Arvauskilpailu, Tulokset!

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Arvauskilpailu, Tulokset!

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Auto on haettu Inchcapelta, ja tässä on arvauskilpailuun oikea vastaus! Jäähdytysvesi tihkui ulos vaihdelaatikon lauhduttimen letkusta, joka oli löysällä. Kiristivät letkun, lisäsivät jäähdytysnestettä, homma oli valmis maanantai-iltapäivänä/alkuillasta. Laskun loppusumma oli n. 81€, josta työn osuus noin 2/3 ja lisätyn jäähdytysaineen osuus 1/3. Kyllä helpotti, kun vaiva ei ollut tuon suurempi, ei esimerkiksi tarvinnut lähteä kansiremonttiin...
Jakuvaari ehdottaessaan lämppärin letkun mutkaa osui kait käsittääkseni jotakuinkin lähelle vian luonnetta. Pessimistinen pelko kansipahvista ei kyllä toteutunut, mutta mehän olemmekin kaikki Optimisteja.




Tuolla "yleinen" -osiolla on vilkas keskustelu Tampereen Inchcapen palveluntasosta, ja on samalla sivuttu Espoonkin Inchcapea. No, nyt tuli tilanne, että täytyi viedä auto tähän niin kalliiseen taloon, ja samalla julistan arvauskilpailun avatuksi :D :D :D

Tilanne on tämä: Daimler Double Six -97, ajettu 223000 km ilmoitti muutama päivä sitten varoitusvalon välityksellä, että jäähdytysnestettä on liian vähän. Lisäsin litran, ja sama valo edelleenkin palaa. Ostin litran keltaista (helvetin kallista) jäähdytysnestetiivistettä, ja tänä aamuna sitten lisäsin autooni kaksi litraa jäähdytysnestettä. Kuului vain "gluck gluck..." eikä nesteen pinta yrittänytkään tulla esille. En ole ajanut joululomani aikana juurikaan, ja kun olen lähtenyt, on matkaa tullut kerralla noin 50 km. Vaiva on ilmennyt vasta ihan muutama päivä sitten, viime viikolla ajaessa ei mikään varoitusvalo palanut. Moottorin käynti on aivan täydellinen, en löytänyt kosteaa lätäkköä niin autopaikaltani kuin auton moottoritilastakaan. Lämpötilat ja öljynpaineet ovat normaalit.

Kuka arvaa, mikä on diagnoosi, ja mitä toimenpiteitä tarvitaan? Vastaus saadaan Espoon Inchcapelta ehkä maanantaina, jolloin he ehtivät paneutua autooni. Jos hyvin käy, ehkä joku kiireisistä mekaanikoista ehtii vilkaista autoa jo tänään... Hintaa tälle sirkukselle saa myöskin arvata :? Palkinnot oikein arvanneiden kesken ovat mahtavat! Tuulta ja torvisoittoa, eli suuren arvaajan kunniatitteli :lol:

DD6 -97
XJS 4.0 -92 :shock: :shock: :shock: 8)
Viimeksi muokannut Mursu, Ti Tammi 08, 2008 10:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Hmmm..vaikea.
Jos kyseessä olisi Tampereen Inchcape vastaus olisi helppo:

Tukkeutunut katalysaattori joka vaatii pakosarjan vaihtamisen, uuden vasemmanpuolen etupyörän laakerin ja uudet iskarit taakse.

Hinta-arvio: 12 000 € (plus ALV).
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Optimisti vai pessimisti?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Meidät Jaguaristithan lueteaan tietenkin toki tuohon ensin mainittuun kategoriaan, sillä mehän tiedämme, että vaikka kaikki menee pieleen, niin uskomme silmää räpäyttämättä, että vielä voisi mennä huonomminkin.

En halua maalata piruja seinille, mutta jäähdytysnesteen mystinen katoilu kuulostaa pelottavan tutulta.

Onko tullut lammikkoa minnekään? Siis sellaista keltaista (jäähdytysnesteen väristä) ja tuskin näillä keleillä tulee ilmastoinnistakaan kondenssia vedeksi asti.

