joo mulla on -79 mallin usa-vienti xj. tää on ilmeisesti varustettu automaatti-ilmastoinnilla jonka toiminta on hieman sattumanvaraista.
lämmönsäätönamikka on tyystin mykkä. lämmintä ja kylmää ilmaa tulee vuorotellen riippumatta lämmönsäätimen asennosta, lämppärinhanan kuitenkin pysyessä kokoajan auki. eli ilmastointi luultavasti sotkee sekaan kylmää ilmaa...
puhallustehon säätö ilmeisesti pelaa ainakin jotenkuten koska auto sitä itsekseen säätää.
olisiko kellään kokemusta vastaavast ongelmasta lämmönsäädön suhteen?
jotenkin mun mielestä haiskahtaa siltä että sisätilan lämpöanturi olisi sökö mutta kun kävin kyselemässä noita varaosahintoja niin ei kyllä viitsisi yhtään ehjää osaa vaihtaa turhaan.
xj series 2 lämmitys/ilmastointilaiteongelma
Onko korjauskirjaa?
Niin, tuo analoginen automaatti-ilmastointi on pelonsekaista kunnioitusta herättävä laite. Siihen on melkoiset vianetsintä kaaviot ja menetelmät tehtaan korjausmanuaalissa, Haynesin kirjan vastaavia en ole tullut tutkineeksi, mutta luulisi sieltäkin löytyvän apua.
Ainakin osa noista säädöistä sijaitsee siten, että poistamalla keskikonsolin sivuposket (joissa on ne jalkatilan venttiilit) pääsee niihin käsiksi.
Yksi hätäkeino on käyttää automaattiasennon sijaan "hi" tai "low" asentoja, tuleeko silloinkin minkä lämpöistä sattuu? Erityisen varovainen kannattaa olla niiden servon vipujen kanssa, eli voidella hellävaroen ja varoa vääntämästä, sen ohjainlaatikon sisällä on muistaakseni puolen tusinaa pientä sähkömoottoria, jotka nylonrattaiden välityksellä kääntelevät venttiilejä ja läppiä, jos rattaat menevät rikki, on laitteen ulossaaminen autosta aikamoinen tehtävä. Voisi sanoa, että koko auto on rakennettu tuon ilmastointilaitteen ympärille....
-Jakuvaari
Ainakin osa noista säädöistä sijaitsee siten, että poistamalla keskikonsolin sivuposket (joissa on ne jalkatilan venttiilit) pääsee niihin käsiksi.
Yksi hätäkeino on käyttää automaattiasennon sijaan "hi" tai "low" asentoja, tuleeko silloinkin minkä lämpöistä sattuu? Erityisen varovainen kannattaa olla niiden servon vipujen kanssa, eli voidella hellävaroen ja varoa vääntämästä, sen ohjainlaatikon sisällä on muistaakseni puolen tusinaa pientä sähkömoottoria, jotka nylonrattaiden välityksellä kääntelevät venttiilejä ja läppiä, jos rattaat menevät rikki, on laitteen ulossaaminen autosta aikamoinen tehtävä. Voisi sanoa, että koko auto on rakennettu tuon ilmastointilaitteen ympärille....
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Onko korjauskirjaa?
tässä asiassa olen samaa mieltä...jakuvaari kirjoitti:Voisi sanoa, että koko auto on rakennettu tuon ilmastointilaitteen ympärille....
//@
Daimler DoubleSix | S3 | 1987
Jaguar X-Type 2.2D Executive Estate | 2006
Jaguar X-Type 2.2D Executive Estate | 2006
kannattaa vaihtaa sisätilan anturi
ihmisten rakentama värkki se vain on, ja luvalla sanoen ne kaverit jotka sen rakensi, eivät ois 60-luvulla ihmistä kuuhun vieneet.
itse en ole ilmastointilaitetta purkanut, mutta useamman vanhemman polven asentajan tunnen jotka ovat purkaneet, iso työ, mutta ei siinä derivaattoja tarvitse osata ihan mekaanisesti toimiva värkki.
helpoimmalla pääset kun ensiksi vaihdat sisätilan lämpötila-anturin sieltä hansikaslokeron takaa. Pistä viestiä että auttoiko vaihto.
itse en ole ilmastointilaitetta purkanut, mutta useamman vanhemman polven asentajan tunnen jotka ovat purkaneet, iso työ, mutta ei siinä derivaattoja tarvitse osata ihan mekaanisesti toimiva värkki.
helpoimmalla pääset kun ensiksi vaihdat sisätilan lämpötila-anturin sieltä hansikaslokeron takaa. Pistä viestiä että auttoiko vaihto.
Re: kannattaa vaihtaa sisätilan anturi
kiitos neuvosta. auto on nyt hetken levossa kun koitetaan saada uusi maali kesäksi. mut kokeilen tuota ja raportoin tänne sittenthewall32 kirjoitti:ihmisten rakentama värkki se vain on, ja luvalla sanoen ne kaverit jotka sen rakensi, eivät ois 60-luvulla ihmistä kuuhun vieneet.
itse en ole ilmastointilaitetta purkanut, mutta useamman vanhemman polven asentajan tunnen jotka ovat purkaneet, iso työ, mutta ei siinä derivaattoja tarvitse osata ihan mekaanisesti toimiva värkki.
helpoimmalla pääset kun ensiksi vaihdat sisätilan lämpötila-anturin sieltä hansikaslokeron takaa. Pistä viestiä että auttoiko vaihto.