Ihme vika, yhtäkkiä.
Ihme vika, yhtäkkiä.
Eli lähdettiin sitten illankähmässä cartingia ajelemaan, kun tuo pahin lumimyräkkä pääkaupungissa loppui. Kissalla päästiin formula-centterille ilman minkäänlaista ongelmaa, ja kaikki oli hyvin, kunnes tuli kotiinlähdön aika. Kissaa startatessa, hyrähti ja kävi ehkä 5 sekuntia tyhjäkäyntiä, ja sammui. Uusi yritys, sama homma. Seuraavalla yrityksellä ei edes luvannut. Viisi minuuttia taukoa "sulakkeiden ym. tarkistus", ja taas käy tyhjäkäyntiä muutaman sekunnin, eikä taas seuraavalla käynnistyskerralla edes lupaa. Mikäköhän moisen aiheuttaisi?
No saatiin kulkine kuitenkin toimitettua omalle parkkikselle "hinurilla" ja pitää vissiin ruveta kartoittamaan vikaa, jahka aamu valkenee.
No saatiin kulkine kuitenkin toimitettua omalle parkkikselle "hinurilla" ja pitää vissiin ruveta kartoittamaan vikaa, jahka aamu valkenee.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Varovainen veikkaus olisi bensapumpun laukeaminen? Ei tavaton vika, osa ei kallis mutta vaihto hankala. Ihan huviksesi voisit tarkistaa pumpun erään pumppuun menevän liittimen joka sijaitsee oikealla, siinä tavaratilan etupahvin alla. Ne joskus kuumenevat, ja vian pystyy helposti toteamaan, muovinen liittimenkuori on kuumuuden deformoima. Olisi huomattavasti helpompi korjaus... liitin pois ja yhdistät johdot suoraan.
Sytytyksen vahvistin (puolan alla musta litteä GM-badgeinen osanen) voisi olla toinen syy, sekään ei tavaton vika. Jos sitä lähtee vaihtamaan, pitää muista että vehje maadoittuu suoraan runkoon, eli pitää olla kunnolla kiinni alustassa jotta toimii.
Jaguarin moottori on kaikesta elektroniikastaan huolimatta varsin yksinkertainen vehje – bensaa ja kipinää tarvitaan ja niillä kone kyllä käy. Jos elektroniikassa on ongelmaa käynti voi sitten olla poikkeavaa tosin.
Sytytyksen vahvistin (puolan alla musta litteä GM-badgeinen osanen) voisi olla toinen syy, sekään ei tavaton vika. Jos sitä lähtee vaihtamaan, pitää muista että vehje maadoittuu suoraan runkoon, eli pitää olla kunnolla kiinni alustassa jotta toimii.
Jaguarin moottori on kaikesta elektroniikastaan huolimatta varsin yksinkertainen vehje – bensaa ja kipinää tarvitaan ja niillä kone kyllä käy. Jos elektroniikassa on ongelmaa käynti voi sitten olla poikkeavaa tosin.
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
KÄYNTIONGELMAT
Samanlainen ongelma 91 Dainler toimi hyvin kun tankki yli puolillaan menovettä nyt pumppu vaihdettu ja toimii hyvin brittiosasta pumppu vajaa 200 euroa
DAIMLER 91 MB 220 SB 61
Onkohan tuo bensapumppu kovinkin työläässä paikassa?
Korjaamokäsikirja näyttää kahta eri vaihtoehtoa, toinen vaihdettaisi
yläkautta ja toinen kuva näyttäisi pumpun irtoavan alakautta. Ilmeisesti
joutuu irroittamaan tankin? No onneksi ei ole kuin vajaat 90 litraa lientä tankissa. : (
Edit: Pumppu oli sanonut pox, ja tankki tyhjennetty ja irrallaan.
Uutta pumppua odotellessa.
Korjaamokäsikirja näyttää kahta eri vaihtoehtoa, toinen vaihdettaisi
yläkautta ja toinen kuva näyttäisi pumpun irtoavan alakautta. Ilmeisesti
joutuu irroittamaan tankin? No onneksi ei ole kuin vajaat 90 litraa lientä tankissa. : (
Edit: Pumppu oli sanonut pox, ja tankki tyhjennetty ja irrallaan.
Uutta pumppua odotellessa.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Bensapumpun vaihtoväli?
Paljonko on bensapumpun elinikä kilometreissä, noin? Puhutaan vaikka malleista XJ40 ja X300.
Jos tuosta saisi jonkunlaista haarukkaa, voisi vaihtaa pumpun huoltotyönä ennen hajoamista. Olisihan se kiva tehdä hallitusti verrattuna siihen että jää tien päälle.
Kestääkö 200 tkm? Vai kannattaako vaihtaa jo 150 tkm vaiheilla?
Kerro omat kokemus.
Entä kun XJR:ssä on kaksi bensapumppua. Se toinen tulee avuksi jonkun isohkon kierrosluvun jälkeen. Onko kellään jo valmista suunnitelmaa, kuinka sen toisen pumpun saa kytkettyä toimintaan täyspäiväisesti, jos se varsinainen tilttaa. Olisi mukava, jos pienellä johtokytkennällä pääsisi pois tien päältä. Voisi vaikka rakentaa pienen kytkimen sitä varten, valmiiksi.
Jos tuosta saisi jonkunlaista haarukkaa, voisi vaihtaa pumpun huoltotyönä ennen hajoamista. Olisihan se kiva tehdä hallitusti verrattuna siihen että jää tien päälle.
Kestääkö 200 tkm? Vai kannattaako vaihtaa jo 150 tkm vaiheilla?
Kerro omat kokemus.
Entä kun XJR:ssä on kaksi bensapumppua. Se toinen tulee avuksi jonkun isohkon kierrosluvun jälkeen. Onko kellään jo valmista suunnitelmaa, kuinka sen toisen pumpun saa kytkettyä toimintaan täyspäiväisesti, jos se varsinainen tilttaa. Olisi mukava, jos pienellä johtokytkennällä pääsisi pois tien päältä. Voisi vaikka rakentaa pienen kytkimen sitä varten, valmiiksi.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Nyt olisi taas toimintakunnossa.
Rupesin etsimään korvaavaa pumppua, kun ei pääkaupunkiseudulta
kohtuuhintaista tuntunut löytyvän. Alkuperäinen pumppuhan pumppaa
n.120 Litraa tunnissa paineen ollessa 3 Baria.
Bosch pumppu, tuotenumerolla 8300-0807 vastaa alkuperäistä pumppua
ja asensin sen polttoaineputken väliin, polttoainesäiliön viereen. Vielä
toistaiseksi vanha pumppu paikallaan epäkuntoisena, mutta tuntuisi toimivan noinkin.
Kustannukset oli vajaat 20% alkuperäismallisen nos pumpun hinnasta.
226 tuhatta kilometriä kesti alkuperäinen pumppu.
Rupesin etsimään korvaavaa pumppua, kun ei pääkaupunkiseudulta
kohtuuhintaista tuntunut löytyvän. Alkuperäinen pumppuhan pumppaa
n.120 Litraa tunnissa paineen ollessa 3 Baria.
Bosch pumppu, tuotenumerolla 8300-0807 vastaa alkuperäistä pumppua
ja asensin sen polttoaineputken väliin, polttoainesäiliön viereen. Vielä
toistaiseksi vanha pumppu paikallaan epäkuntoisena, mutta tuntuisi toimivan noinkin.
Kustannukset oli vajaat 20% alkuperäismallisen nos pumpun hinnasta.
226 tuhatta kilometriä kesti alkuperäinen pumppu.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Bensapumpun ikä
Autossani on pian 270000km mittarissa(X-300) ja vielä toimii bensapumppu.Ei niitä niin usein joudu kuitenkaan vaihtamaan
.
Täällä se maksaa noin 1400 kruunua.
Hyviä pumppauksia.
.
Täällä se maksaa noin 1400 kruunua.
Hyviä pumppauksia.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Re: Bensapumpun vaihtoväli?
Ei siinä kukaan pysty kilometrejä mennä takaamaan, mutta tosiasia on etten vielä tähän päivään mennessä ole kuullut X300:n pumpun lauenneen – no, veikkanpa että kohta kuulenmatsu kirjoitti:Paljonko on bensapumpun elinikä kilometreissä, noin? Puhutaan vaikka malleista XJ40 ja X300.
Sen vaihtaminen XJ40:ssä on todella työläs operaatio, tankin joutuu nimittäin poistamaan...
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Päivitystä!
Nyt tuo edellämainittu Boschin pumppu majailee konehuoneessa.
Asennukseen menee tumpelommalta asentajalta vartti, ja jos vähänkin järjellinen asentajayksilö kyseessä, niin viidessä minuutissa on kissa liikkeellä pumppuvaurion yllättäessä. Tuollaisen Boschin pumpun voisi hankkia takahutlaariin vaikka varoiksi, kun reilusti alle satasen hintainen kapistus kyseessä.Vanha pumppu majailee edelleen paikallaan, ja taidan sen sinne jättää, muuten joutuisi patentoimaan tankin imuputken uusiksi.
Nyt tuo edellämainittu Boschin pumppu majailee konehuoneessa.
Asennukseen menee tumpelommalta asentajalta vartti, ja jos vähänkin järjellinen asentajayksilö kyseessä, niin viidessä minuutissa on kissa liikkeellä pumppuvaurion yllättäessä. Tuollaisen Boschin pumpun voisi hankkia takahutlaariin vaikka varoiksi, kun reilusti alle satasen hintainen kapistus kyseessä.Vanha pumppu majailee edelleen paikallaan, ja taidan sen sinne jättää, muuten joutuisi patentoimaan tankin imuputken uusiksi.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
- Paikkakunta: Alavus
XJ6 Sovereign 4.0 -93 on viime aikoina tehnyt ajossa sitä, että yhtäkkiä moottorin kierrokset alkavat laskea, ikäänkuin moottori olisi sammumassa, vauhti hidastuu ja kaasupoljin ei tunnu vaikuttavan mitään. Sitten moottori taas piristyy ja matka jatkuu. Saattaa tehdä tuon tempun peräjälkeen muutaman sadan metrin välein ja sitten taas voi ajaa 100 kilometriä ilman oikuttelua. Olisiko tämäkin polttoainepumpun pätkimistä vai onko kenellekään vika tuttu jostakin muusta syystä?
Antti Pellonpää
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Tuo vie kovasti ajatukset bensapumpun suuntaan. Koeta saada paineen mittautettua! Toinen mahdollisuus voisi tietenkin olla sytytykseen liittyvää, mutta tuo kausiluonteisuus tuntuu kaikin puolin oudolta – ja vaikeammin selivitettävältä...Antti Pellonpää kirjoitti:XJ6 Sovereign 4.0 -93 on viime aikoina tehnyt ajossa sitä, että yhtäkkiä moottorin kierrokset alkavat laskea, ikäänkuin moottori olisi sammumassa, vauhti hidastuu ja kaasupoljin ei tunnu vaikuttavan mitään. Sitten moottori taas piristyy ja matka jatkuu. Saattaa tehdä tuon tempun peräjälkeen muutaman sadan metrin välein ja sitten taas voi ajaa 100 kilometriä ilman oikuttelua. Olisiko tämäkin polttoainepumpun pätkimistä vai onko kenellekään vika tuttu jostakin muusta syystä?
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Tuosta tuli mieleen, uuden ja aavistuksen tehokkaamman pumpun myötä,stefanantinaho kirjoitti:Tuo vie kovasti ajatukset bensapumpun suuntaan. Koeta saada paineen mittautettua! Toinen mahdollisuus voisi tietenkin olla sytytykseen liittyvää, mutta tuo kausiluonteisuus tuntuu kaikin puolin oudolta – ja vaikeammin selivitettävältä...Antti Pellonpää kirjoitti:XJ6 Sovereign 4.0 -93 on viime aikoina tehnyt ajossa sitä, että yhtäkkiä moottorin kierrokset alkavat laskea, ikäänkuin moottori olisi sammumassa, vauhti hidastuu ja kaasupoljin ei tunnu vaikuttavan mitään. Sitten moottori taas piristyy ja matka jatkuu. Saattaa tehdä tuon tempun peräjälkeen muutaman sadan metrin välein ja sitten taas voi ajaa 100 kilometriä ilman oikuttelua. Olisiko tämäkin polttoainepumpun pätkimistä vai onko kenellekään vika tuttu jostakin muusta syystä?
antautui polttoaineen paineensäädin. Teki juuri kuvailemaasi hyytymistä, aika ajoin ja saattoi taas toimia päiviä ihan kunnolla.
Jo tuosta pumpunvaihdosta viisastuneena, en edes tiedustellut alkuperäisen hintaa, vaan laitoin säädettävän tarvike-osan "25€" paikalleen, ja toimii.
Varmuuden siitä että kummassa vika, saat mittaamalla bensanpaineen
paluupuolen letkusta. Jos paine nousee koneen hyytyessä, niin vika säätimessä. Ja jos taas paine laskee hyytyessä, niin vika pumpussa.
Tosin voi se vika olla ihan muuallakin, vaikka sytkän puolella, mutta tuollaisia vikoja jotka tulee ja menee, niitä on joskus pirullisen vaikeaa paikallistaa.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
- Paikkakunta: Alavus
Kiitos vinkeistä. Täytyy varmaan kokeilla vaihtaa se bensapumppu. Tai siis laittaa bensatankki -> moottori välille se uusi pumppu, jos se vanha pumppu ei haittaa tahtia. Eli ilmeisesti ei ole merkitystä onko se bensatakin lähellä vai moottoritilassa? Se nimittäin aina vähän hätkäyttää ja ärsyttää kun tuntuu, että matka jää nyt tähän....eikä jääkään.... taitaa jäädä sittenkin...vaiko ei... Kummallista kyllä check engine -valo ei syty palamaan näiden hyytymisten aikana. Muuten se kyllä tuntuu helposti syttyvän Jos on tiukka kaarre niin se syttyy ja silloin kun on käyttänyt letkulämmitintä.
Antti Pellonpää