XJ:n hankkiminen
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 12:02 pm
- Paikkakunta: Oulu
XJ:n hankkiminen
Tervehdys!
Olen ajatellut toteuttaa vuosikymmenien takaisen haaveeni ja hankkia lopultakin Jaguar XJ:n.
6-koneella, joskaan V12 ei ole poissuljettu vaihtoehto.
Mahdollisimman edullisen, mutta toisaalta hyväkuntoisen. Ruotsista tuntuisi löytyvän mielenkiintoisia yksilöitä.
Mutta Oulun seudulla asustelevana ja normaalissa päivätyössä kulkevana hakumatka tuntuu aika pitkältä.
Kiinnostaisikin tietää mitä vikapaikkoja erityisesti kannattaisi tarkastella, ja mikä osa/kohde on erityisen hinnakas/vaivalloinen uusittava.
Onko tiettyjä (vuosi)malleja mitä kannattaisi välttää? Jne.
Useimpien lähteiden mukaan S1 on laadukkain (ja varmaan myös nykyään arvokkain) joskaan ei oikein käyttöauto. Mene ja tiedä sitten.
S3 taas ehkä lähempänä käyttöautoa. Tarkoitushan olisi ko. kaunotar hankkia kuitenkin harrasteautoksi, jolla ajellaan kesäisin.
Jonkinlainen käyttöentisöinti tulisi kyseeseen.
-L
Olen ajatellut toteuttaa vuosikymmenien takaisen haaveeni ja hankkia lopultakin Jaguar XJ:n.
6-koneella, joskaan V12 ei ole poissuljettu vaihtoehto.
Mahdollisimman edullisen, mutta toisaalta hyväkuntoisen. Ruotsista tuntuisi löytyvän mielenkiintoisia yksilöitä.
Mutta Oulun seudulla asustelevana ja normaalissa päivätyössä kulkevana hakumatka tuntuu aika pitkältä.
Kiinnostaisikin tietää mitä vikapaikkoja erityisesti kannattaisi tarkastella, ja mikä osa/kohde on erityisen hinnakas/vaivalloinen uusittava.
Onko tiettyjä (vuosi)malleja mitä kannattaisi välttää? Jne.
Useimpien lähteiden mukaan S1 on laadukkain (ja varmaan myös nykyään arvokkain) joskaan ei oikein käyttöauto. Mene ja tiedä sitten.
S3 taas ehkä lähempänä käyttöautoa. Tarkoitushan olisi ko. kaunotar hankkia kuitenkin harrasteautoksi, jolla ajellaan kesäisin.
Jonkinlainen käyttöentisöinti tulisi kyseeseen.
-L
XJ6:n hankkinut
Moi.
Olet näköjään samassa "jamassa" kuin itse jokuaika sitten. Toteutin myös oman pitkäaikaisen haaveeni viime syksynä ja ostin XJ6-78. No asiaan.
Foorumilaiset osaavat varmaankin kertoa hyvin paljon enemmän mutta omalle kohdalle on sattunut seuraavia tapauksia. Ensimm. Jaguar jota olin ostattelemassa (XJ6 -74) niin siinä oli ilmeisen kaikki mahdolliset "pienet" tyyppiviat ruostumisen lisäksi. Eli toimi vain toinen tankki, ryypyn termostaatti ei toiminut, lämmityslaitteen hana oli otettu pois toiminnasta, taka-akselistossa todella paljon väljää, takajarrut laahasivat ja toisen puolen käsijarru ei pitänyt juuri ollenkaan, pakoputkisto aivan harsoinen seula.
