paremmatko taakke?
paremmatko taakke?
nin notta kummakko talavikummit S-typeen taakke, parempikuntooset vaiko enämpi kuluneet? Takaveto tai tyäntö...
paremmat taakse
Yleinen ohjehan taitaa olla että AINA paremmat taakse. Itse olen kierrättänyt -> takarenkaat eteen ja edestä taakse seuraavalle talvelle. Näin kuluvat tasaisesti.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Aina taakse!
Niin ja vedolla tai työnnöllä ei ole väliä, tärkeintä on, että jarruttaessa takarenkaiden kitka on vähintään sama kuin eturenkaiden, koska muutoin auto kääntyy 180 astetta lukkojarrutuksessa...ei hyvä!
Näin siis, etu-, taka- ja nelivetoisessa.
-Jakuvaari
Näin siis, etu-, taka- ja nelivetoisessa.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Never say never again.
Entäs jos on ABSit ja ASC:t. Ja edessä enemmän painoa ja jos sinne laittaisi paremmat renkaat, niin olisiko pysähtymismatka lyhyempi? Tai ohjattavuus väistössä? Verrattuna siis samanlaiseen ABS/ASC-autoon, sehän nyt on tunnettua että ABS-jarrutus on pitempi kuin lukkojarrutus.jakuvaari kirjoitti:Niin ja vedolla tai työnnöllä ei ole väliä, tärkeintä on, että jarruttaessa takarenkaiden kitka on vähintään sama kuin eturenkaiden, koska muutoin auto kääntyy 180 astetta lukkojarrutuksessa...ei hyvä!
Näin siis, etu-, taka- ja nelivetoisessa.
-Jakuvaari
Tämä ihan teoreettisena kysymyksenä, itse yritän kierrättää renkaita niin että kuluisivat tasaisesti ja ostan aina 4 uutta kerralla, mutta kapinallisena haluttaisi haastaa nämä aikoinaan varmaankin "Liikenneturmalta" annetut ohjeet, joita tuskin on päivitetty nykytekniikan mukaan eikä varmaankaan missään perusteellisesti testattu?
Köpi
Re: Never say never again.
Hyvä huomio! Tätä pitäisi varmaan TM:n tai jonkin testata ja kertoa meille muille tulokset. Toki on parasta, että renkaat ovat mahdollisimman samanlaiset (ja siis hyvät.) Jos on epäilystä jarruista, niin varmaan pitäisi voida testata tuota ABS:ien toimintaa juuri niin, että voisi kokeilla (turvallisissa oloissa tietenkin) tuota jarrutusta ABS:eilla ja ilman.Kopi kirjoitti:
Entäs jos on ABSit ja ASC:t. Ja edessä enemmän painoa ja jos sinne laittaisi paremmat renkaat, niin olisiko pysähtymismatka lyhyempi? Tai ohjattavuus väistössä? Verrattuna siis samanlaiseen ABS/ASC-autoon, sehän nyt on tunnettua että ABS-jarrutus on pitempi kuin lukkojarrutus.
Tämä ihan teoreettisena kysymyksenä, itse yritän kierrättää renkaita niin että kuluisivat tasaisesti ja ostan aina 4 uutta kerralla, mutta kapinallisena haluttaisi haastaa nämä aikoinaan varmaankin "Liikenneturmalta" annetut ohjeet, joita tuskin on päivitetty nykytekniikan mukaan eikä varmaankaan missään perusteellisesti testattu?
Köpi
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Never say never again.
