Varjostumaa...
Varjostumaa...
Sylinterikantta irroitettaessa napsahti yksi noista pitkistä kannenpulteista poikki,onko kellään kokemuksia mistä tuon satsin(10kpl)saisi edullisimpaan hintaan?,entä mikä ajatus tuossa on ollut että pultit on vesitilassa-voiko olla joku jäähdytys syy,pultit on kumminkin melko pitkät.
Kaikissa näkyi olevan korroosiota vaikka ovat kromattuja pinnoja,siis tavallaan onni että napsahti nyt eikä kasatessa(momenttiin)saati autobahnalla.Ilmeisesti tuon natsan onnistuu poraaman pois ilman koneen irroitusta,jos saman kohtalon kokeneita löytyy kerhostamme niin neuvoja pliis.Mitenkä tuo lohkon halkeama voiko todeta ilman färiainetta?,olen kuullut että ko koneessa on halkeamia ollut tuossa sylinterien välissä.
Kaikissa näkyi olevan korroosiota vaikka ovat kromattuja pinnoja,siis tavallaan onni että napsahti nyt eikä kasatessa(momenttiin)saati autobahnalla.Ilmeisesti tuon natsan onnistuu poraaman pois ilman koneen irroitusta,jos saman kohtalon kokeneita löytyy kerhostamme niin neuvoja pliis.Mitenkä tuo lohkon halkeama voiko todeta ilman färiainetta?,olen kuullut että ko koneessa on halkeamia ollut tuossa sylinterien välissä.
Ei ole kokemusta, mutta...
Onneksi ei ole kokemusta kannenpulttien katkeamisesta!
Ne ovat muuten erilaisia päistään ja koneessa on sen sukupolvesta riippuen paria eri pituista. Italiaanot oli laittaneet suurimman osan ylösalaisin mun koneeseen.
XJ6 S2/3 4.2 - C29035 x 3, C29033 x 7, C38073 x 3 and C42355 x 1
Vanhemmissa koneissa on 10 x tuo C29035 eikä lainkaan C29033:sta.
SNG Barrattilta taisi saada noin £5 GBP per kappale. Tosin eivät ole "alkuperäisiä" eli vihreissä laatikoissa. (Voin laittaa tarjouksen yv:nä)
Ne tosiaan korrosoituvat tehokkaasti mikä johtunee pääasiassa alumiinikannesta, eli se muodostaa teräksen kanssa korroosioparin (sähköisesti).
Niin, tekstistä päätellen oletan, että puhut 4.2L XK-koneesta?
Halkeamat ovat tavallisimpia 1970-luvun puolenvälin ja loppupuolen lohkoissa. Legendan mukaan niiden annettiin "asettua" riittävän kauan vielä 1960-luvulla tehtaan takapihalla (tyyliin yli vuosi) ennen porausta, mutta sitten XJ6:sen ja BMC:n ja BL:n kanssa tuli niin kiire, ettei kerennyt. Kolmossarjan XJ:n aikaan kai tehtaalla alettiin jo porata ja tapittaa ko. välit valmiiksi, koska koneita jouduttiin vaihtamaan sen verran paljon takuuna.
4.2 tehtiin 3.8:sta siirtämällä sylinterejä 3 ja 4 lähemmäksi toisiaan ja 1 ja 6 ulommas. Kanteen ei tehty mitään muutoksia. Porauksen suurentaminen kavensi sylinterien välejä ja vesikanavien muutokset yhdessä aikaansaivat, että lohko pääsee helpommin halkeamaan. Erityisen tavallisia ovat halkeamat sylinterien 2 ja 3 tai 4 ja 5 välillä. 2 ja 3 erityisesti, koska kone lämpenee enemmän takapäästä (Jaguar laskee numerot aina koneen takaa, hyvä muistaa korjaamokirjaa lukiessa!)
Kun kansipahvi on poissa, näkee sylinterien välillä olevat halkeamat ihan selvästi kun vähän hinkkaa lohkon pintaa. Mun XJ6C:n vaihtokoneessa (vuodelta 1976, ehkä takuuvaihto) on sylinterien 2 ja 3 välillä selvästi näkyvissä kaksi halkeamaa. Onneksi oli jemmassa 4.2L lohko, jossa ei ole halkeamia!