Tämä minkä sitten ostin oli, ainakin tuohon ekaan verrattuna, aivan asiallinen yksilö. Ovet oli joskus korjattu, laatu ei tosin ole aivan moitteeton. Muuten vaikuttaa suhteellisen ruosteettomalta, paitsi tietýsti nämä jalkatilat ovat kunnostuksen tarpeessa. Vaativat ainakin perusteellisen puhdistuksen ja maalauksen. Ja kaikki laitteet toimivat, ainakin suurinpiirtein. Ja mikä erityisen hienoa, kromi yms. kiiltävät osat olivat huippukunnossa. Sitä on kuin harakka, ihastuu kaikkeen kiiltävään .Oston jälkeen huomasin ettei mittarissa matkamittari toimi, sekä latauksen kanssa oli ongelmia. Latasi liikaa. Ennätin tosin ajella vain n.500 km. Eli kokemusta on vähänlaisesti, nyt auto on talviunilla.
Olet näköjään samassa "jamassa" kuin itse jokuaika sitten. Toteutin myös oman pitkäaikaisen haaveeni viime syksynä ja ostin XJ6-78. No asiaan.
Foorumilaiset osaavat varmaankin kertoa hyvin paljon enemmän mutta omalle kohdalle on sattunut seuraavia tapauksia. Ensimm. Jaguar jota olin ostattelemassa (XJ6 -74) niin siinä oli ilmeisen kaikki mahdolliset "pienet" tyyppiviat ruostumisen lisäksi. Eli toimi vain toinen tankki, ryypyn termostaatti ei toiminut, lämmityslaitteen hana oli otettu pois toiminnasta, taka-akselistossa todella paljon väljää, takajarrut laahasivat ja toisen puolen käsijarru ei pitänyt juuri ollenkaan, pakoputkisto aivan harsoinen seula.
Tämä minkä sitten ostin oli, ainakin tuohon ekaan verrattuna, aivan asiallinen yksilö. Ovet oli joskus korjattu, laatu ei tosin ole aivan moitteeton. Muuten vaikuttaa suhteellisen ruosteettomalta, paitsi tietýsti nämä jalkatilat ovat kunnostuksen tarpeessa. Vaativat ainakin perusteellisen puhdistuksen ja maalauksen. Ja kaikki laitteet toimivat, ainakin suurinpiirtein. Ja mikä erityisen hienoa, kromi yms. kiiltävät osat olivat huippukunnossa. Sitä on kuin harakka, ihastuu kaikkeen kiiltävään .Oston jälkeen huomasin ettei mittarissa matkamittari toimi, sekä latauksen kanssa oli ongelmia. Latasi liikaa. Ennätin tosin ajella vain n.500 km. Eli kokemusta on vähänlaisesti, nyt auto on talviunilla.
Pekka
XJ 6 -78
Triumph Herald -65
BSA A65 Lightning Rocket -64
Audi 2.3 Cab. -92
ym.
XJ 6 -78
Triumph Herald -65
BSA A65 Lightning Rocket -64
Audi 2.3 Cab. -92
ym.
Älä osta laiminlyötyä kissaa, ainakaan kalliilla.
No joo, asia kerrallaan.Foorumilaiset osaavat varmaankin kertoa hyvin paljon enemmän mutta omalle kohdalle on sattunut seuraavia tapauksia. Ensimm. Jaguar jota olin ostattelemassa (XJ6 -74) niin siinä oli ilmeisen kaikki mahdolliset "pienet" tyyppiviat ruostumisen lisäksi. Eli toimi vain toinen tankki, ryypyn termostaatti ei toiminut, lämmityslaitteen hana oli otettu pois toiminnasta, taka-akselistossa todella paljon väljää, takajarrut laahasivat ja toisen puolen käsijarru ei pitänyt juuri ollenkaan, pakoputkisto aivan harsoinen seula.
Tämä minkä sitten ostin oli, ainakin tuohon ekaan verrattuna, aivan asiallinen yksilö. Ovet oli joskus korjattu, laatu ei tosin ole aivan moitteeton. Muuten vaikuttaa suhteellisen ruosteettomalta, paitsi tietýsti nämä jalkatilat ovat kunnostuksen tarpeessa. Vaativat ainakin perusteellisen puhdistuksen ja maalauksen. Ja kaikki laitteet toimivat, ainakin suurinpiirtein. Ja mikä erityisen hienoa, kromi yms. kiiltävät osat olivat huippukunnossa. Sitä on kuin harakka, ihastuu kaikkeen kiiltävään Very Happy. Oston jälkeen huomasin ettei mittarissa matkamittari toimi, sekä latauksen kanssa oli ongelmia. Latasi liikaa. Ennätin tosin ajella vain n.500 km. Eli kokemusta on vähänlaisesti, nyt auto on talviunilla.
