xj6 ilmanvaihtelus ongelmaa
xj6 ilmanvaihtelus ongelmaa
Löytyisköhän keltään kytkentäkaaviota tai edes tietoa mistä voisi saada sellaisen...? Siis kyseessä on xj6-89 ja muutama ilta tuskailtu ongelmallisen puhallin ongelman kanssa. Iltapuhteina olen puuhastellut seuraavia kepposia:
- Moottorit on vaihdettu (kummatkin jumissa)
- transistorit kummatkin vaihdettu (jag-lovers ohjeistuksen mukaan)
- muutama (suojaus)vastus ed. piirilevystä vaihdettu
- releet uusittu ja tinailut tarkastettu
Eipä tunnu korjaantuvan, joten otin ac paneelin ja ac compuutterin tarkasteluun. No eipä mitään näkyvää ongelmaa, mutta...
Eipä helpolla vika löydy, kun ei ole kuin haynesinopuksen piirikaavio, joka ei tässä tapauksessa auta yhtään.
Puhallin toimii kyllä max-asennossa (huurteenpoisto) ja high asennossa muutaman sekunnin. Ilmeisimmin sen aikaa, kun puhaltimen piirilevyn kondensaattoreissa riittää pitovirtaa transistorille tai releelle.
- Moottorit on vaihdettu (kummatkin jumissa)
- transistorit kummatkin vaihdettu (jag-lovers ohjeistuksen mukaan)
- muutama (suojaus)vastus ed. piirilevystä vaihdettu
- releet uusittu ja tinailut tarkastettu
Eipä tunnu korjaantuvan, joten otin ac paneelin ja ac compuutterin tarkasteluun. No eipä mitään näkyvää ongelmaa, mutta...
Eipä helpolla vika löydy, kun ei ole kuin haynesinopuksen piirikaavio, joka ei tässä tapauksessa auta yhtään.
Puhallin toimii kyllä max-asennossa (huurteenpoisto) ja high asennossa muutaman sekunnin. Ilmeisimmin sen aikaa, kun puhaltimen piirilevyn kondensaattoreissa riittää pitovirtaa transistorille tai releelle.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
- Paikkakunta: Alavus
Vajaan vuoden XJ -93 Jaguarin omistaneena minäkin olin yksi näistä ihmettelijöistä kun puhallin "ei toiminut" kuin huurteenpoistossa. Onneksi luulin sen johtuvat englantilaisen auton normaaleista sähköoikuista, että puhallin sitten taas joskus toimiikin enkä heti käynyt asiaa tarkemmin tutkimaan. Huomasin sitten pian, että kun moottori on jonkin verran lämmennyt niin sitten puhallus alkaa. Tosin hieman mystistä on vieläkin se, että niistä kojelaudan keskellä olevista suuttimista puhaltaa silloin kun niitä huvittaa.. Ilmeisesti jotkut lämpötilan haistelijat siellä auton sisällä määrittelevät sen, että milloin jotkut läpät putkissa aukeavat ja sulkeutuvat eli milloin ne keskisuuttimet puhaltavat ja milloin eivät. Mutta sivusuuttimista, jalkatilaan ja takapenkille tulee ilmaa mielestäni koko ajan kun automatiikka on ensin päättänyt, että nyt puhalletaan. Parasta vaan näköjään säätää lämpötila sinne parinkymmenen paremmalle puolella ja antaa auton rauhassa hoitaa loput.
Antti Pellonpää
Lämpötila-anturi
Tuohon lämmityslaitteen oikkuiluun saattaa olla syynä lämpötila-anturin likaisuus. Jos sellaisen jaksaa etsiä esille ja puhdistaa, saattaapi lämpölaitekin ruveta ymmärtämään antamaan lämmintä ilmaa silloin, kun on tarvis.
Toinen juttu on tuon Jaggen lämmityslaitteen säätötaajuus. Välillä tuntuu, että se "haistelee ja säätää" lämmitystarvetta n. 10 sekunnin välein. - vai johtuuko se juuri likaisesta lämpötila-anturista siellä jossain putkistossa.
X300:ssa muistaakseni vikamuistiin tallentuu myös lämmityslaitteen läppien sulkeutumis- ja avautumisviiveet.
Toinen juttu on tuon Jaggen lämmityslaitteen säätötaajuus. Välillä tuntuu, että se "haistelee ja säätää" lämmitystarvetta n. 10 sekunnin välein. - vai johtuuko se juuri likaisesta lämpötila-anturista siellä jossain putkistossa.
X300:ssa muistaakseni vikamuistiin tallentuu myös lämmityslaitteen läppien sulkeutumis- ja avautumisviiveet.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
jee
Kiitoksia JagRoc tiedosta. En olisi mitenkään arvannut että moottori pitää olla lämmin kunnes puhaltimet käynnistyvät.
Kiitoksia myös Jyrille kytkentäkaaviosta, jota en nyt kuitenkaan tässä tapauksessa tarvinnut. Mutta mistä sitä koskaan tietää.....
Olin purkanut ac kompuutterin levälleen ja ac paneelikin tuli avattua muutamaan kertaan. Tulipahan tinailtua niistäkin muutamia kylmän näköisiä juotoksia, mutta ehkäpä hieman turhaan .
Kyselin jo uutta tai käytettyä ac kompuutteria, mutta hinnat ponpsahtivat yli auton ostohinnan.
Eikä tässä vielä kaikki
Seuraava ongelma tässä kulkuneuvossa on sivuvilkut etusiipiin. Tai mahdollisesti puskurin sivuun, jos se 15 asteen lakipykälä ja katsastusinssin nenäpykälä täyttyy.