-Jakuvaari
JK. Vaikka jotkut ovat sitä mieltä, että haljennut ja paikattu lohko on ehkä jopa parempi, ei pitäisi voida haljeta enää!
Ne ovat muuten erilaisia päistään ja koneessa on sen sukupolvesta riippuen paria eri pituista. Italiaanot oli laittaneet suurimman osan ylösalaisin mun koneeseen.
XJ6 S2/3 4.2 - C29035 x 3, C29033 x 7, C38073 x 3 and C42355 x 1
Vanhemmissa koneissa on 10 x tuo C29035 eikä lainkaan C29033:sta.
SNG Barrattilta taisi saada noin £5 GBP per kappale. Tosin eivät ole "alkuperäisiä" eli vihreissä laatikoissa. (Voin laittaa tarjouksen yv:nä)
Ne tosiaan korrosoituvat tehokkaasti mikä johtunee pääasiassa alumiinikannesta, eli se muodostaa teräksen kanssa korroosioparin (sähköisesti).
Niin, tekstistä päätellen oletan, että puhut 4.2L XK-koneesta?
Halkeamat ovat tavallisimpia 1970-luvun puolenvälin ja loppupuolen lohkoissa. Legendan mukaan niiden annettiin "asettua" riittävän kauan vielä 1960-luvulla tehtaan takapihalla (tyyliin yli vuosi) ennen porausta, mutta sitten XJ6:sen ja BMC:n ja BL:n kanssa tuli niin kiire, ettei kerennyt. Kolmossarjan XJ:n aikaan kai tehtaalla alettiin jo porata ja tapittaa ko. välit valmiiksi, koska koneita jouduttiin vaihtamaan sen verran paljon takuuna.
4.2 tehtiin 3.8:sta siirtämällä sylinterejä 3 ja 4 lähemmäksi toisiaan ja 1 ja 6 ulommas. Kanteen ei tehty mitään muutoksia. Porauksen suurentaminen kavensi sylinterien välejä ja vesikanavien muutokset yhdessä aikaansaivat, että lohko pääsee helpommin halkeamaan. Erityisen tavallisia ovat halkeamat sylinterien 2 ja 3 tai 4 ja 5 välillä. 2 ja 3 erityisesti, koska kone lämpenee enemmän takapäästä (Jaguar laskee numerot aina koneen takaa, hyvä muistaa korjaamokirjaa lukiessa!)
Kun kansipahvi on poissa, näkee sylinterien välillä olevat halkeamat ihan selvästi kun vähän hinkkaa lohkon pintaa. Mun XJ6C:n vaihtokoneessa (vuodelta 1976, ehkä takuuvaihto) on sylinterien 2 ja 3 välillä selvästi näkyvissä kaksi halkeamaa. Onneksi oli jemmassa 4.2L lohko, jossa ei ole halkeamia!
-Jakuvaari
JK. Vaikka jotkut ovat sitä mieltä, että haljennut ja paikattu lohko on ehkä jopa parempi, ei pitäisi voida haljeta enää!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Varjostumaa...
Oleellisin taisi jäädä kertomatta? Ilman meedion lahjoja on melko vaikeaaMrNorton kirjoitti:Sylinterikantta irroitettaessa napsahti yksi noista pitkistä kannenpulteista poikki,
,olen kuullut että ko koneessa on halkeamia ollut tuossa sylinterien välissä.
tietää mikä ko kone mahtaa olla.
Pultteja varmaan saa Triangelta edullisimmin.
Eli tuo katkennut pultti varmaan lähtee vastakierretapilla, ellei ole sitten
kunnolla korroosion jumittama. Kannattaa kääntyä paikallisen moottorikoneistamon puoleen, niin menisi laakista kuntoon, koska jos
sitten katkaiset vastakierretapin sinne lohkoon, niin sitten onkin pikkaisen isompi operaatio.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Hyvä
Laita tulemaan vaan,täytyy vielä tänää surfailla Jenkkien sivuilla,ainakin $aala on nyt huonossa suhteessa €uroon.Luulisi jo 30 vuodessa jännitteiden katoavan mutta mutta,no eipä tossa omassa koneessa ainakaan silmällä mitään ´"crackia"näkynyt.Onko tolla enää väliä onko alkuperainen vai tarvike osa,ainakin DM:n sivuilla myydään yhtälailla kumpaakin.