Jos vain toinen tankki toimii, on se yleensä huono merkki:
-paras skenario: vain bensapumpun kärjet palaneet, helppo korjata, nyk. korjaussarja antaa kärjille ikuisen eliniän
-pahin vaihtoehto: tankki ei toimi koska se on ruostunut puhki, ykkösarjan tankkeja ei edes saa enää uusina, tosin myöhemmän tankin voi modifioida sopimaan, mutta voi vaatia töitä ja erilaisen bensapumpun jne.
-usein tämä voi olla osa kierrettä, jos pumppu ei toimi, sitä tankkia ei käytetä, sillois se myös varmimmin ruostuu jne. Mulla XJC:ssä pumput ja tankit on ok, toinen vaan ei saa korvausilmaa ja bensamitarin anturi lakkasi toimimasta viime kesänä: ei vaarallista.
Ryypyn termostaatti ei ole myöskään ihan niin yksinkertainen asia, koko AED vikaantuu melko varmasti 30 vuodessa. Voi ostaa uusiksi koko hoidon, se lämpötilatoiminen katkaisija ei paljon maksa. Jos AED ei toimi, on ainakin SU-kaasarit vaikea saada sädettyä oikein. Itselläni oli seokset lian laihalla, kone sammui jos kompura meni päälle tyhjäkäynnillä. Oikealla seoksella laski kierrokset vain noin 100rpm. (manuaali, tyhjäkäynti on korkeammalla synkronoidun laatikon takia)
Lämmityslaitteen hana voi myöskin kieliä pahasta. Voi olla rikki koko hoito ja ainakin Ser.2 ja Ser.3 on kenno ja koko ilmastointilaite pahassa paikassa, eli koko auto on oikeastaan kasattu sen ympärille...tukkeutuneet ilmastointi- ja lämmityslaitteen kondenssiveden poistoputket (hyvin pienet) myöskin johtavat siihen, että vettä lorahtaa lattioille mikä puolestaan johtaa lattioiden puhkiruostumiseen, jne.
Takajarrut on helppo kunnostaa (kannattaa tehdä) mutta vaikeassa paikassa. Fiksuinta on ottaa takakelkka kerralla alas, sitten työt on helppo tehdä ja samalla uusia ne kumiset kiinnikkeet ja tarkistaa ja suojata ko. paikat korista ruostevaurioiden varalta.
Nuo kaikki voivat olla pikkujuttuja, tai mikä tahansa niistä voi olla jäävuoren huippu, joka vie koko hoidon pohjaan nopeammin kuin ehdit sanoa "kissa"!
Usein kannattaa ostaa, mielihaluista riippuen joko aivan selvä projekti tai sitten vanhan ohjeen mukaan: niin hyvä auto kuin ikinä mahdollista. Eli sellainen, jonka joku toinen on jo laittanut tip-top kuntoon, ja silloin kaiken! pitää toimia. Tavallisesti nimittäin mennään siitä, mistä aita on matalin ja seuraukset voivat olla aika ikäviä 5-10 vuoden kuluessa...
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
En ole varma
Kakkossarjassa se ainakin on tankin etureunassa, eli pitää mennä pyöränkotelon kautta (siis takapyörä pois ko. puolelta) jonka takareunassa on tarkistusluukku, jonka takana on siis tankin etureuna ja siinä anturi.timppa77 kirjoitti:tuosta polttoainepumpusta / tankin anturista, itselläni ei kanssa ole kuin yksi tankki toiminnassa. Pitäisi tutkia mikä toisessa on vikana, pumppukin on riisuttu pois. Missä muuten on ser1:ssä on polttoaineanturi?
