xj6 ilmanvaihtelus ongelmaa

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
meku
Viestit: 34
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 8:06 pm
Paikkakunta: Imatra

xj6 ilmanvaihtelus ongelmaa

Viesti Kirjoittaja meku »

Löytyisköhän keltään kytkentäkaaviota tai edes tietoa mistä voisi saada sellaisen...? Siis kyseessä on xj6-89 ja muutama ilta tuskailtu ongelmallisen puhallin ongelman kanssa. Iltapuhteina olen puuhastellut seuraavia kepposia:
- Moottorit on vaihdettu (kummatkin jumissa)
- transistorit kummatkin vaihdettu (jag-lovers ohjeistuksen mukaan)
- muutama (suojaus)vastus ed. piirilevystä vaihdettu
- releet uusittu ja tinailut tarkastettu :?
Eipä tunnu korjaantuvan, joten otin ac paneelin ja ac compuutterin tarkasteluun. No eipä mitään näkyvää ongelmaa, mutta...
Eipä helpolla vika löydy, kun ei ole kuin haynesinopuksen piirikaavio, joka ei tässä tapauksessa auta yhtään.
Puhallin toimii kyllä max-asennossa (huurteenpoisto) ja high asennossa muutaman sekunnin. Ilmeisimmin sen aikaa, kun puhaltimen piirilevyn kondensaattoreissa riittää pitovirtaa transistorille tai releelle.
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

Olethan kokeillut puhaltimia auton käydessä?
Nehän toimii juuri mainitsemallasi tavalla, kunnes koneen lämpötila nousee, ja vasta sen jälkeen toimii puhaltimen muut nopeudet.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Avatar
meku
Viestit: 34
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 8:06 pm
Paikkakunta: Imatra

Hupssss

Viesti Kirjoittaja meku »

Ai jaa, että toimivat niin. No empä olisi osannut arvata tuommoista...
No ensimmäinen jaguaari meidän pihalla ja kokemuksia minimaalisesti merkistä. Täytyypä koittaa ja käyttää kone lämpimäksi.
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Et muuten ole ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään joka tuosta on hämääntynyt :D
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Vajaan vuoden XJ -93 Jaguarin omistaneena minäkin olin yksi näistä ihmettelijöistä kun puhallin "ei toiminut" kuin huurteenpoistossa. Onneksi luulin sen johtuvat englantilaisen auton normaaleista sähköoikuista, että puhallin sitten taas joskus toimiikin enkä heti käynyt asiaa tarkemmin tutkimaan. Huomasin sitten pian, että kun moottori on jonkin verran lämmennyt niin sitten puhallus alkaa. Tosin hieman mystistä on vieläkin se, että niistä kojelaudan keskellä olevista suuttimista puhaltaa silloin kun niitä huvittaa.. Ilmeisesti jotkut lämpötilan haistelijat siellä auton sisällä määrittelevät sen, että milloin jotkut läpät putkissa aukeavat ja sulkeutuvat eli milloin ne keskisuuttimet puhaltavat ja milloin eivät. Mutta sivusuuttimista, jalkatilaan ja takapenkille tulee ilmaa mielestäni koko ajan kun automatiikka on ensin päättänyt, että nyt puhalletaan. Parasta vaan näköjään säätää lämpötila sinne parinkymmenen paremmalle puolella ja antaa auton rauhassa hoitaa loput.
Antti Pellonpää
Avatar
wiili
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 3:48 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wiili »

Kojelaudan keskellä olevista suuttimista kuuluu tulla vain kylmää tai viileää ilmaa, ei lämmintä. Näin kertoo vm. 94:n käsikirja. Tässä selitys oudolle toiminnalle?
Ex 1994 XJ6 4.0S
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

Lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja peejii »

Tuohon lämmityslaitteen oikkuiluun saattaa olla syynä lämpötila-anturin likaisuus. Jos sellaisen jaksaa etsiä esille ja puhdistaa, saattaapi lämpölaitekin ruveta ymmärtämään antamaan lämmintä ilmaa silloin, kun on tarvis.

Toinen juttu on tuon Jaggen lämmityslaitteen säätötaajuus. Välillä tuntuu, että se "haistelee ja säätää" lämmitystarvetta n. 10 sekunnin välein. - vai johtuuko se juuri likaisesta lämpötila-anturista siellä jossain putkistossa.

X300:ssa muistaakseni vikamuistiin tallentuu myös lämmityslaitteen läppien sulkeutumis- ja avautumisviiveet.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Avatar
meku
Viestit: 34
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 8:06 pm
Paikkakunta: Imatra

jee

Viesti Kirjoittaja meku »

Kiitoksia JagRoc tiedosta. En olisi mitenkään arvannut että moottori pitää olla lämmin kunnes puhaltimet käynnistyvät.
Kiitoksia myös Jyrille kytkentäkaaviosta, jota en nyt kuitenkaan tässä tapauksessa tarvinnut. Mutta mistä sitä koskaan tietää.....
Olin purkanut ac kompuutterin levälleen ja ac paneelikin tuli avattua muutamaan kertaan. Tulipahan tinailtua niistäkin muutamia kylmän näköisiä juotoksia, mutta ehkäpä hieman turhaan :lol: .
Kyselin jo uutta tai käytettyä ac kompuutteria, mutta hinnat ponpsahtivat yli auton ostohinnan.

