig). Normal system operating pressure will be contained within these limits based on braking demands. The entire hydraulic system is protected from over-pressure conditions by a pressure control valve which releases pressure at 210 bars (˜ 3100 psig). The hydraulic accumulator is a spherical device internally separated with a flexible membrane to create two independent chambers. The upper chamber is filled with inert nitrogen to approximately 84 bars (˜ 1235 psig) and acts as a continuously applied force upon the lower chamber, which is filled with brake fluid. The action of the hydraulic accumulator provides a working reservoir of high pressure brake fluid.

The combined pressure warning switch also provides other ABS pressure related alarms. In the event of an electrical or mechanical malfunction (i.e. faulty pump or hydraulic accumulator) is experienced within the ABS, the combined pressure warning switch will illuminate (via the ECU and instrument panel logic) the "ABS Warning Light" when system pressure decreases below 130 bars (˜ 1900 psig). Additionally, the ECU will partially inhibit ABS operation by defeating the front wheel ABS control. At 105 bars (˜ 1550 psig) decreasing, the "Brake System Warning Light" will be illuminated. This latter action represents a very serious braking system abnormal condition and its cause should be immediately investigated and rectified. It is dangerous to drive the vehicle in this condition! Keep in mind, that if only the "Brake System Warning Light" is illuminated, the problem could be simply the parking brake is applied or the brake pads are excessively worn.

Upon normal vehicle startup (after several hours of shutdown), its normal for both the "Brake System Warning Light" and "ABS Warning Light" to be illuminated since system hydraulic pressure has partially bleed off. After approximately thirty (30) seconds or less, the system hydraulic pressure will increase (via pump operation) extinguishing first the "Brake System Warning Light" and immediately followed by the "ABS Warning Light". It is also normal for certain ABS relays to momentarily "cycle" during non-braking operations as this signifies performance of the ECU "self-check" routine. Increased operation of the hydraulic pump in conjunction with numerous illuminations of the "ABS Warning Light" is likely to represent a problem with the hydraulic accumulator.

The internal operating aspects of the hydraulic brake booster, valve block, master cylinder, pump/motor and the ECU are complex. Due to their complicated nature (and lack of refurbishment parts), repair of these circuits is usually far beyond the capabilities of even the most diligent and knowledgeable owner. Replacement of the hydraulic accumulator, combined pressure warning switch, motor-pump and wheel sensors is within the grasp of the technically competent owner.


Toivottavasti tosta löytyy apua. Jos mun pitäis lähtee veikkaa vikaa, ton tekstin pohjalta, niin se vois olla pumpussa tai painesäiliössä. Jarrutehostin voi mättää jollain tavalla. Katsastukses ei survasta poljinta pohjaan, vaan painaa tasasesti, ehkä sen takia ei sanonu mitään.
Jos nestettä ei o tarvinnu lisätä niin tuskin vika on vuoto.

Välillä olis tehdä autolla "paniikkijarrutuksia" koemielessä ja testata että toimiiko. Eipä tuu yllätyksiä tositilanteissa. Ja pysyy jarrutkin paremmin toiminnassa kun niitä "käyttää".


T: Arppa

P.S. Liike-energia määrä = massa * Nopeus^2, elikkä siinä vois olla syy miks jarrut toimii erilailla alle 50km/h ja yli 50km/h vauhdeis.
Vastaa Viestiin