Ainakin kun tilasin David Mannersiltä noita tiivisteitä tankin anturia varten (10 kpl erän, mulla on siis ylimääräisiä edullisesti saatavilla) niin musta siinä luki "XJ Ser.1 & Ser.2" eli oletan, että on sama anturi ykkössarjassakin. Bensapumput ja niiden sijainti on käsittääkseni erilaiset ykkös- ja kakkossarjan välillä. Jenkkimalleissa on lisäksi niitä bensahuurujen kierrätyksiä ja niiden vaatimia letkuja ja putkia. (mulla ei, kun on euro-malli)
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
kokemusta..
Mulla on hieman jo kanssa kertynyt kokemusta tuosta perus xj6 3.2 :sta vuosimallia -91. Auto pelaa sinänsä yhtähyvin kuin mikä hyvänsä ns. laatuauto, jolla ikää jo jonkin verran.
Nyt rupes menemään tuota jäähdytysnestettä siihen malliin, että pakko korjata aikaisemmin kuin olin ajatellu. Kuten tavallista, vika on kansitiivisteessä, jos litkua kuluu mutta ei näy lammikkoa. Yksi lisäoire on tuon asian varmistamiseksi hieman epäsäännöllinen käynti tyhjäkäynnillä.
Eli, nyt ajoin "pedon" talliin ja viikonloppuna kansi veks ja silleen. Meni jo meinaan vettä öljyn sekaan jotta ei epäselvyyttä enää
Nyt rupes menemään tuota jäähdytysnestettä siihen malliin, että pakko korjata aikaisemmin kuin olin ajatellu. Kuten tavallista, vika on kansitiivisteessä, jos litkua kuluu mutta ei näy lammikkoa. Yksi lisäoire on tuon asian varmistamiseksi hieman epäsäännöllinen käynti tyhjäkäynnillä.
Eli, nyt ajoin "pedon" talliin ja viikonloppuna kansi veks ja silleen. Meni jo meinaan vettä öljyn sekaan jotta ei epäselvyyttä enää
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 12:02 pm
- Paikkakunta: Oulu
Eipä ole
Vanhat laatikot, perät ja laakerit kestävät pikemminkin poikkeuksellisen pitkään, tietenkin edellyttäen, että ne huolletaan säännöllisesti. (rasvaus!)Laurentius kirjoitti:Kiitos vaan, hyviä vinkkejä!
Onkos laakerivikoja ollut muita merkkejää tiuhempaan?
Ongelmia perän/vaihteiston suhteen?
-L
Jostain 1993 eteenpäin sitävastoin pyöränlaakerit vaihtui "sealed for life" kuulalaakereihin ja niiden käyttöikä tuntuu vaihtelevan 30-100tkm välillä.
Vanhan mallisessa taka-akselissa (1968-1987 XJ:ssä) on alatukivarren ja pyöränripustuksen neulalaakerit tyypillinen kohta, jonka voi joutua uusimaan useammin. Vika on siinä, että tuo kohta tekee niin pientä liikettä, että pienikin kuluma johtaa nopeasti pienen pykälän syntymiseen. Ei haittaa ajoa millään tavalla, mutta katsastuksessa voi insinööri takertua siihen ja sanoa, että laakerit pitää uusia. Helppo vaihtaa, eikä maksa paljon mitään.
Ainoa vaikeus pyöränlaakereiden vaihdossakin on yleensä osien irtisaaminen. Taka-akselin poskilaakerit tms. voi vaihtaa vain jos koko hoito otetaan alas autosta, sekin on helppoa, jos ei ole ollut siellä turhan pitkään. Jokatapauksessa hyvä tehdä joskus ja samalla varmistaa käsijarrun ja takajarrujen kunto, sekä uusia kaikki kumituennat (halpoja osia, mutta oleellisia oikean ajokäytöksen kannalta). Em. laakerit saattavat kulua nopeastikin, jos ne kiristetään liian tiukkaan, manuaalin antamat välykset ovat siellä hyvästä syystä!