Eikä tässä vielä kaikki

Seuraava ongelma tässä kulkuneuvossa on sivuvilkut etusiipiin. Tai mahdollisesti puskurin sivuun, jos se 15 asteen lakipykälä ja katsastusinssin nenäpykälä täyttyy.
Onko tietoa mistä johdotus on vedetty? Kummallakin sivulla konehuoneen kulmassa on liitin, jossa kelta/harmaa ja musta johto. Haynesin kirjan piirikaaviossa ei tietenkään kyseisiä johtoja ole. Tosin eipä niihin tule virtasiakaan, mutta veikkaan että suuntavalojen piuhat on kyseessä? Ilmeisesti näihinkin johtimiin saa virtaset jostakin?

Helpointa tietysti olisi ryöstää virrat etukulmasta, mutta inhoan kyseisiä liitoksia. Edellisessä ameriikan tuonti kotterossa oli "maahantuoja" viritellyt kyseisiä liitoksia aivan tarpeeksi. Onhan se helppo ja nopea liitos, mutta... olisiko jotakin muuta vaihtoehtoa?
Niin ja sekoittaako liittely "bulb failure" :idea: sydeemin?
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Volvossa kans

Viesti Kirjoittaja Kopi »

meku kirjoitti:Kiitoksia JagRoc tiedosta. En olisi mitenkään arvannut että moottori pitää olla lämmin kunnes puhaltimet käynnistyvät.
Kyseinen käyttäytyminen ei ole edes mikään Jagen erikoisuus, sama systeemi on myös ainakin Volvossa (ainakin 1999). Tosin samaa konserniahan sekin. Mielestäni ihan fiksu idea, mitäpä hyötyä siitä kylmästä ilmasta naamalle (tai tuulilasille) olisi.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Re: jee

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

meku kirjoitti:Kiitoksia JagRoc tiedosta. En olisi mitenkään arvannut että moottori pitää olla lämmin kunnes puhaltimet käynnistyvät.
Kiitoksia myös Jyrille kytkentäkaaviosta, jota en nyt kuitenkaan tässä tapauksessa tarvinnut. Mutta mistä sitä koskaan tietää.....
Olin purkanut ac kompuutterin levälleen ja ac paneelikin tuli avattua muutamaan kertaan. Tulipahan tinailtua niistäkin muutamia kylmän näköisiä juotoksia, mutta ehkäpä hieman turhaan :lol: .
Kyselin jo uutta tai käytettyä ac kompuutteria, mutta hinnat ponpsahtivat yli auton ostohinnan.

Eikä tässä vielä kaikki

Seuraava ongelma tässä kulkuneuvossa on sivuvilkut etusiipiin. Tai mahdollisesti puskurin sivuun, jos se 15 asteen lakipykälä ja katsastusinssin nenäpykälä täyttyy.
Onko tietoa mistä johdotus on vedetty? Kummallakin sivulla konehuoneen kulmassa on liitin, jossa kelta/harmaa ja musta johto. Haynesin kirjan piirikaaviossa ei tietenkään kyseisiä johtoja ole. Tosin eipä niihin tule virtasiakaan, mutta veikkaan että suuntavalojen piuhat on kyseessä? Ilmeisesti näihinkin johtimiin saa virtaset jostakin?

Helpointa tietysti olisi ryöstää virrat etukulmasta, mutta inhoan kyseisiä liitoksia. Edellisessä ameriikan tuonti kotterossa oli "maahantuoja" viritellyt kyseisiä liitoksia aivan tarpeeksi. Onhan se helppo ja nopea liitos, mutta... olisiko jotakin muuta vaihtoehtoa?
Niin ja sekoittaako liittely "bulb failure" :idea: sydeemin?

Hyvä kun tuli puheeksi. :D

Joissain ulkomailta tuoduissa kikottimissa, joissa ryöstöllä otettu etuvilkuilta virta sivuvilkuille, on tuo vikavalo korjaantunut pientämällä vilkkupolttimoiden wattimäärää. Toki testaamallahan se selviää. Ja kannattaa kokeilla sivuvilkuiksi ledivilkkuja, niissä kun tuo virran tarve pienempi, niin ei välttämättä varoitusvalo edes syty.

Nuo ryöstöliitokset olen itse tehnyt katkaisemalla johdon, ja juottamalla kaikki nippuun, ja kutistesukalla eristys. Toiminut ainakin tähän asti paremmin kuin abikopatentit.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Vastaa Viestiin