Oranssivärinen jäähdytysneste

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
rus103
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:01 pm
Paikkakunta: Kellokoski
Viesti:

Oranssivärinen jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja rus103 »

Morjesta!Mistä saa oranssiväristä jäähdytysnestettä paitsi kuin Inchcapelta pääkaupunkiseudulla?Onko vaarallista sekoittaa sen punaisen kanssa missä on sama luokitus?
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Satutko tietämään minkä hintaista tuo tavara on Inchcapella?

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
g4hdne
Viestit: 32
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja g4hdne »

Itse ostin ja lisäsin tuota Motonetin tuotetta:

" G12 pakkasneste punainen 3l
Tuote: 60-9861 Hinta: 15.50 uudempiin autoihin. Silikaattivapaa pakkasneste "Glysantin", yleensä punainen tai pinkki. Mm. VW/Audin G05/G11/G12-koodeilla varustettu WVTL774D-vaatimukset täyttävä neste. Ei saa sekoittaa muun värisiin. 50/50 sekoitussuhdeella pakkaskestävyys -36 astetta."

Toivottavasti ei mennyt kovasti pieleen... Ja kyllä, näyttää vuotavan minunkin paisuntasäiliö, en ole saanut vielä tilattu uutta osaa = ei kaiketi rahaa :).
V-M L
S-type 3.0 -99
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

Kusetustako?

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

Miksi ihmeessä meidän nyt pitää ostaaa oranssin väristä pakkasnestettä?.Tuntuu vähän samanlaiselta turhalta ostokselta kuin 70-luvun alussa ne "kuulakärkikengät"jotka piti jostakin syystä hankkia.Minulla on 46 numeroinen jalka,ja ne oranssinväriset mokkakengät oli tosi pitkät.Kauppias sanoi että seuraava koko onkin sitten viulukotelot.Ne oli kuin hiiliroomut.Ja kuvitelkaa kun piti mennä tansseissä ulos seinän viereen vettä heittämään,niin eihän niiden kanssa päässyt oikein lähelle seinää.Piti melkein nurkassa seisoa ennenkuin onnistui.Tuli vain mieleen oranssinvärisestä pakkasnesteestä.Kertokaa joku ihmeessä. MIKSI??
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
rus103
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:01 pm
Paikkakunta: Kellokoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rus103 »

No ihan nyt just soitin ja vastaus oli että 1 litra maksaa 18.10 euro ja 5l kanisteri - 64,83 euroa ja sitä landrataan 50/50 nii että ihanan kallista :D
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

Miksi?

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

rus103 kirjoitti:No ihan nyt just soitin ja vastaus oli että 1 litra maksaa 18.10 euro ja sitä landrataan 50/50 nii että ihanan kallista :D
Hintahan ei voi olla syynä että sitä pitäisi käyttää.Ei kai sen takia että se on kallistä.Sehän on kuin helmiä sioille ;-)
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
rus103
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:01 pm
Paikkakunta: Kellokoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rus103 »

No enhän minä sitä oo tarkoittanut.Tosin toi 5l kanisteri näillä näkymillä pinkkivärinen kuin toi myyjä sanoi.Elikkä menekö se sitten niin että kuin sitä Inchcapillä vaihdetaan viiden vuoden välein niin tilalle tuleekin sitten punainen neste.Hämärän peitossa koko homma.Juuri toi motonetin G-12 neste Motoxin valmistama vastaa Jaguarin(Fordin) asettamiin standartiin mutta väri on erilainen eikä tietysti kukaan uskaltaa sanoa että saako noita keskenään sekoittaa.
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

VÄHÄN AIHEESEEN LIITTYVÄÄ!

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

En malta olla kertomatta kun kaverin kanssa oli tarkoitus mennä naapurikylään tanssimaan.Pakkasta taisi olla parikymmentä astetta.Ei muuta kun sininen Skoda Octavia veivistä käymään.Ei mennyt kauaa kun alkoi nousta mahdoton höyry konepeltin alta.Ylävesiletku halki kuin Maijan m...a.Me leikattiin polkupyörän sisäkumista paikkatavaraa,ja rautalangalla kiinni.Ja lämmin vesi muuripadasta jäähdyttäjään.Oli meillä joku hevosenloimi koko keulan peittona.Ja tanssipaikalla vesi ulos.Poislähtiessä vessasta uutta vettä sisään.Ja taas veivistä käymään.Minullakin oli sen ajan mukainen vaatetus,kuulakärkikengät,nyylonipaita ja ruskea klubitakki jossa oli ankkurinapit,ja sellainen ohut vaahtomuovivuori.( joku lukioista ehkä muistaa sellaisen).Sehän paleli aika lailla.Eikä ollut oikein saatillepyrkiöitä.Tuli vain mieleen että olis ollut vaikka minkävärinen pakkasneste tarpeen,vai kun silloin ei sitä ollut saatavana.
Tulee näin aamutuimaan kaikenlaista mieleen.
Lämpimiä kyytejä Teille
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Kusetustako?

Viesti Kirjoittaja BRG »

arvo01 kirjoitti:Miksi ihmeessä meidän nyt pitää ostaaa oranssin väristä pakkasnestettä?
Eikös avainsana ole tuo yllä mainittu "ei saa sekoittaa muun värisiin". Eli pitäisi laittaa samanlaista kun siellä jo on, erityyppiset nesteet saattavat reagoida keskenään sakkautumalla. Sakka tukkii järjestelmän ja sitten menee taas iso kasa euroja...
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
g4hdne
Viestit: 32
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja g4hdne »

Niin toi Motonetin pinkin väri on mielestäni tasan se oranssin värinen mitä paisuntasäiliössä olikin. Motonetin sivuilla ainakin ns, perinteisestiä vihreästä sanotaan että ei saa käyttäää uudemmissa autoissa, yhtälailla kuin että ei saa sekoittaa keskennään. Mutta jos Fordin koneelle on oma jäähdysneste jota myy vain Inchape niin ihmettelenpä...
V-M L
S-type 3.0 -99
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja BRG »

Taas kuuluu historian siipien havinaa, tämä jäähdytinnesteen väri on yksi ensimmäisistä Kissakulman tekniikka-osiossa keskustelluista:

http://www.jagclub.net/foorumi/viewtopic.php?t=13
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Dave Marksilta saamani neuvo: käytä vihreätä tai punaista, mutta älä sekoita. Niissä on erilaiset koostumukset ja niiden sekoittaminen on kohtalokasta, sakkautumisen takia. Sen sijaan erimerkkisisten punaisten tai vastaavasti vihreiden sekoittamisessa ei pitäisi olla ongelmaa. Itse olen tätä neuvoa noudattanut, ongelmitta. Kai siinä on omat syynsä minkä takia tehdas on toisen valinnut, enkä näe miksi siitä lähtisi poikkeamaan, vakka olenkin AJ6-konetta ajanut täysin surutta vihreilläkin nesteillä...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Omassani oli alkujaan vihreät ruikulit sisällä. Totesivat huollossa että jaguar on vaihtanut speksiä ja nykyään suositellaan punaista ja sellaiset myös vaihtoivat. Stefan tuossa jo vastailikin mutta ymmärsinkö oikein että oli merkki kuin merkki ja väri on oikea niin sitä voi/kannattaa käyttää?
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

PAKKASNESTEET

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Eiköhän se suurinpiirtein mene näin:
Vuosia on ollut perineinen vihreä neste käytössä. Moottorin alumiiniosien lisääntyessä kehitettiin se keltainen neste suojaamaan niitä paremmin syöpymiseltä. Tän keltaisen nesteen kulta-aika oli hyvin lyhyt ja siitä
" vielä parempi " versio on punainen (tai oranssi) joka on lähes kaikissa uusissa autoissa. Keltaista nestettä ei käytännössä tänään enään saa kuin Jaggen huoltopisteistä. Punaisen nesteen vaihtoväli on useimmissa moottoreissa kaksinkertainen verrattuna vihreään.
Punaista nestettä on jokaisessa autotarvikeliikkeessä myynnissä. Max. asiakoko lienee 5L.
Vihreää ja punaista ei saa sekoittaa keskenään.
Moni tekee tänään siten että kunnollinen jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja punaiset nesteet koneeseen. Se lienee halvin ja hyvin toimiva vaihtoehto.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Jäähdytinnesteistä

Viesti Kirjoittaja matsu »

Mieluusti pääsisi selville noista jäähdytinnesteiden saloista. Tuntuu olevan sama juttu kuin öljyjen kanssa, eli löytyy yhtä monta mielipidettä kuin on miestäkin.

Olen yrittänyt hakea tietoa, mutta yksi perusasia ei ole minulle vielä selvinnyt. Eli miksi punaiset nesteet ovat silikaattivapaita. Arvaan että siksi että silikaatti syövyttää alumiinia. OK, mutta miksi sitten vihreässä nesteessä on (onko?) silikaattia? Varmaan siksi, että se syövyttää alumiinia :D Joo, eli pitää kanavat puhtaina?

Kaiketi on nykymoottoreissa sen verran vähän (ohuelti) sitä alumiinia, ettei ole paljon vara syövyttää?

Sekä vihreät että punaiset nesteet näkyvät olevan etyleeniglykolia. Se on myrkkyä ympäristölle. Ja moniko laskee vanhat nesteet maastoon!

Propyleeniglykolista valmistettuja nesteitäkin on myynnissä. Sen väriä en ole päässyt näkemään. Kallista on. Mutta se ei ole myrkyllistä. Tavaraa käytetään jopa elintarviketeollisuudessa. Koskahan sen käyttö tulee pakolliseksi?

PS. Mielestäni sekä merkkikohtaiset öljyt että jäähdytinnesteet ovat huuhaata.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Ihanan kallistapa hyvinkin!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

rus103 kirjoitti:No ihan nyt just soitin ja vastaus oli että 1 litra maksaa 18.10 euro ja 5l kanisteri - 64,83 euroa ja sitä landrataan 50/50 nii että ihanan kallista :D
Joo, silti voi huomioida, ettei hinta ole noussut vuodessa läheskään yhtä paljon kuin vaikka maidon. Tosin maito ei varmaan kestä syylarissa kolmea vuotta...

Runsas vuosi sitten kun vaihdatin Espoossa ko. nesteet, maksoi muistaakseni €16,90/L, tosin nyt en löytänyt kuittia, että oliko ilman alv. mikä oli sekoitussuhde, mun mielestä sitä nestettä oli laskutettu varmaan lähelle kymmenen litraa!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytinnesteistä

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

matsu kirjoitti:Kaiketi on nykymoottoreissa sen verran vähän (ohuelti) sitä alumiinia, ettei ole paljon vara syövyttää?
Hmmm...ainakaan vanhoissa XK-koneissa ei alumiini tunnu koskaan syöpyneen. Sitä vastoin valurautalohko ja siihen kosketuksissa olevat teräspultit, jopa kromatut sellaiset ovat joskus aivan ruvella, muta yleensä ei jäähdytysnesteestä johtuen vaan sen puutteesta. Siellä on ainesosia, jotka estävät ko. reaktiot ja vaihto on tarpeen sen vuoksi, että ne kemiallisesti hajoavat ajan myötä ja sitten alkaa paikat syöpyä.

Nesteen vaihdon lisäksi minä ainakin seuraan vanhaa ohjetta ja laitan joka kolmas vuosi ensin "Bar's Nural" ja sitten "Bar's Leaks" töhnän syylariin, ei ole ollut valittamista lämmöissä, vuodoista, eikä ole vesipumppukaan oireillut vaikkei laakeri voi ikuisesti kestääkään.
matsu kirjoitti:Sekä vihreät että punaiset nesteet näkyvät olevan etyleeniglykolia. Se on myrkkyä ympäristölle. Ja moniko laskee vanhat nesteet maastoon!
En ainakaan minä, mökiltäkin kuskaan kaupunkiin ja tarvikeliikkeen keräyspisteeseen vanhat litkut. Tuo on vielä sokerin hajuista, joten esim. pikkunisäkkäät yms. juovat sitä, jos löytävät, ja kuolevat!
matsu kirjoitti:PS. Mielestäni sekä merkkikohtaiset öljyt että jäähdytinnesteet ovat huuhaata.
Pääsääntöisesti joo, mutta esim. se Esson laatikkoöljy näihin AJV8-koneisten 5-vaihteisiin laatikkoihin. Yleinen käsitys on, ettei mitään muuta ATF:ää kannata laatikkoon laittaa. Eikä sitä tarvitse "koskaan" vaihtaa... :D Meilläkin on siis laatikossa jo yli kymmenen vuotta vanhat litkut, pitäisiköhän jotakin tehdä sittenkin piakkoin...

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Jäähdytinnesteistä

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

jakuvaari kirjoitti:Pääsääntöisesti joo, mutta esim. se Esson laatikkoöljy näihin AJV8-koneisten 5-vaihteisiin laatikkoihin. Yleinen käsitys on, ettei mitään muuta ATF:ää kannata laatikkoon laittaa. Eikä sitä tarvitse "koskaan" vaihtaa... :D Meilläkin on siis laatikossa jo yli kymmenen vuotta vanhat litkut, pitäisiköhän jotakin tehdä sittenkin piakkoin...

-Jakuvaari
Joo, maailmalla kuuluu yhä enemmän senkaltaista tietoa että AJV8 vaihdelaatikot tahtoo "pamahtaa" siinä 100000 mailin (160000 kilsaa, about) paikkeilla – siis nuo ohjeiden mukaisesti huolletut = huoltamattomat, ja etenkin XK8'eissa – niitä kun tupataan ajaa vähän rivakammin. Tämä koskee siis non-superchargermalleja, XKR:ssä ja XJR:ssä (X308) on Mercedes Benzin vaihdelaatikko joka kestää huomattavasti paremmin.

Ja vaikka tehdas väittää huoltovapaaksi: suositus on kyllä varsin ehdoton: öljynvaihdot + suodattimet 60000 mailin välein.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Omassani on Mersun laatikko. Soittelinkin Veholle ja kyselin öljynvaihdosta. He tekevät sen nykyään siten että uusiin autoihin vaihdetaan, siis sealed for life-laatikoihin, öljyt kun vehkeellä on menty 60000 kilsaa mutta sen jälkeen ei enää vaihdeta. Tästä aiheesta muuten lisää omassa topicissaan

http://www.jagclub.net/foorumi/viewtopi ... ght=w5a580

Ite meinaan ainakin keväällä vaihtaa öljyt omaani. Noista öljyistä vielä sen verran että käsitykseni mukaan speksin mukaista öljymerkkiä ja laatua kannattaa käyttää jos vaihto-operaatioon ryhtyy. Esimerkiksi oman autoni laatikkoöljy on suunniteltu mersun ja shellin yhteistyöllä. Oli muuten ensiluokkaista palvelua tuolla veholla. Tyyppi oli oikeesti kiinnostunut asiasta ja palvelu oli sen mukaista. Toisin kuin Inchcapella missä kaveri ei uskonut että autossa on mersun loota yllättäen öljy oli reilut kolme kertaa halvempaa veholla kuin jaguarilla ;)
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytinnesteistä

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

stefanantinaho kirjoitti:
Joo, maailmalla kuuluu yhä enemmän senkaltaista tietoa että AJV8 vaihdelaatikot tahtoo "pamahtaa" siinä 100000 mailin (160000 kilsaa, about) paikkeilla – siis nuo ohjeiden mukaisesti huolletut = huoltamattomat, ja etenkin XK8'eissa – niitä kun tupataan ajaa vähän rivakammin. Tämä koskee siis non-superchargermalleja, XKR:ssä ja XJR:ssä (X308) on Mercedes Benzin vaihdelaatikko joka kestää huomattavasti paremmin.

Ja vaikka tehdas väittää huoltovapaaksi: suositus on kyllä varsin ehdoton: öljynvaihdot + suodattimet 60000 mailin välein.
No niin, tuosta on kai ainakin XK8:n kohdalla kokemuksiakin tällä foorumilla. :-(

Aioin kyllä vaihtaa ne öljyt jo aiemminkin, mutta varmaan tänä vuonna se tarttee jossain vaiheessa oikeasti toteuttaakin. Erikoista oli, että hieman kovat vaihdot esim. kakkoselle ja kolmoselle ylöspäin, muuttuivat silkinpehmeiksi kun eri syystä vaihdoin akun viime vuonna! Eli jonkinlainen total recall laatikolle teki hyvää!