Jos nestettä katoaa, eikä se näytä vuotavan mistään, on vain yksi (pessimistin) teoria: kansipahvi! Eli nestettä vuotaa palotilaan ja se palaa kaiken muun mukana! Tosin yleensä tämä oireilee korkeapuristeisissa koneissa ensin jäähdytysnesteen kuumenemisella ja kuplimisella (puskee väkisin pakokaasua nesteeseen) ja voi havaita valkoisena höyrynä pakoputkesta. 12-pyttyinen käy nätisti vaikka yksi pytty olisi kokonaan pimeänä ja toisesta kannesta puuttuisi puristukset!

Tuntematta ko. auton rakenteita kovin hyvin toivon (optimistisesti) että S-typen tyyliin on paisuntasäiliössä halkeama tai vuoto, tai jossakin lämppärin kennon tai letkun mutkassa pieni vuoto, joka vuotaa ainoastaan paineistettuna ja johonkin sellaiseen paikkaan, että neste jää piiloon taikka haihtuu nopeasti (pakoputken päälle). Mutta silloinkin yleensä voi havaita jotakin käryä, ainakin sisätiloissa. Muistelisin, että jonkun XK8 oireili hieman samalla tavalla ennekuin nesteet katosivat kokonaan...

Kissa äkkiä tarkkailuun sisätiloihin jonnekin muualle, kuin kovin kalliiseen merkkihuoltoon. Näytä sitä ensin Karaasille tai Jag-finnille! Jos vika ei ole iso, voi sen sitten korjauttaa merkkihuollossakin. ;-)

-Jakuvaari

Jk. Kunnon pajassa €12.000:lla vaihdetaankin sitten jo lähes koko konehuoneen sisältö, ja koneistetaan ammattitaidolla.

JK. 2. Eli en taida osallistua, vaikka arvaukseni voisikin olla oikea, sillä en halua edes sivuta ajatusta, mitä V12-koneen kansiremontti voisi Inchcapella maksaa! :twisted:
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

xjr-98 kirjoitti:Hmmm..vaikea.
Jos kyseessä olisi Tampereen Inchcape vastaus olisi helppo:

Tukkeutunut katalysaattori joka vaatii pakosarjan vaihtamisen, uuden vasemmanpuolen etupyörän laakerin ja uudet iskarit taakse.

Hinta-arvio: 12 000 € (plus ALV).


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
en-invest
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 12:24 am
Paikkakunta: Käpälämäki

Viesti Kirjoittaja en-invest »

Onko tämä sama auto kun oli ennen joulua Turun Jaggeliikkeessä Orikedolla pikkuhuollossa. :roll:
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

Kurkkaappas kuitenkin vesipumpun alta, onko kostea?

Itselläni oli juuri samainen ongelma, ja huomasin vesipumpun vuotavan.

Ei jäänyt minkäänlaista lammikkoa, mutta vuoto oli silti
huomattava.

Tosin tuli tuossa pyhien aikana kyllä ajeltua n.1000km, silmä kovana
mittaristoa katsoen.

Vaihdoin vesipumpun eilen, ja onneksi ei kerennyt mitään
lämpöongelmia syntymään.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Viesti Kirjoittaja Mursu »

en-invest kirjoitti:Onko tämä sama auto kun oli ennen joulua Turun Jaggeliikkeessä Orikedolla pikkuhuollossa. :roll:
Ei ollut sama auto.
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Oulussa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Oulussa homma etenisi näin:

Autoa vietäessä kerrotaan että korjaus kestää 30min. Kysyttäessä että onnistuuko varmasti alta tunnin, jos jään odottelemaan, vastataan "Tottakai". Asiakas jää odottamaan työnjohtajan näkösälle. Tunnin päästä asiakas menee kyselemään että mitäs kuuluu. Työnjohtaja lähtee huokaillen verstaan puolelle ja palaa kertomaan että ei ole saatu vikakoodia joten ei osata tehdä mitään, yritetään vielä. 1.30 kohdalla asiakas menee taas kyselemään (kun työnjohtaja ei vaivaudu mitään kertomaan tai verstaan puolella käymään, vaikka näkee asiakkaan odottelevan). Työnjohtaja lähtee taas verstaan puolelle ja palaa kertomaan että vieläkään ei tiedetä vikakoodia ja itse asiassa aika loppuu, varataan uusi aika ensi viikolle. Asiakkaallakin kiire töihin (kun hieman yli luvatun 30min jo mennyt) ja pyytää auton ulos. Lähtiessään ajamaan huomaa asiakas punaisen High Temp-varoitusvalon palavan (ei palanut huoltoon mennessä) ja palaa takaisin kysymään mitäs nyt. Työnjohtaja sanoo ettei siitä tarvi välittää, aja vaan (käsikirja käskee pysäyttämään välittömästi). Iltapäivällä toinen työnjohtaja soittaa ja varaa uuden ajan, kertoo samalla että itseasiassa testeriä ei saatu aamulla lainkaan yhteyteen auton kanssa. Kummakos ettei sitä vikakoodiakaan löytynyt.
Toisella käynnillä autoon vaihdetaan jokin osa. Lähtiessään ajamaan asiakas huomaa että alkuperäinen vika on edelleen jäljellä ja sen olisi helposti huomannut jos autolla olisi ajettu edes 100 metrin koeajo. Asiakas palaa takaisin ja työnjohtaja lähtee mukaan koeajolle ja toteaa 50 metrin jälkeen että niinpäs on vika jäljellä ja joo, ei me käyty koeajolla. Auto otetaan taas sisään ja löydetään oikea vika. Asiakkaan kysellessä turhaan vaihdetusta toisesta osasta, työnjohtaja etsii 30 min vanhaa osaa todistaakseen että se oli rikki, ei löydä sitä, hyvittää vaihtotyön, muttei osaa, "kun se on jo siellä autossa". Varataan uusi aika alkuperäisen vian korjaamiseksi.
Kolmannella käynnillä korjaus ei onnistu koska varaosaa ei ollut tullut. Siitä ei kerrota autoa jätettäessä eikä soiteta perään, vaan se selviää illalla autoa haettaessa. Varataan uusi aika.
Neljännellä kerralla vika onnistutaan korjaamaan.
Koska tämä oli jo kolmas kerta, kun vian korjaus onnistuu vasta usean käynnin jälkeen, asiakas kirjoittaa reklamaation liikkeen teknisen tuen päällikölle ja maahantuojalle. Kumpikaan ei koskaan vastaa mitenkään.
Asiakas käyttää jatkossa autonsa 220km päässä huolloissa/korjattavana.
Eikä osta enää uutta autoa ko. liikkeestä, vaikka oli ihan tyytyväinen itse autoon ja olisi ilman näitä kokemuksia jatkanut merkin parissa.

Ja tarina oli tosi...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
timppa77
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja timppa77 »

Tapahtui joulun välipäivinä, käytin tuota käyttöautoamme huollossa (ei jaguar) pohjois-suomalaisessa volkkariliikkeessä, piti vaihtaa automaattiin öljyt ei muuta. Vein auton huoltoon aamulla ja menin sitten ruokatunnilla katsomaan että jokos öljyt oli vaihdettu (kukaan ei soittanut että valmista on). Auto oli jo ulkona ja kävelin suoraan sisälle maksamaan tiesin hinnan koska tämä on niitä "valmiiksi hinnoiteltuja" töitä. no huollon työnjohtajaa ei näkynyt ja paikalle tuli varaosamyyjä ja kaivoi avaimet ja laskun hinta oli sitten hieman eri kuin sovittiin. Tiedustelin että mistä tämä johtuu niin autoon oli vaidettu myös vetoakselin suojakumet. Kysyin että miksi no eihän tämä tiennyt ja työnjohtajaa ei näkynyt. Eilen siis perjantaina soitettiin ja kysyttiin että olinko tyytyväinen huoltoon... Aikoi panna viestiä huoltoon saa nähdä tuleeko yhteydenottoa.
XJ6 4.2 -69
Volvo V70 2.4T
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

Ei liity kilpailuun

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

Timppa.Mikset käy Keminmaassa huollattamassa autojasi?Siellä on Autohuolto P.Aho .Sielläpäin ollessani olen käyttänyt omaani siellä ja kyllä ne kaverit osaa eikä se minusta ollut kovin kallistakaan.Ei saisi tietenkään mainostaa mutta kannatta kokeilla.Kaikkien moitteiden sekaan tällaista.
Hyvää Uuden Vuoden jatkoa Teille.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
witham
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 6:43 pm
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja witham »