Niin
Mutta ensinnäkin matka on perhanan pitkä elikkä täytyy porata reikä tuolle vastakierretapille ja sen saaminen keskelle tynkää on jo operaatio.Pitkä pora,keskitys ym ym.Pakko kääntyä jo kättelyssä ammattimiesten puoleen eikä viitsi edes itse yrittää räpeltää.
Re: Varjostumaa...
??? Edullisimmin? No, myönnetään, en ole kysynyt ja ainahan kannattaa kysyä.JagRoc kirjoitti:Oleellisin taisi jäädä kertomatta? Ilman meedion lahjoja on melko vaikeaaMrNorton kirjoitti:Sylinterikantta irroitettaessa napsahti yksi noista pitkistä kannenpulteista poikki,
,olen kuullut että ko koneessa on halkeamia ollut tuossa sylinterien välissä.
tietää mikä ko kone mahtaa olla.
Pultteja varmaan saa Triangelta edullisimmin.
Mutta tässä pientä vertailua:
------------------------------------------------------------ SNG Barratt SC Parts Group Manners M. Robey
C29033 CYL HEAD STUD-322mm 6 CYL ENGINE ----------------------------------£13,40 -----
C29033* CYL HEAD STUD-322mm 6 CYL ENGINE ---------------------------------£6.92 -----
C29035* Cylinder Head Stud 10 ---------------------------- £5.01 ---- £8.95 -----£4.76 -----£5.00
C29035 Cylinder Head Stud 10 -------------------------------------------- ---- ---- £10.60 -----
C23609 Cylinder Head Stud 3 -------------------------------------- ----- £8.95 ---- £6.25 ---£5.20
C23610* Cylinder Head Stud 1 ------------------------------- £5.01 -------- ------- £5.50 ---£5.00
* = tarvikeosa, kaikkia ei ole enää saatavilla alkuperäisinä, muut ovat alkuperäisosia.
Noihin tulee toki alv. ja rahti päälle, mutta koska tilaan kummiskin aika paljon kaikenlaista, jää sen osuus aika pieneksi. Olen ennenkin auttanut kerhotovereita, aina voi kysyä tarjousta.
Aivan. Ja jos kone on jokatapauksessa tarkoitus plaanata yms. koneistaa ei noiden kanssa kannata kauhesti urheilla. Tosin yleensä liottaminen ja sitten runsaasti lämpöä saattaa saada ne irtoamaan kierteistään. Tai sitten se katkeaa...JagRoc kirjoitti:Eli tuo katkennut pultti varmaan lähtee vastakierretapilla, ellei ole sitten
kunnolla korroosion jumittama. Kannattaa kääntyä paikallisen moottorikoneistamon puoleen, niin menisi laakista kuntoon, koska jos
sitten katkaiset vastakierretapin sinne lohkoon, niin sitten onkin pikkaisen isompi operaatio.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Varjostumaa...
Niin, siis tarkoitin lähinnä täältä suomesta.jakuvaari kirjoitti:??? Edullisimmin? No, myönnetään, en ole kysynyt ja ainahan kannattaa kysyä.JagRoc kirjoitti:Oleellisin taisi jäädä kertomatta? Ilman meedion lahjoja on melko vaikeaaMrNorton kirjoitti:Sylinterikantta irroitettaessa napsahti yksi noista pitkistä kannenpulteista poikki,
,olen kuullut että ko koneessa on halkeamia ollut tuossa sylinterien välissä.
tietää mikä ko kone mahtaa olla.
Pultteja varmaan saa Triangelta edullisimmin.
-Jakuvaari
Ja yksi hyvä paikka mistä voi kysyä, jos on malli olemassa, niin US Parts
Helsinki Herttoniemi, niiltä löytyy mm jarruosat, letkut, pultteja ym. ja
hinta on noin puolet halvempaa kuin muilla. Ja johtuu varmaan siitä, että
osilla ei ole mitään tekoa Jaguarin kanssa.
Ja vinkkinä myös muille, US Partsista löytyy suoraan hyllystä ohjaustehostimen letkujen päitä, Jaguar yhteensopivia, ja voi näinollen
teetättää uudet letkut hintaan 20% siitä mitä maahantuoja noista kiskoo.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Katkenneen kannenpultin irrotus
Kuinkas paksu se kannen pultti onkaan? Saisiko siihen päähän laitettua putken (lujaa terästä) ja sen hitsillä kiinni pultin päähän? On olemassa hitsauspuikkoja, ohuita, jonka voi työntää putken sisään ja hitsata sitä kautta putken kiinni pulttiin. Ainakin Certanium:lla on moisia "ihmepuikkoja". Tai liekö tuo nyt niin ihmekkään.
