XJ8/X308 - takapuskurin asennuksesta

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

XJ8/X308 - takapuskurin asennuksesta

Viesti Kirjoittaja hkm »

Iltaa

Irroitin autoni takapuskurin, koska sisäpuolella olevat tukimuovit vaativat vaihtoa. Irroitushan on äärimmäisen yksinkertainen, kaksi pulttia pois alta takaa ja puskuri liu'utetaan pois kiskoilta jotka ovat auton kyljissä. Puskuri on tuettu toisin sanoen neljästä pisteestä eli kahdella pultilla ja kahdesta kiskosta. No, sitten kun asensin puskurin takaisin huomaan ilokseni että puskurin sivulla olevien kiskojen kohdalla on välys. Pultit olen kiinnittänyt aivan oikein ja tarpeeksi kireälle etteivät ainakaan ne voi välystä aiheuttaa mutta kun nostan puskuria lokasuojien kohdalta niin välystä on vajaa kymmenen milliä joka aiheuttaa ajossa ihan varmasti kolinaa. Toisaalta ei sitä voi muutenkaan noin jättää koska se "irvistää" kun ei ole oikein paikallaan. Oletteko mahdollisesti törmännyt vastaavaan tilanteeseen. Korpeaa kun ei yksinkertaisesti voi käsittää mistä välys tulee. Omata mielestäni mitään osia en ole irroituksen aikana hukannut jne.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Oudolta kuulostaa... melkeinpä irrottaisin puskurin uudestaan ja tsekkaisin onko kaikki varmasti kohdallaan! Mikäli puskuri todella on kiinni noissa kylkien liukukiinnityksissä ei pitäisi millään päästä heilumaan! Mutta mikäli kiinnitysoperaation lähtee yksin, riski siitä että jompikumpi puoli ei olekaan osunut oikein on olemassa.

Mutta, asiasta toiseen, kuitenkin puskurissa pysytään: jos irroitatte puskurit, tsekatkaa samalla nuo kiinnitys"raudat", tuppaavat hapettumaan ja ennen pitkää häviävät kokonaan! Niitä siis on hyvä tarkistaa silloin tällöin (muutaman vuoden välein riittää hyvin...), siinä nimittäin puskuri todellakin saattaa yhtäkkiä ruveta roikkumaan outoakin enemmän... ja jopa lähteä omille teilleen!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Syy miksi puskuria irroittelen on nimenomaan tuo Stefanin manitsema tyyppivika. Edellinen omistaja sanoi että puskuri oli aikoinaaan lähtenyt irti noiden kiinnikkeiden vuoksi. Siinä rytäkässä puskurissa olevat muovituet, joita on viisi kappaletta, olivat hajonneet. Inchcape pyysi niistä vaatimattomat 25 euroa kipale. Nuo tuli tapauksessani kyllä "omatuotantona" mutta jos ei halua itse alkaa askartelemaan niin kannattaa tarkkailla puskurin kuntoa
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tuet?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

hkm kirjoitti:Siinä rytäkässä puskurissa olevat muovituet, joita on viisi kappaletta, olivat hajonneet. Inchcape pyysi niistä vaatimattomat 25 euroa kipale. Nuo tuli tapauksessani kyllä "omatuotantona" mutta jos ei halua itse alkaa askartelemaan niin kannattaa tarkkailla puskurin kuntoa
Eikös nuo puskurin etureunojen tuet estä kolinan? Katso kolmas kuva sivulla:
http://www.elisanet.fi/kopik/park/ParkM ... stall.html
En muista että minulla olisi ollut mitään ongelmia takaisinasennuksessa, yksinkään. Eikä tietääkseni kolise/heilu.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: Tuet?

Viesti Kirjoittaja hkm »

Kopi kirjoitti:
hkm kirjoitti:Siinä rytäkässä puskurissa olevat muovituet, joita on viisi kappaletta, olivat hajonneet. Inchcape pyysi niistä vaatimattomat 25 euroa kipale. Nuo tuli tapauksessani kyllä "omatuotantona" mutta jos ei halua itse alkaa askartelemaan niin kannattaa tarkkailla puskurin kuntoa
Eikös nuo puskurin etureunojen tuet estä kolinan? Katso kolmas kuva sivulla:
http://www.elisanet.fi/kopik/park/ParkM ... stall.html
En muista että minulla olisi ollut mitään ongelmia takaisinasennuksessa, yksinkään. Eikä tietääkseni kolise/heilu.
Köpi
Olet oikeassa. Tuo voi olla se kohta mistä ratkaisukin löytyy. Ehken vain osannut asentaa niitä oikein, vaikken siihen nyt ihan tältä istumalta usko. Täytyy nyt kuitenkin kattoa vähän tarkemmin tuo kiinnitys kunhan pääsen tallille. Palaan asiaan
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Tuo mainittu muovi pyöräkotelossa ei ratkaisua tähän haasteeseen tuo. Sen tarkoitus on vain suojata ravalta sun muulta. Soittelin Inchcapelle asiasta ja kyllä ne vaan sano että ovat itsekin joutuneet käyttämään tilkkeitä välykesen poistamiseksi. Syyksi mainittiin kiskon tai vastakappaleen väsyminen. Siitä siis tuo välys johtuu. Omasta mielestäni tarkistin ennen puskurn irroitusta ettei välystä ollut mutta tiedä häntä sitten. No, välys on helposti kyllä poistettavissa siten että kiskoon vaan asentaan jotain tilkkeeksi. Siinä kaikki. Auton etupuskurista löytyy samanmoinen välys ja Inchcapen kaveri kertoi senkin olevan perin yleistä.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Vastaa Viestiin