Helppo homma, vaimon vastaus olis tietenkin; mikset ole lisännyt pissapojan nestettä! :wink:
ex jaguar xj 40 3.2-92
Chevrolet 2500 6.2 d
Chevrolet Camaro convertible -96
Avatar
en-invest
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 12:24 am
Paikkakunta: Käpälämäki

aina hämminkiä

Viesti Kirjoittaja en-invest »

Muistan jo kun ekat XJ-kuutoset tulivat Suomeen, Turkuunkin niitä tuli joku kappale. Vuosi oli 1969.
Eräskin kuljetusalan yrittäjä osti silloin (Suomen Autoteollisuus) kymmenkunta Sisu kuorma-autoa ja Jaguarin, XJ-6:n.
Omasta kokemuksesta muistan kuinka varaosapuoli ja huoltohommat tökki Turussa Rieskalähteentiellä.
Tämä Johtajan Jagge vietiin ensihuoltoon samaan firmaan Helsinkiin, kun Turussa ei onnistunut.
Auto viipyi huollossa toista kuukautta kun kuulema määrättyjä osia ei löytynyt, vaan ovat tilauksessa Englannista.
Vihdoin kun auton huolto saatiin suoritettua niin omistaja haki autonsa pois, niin mitä kummaa, mittariin oli tullut n. 1500km lisää sinä aikana. kävi ilmi että korjaamon työnjohtaja oli pitänyt autoa kuin omaansa.
Että kyllä sitä ennenkin. 8)
timppa77
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja timppa77 »

Mikset käy Keminmaassa huollattamassa autojasi? no kyselin kyllä en kylläkään aholta mutta vaihteistoöljyt ei työnä ole kamalan kallis osat tekee suurimman osan kustannuksista siksi menin merkkihuoltoon, muutenhan huollot teen omassa tallissa kaikkiin vehkeisiin mutta kun ei ole nosturia niin tuo vaihteistoöljyn vaihto tuottaa vaikeuksia
XJ6 4.2 -69
Volvo V70 2.4T
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Arvauskilpailu, Tulokset!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Mursu kirjoitti:Auto on haettu Inchcapelta, ja tässä on arvauskilpailuun oikea vastaus! Jäähdytysvesi tihkui ulos vaihdelaatikon lauhduttimen letkusta, joka oli löysällä. Kiristivät letkun, lisäsivät jäähdytysnestettä, homma oli valmis maanantai-iltapäivänä/alkuillasta. Laskun loppusumma oli n. 81€, josta työn osuus noin 2/3 ja lisätyn jäähdytysaineen osuus 1/3. Kyllä helpotti, kun vaiva ei ollut tuon suurempi, ei esimerkiksi tarvinnut lähteä kansiremonttiin...
Jakuvaari ehdottaessaan lämppärin letkun mutkaa osui kait käsittääkseni jotakuinkin lähelle vian luonnetta. Pessimistinen pelko kansipahvista ei kyllä toteutunut, mutta mehän olemmekin kaikki Optimisteja.


DD6 -97
XJS 4.0 -92 :shock: :shock: :shock: 8)
:) :) :)

Tuulta on piisannut, mutta torvisoittoa en ole vielä kuullut, ehkä se tuuli vei senkin mukanaan? ;-)

Hauskaa, että optimisti oli taas oikeassa, vaikken olisi edes tiennyt, että DD6:ssa on erillinen lauhdutin laatikkoa varten, ehkä muissakin moderneissa autoissa? (Vai onko se laatikon mallista kiinni, eli ei ole esim. XJ8:ssa? )

Tittelinkin otan mielelläni vastaan, niitä ei ole koskaan tarpeeksi! :D

Ja optimismi aina vaan jatkuu, onkohan Inchcapen kodalla asiakaspalaute tms. palaverit saaneet jotain aikaan???

Pääsin aika nopeasti läpi puhelimitse työnjohtoon, sain ystävällistä ja mielestäni aika asiantuntevaa palvelua, määräaikaishuoltoajan samalle viikolle...katsotaan, miten menee tällä kertaa!

-Jakuvaari (toivoa täynnä)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin