x-typen valot

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
PJu
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 1:33 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

x-typen valot

Viesti Kirjoittaja PJu »

Onko kukaan huomannut samanalaisia valoilmiöitä?

Noin joka kolmannella tai neljännellä viiksen nykäisyllä pitkät valot jotenkin välähtävät (kirkkaampana?), ennen tilansa vaihtamista. Eli ilmiö esiintyy molempiin suuntiin. Olen ollut jopa huomaavinani, että pitkät jäisivät joskus palamaan hieman himmeämpinä, mutta se saattaa johtua liian vilkkaasta mielikuvituksesta.

Toinen ilmiö esiintyy ajettaessa terävähköön monttuun. Tällöin lyhyet valot ihan selvästi tärähtävät. Johtuukohan xenonien korkeussäädön rakenteesta?
x-type 2,0D -07 Winter Gold
PJu
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 1:33 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: x-typen valot

Viesti Kirjoittaja PJu »

Löysinpäs vielä tämän vanhan kirjoituksen.

Aikaa on kulunut ja vian kuvaus tarkentunut.

X:n valoviiksen toiminnassa on ilmeisesti suunnitteluvika. Kun auton rakenteet ovat kylmät, niin pitkiä valoja vaihtettaessa (päälle tai pois) valot sammuvat hetkeksi ja syttyvät uudelleen. Tämä räpsähdys tapahtuu siinä välissä, kun viiksi siirtyy flash-kohdasta siihen kohtaan, joka lähtötilanteesta riippuen, joko sammuttaa tai jättää pitkät valot päälle. Tämä räpsiminen vähenee, tai jopa loppuu, kun auto lämpenee, mutta kovalla pakkasella se on todella ärsyttävän voimakasta.

Oulun Wetterin tekemien tutkimusten mukaan vika johtuu viiksen mekaanisesta rakenteesta - tai oikeastaan virheestä sen suunnittelussa. Viiksi on tyyppiä, jonka päässä on painike ajotietokoneen näytön tilan vaihtamiseen. Ilmiö oli kuulemma saatu toistettua toisellakin huollossa olleella X:llä, joten lopullisena johtopäätöksenä oli että "ostettu ominaisuus".

Ilmeisesti vika ei ole valoreleessä, koska myös kojetaulun merkkivalo räpsähtää ja sähkökuvan mukaan se saa plussansa GEM-yksikön ja releen kelan väliltä.
Rele onkin kuulemma vaihdettu, samoin GEM-yksikkö ja viiksi ainakin kolme kertaa. Sopivat sähkökuvat löytyvät http://www.scribd.com/mobile/documents/9697842 kohdasta Fig. 08.2

Kysymykset kuuluvatkin, että oletteko havainneet saman ilmiön ja onko siihen mahdollisesti keksitty jokin ratkaisu?

-Pasi-
x-type 2,0D -07 Winter Gold
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: x-typen valot

Viesti Kirjoittaja juge »

Meillä on 2004 vuoden Estate dieseli, näillä normi-halogeeni valoilla varustettuna. Ite en ole ainakaan vielä saanut tuommoista "efektiä" vaihdettaessa ajovaloilta pitkille tai toisinpäin. Liekö sitten xenoneiden ja perus-halogeeni valojen yksi ero myös tuo viiksi? Tuskin, mutta tuli vain mieleen.

Tuo ajovalojen "tärähtäminen" kuulunnee asiaan, koska xenoneissa on se automaattinen tasonsäätö, jonka pitäisi pitää ajovalojen korkeus aina vakiona, estäen samalla vastaantulijoiden häikäistymisen.

Kun autolla ajaa esim. lievään / lievähköön töyssyyn, ajovalojen korkeus muuttuu samalla sekunnilla yhtä nopeasti suhteutettuna siihen miten nopeasti auton taso muuttuu, jolloinka sitä tuskin huomaa normaalissa ajossa, jos ei huomaa seurata ajovalojen reunaa samalla. Terävässä töyssyssä taasen ajovalojen automaattinen korkeudensäätökin toimii salamana, jolloinka sen huomaa herkemmin kun valot menevät ylös-alas.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: x-typen valot

Viesti Kirjoittaja krono »

2004:ssani olen huomannut kun laittaa pitkät päälle niin valot tavallaan "pimenevät" eli räpsähtävät. Ja käytössä on normi H1 halogeenit.
Vastaa Viestiin