xj40 3.6 vm88 öljyistä..

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
metalman
Viestit: 13
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 9:56 pm

xj40 3.6 vm88 öljyistä..

Viesti Kirjoittaja metalman »

Minkä asteisia öljyjä olette käyttäneet 3.6 moottorissa tarkoitus olisi ajella kesäisin(hätätapauksessa ehkä talvellakin).Käykö automaattiin atf220:nen(löytyisi jo tallista).mitä ööliä olette perässä ja ohjaustehostimessa käyttäneet?
Avatar
tapsa
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 12:03 am

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Oma mielipiteeni on ettei vanhaan autoon kannata hommata "kultaisella" etiketillä olevia litkuja. Samaa kamaa ne pääosin on ja nykyään ilmeisen hyvälaatuisia. Manuskassahan on esim. öljyvaatimukset kerrottuna mutta minä ostin koneeseen AD öljyt (täyssynteettiset) 20 euroo/5 litraa ja normaali ATF vaihteistoon ja ohjaustehostimeen.


Sen olen huomannut, että noilla 5/45 tms. moottoriöljyillä näyttää öjynpaine ajossa olevan siinä karvan alle 6 paskalia tms. yksikköä ja tyhjäkäynnillä 4,5.. kuumetessaan tyhjäkäyntipaine laskee jopa alle 3:n mutta tiedä tosta nyt sitte. Pääasia, että pysyis tyhjäkäynnillä ainakin yli 2 (kait?). Osasynteettisillä kenties kovemmat paineet, tiedä näitä. Normaalisti, ei noita hienoja mittareita ei ole mutta nyt jaggessa tulee tihruttua niitä, kun sellaset löytyy.

Pääasia, että öljyä on ym. nesteet ok
metalman
Viestit: 13
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 9:56 pm

Viesti Kirjoittaja metalman »

Itsekin ajattelin jotain 10-50w täys-synteettisiä.. pyroilia(5-40) olen käyttäny tossa ranskalaisessa "käyttö"harraste autos ja hyvin pelittää eikä ole syönyt öljyä eikä vuoda.Mahtaako tiivisteet ohjaustehostimessa kestää autom öljyjä?! overdriven foorumilla oli keskustelua asiasta että tiivisteet eivät kestä nyky autom öljyjä! Tarkemmin ajatellen kun oma jennkkifarkku oli käytös siihenkin laitoin autom öjyjä tehostimeen ja alkoi vuotaan pahemmin..
Avatar
tapsa
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 12:03 am

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Voi olla noinkin tai sitten vaan uusien öljyjen viskoseetti on erilainen (notkeempi) ja näin ollen lurahtaa väljän tiivisteen välistä ulos..

Usein vaan törmännyt tuohon, että korjaamoilla laittavat samaa öljyä lootaan ja tehostimeen mutta saattaa olla poikkeuksiakin (joista pitää vaan tietää).
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja ML »

Joo kyllä niistä öljyistä PITÄÄ tietää, ennenkuin menee sinne konehuoneeseen sotkemaan....
Moottoriöljyllä tuskin on niin suurta väliä, koska ne vaihdetaan verrattaen usein ja nyky-öljyt ovat kaikki melko hyviä. (Ja joo-joo -on niissäkin eroja)

Mutta se OHJAUSTEHOSTIN, -jos kelkassasi(xj-40) on autom. perän kork.säätö,
ja kaadat sinne ATF:ää, niin se on vainaa...
Sinne kuuluu se castrollin neon-kelt/vihreä hydr.neste.
(kai sitä muutkin valmistaa kuin castrol???)

...Eikä niistä öljyistä mielestäni kannata ongelmia ottaa, pääasia että niitä ON siellä koneessa jne...
Kukin ostakoon varallisuutensa mukaan mitä laatua tykkää...
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

ML kirjoitti:Mutta se OHJAUSTEHOSTIN, -jos kelkassasi(xj-40) on autom. perän kork.säätö,
ja kaadat sinne ATF:ää, niin se on vainaa...
Sinne kuuluu se castrollin neon-kelt/vihreä hydr.neste.
(kai sitä muutkin valmistaa kuin castrol???)

...Eikä niistä öljyistä mielestäni kannata ongelmia ottaa, pääasia että niitä ON siellä koneessa jne...
Kukin ostakoon varallisuutensa mukaan mitä laatua tykkää...
Joo, siis tuota Castroli nimenomaan kannattaa ostaa, koska se on halpaa, sitä tulee oikeanmallisessa purnukassa täyttöä ajatellen, ja se on myös tehtaan suosittelema. Veikkaan että Citroënin litkut saattavat olla aikalailla samoja.

Ja tämä siis koske alkupuoliskon XJ40-autoja (pre-Teves jarrujärjestelmä).
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
tapsa
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 12:03 am

Viesti Kirjoittaja tapsa »

No, ei noista öljyistä tartte hernettä nenään vetää :)

Toki manuskasta on syytä tarkistaa onko omassa autossa jotain niin spesiaalia ettei normaaliöljyt muka käy. En väitä, että kaikki käy kaikkeen mutta ei ne yleensä rikki mene eri etiketistä, jos menee niin manuskassa on yleensä kissankokoisilla kirjaimilla varoitus vääristä litkuista.


Mutta niinkuin sanottu, se joka epäilee niin ostaa nesteet maahantuojalta.