Uudemmissa autoissa (1993->) on esiintynyt jonkin verran perän öljyvuotoja, jotka tietty johtaa hajoamiseen, jos ei voitelu pelaa, sekä joitakin muista syistä hajonneita laatikoita ja periä tiedetään.
En ole koskaan kuullut, että 1968-1987 manuaalilaatikko- tai perä olisi hajonnut normaalikäytössä. Toki synkronirattaat voivat olla uusimisen tarpeessa 30-40 vuoden jälkeen...automaattilaatikot niinikään voivat tarvita uudet kitkapinnat joskus, BW12 ja GM TH400 ovat kai aika tuttuja laatikoita suomalaisillekin automaattilaatikkokorjaamoille.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 12:02 pm
- Paikkakunta: Oulu
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 12:02 pm
- Paikkakunta: Oulu
Sanotaan Tullin sivulla...joka laskee samanlaisen käytetyn ajoneuvon yleisen suomalaisen vähittäismyyntiarvon perusteella arvion kannettavasta autoveron määrästä. Katso tarkemmin osiosta Käytetyt ajoneuvot.
Mjoo... 'yleinen suomalainen vähittäisarvo'.
Kuin yleinen se voi olla näin hieman harvinaisempien kulkupelien suhteen?
MAHTI -järjestelmä ei ainakaan tunnu löytävän Jaguareja...?
Ongelmanahan onkin määrittää hinta Suomessa, josta vero lasketaan.
Eiks je? Vai olenko väärässä?
-L
Käyvän hinnan määritys?
Omalla kohdalla tulli teki niin, että teki haun nettiauto.com:iin, ja laski löytämistään mielestään vastaavista autoista keskihinnan, josta teki kaavamaisen vähennyksen ja "yleinen pyyntihinta" oli siinä.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
jokos auton laitoit?
Aikas paljon halua rempata/kunnostaa täytyy olla, jos laittaa mitään vanhaa jaggea ostaen sen "käyttökuntoisena". Siis en halua pelotella että XJ6:t (oli sitten kaasariaikakauden s1 tai viimeisin s3) on millään muotoa monimutkaisia autoja (toki V12 ei ole aloittelevan DIY mekaanikon ostolistan kärjessä) mutta kyllä fakta on se että jos ostat mitään muuta kuin hyväkuntoisen niin rahaa palaa montakertaa se matala ostosumma seuraavan 3-5 vuoden aikana.
Jos aiot ostaa käyttöauton jolla ajella muulloinkin kuin kesällä niin S3 4.2 koneella on helppo hyvä käyttöklassikko. Toki jos aiot vain kesäisin ajella niin sitten on ihan sama laittaa S1 tai S2 tai vaikka hyväkuntoinen V12. Talvikäytössä kaasarikoneet on hivenen konstikkaampia kuin ruisku ja S1 & S2 oven kahvat jäätyy takuuvarmasti toisin kuin S3:n modernit kahvat. Niin kaikki ilmastointi/lämmityslaitteet joita S1 ja S3;ssa oli ennen vuotta 1991 ovat ihan susia suomen talvessa. Lämpöä toki riittää kun puhallin on kovalla mutta huurteenpoisto ei riitä jos kyydissä on enemmän ihmisiä kuin yksi alipainoinen 3-vuotias.
Ehdottomastiparas neuvo on ostaa kallein (ja paras) yksilö mihin varat riittää. Nyrkkisääntönä (korjatkaa ja perustelkaa jos olen väärässä) sanoisin että yhtään mitään alle 8000€ (veroton hinta) xj:tä en ostaisi. Hyviä kanttilamppu xj40:ä saattaa saada tuonkin alle, mutta kyllä hyvistä S3:sta saat maksaa veroineen vähintään 11.000€.
