xj40 puhallin-kertauksen vuoksi
xj40 puhallin-kertauksen vuoksi
No niin, piiiiitkän vikavapaan kauden jälkeen on taas ilmennyt pientä "laittoa".
Elikkäs lämmitys laitteen puhaltimesta hävisi ykkös ja kakkos nopeus.
Kolmosella tuuttaa molemmat föönit komeesti. Eli vika EI tällöin ole siinä katkaisijan mikrokytkimessä???
Joten puran puhaltimen "kotelot" kojelaudan sisältä, eikö???
Kotelon sisällä on puhallinrele ja joku "eristysrele",siellä on myös joku pieni
piirilevy, onko yleistä että joku näistä em. olisi vainaa???
Puranko molemmat puhaltimen kotelot???
Kyseisessä autossa (xj40/xj6 -91) ei kai ole perinteistä "vastussiltaa" eri puhallinnopeuksille???
tulipas paljon kysymyksiä...
Kiitos etukäteen vastauksista...
Elikkäs lämmitys laitteen puhaltimesta hävisi ykkös ja kakkos nopeus.
Kolmosella tuuttaa molemmat föönit komeesti. Eli vika EI tällöin ole siinä katkaisijan mikrokytkimessä???
Joten puran puhaltimen "kotelot" kojelaudan sisältä, eikö???
Kotelon sisällä on puhallinrele ja joku "eristysrele",siellä on myös joku pieni
piirilevy, onko yleistä että joku näistä em. olisi vainaa???
Puranko molemmat puhaltimen kotelot???
Kyseisessä autossa (xj40/xj6 -91) ei kai ole perinteistä "vastussiltaa" eri puhallinnopeuksille???
tulipas paljon kysymyksiä...
Kiitos etukäteen vastauksista...
Käsittääkseni xj40:ssä tuo puhaltimen ja muutenkin koko sisäilmanvaihto on täysin tietokoneohjattu.. ja tuohan tarvitsee monia antureita ja servoja, joten vika voi olla hyvinkin monessa paikkaa. Itselläni ongelmaa aiheuttaa automaatti ja manuaalitila, joka toimii omasta mielestäni aika omapäisesti mm. manuaalitilassa puhaltimen nopeutta säätäessä se säätyy jos säätyy ja yleensäkin viiveellä
Yleensä pidän sitä automaatilla, koska se pitää sisäilman sopivana (välillä pyörii flektit nopeesti, joskus hitaasti ym.). Manuaalitila ainakin minulla on jotenkin "erikoinen".
Yleensä pidän sitä automaatilla, koska se pitää sisäilman sopivana (välillä pyörii flektit nopeesti, joskus hitaasti ym.). Manuaalitila ainakin minulla on jotenkin "erikoinen".
Taidat nyt lievästi sivuta aiheesta.
Tässä olis nyt kyse PELKÄSTÄÄN moottorin pyörimisnopeuksista, ei ilmastointiautomatiikasta, eikä mistään "servoilla" ohjatuista "sekoitusläpistä".
Automatiikka pelittää mulla hyvin, kunhan vaan sais moottorit pyörimään...
...Eikä tehdä asioista liian vaikeita, eiks jeh.....
...Jos ihminen on ne tehnyt, pystyy ihminen ne myös korjaamaan...
Tässä olis nyt kyse PELKÄSTÄÄN moottorin pyörimisnopeuksista, ei ilmastointiautomatiikasta, eikä mistään "servoilla" ohjatuista "sekoitusläpistä".
Automatiikka pelittää mulla hyvin, kunhan vaan sais moottorit pyörimään...
...Eikä tehdä asioista liian vaikeita, eiks jeh.....
...Jos ihminen on ne tehnyt, pystyy ihminen ne myös korjaamaan...
Omaa kissaani vaivasi myös samainen ongelma, tosin höystettynä sillä ettei myöskään lämpötilan säätö toiminut haluamalla tavalla. En tiedä varmaksi minkä korjaaminen sitten auttoi mihinkin, mutta katkaisiapaneelin vaihdon jälkeen, puhallin toimi kaikilla nopeuksilla.ML kirjoitti:Taidat nyt lievästi sivuta aiheesta.
Tässä olis nyt kyse PELKÄSTÄÄN moottorin pyörimisnopeuksista, ei ilmastointiautomatiikasta, eikä mistään "servoilla" ohjatuista "sekoitusläpistä".
Automatiikka pelittää mulla hyvin, kunhan vaan sais moottorit pyörimään...
...Eikä tehdä asioista liian vaikeita, eiks jeh.....
...Jos ihminen on ne tehnyt, pystyy ihminen ne myös korjaamaan...