-Jakuvaari

Jk. Öljyillä nyt siis takana 141 tuhatta mailia ja yli kymmenen vuotta, pakkohan ne on vaihtaa!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Aika jännää

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

hkm kirjoitti:Omassani on Mersun laatikko. Soittelinkin Veholle ja kyselin öljynvaihdosta. He tekevät sen nykyään siten että uusiin autoihin vaihdetaan, siis sealed for life-laatikoihin, öljyt kun vehkeellä on menty 60000 kilsaa mutta sen jälkeen ei enää vaihdeta. Tästä aiheesta muuten lisää omassa topicissaan

http://www.jagclub.net/foorumi/viewtopi ... ght=w5a580

Ite meinaan ainakin keväällä vaihtaa öljyt omaani. Noista öljyistä vielä sen verran että käsitykseni mukaan speksin mukaista öljymerkkiä ja laatua kannattaa käyttää jos vaihto-operaatioon ryhtyy. Esimerkiksi oman autoni laatikkoöljy on suunniteltu mersun ja shellin yhteistyöllä. Oli muuten ensiluokkaista palvelua tuolla veholla. Tyyppi oli oikeesti kiinnostunut asiasta ja palvelu oli sen mukaista. Toisin kuin Inchcapella missä kaveri ei uskonut että autossa on mersun loota yllättäen öljy oli reilut kolme kertaa halvempaa veholla kuin jaguarilla ;)
Niin, toi on tosi hyvää tietoa. Ikävä kyllä olen törmännyt myös tähän asenteeseen. On iso ero olla aidosti palveleva tai muka asiantuntija. Toisinaan ihmetyttää aivan tolkuttomasti, että onko niin moni asiakas todella täysin välinpitämätön tai tietämätön, kun jaksaa niihin selityksiin uskoa, mitä tuolta usein saa kuulla.

Noh, ko. öljyn hinnan puolustukseksi voinee sanoa, että Veholla on siinä varmaan aivan eri luokan volyymi, muttä kyllä se reilummalta tuntuisi, kun asioilla olisi inhimillisempi hinnoittelu. Kyllähän se hinnoittelu looginen on nyttenkin, mutta kun ei välttämättä haluaisi maksaa tyhjästä niin töiden, varaosien kuin tarvikkeidenkin hinnoissa! :D

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Moikka!

Mä vaihdoin XK8:iin laatikon öljyt (vaihtohetkellä oli ajettu 155tkm) ja vaihtaminen muuttui huomattavasti sivistyneemmäksi. 6l kaiken kaikkiaan sai vaihdettua.

Ostin myös XJ8:iin öljyt, mutta en niitä ehtinyt koskaan vaihtamaan Eli nyt olisi tarjolla vielä 6 litraa tuoretta vaihteistoöljyä (Esso ATF LT 71141). H.18,00eur/litra (Inchcape 63,00eur/litra).

Sopii XK8:iin (vm.96-02) / XJ8:iin (X308).

-sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tuossa kuuspyttyisessä X300 XJR:ssä automaatti on GM:n 4L80E. Siihen käy aivan standardi Dexron III automaattilaatikkoöljy. On se hieman kalliimpaa kuin vanha Dexron II, mutta varsin kohtuuhintaista. Ja sitä saa marketeistakin, esim. Teboilin Fluid E. (Dexron II on Fluid D).

Öljynvaihtoväli (myös suodatin) em. laatikolle on Jaguarin ohjeessa 48000 km. Toisaalta, tuleehan siitä öljykuluja, kun pitää "noin tiuhaan" vaihtaa. Mutta järki sanoo, että kyllä sitten laatikko kestääkin. Tosin, tuo 4L80E taitaa kyllä kestää muutenkin, koska siinä sanotaan sisäkaluista 70% olevan samoja kuin legendaarisessa GM:n TH400:ssa, joka on mm. monien 12 pyttyisten Jaggen koneiden jatkeena. TH400:ta taidetaan pitää maailman vahvimpana automaattilaatikkona?
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vastaa Viestiin