Samalla kun tekee tuon hitsauksen, pultti saa lämpöshokin, mikä on omiaan irrottamaan kierteet.
Vastakierretapilla on taipumus katketa. Kokemusta on, viimeksi jumittuneen ilmausruuvin (jarrusatulassa) irrotusyrityksessä.
Samalla kun tekee tuon hitsauksen, pultti saa lämpöshokin, mikä on omiaan irrottamaan kierteet.
Vastakierretapilla on taipumus katketa. Kokemusta on, viimeksi jumittuneen ilmausruuvin (jarrusatulassa) irrotusyrityksessä.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Niinpä niin
Nyt on hyvät neuvot totella tarpeen kuten Huuhaa-setä Joe Smith:ssä kirjoitti.Pultti on 7/16 UNF elikkä jotain 11mm joten melkoinen tinuri pitää löytyä kun ajatellaan että vesitila on noin 150mm syvä(6").Ollaan mietitty että tehdään sellainen ohjuri jossa on tuo mainitsemasi "pilli" ja joka ylettäisi juuri tuon katkenneen pään tasalle.Putkeen 9.5mm reikä ja yläpäähän leveämpi "olake" joka asettuisi lohkon tasolle tukevasti.Elikkä ajatuksena olisi sitten pitkällä poralla(mahd,vasen kätinen)porata niin keskelle kuin suinkin osuu reikä ja saada tuo vanha natsa porattua ulos.Sitten koittaa kiertää tapilla kierteet auki,God bless...
Ei onnistu putken hitsaus
Vedän ehdotukseni takaisin. Ei onnistu putken hitsaus noin ohueen pulttiin. Putkessa pitäisi olla sentään seinämävahvuutta ja silloin reikä jää liian pieneksi. Varmistin asian noiden mainitsemieni hitsauspuikkojen edustajalta.
Tuo suunnitelma porata reikä tai likimain koko pultti pois putken avulla on varmaan realistinen ja paras vaihtoehto, joskin vaikea operaatio. Pitää olla hyvät välineet ja hyvät valmistelut ja taitoa. Alkaa olla lähellä koneistamohommia.
Harmittavan syvällä on tuo katkennut pultin pää. Yksi konsti olisi nimittäin kasvattaa pultin päätä ylöspäin, hitsaamalla. Ei kuulema ole täysin poissuljettu vaihtoehto kasvattaa koko 150 mm matka.
Tuli esille myös asia, että jos pultti on kiinnitettäessä päässyt pohjaamaan ja pultti on vedetty tiukalle pohjaa vasten, pultti voi olla niin tiukassa, että sitä on aivan turha yrittää saada kiertämällä auki. Siinäkin tapauksessa tuo koko pultin poraus on hyvä vaihtoehto.
Tuo suunnitelma porata reikä tai likimain koko pultti pois putken avulla on varmaan realistinen ja paras vaihtoehto, joskin vaikea operaatio. Pitää olla hyvät välineet ja hyvät valmistelut ja taitoa. Alkaa olla lähellä koneistamohommia.
Harmittavan syvällä on tuo katkennut pultin pää. Yksi konsti olisi nimittäin kasvattaa pultin päätä ylöspäin, hitsaamalla. Ei kuulema ole täysin poissuljettu vaihtoehto kasvattaa koko 150 mm matka.
Tuli esille myös asia, että jos pultti on kiinnitettäessä päässyt pohjaamaan ja pultti on vedetty tiukalle pohjaa vasten, pultti voi olla niin tiukassa, että sitä on aivan turha yrittää saada kiertämällä auki. Siinäkin tapauksessa tuo koko pultin poraus on hyvä vaihtoehto.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Niinpä niin
Tuossa tarvitsee jo enemmän onnea kuin taitoa.MrNorton kirjoitti:Sitten koittaa kiertää tapilla kierteet auki,God bless...
Voihan sen tuolleenkin yrittää tärvätä ja lopputuloksena on todennäköisesti tukkeutunut ja metallisilppua täynnä oleva vesikanava
sekä yksi kannenpultti joka on muita paksumpi, kun joutuu sitten kuitenkin kairaamaan isompaa kierrettä.