Tulee tässä mieleen entinen diesel ibizani, jossa luki isolla varoitus jäähdytinnesteiden tyypistä mutta samalla moottoriöljyistä, että "halvimmat synteetttiset käy" ja perässä VW suositus.. Myöskin tulee mieleen pajero, jossa maahantuojakin sanoin, ettei ko. masiina rikki mene jos laittaa tavallista ATF:ää tehostimeen ja laatikkoon mutta saattaa ruveta kuumetessaan luistamaan kuin myös kitkalevyt perässä jos oikeen mettässä ajelee (peräkitkaan tulee tietty ihan muuta kuin ATF:ää). Maasturissa nyt hieman isommat voimat kyseessä kuin mm. xj40:ssä, joten jossakin mättää jos jaggen tehostin/laatikko hajoaa tavallisesta ATF öljystä. Tuosta korkeussäädöstä ei tietoo mutta vaikee uskoo senkään hajoavan ellei käyttöopas tästä erikseen varoita.


Kyse ei ole siis siitä, että ei ole muka valuuttaa ostaa öljyjä vaan ihan muusta. Tuskin persaukinen nyt muutenkaan valitsee jaggea ajopelikseen jo ihan bensalaskun vuoksikin.


Koko kommenttini oli siis niille, jotka epäilevät autoonsa käyvän muutkin öljyt kuin Castrol ym. manuskan ehdottamat. Maahantuojakin tyrkyttää Mobilia, jotta sillai..

Historiikkiautoihin tää kommentti ei sovi, koska ovat täysin eri aikakautta kuin nykyöljyt. Niissä mm. tiivisteet ei välttämättä kestä vaan kovettuvat pilalle. Nykyajan kumiteollisuus kyllä osaa tehdä tiivisteitä, jotka kestää paremmin.

Huomasin kansirempaa tehdessäni, että venttiilikopan kumitiivisteet oli kuin kiveä, joten ei tietty ihan mitätön seikka tämä öljyasia myönnetään.
Avatar
meku
Viestit: 34
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 8:06 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja meku »

Jarrutehostajan öljystähän sanotaan haynesin "korjaus"käsikirjassa, että HSMO eli hydraulid system motor oil. Mainitaan siinä myös Castrol esimerkkinä. Sinne ei ainakaan kannata tunkea (punaista) ATF:ää eli automatictransmissionoilia. Ei sovellu oikein hydrauliikkaöljyn kanssa.
Itse laitoin normaalia hydr 32 öljyä vm-89 xj6 jarrutehostaja/iskunvaimennus hydrauliikkapiiriin. Kun paikallinen jaguar autokauppa/varaosamyynti ei osannut sanoa mitä sinne kuuluisi laittaa. Käskivät soittaa maahantuojalle ja kysyä sieltä. Paikallisessa öljyhuollossa sanoivat normaalin hydr.öljyn käyvän. Kuulemma yleensä merkkikohtaisiin tuotteisiin lisätään vihertäviä tai sinertäviä tms. väriaineita. Tiedäppä tuosta mutta hinta oli kohtuullinen 1e/l. Pitänee seurata pysyvätkö sisuksissa. :?

Metallimies kirjoitti jenkkifarkun ohjaustehostimen ATF lisäyksestä. Itse olen saman kokeillut ja todennut että ei oikein sovellu. Ohjaustehostimenpumpun tiivistys alkaa vuotaa, sekä mahdollisesti ohjausvaihde. Vika korjaantuu niin, että uusii tiivisteet. Ehkä olisi parempi kuitenkin ostaa genraalimoottorin PSF öljyä. Omaan vaniin tuli joskus muinoin epähuomiossa lisättyä paridesiä ATF:ää ja tuppasi v..ttuttamaan. Saapa nähdä tuliko tehtyä samantyyppinen virhe jagen jarrutehostus öljyjen kanssa... :roll:

Ohjaustehostimeen ei ole vielä tarvinnut lisäillä mitään, mutta..... mitähän sinne keksisi tallin nurkasta lirutella..... PSF eli power steering fluid.... sitä olisi vielä hyllyssä......diy testing testing testing testing :shock:
Avatar
tapsa
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 12:03 am

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Se punainen perus ATF on mielestäni perusöljy automaattilootaan ja useinmiten myös ohjaustehostimeen mutta ei tosiaan sovellu jokapaikkaan eikä joka autoon, kuten tässä on tullut ilmi. Jarrupuolelle ei tuota parane laittaa, ainakaan ei sovellu yhteen perus jarrunesteiden kanssa ja eikä taida tiivisteetkään tykätä. Tuosta Vanista muistu mieleen omat samat Vani ongelmat, eli vuotaa.. mutta tiedä sitte johtu väärästä öljystä vai vanhasta "paskasta", joka vuotaa muutenkin (laitoin sitä vaihteistoon).

Jarruihin en tuota menis laittamaan, eikä edes yhteensopivaa DOT4 tms. öljyjen kanssa ja jos jollain tuo ohjaustehostin on jotenkin yhteydessä jarrusysteemin kanssa niin ei parane ATF:ää laittaa. ATF: hän on lyhenne sen käyttötarkoituksesta, automatic transmission fluid..


No, kuten aina MANUAALISTA ensin sisäluku ja sitten muuta ihmettelyä :)
Vastaa Viestiin