Tästä oli jossain alan julkaisussa aikoinaan, spekulointia noista renkaidenjakuvaari kirjoitti:Hyvä huomio! Tätä pitäisi varmaan TM:n tai jonkin testata ja kertoa meille muille tulokset. Toki on parasta, että renkaat ovat mahdollisimman samanlaiset (ja siis hyvät.) Jos on epäilystä jarruista, niin varmaan pitäisi voida testata tuota ABS:ien toimintaa juuri niin, että voisi kokeilla (turvallisissa oloissa tietenkin) tuota jarrutusta ABS:eilla ja ilman.Kopi kirjoitti:
Entäs jos on ABSit ja ASC:t. Ja edessä enemmän painoa ja jos sinne laittaisi paremmat renkaat, niin olisiko pysähtymismatka lyhyempi? Tai ohjattavuus väistössä? Verrattuna siis samanlaiseen ABS/ASC-autoon, sehän nyt on tunnettua että ABS-jarrutus on pitempi kuin lukkojarrutus.
Tämä ihan teoreettisena kysymyksenä, itse yritän kierrättää renkaita niin että kuluisivat tasaisesti ja ostan aina 4 uutta kerralla, mutta kapinallisena haluttaisi haastaa nämä aikoinaan varmaankin "Liikenneturmalta" annetut ohjeet, joita tuskin on päivitetty nykytekniikan mukaan eikä varmaankaan missään perusteellisesti testattu?
Köpi
-Jakuvaari
sijoituksesta etu/taka/nelivedon ja abs/ilman abs:ä.
Tulivat silloin siihen tulokseen, että itse laittaisivat aina paremmat eteen,
jotta ohjattavuus säilyisi kaikissa tilanteissa. Mutta tavan tallaajalle
suositeltiin laittamaan paremmat taakse, vaikkakin auto aliohjautuisi
rankasti, syystä että tahattomat peränluistot jäisi vähemmälle
"eli kokemattomaltakaan ei menisi sormi suuhun ja torttu housuun".
Itse olen aina laittanut vetäville pyörille paremmat,
ihan jo etenemisen takia, eikä vielä ainakaan ole
verenpaine päässyt nousemaan luisujen tai
muun hallitsemattoman ajokäytöksen johdosta.
Maalaisjärjen käyttö on myös sallittu, ja jos etu ja takarenkaiden
kuluneisuus on kovinkin erilainen, vaikkakin vielä lain sallimissa rajoissa,
niin mars rengaskauppaan.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Tutmos kiittää...
hyvistä mielipiteistä, taakse minä ne paremmat sitten laitan.
Aikoinaan, kun ei ollut vielä noita talvirengaspakkoja eikä sekarengastuskieltoja, säästi isä ja laittoi etuvetoiseen autoon nastarenkaat vain etupyöriin ja taakse jätti kesärenkaat.
No, kun joutui jarruttamaan lumikelillä ensimmäiseen risteykseen, pyörähti auto vaakatasossa ja perä edellä ojaan. Nopeammin kuin kerkisi edes kissaa sanoa! Ja sama seuraavana aamuna. -Taisipa ukko käydä ostamassa kaksi nastarengasta lisää.
No, kun joutui jarruttamaan lumikelillä ensimmäiseen risteykseen, pyörähti auto vaakatasossa ja perä edellä ojaan. Nopeammin kuin kerkisi edes kissaa sanoa! Ja sama seuraavana aamuna. -Taisipa ukko käydä ostamassa kaksi nastarengasta lisää.
Viimeksi muokannut peejii, Ti Marras 06, 2007 7:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Siihen maailman aikaan kun kuski vielä päätti miten autoa ajaa, eikä tieto-
kone, niin kuin nykyjään, niin paremmat renkaat pantiin aina taakse, jotta
auton suuntavakavuus säilyisi.
Tämä on siis puhtaasti turvallisuus kysymys, enkä oikein usko että nykyiset
autot olisivat tässä suhteessa sen ihmeellisempiä.
kone, niin kuin nykyjään, niin paremmat renkaat pantiin aina taakse, jotta
auton suuntavakavuus säilyisi.
Tämä on siis puhtaasti turvallisuus kysymys, enkä oikein usko että nykyiset
autot olisivat tässä suhteessa sen ihmeellisempiä.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.