Varmista kuitenkin ensin ettei lämpötilan/puhaltimen säädinpaneelin takana olevassa piirilevyssä ole kylmäjuotoksia, koska siinä minun vanhassa paneelissa oli vika siinä. Nyt se on jo kylläkin juotettu uusiksi, ja on toiminnassa kaverin XJ:ssä.
Ja muistathan myös, ettei ne pienimmät puhaltimen nopeudet toimi autotallissa, kone kylmänä, vaan heräävät henkiin vasta koneen lämmettyä.
Viimeksi muokannut JagRoc, Ke Helmi 27, 2008 12:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Juu, tajusin kylllä aiheen ihan oikein. Minulla ainakin puhaltimien pyörimiseen liittyy se onko valittu AUTO/MAN asento. Automaatilla föönit puhaltaa ihan hiljaa/kovaa/lujaa valintanopeuden asennosta riippumatta.. ja tämä ei liity pelkästään tallista lähtöön. Myöskään manuaaliasennossa käskyt ei mene perille sillätavalla, että voisi olettaa tuulettimien ohjauksen olevan suoraan katkaisimella. Epäilen itselläni olevan jotakin häikkää tuossa mutta epäilempä ettei syy löydy pelkästään nupin kontaktipinnosta tms. viasta.
En tarkoitakaan, että siellä olis jotakin korkeampaa älyä edustavaa tietokoneohjausta mutta en nyt oikein usko "rautalankatietokoneeseenkaan".
No, avaushan tuon kertoo
En tarkoitakaan, että siellä olis jotakin korkeampaa älyä edustavaa tietokoneohjausta mutta en nyt oikein usko "rautalankatietokoneeseenkaan".
No, avaushan tuon kertoo
Kokeile ensin kun purat...
....puhaltimen pois ratin puolelta tuo rele. Eli avaa releen kotelo (pieni musta, puhaltimen kotelon sisällä) ja mittaa yleismittarilla pieni vastus joka on siinä releen edessä juotettuna(mittauksen ajaksi pitää juottaa tai leikata irti rungosta), jos se on sökö, niin eiku juotat uuden samanlaisen ja melkoisella todennäköisyydellä alkaa säätö/puhallin vörkkimään.Helppo homma vaikka onkin vaikeasti selitetty
Releitä
Molemmissa koteloissa on omat releet, joita on kaksi kappaletta per kotelo.
Näppäräsormisimmat pystyvät vaihtamaan releet sisäilmankierrätysläpän kautta koteloita irroittamatta. Alipainetoiminen läppä tulee vain saada pysymän auki esim. alipaineen avulla.
Omastanikin pitäisi hommaa kokeilla, sillä toisesta puhaltimesta puuttuu se hitain nopeus.
Näppäräsormisimmat pystyvät vaihtamaan releet sisäilmankierrätysläpän kautta koteloita irroittamatta. Alipainetoiminen läppä tulee vain saada pysymän auki esim. alipaineen avulla.
Omastanikin pitäisi hommaa kokeilla, sillä toisesta puhaltimesta puuttuu se hitain nopeus.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
No niin,puhaltimien toiminnasta on lievästi epäselvyyttä -myös minulla.
Eli pyörivätkö ne molemmat samaan aikaan, jos käyttää esim 1-nopeutta???
Miten olisi mahdollista että molemmista ropeleista menisi samaan aikaan rikki nämä releet/lämpövastukset???(minulla ei toimi kuin 3-nopeus ja se defrost-nopeus)
Vai ovatko ropelimoottorit ikäänkuin kytketty "ketjuun", niin että jos ketjun eka ropeli kyrvähtää virta ei kulje myöskään jälkimmäiseen ropeliin???
Ja jos ropelit ovat ketjussa, niin kumpi niistä on ensimmäinen???
Miettikääpä tätä hetki tykönänne -ja TARKASTI...
Uskon kyllä tähän lämpövastus-teoriaan, mutta en usko että ne ovat kyrvähtäneet yhtäaikaa molemmista ropeleista,
Enkä laiskana jätkänä jaksais purkaa molempia:)
Eli pyörivätkö ne molemmat samaan aikaan, jos käyttää esim 1-nopeutta???
Miten olisi mahdollista että molemmista ropeleista menisi samaan aikaan rikki nämä releet/lämpövastukset???(minulla ei toimi kuin 3-nopeus ja se defrost-nopeus)
Vai ovatko ropelimoottorit ikäänkuin kytketty "ketjuun", niin että jos ketjun eka ropeli kyrvähtää virta ei kulje myöskään jälkimmäiseen ropeliin???
Ja jos ropelit ovat ketjussa, niin kumpi niistä on ensimmäinen???
Miettikääpä tätä hetki tykönänne -ja TARKASTI...
Uskon kyllä tähän lämpövastus-teoriaan, mutta en usko että ne ovat kyrvähtäneet yhtäaikaa molemmista ropeleista,
Enkä laiskana jätkänä jaksais purkaa molempia:)