Ja sitten kun auton laitat niin varaa 1000€/vuosi huoltoon sekä varaosiin. Toki tulee vuosia että parilla satkulla selviät, mutta esim. pakoputken uusinta vie 600euroa, ja jos maalausta alat tekemään niin se on minimissään 2500euroa ja silloin purat itse auton. Ja ovien purkaminen on kohtuullisen isotöinen homma. Ikkunan ympäristö ruostuu varmasti ja lasien irroittaminen on ainoa mahdollisuus korjata ruostevauriot. Ovien alalaidat ruostuu takuuvarmasti ostitpa kuinka hyväkuntoisen yksilön tahansa ja niiden kunnollinen korjaus vaatii koko oven purkamisen.
Eli nätti katti tahi daimler vaatii tietenkin uhraamista joko omassa autotallissa tai normaalia harrasteautobudjettia. Järjellä näitä asioita ei kannata perustella. Toisista meistä on vain mukavaa ajaa isolla ruosteherkällä öljynjalostamolla jonka muotoilu saa hymyn suupieliin joka aamu
Jos aiot ostaa käyttöauton jolla ajella muulloinkin kuin kesällä niin S3 4.2 koneella on helppo hyvä käyttöklassikko. Toki jos aiot vain kesäisin ajella niin sitten on ihan sama laittaa S1 tai S2 tai vaikka hyväkuntoinen V12. Talvikäytössä kaasarikoneet on hivenen konstikkaampia kuin ruisku ja S1 & S2 oven kahvat jäätyy takuuvarmasti toisin kuin S3:n modernit kahvat. Niin kaikki ilmastointi/lämmityslaitteet joita S1 ja S3;ssa oli ennen vuotta 1991 ovat ihan susia suomen talvessa. Lämpöä toki riittää kun puhallin on kovalla mutta huurteenpoisto ei riitä jos kyydissä on enemmän ihmisiä kuin yksi alipainoinen 3-vuotias.
Ehdottomastiparas neuvo on ostaa kallein (ja paras) yksilö mihin varat riittää. Nyrkkisääntönä (korjatkaa ja perustelkaa jos olen väärässä) sanoisin että yhtään mitään alle 8000€ (veroton hinta) xj:tä en ostaisi. Hyviä kanttilamppu xj40:ä saattaa saada tuonkin alle, mutta kyllä hyvistä S3:sta saat maksaa veroineen vähintään 11.000€.
Ja sitten kun auton laitat niin varaa 1000€/vuosi huoltoon sekä varaosiin. Toki tulee vuosia että parilla satkulla selviät, mutta esim. pakoputken uusinta vie 600euroa, ja jos maalausta alat tekemään niin se on minimissään 2500euroa ja silloin purat itse auton. Ja ovien purkaminen on kohtuullisen isotöinen homma. Ikkunan ympäristö ruostuu varmasti ja lasien irroittaminen on ainoa mahdollisuus korjata ruostevauriot. Ovien alalaidat ruostuu takuuvarmasti ostitpa kuinka hyväkuntoisen yksilön tahansa ja niiden kunnollinen korjaus vaatii koko oven purkamisen.
Eli nätti katti tahi daimler vaatii tietenkin uhraamista joko omassa autotallissa tai normaalia harrasteautobudjettia. Järjellä näitä asioita ei kannata perustella. Toisista meistä on vain mukavaa ajaa isolla ruosteherkällä öljynjalostamolla jonka muotoilu saa hymyn suupieliin joka aamu
Toinen mihin kannattaa kiinnittää huomiota on huoltohistoria. Sinänsä päivänselvä asia mutta tuppaa unohtumaa kovan autokuumeen vallitessa.
Usein vanhoissa autoissa ei enää ole saatavilla huoltokirjan merkintöjä ihan käytännön kustannussyistä vaan auto useimmiten on huollettu itse ja se mitä ei ole voitu tehdä on teetätetty pajalla. Eli, kuitteja ym. merkintöjä siitä, että autoa on oikeasti huollettu (muutakin kuin öljyn vaihto).