Suosittelisin edelleen kääntymään lähimmän moottorikoneistamon puoleen.
Viime kerralla kun kävi noin hassusti itselleni, niin koneistamolla meni noin puoli tuntia aikaa kahvinjuonnin kera ja kehtasivat veloittaa 5€
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Re: Ei onnistu putken hitsaus
Tuo on tietysti mahdollista, joskin epätodennäköistä.matsu kirjoitti:
Tuli esille myös asia, että jos pultti on kiinnitettäessä päässyt pohjaamaan ja pultti on vedetty tiukalle pohjaa vasten, pultti voi olla niin tiukassa, että sitä on aivan turha yrittää saada kiertämällä auki. Siinäkin tapauksessa tuo koko pultin poraus on hyvä vaihtoehto.
Esiintyy tuota pohjaamista yleisimmin venyvillä eli kertakäyttöpulteilla,
ja ymmärtääkseni niistä ei nyt ole kysymys.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Yeap
Tuo Virtanen Salossa olisi varmasti oiva paikka,varsinkin kun vaihdelaatikko on autosta ollut ilmeisesti joskus irti ja siellä on myös yksi pultti poikki,täällä forssassa ei paikalliset ko firmat olleet kovinkaan innostuneita ottamaan hommaa joten ajattelin kaiken uhalla ottaa riskin ja katsoa miten äijän käy.Eräs kolleega ehdotti ostaa uudet(siis käytetyt)tilalle-toosa+kone mutta oma on riskinsä tuossakin ja mistäpä tiedät oi poloinen kuinka syöpyneet on pinnat noissä "vähän ajetuissa"vaihto koneissa.Omassani kun olen tarkastellut nyt rauhassa sylinterien seinämiä niin hoonauksen jäljet näkyvät vielä loistavasti ja yläkuolokohdissa ei ole minkäänlaista "pykälää"joten en millään raaskisi koneesta luopua ja nyt alan myös uskoa siihen mitä myyjätär on väittänyt:kilometrit pitää paikkansa.No huomenna täytyy taas mennä pariksi viikoksi "kustannuspaikalle" armaalle Tallinkille joten jatketaan taas kun palaan.
Yksi kokeiltava vaihtoehto voisi olla ruuvinirrotussarja, löytyy jonkilainen esim. biltemasta osanro. 20349. Varmasti parempi vaihtoehto kuin vastakierretappi, joka levittää pultinjämää seinämiä vasten. Poralla reikä pulttiin ja hakataan tuo ristitappi sisään. Vääntimellä pultti pois, toivottavasti. Omat kokemukset tuosta ovat hyviä. Kannattaa varmaan noin haasteellisessa paikassa antaa pultille ensin vähän lämpöä.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Nämä pinnapulttien katkeamiset eivät kuitenkaan ole niin hirveen harvinaisia
etenkään jenkeistä tuoduissa autoissa, sillä siellä syylärissä ei useinkaan ole ollut vettä kummenpaa.
Pinnapultteja saa muistaakseni kolme eri sorttia, eli ihan tavallista perusmallia, kromattua, ja rosterista tehtyjä.
Sylinterien välillä olevan kannaksen halkeamisesta tuossa olikin jo mainintaa.
Kannattaa myöskin tarkastaa suoralla, esim metalliviivoittimella ja lampulla,
josko kannas olisi päässyt laskemaan.
Tällaistakin on tapahtunut.
etenkään jenkeistä tuoduissa autoissa, sillä siellä syylärissä ei useinkaan ole ollut vettä kummenpaa.
Pinnapultteja saa muistaakseni kolme eri sorttia, eli ihan tavallista perusmallia, kromattua, ja rosterista tehtyjä.
Sylinterien välillä olevan kannaksen halkeamisesta tuossa olikin jo mainintaa.
Kannattaa myöskin tarkastaa suoralla, esim metalliviivoittimella ja lampulla,
josko kannas olisi päässyt laskemaan.
Tällaistakin on tapahtunut.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Vielä pulteista
Ilmeisesti näissäkin pulteissa on ollut huono kromaus tms koska ainakin osassa on alkavaa korroosiota,tässäpä korostuu tuon jäähdytin nesteen suojaavba vaikutus-ennenpitkään putltti olisi syöpynyt kokonaan poikki.