Tyhjäkäynti ja jarruvalomerkki

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
bulcom
Viestit: 5
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 10:39 am
Paikkakunta: Helsinki

Tyhjäkäynti ja jarruvalomerkki

Viesti Kirjoittaja bulcom »

Hei, onko kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia.
Kun starttaan auton, kierrokset tippuvat alas ja auto sammuu, kun starttaan uudestaan ja painan vähän kaasua kierokset ovat noin 1100. Liikennevaloissa tyhjäkäynti kierrokset menevat ylös ja alas koko ajan ja auto melkein sammuu. Toinen ongelma on kun painan jarruja niin jarrunmerkkivalo sytty.Tämä ilmenee vain kun painan jarruja. Jos painan AVC nappia ilmestyy teksti "PAO".
Kiitos etukäteen
Jaguar XJ6 3,2 vm. 91
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Laittakaa hyvät ihmiset mahdollismman suuntaa antavaa tietoa autosta... XJ6:ta on todellakin valmistettu -60-luvun lopulta aina nykyhetkeen asti :shock:

No, jotenkin herää ajatus että kyseessä voisi olla varhainen XJ40 (-86 --89)? Siinä tapauksessa: jarrumerkkivalon syynä voisi olla hydrauliikkapaineen lasku? Tyhjäkäynti – no siinä voisi olla enemmänkin syitä: ilmamäärän mittari, lämpötilasensori, ECU... Mutta: kerroppa enemmän autosta!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tero »

Kuvittelisin ajotietokoneen viestin olevan "pad" eli jarrupalat vaihtoon? Itse lähtisin tuollaisessa tyhjäkäynnin aaltoilussa helpoimmasta, eli eihän imupuolella ole jossain vuotoa? Esim. juuri ilmamäärämittarilta imusarjalle menevässä putkessa.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
bulcom
Viestit: 5
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 10:39 am
Paikkakunta: Helsinki

Tyhjäkäynti ja jarruvalomerkki

Viesti Kirjoittaja bulcom »

Kiitos vinkeistä.
Kysymys on Jaguar XJ6, 3,2 vm.1991
Kiitos.
Jaguar XJ6 3,2 vm. 91
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Kuulostaa tutulta...

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Onkohan autossasi käytössä näin talvella jonkinlainen moottorinlämmitin? Ainakin kun olin asentanut letkulämittimen omaan -93 nelilitraiseen koneeseen niin kuvailemasi ilmiö alkoi ilmestyä usein lämmittämisen jälkeen. Ulkolämpötilasta näköjään riippuu, että miten pitkään lämmitintä pitää pitää päällä, että tuo ilmiö ei tulisi. Jos tällaisilla 0-10 asteen pakkasilla pitää alle 2 tuntia niin tuo samainen vaiva ilmestyy. Se poistuu kyllä sitten kun moottori on lämmennyt ja auton sammuttaa joksikin aikaa. Sitten kun käynnistää niin tyhjäkäynti on taas normaali eikä aaltoile tai auto pyri sammumaan. Olen jo tottunut siihen, että jarruttelen vasemmalla jalalla ja oikea jalka pitää moottorin tyhjäkäynnin sopivana... Eli jonkinlainen lämpösensorin virheaistimusvikahan tämä on. Jos lämmitintä pitää riittävän kauan päällä (3 tuntia..) niin ainakaan pikkupakkasilla ei ongelmaa tule. Ilmeisesti moottori lämpiää jo kokonaan siinä ajassa eikä sensoriin tule yllättäviä lämpötilavaihteluja. Yleensä myös "check engine" -valo syttyy ja palaa siihen seuraavaan sammuttamiseen asti. Onneksi on tullut kilpaakin ajeltua sen verran, että tuo vasemmalla jalalla jarruttamista tulee harrastettua Jaguarissa ihan ilman mitään käyntiongelmiakin...
Antti Pellonpää
rus103
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:01 pm
Paikkakunta: Kellokoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rus103 »

En olen valitettavasti asiantuntija, mutta silloin kuin omistin Renault Laguna niin samantyyppinen vaiva oli minullakin.Se korjantui kun olin vaihtanut lohkossa oleva lämpötilaanturi sillä se oli syöpynyt aivan puhki ja enen kuin moottori oli täysin lämpöisenä se temppuili jatkuvasti.Epäilen että ihan sama vika.Nykyään kuin moottorit tehdään alumiinista niin anturi oli tehty raudasta.
Ex Jaguar X-Type Estate 2.0D -now BMW 530da Touring
Vastaa Viestiin