Alustan rasvaus on elintärkeä näissä toyota mekaniikan ylittävissä koslissa. Jaggessakin on perhanasti niveltä ja hilavitkutinta alustassa, jotta sen korjaus syventää kukkaroa aivan kohtuuttomasti jos sen huolto on laiminlyöty. Huom. moni omistaja ei edes tiedä, että siinä autossa on jotakin rasvattavaa pohjassa..
Eli, auton pohja voimansiirtoineen ja vipuvarsineen on se tärkein. Moottorillakin on oma roolinsa mutta sen huono kunto näkyy selvemmin kuin alustan.
Usein vanhoissa autoissa ei enää ole saatavilla huoltokirjan merkintöjä ihan käytännön kustannussyistä vaan auto useimmiten on huollettu itse ja se mitä ei ole voitu tehdä on teetätetty pajalla. Eli, kuitteja ym. merkintöjä siitä, että autoa on oikeasti huollettu (muutakin kuin öljyn vaihto).
Alustan rasvaus on elintärkeä näissä toyota mekaniikan ylittävissä koslissa. Jaggessakin on perhanasti niveltä ja hilavitkutinta alustassa, jotta sen korjaus syventää kukkaroa aivan kohtuuttomasti jos sen huolto on laiminlyöty. Huom. moni omistaja ei edes tiedä, että siinä autossa on jotakin rasvattavaa pohjassa..
Eli, auton pohja voimansiirtoineen ja vipuvarsineen on se tärkein. Moottorillakin on oma roolinsa mutta sen huono kunto näkyy selvemmin kuin alustan.
Minne rasvaa?
XJ8:n huolto-ohjelmassa rasvattavia ovat ainoastaan 4kpl vetoakselin nippoja. Liekö muualla nippoja onkaan, umpiniveliä nyky muodin mukaan? Eikä virallisessa huollossa ainakaan muuta rasvata, hyvä jos noitakaan...tapsa kirjoitti: Alustan rasvaus on elintärkeä näissä toyota mekaniikan ylittävissä koslissa. Jaggessakin on perhanasti niveltä ja hilavitkutinta alustassa, jotta sen korjaus syventää kukkaroa aivan kohtuuttomasti jos sen huolto on laiminlyöty. Huom. moni omistaja ei edes tiedä, että siinä autossa on jotakin rasvattavaa pohjassa..
Tuossa vanhemmassa sitten onkin toistakymmentä nippaa.
Köpi
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 12:02 pm
- Paikkakunta: Oulu
Tuollainen osui silmään saksanmaalta.
Karmeat puskurit, mutta mitähän lie myyntiselosteessa toteavat?
http://www.webmobil24.com/web/fi/suchen ... Treffer=61
-L
Karmeat puskurit, mutta mitähän lie myyntiselosteessa toteavat?
http://www.webmobil24.com/web/fi/suchen ... Treffer=61
-L
Aivan kamala
En tiedä kehtaanko paljon kommentoida, mutta sanovat myyvänsä siisLaurentius kirjoitti:Tuollainen osui silmään saksanmaalta.
Karmeat puskurit, mutta mitähän lie myyntiselosteessa toteavat?
-L
osina myös, eli ei varmaan mikän aivan helmi, näyttää kyllä ihan
kokonaiselta ja asialliselta autolta, joka varmaan kaipaa töitä.
Muistutuksena, että XJ12 koneeseen saa helposti uppoamaan yli €10k euroa...
Kehuvat sitä spoilerisarjaa harvinaiseksi...joo varmaan on harvinainen, ehkä makuasia,
mutta itse olin hämmästynyt, että Series 2:sta VOI ylipäätään saada noinkin pahan näköisen.