Onko tietoa mistä johdotus on vedetty? Kummallakin sivulla konehuoneen kulmassa on liitin, jossa kelta/harmaa ja musta johto. Haynesin kirjan piirikaaviossa ei tietenkään kyseisiä johtoja ole. Tosin eipä niihin tule virtasiakaan, mutta veikkaan että suuntavalojen piuhat on kyseessä? Ilmeisesti näihinkin johtimiin saa virtaset jostakin?
Helpointa tietysti olisi ryöstää virrat etukulmasta, mutta inhoan kyseisiä liitoksia. Edellisessä ameriikan tuonti kotterossa oli "maahantuoja" viritellyt kyseisiä liitoksia aivan tarpeeksi. Onhan se helppo ja nopea liitos, mutta... olisiko jotakin muuta vaihtoehtoa?
Niin ja sekoittaako liittely "bulb failure" sydeemin?
Kiitoksia myös Jyrille kytkentäkaaviosta, jota en nyt kuitenkaan tässä tapauksessa tarvinnut. Mutta mistä sitä koskaan tietää.....
Olin purkanut ac kompuutterin levälleen ja ac paneelikin tuli avattua muutamaan kertaan. Tulipahan tinailtua niistäkin muutamia kylmän näköisiä juotoksia, mutta ehkäpä hieman turhaan .
Kyselin jo uutta tai käytettyä ac kompuutteria, mutta hinnat ponpsahtivat yli auton ostohinnan.
Eikä tässä vielä kaikki
Seuraava ongelma tässä kulkuneuvossa on sivuvilkut etusiipiin. Tai mahdollisesti puskurin sivuun, jos se 15 asteen lakipykälä ja katsastusinssin nenäpykälä täyttyy.
Onko tietoa mistä johdotus on vedetty? Kummallakin sivulla konehuoneen kulmassa on liitin, jossa kelta/harmaa ja musta johto. Haynesin kirjan piirikaaviossa ei tietenkään kyseisiä johtoja ole. Tosin eipä niihin tule virtasiakaan, mutta veikkaan että suuntavalojen piuhat on kyseessä? Ilmeisesti näihinkin johtimiin saa virtaset jostakin?
Helpointa tietysti olisi ryöstää virrat etukulmasta, mutta inhoan kyseisiä liitoksia. Edellisessä ameriikan tuonti kotterossa oli "maahantuoja" viritellyt kyseisiä liitoksia aivan tarpeeksi. Onhan se helppo ja nopea liitos, mutta... olisiko jotakin muuta vaihtoehtoa?
Niin ja sekoittaako liittely "bulb failure" sydeemin?
Volvossa kans
Kyseinen käyttäytyminen ei ole edes mikään Jagen erikoisuus, sama systeemi on myös ainakin Volvossa (ainakin 1999). Tosin samaa konserniahan sekin. Mielestäni ihan fiksu idea, mitäpä hyötyä siitä kylmästä ilmasta naamalle (tai tuulilasille) olisi.meku kirjoitti:Kiitoksia JagRoc tiedosta. En olisi mitenkään arvannut että moottori pitää olla lämmin kunnes puhaltimet käynnistyvät.
Köpi
Re: jee
meku kirjoitti:Kiitoksia JagRoc tiedosta. En olisi mitenkään arvannut että moottori pitää olla lämmin kunnes puhaltimet käynnistyvät.
Kiitoksia myös Jyrille kytkentäkaaviosta, jota en nyt kuitenkaan tässä tapauksessa tarvinnut. Mutta mistä sitä koskaan tietää.....
Olin purkanut ac kompuutterin levälleen ja ac paneelikin tuli avattua muutamaan kertaan. Tulipahan tinailtua niistäkin muutamia kylmän näköisiä juotoksia, mutta ehkäpä hieman turhaan .
Kyselin jo uutta tai käytettyä ac kompuutteria, mutta hinnat ponpsahtivat yli auton ostohinnan.
Eikä tässä vielä kaikki
Seuraava ongelma tässä kulkuneuvossa on sivuvilkut etusiipiin. Tai mahdollisesti puskurin sivuun, jos se 15 asteen lakipykälä ja katsastusinssin nenäpykälä täyttyy.
Onko tietoa mistä johdotus on vedetty? Kummallakin sivulla konehuoneen kulmassa on liitin, jossa kelta/harmaa ja musta johto. Haynesin kirjan piirikaaviossa ei tietenkään kyseisiä johtoja ole. Tosin eipä niihin tule virtasiakaan, mutta veikkaan että suuntavalojen piuhat on kyseessä? Ilmeisesti näihinkin johtimiin saa virtaset jostakin?
Helpointa tietysti olisi ryöstää virrat etukulmasta, mutta inhoan kyseisiä liitoksia. Edellisessä ameriikan tuonti kotterossa oli "maahantuoja" viritellyt kyseisiä liitoksia aivan tarpeeksi. Onhan se helppo ja nopea liitos, mutta... olisiko jotakin muuta vaihtoehtoa?
Niin ja sekoittaako liittely "bulb failure" sydeemin?
Hyvä kun tuli puheeksi.
Joissain ulkomailta tuoduissa kikottimissa, joissa ryöstöllä otettu etuvilkuilta virta sivuvilkuille, on tuo vikavalo korjaantunut pientämällä vilkkupolttimoiden wattimäärää. Toki testaamallahan se selviää. Ja kannattaa kokeilla sivuvilkuiksi ledivilkkuja, niissä kun tuo virran tarve pienempi, niin ei välttämättä varoitusvalo edes syty.
Nuo ryöstöliitokset olen itse tehnyt katkaisemalla johdon, ja juottamalla kaikki nippuun, ja kutistesukalla eristys. Toiminut ainakin tähän asti paremmin kuin abikopatentit.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red