Helmojen ja itse auton muotokieli ovat kotoisin aivan eri planeetoilta!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Rolls Royce Silver Shadow S1 ( auch Einzelteile )
Mielenkiintoista:
"Rolls Royce Silver Shadow S1 ( auch Einzelteile )
D-51147, Limousin, Ensirekisteröinti. 07/ 1969, 111.111 km, Museoauto, 4 - ovinen, Automaattivaihteisto, Bensiini..."
"museoauto", - myydään myös osina.......? Eipähän näyttäisi paljon ajetultakaan.
ja myös:
"Jaguar S-Type Teileträger
D-51147, Limousin, Ensirekisteröinti. 06/ 1966, 119 kW, Punainen, Museoauto, Nahkaverhoilu, 4 - ovinen, Automaattivaihteisto, Bensiini..." vain 990€
"Rolls Royce Silver Shadow S1 ( auch Einzelteile )
D-51147, Limousin, Ensirekisteröinti. 07/ 1969, 111.111 km, Museoauto, 4 - ovinen, Automaattivaihteisto, Bensiini..."
"museoauto", - myydään myös osina.......? Eipähän näyttäisi paljon ajetultakaan.
ja myös:
"Jaguar S-Type Teileträger
D-51147, Limousin, Ensirekisteröinti. 06/ 1966, 119 kW, Punainen, Museoauto, Nahkaverhoilu, 4 - ovinen, Automaattivaihteisto, Bensiini..." vain 990€
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Re: Rolls Royce Silver Shadow S1 ( auch Einzelteile )
Tässä yhteydessä "museoauto" viittaa vain ajoneuvon ikään, ei kuntoon, onhan ne aika raatoja, vaikka Rollsin voisi vielä pistää kuosiin, mutta ei se halvaksi tulisi. Autoin kerhotoveria hankkimaan Series kakkoseen alkuperäisosina hydrauliset venttiilinnostimet (kyllä, Rollsissa jo 70-luvulla oli moiset) tarvikeosina olisivat maksaneet alle €400 koko hoito. Tunnollinen harrastaja halusi tehdasosia, koska oli sitä mieltä, että jos ne kerran 30 vuodessa tarttee uusia, niin pitää laittaa parasta mahdollista. Koska niitä on 16 kpl tuli pelkästään noille osille hintaa yli €4000 eli sen verran kuin tuo auto maksaa...peejii kirjoitti:Mielenkiintoista:
"Rolls Royce Silver Shadow S1 ( auch Einzelteile )
D-51147, Limousin, Ensirekisteröinti. 07/ 1969, 111.111 km, Museoauto, 4 - ovinen, Automaattivaihteisto, Bensiini..."
"museoauto", - myydään myös osina.......? Eipähän näyttäisi paljon ajetultakaan.
ja myös:
"Jaguar S-Type Teileträger
D-51147, Limousin, Ensirekisteröinti. 06/ 1966, 119 kW, Punainen, Museoauto, Nahkaverhoilu, 4 - ovinen, Automaattivaihteisto, Bensiini..." vain 990€
Joihinkin italialaisiin voi upota myös €10-20k helposti pelkkiin osiin kun pitää tehdä kansiremontti, ei mikään ihme, että niitä jää korjaamojen takapihoille makaamaan.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Omaan Rollssiini kyselin aikoinaan vesipumppua, maksoi silloin 14500mk,
Annoin kaverin korjata vanhan, muutama stefa, 15mk ja työstä kossupottu.
Vuonna -87 kyselin AutoRepistä Lauttasaaresta pakoputkistoa täydellisenä ko. autoon, hinta oli 24500mk, uusi Lada maksoi saman verran, en kyllä Ladaakaan ostanut, vaan tilasin Englannista hintaan 5800mk + postikulut.
Annoin kaverin korjata vanhan, muutama stefa, 15mk ja työstä kossupottu.
Vuonna -87 kyselin AutoRepistä Lauttasaaresta pakoputkistoa täydellisenä ko. autoon, hinta oli 24500mk, uusi Lada maksoi saman verran, en kyllä Ladaakaan ostanut, vaan tilasin Englannista hintaan 5800mk + postikulut.