XJ8 kolisee

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

XJ8 kolisee

Viesti Kirjoittaja Kopi »

X308 (95tkm) on alkanut talven aikana kolista, korvakuulolta takaoikealta, mutta olen oppinut että autoissa äänet voi tulla mistä vain.
Ääni kuuluu vain "pyykkilauta"tiellä, jopa kävelyvauhdissa. Isommassa vauhdissa ilmeisesti peittyy muiden äänten alle. Hieman muovisen oloinen kolina, mutta voi olla muustakin lähtöisin. Kuitenkin ekana äänen perusteella arvaten tulisi mieleen jokin irtonainen muoviosa. "Plop plop plop"
Syytä etsiessä on:
- vaihdettu "varmuuden vuoksi" takakallistuksenvaimentimen pystytangot, vaikka ei ne vanhatkaan susilta näyttäneet
- tyhjennetty takakontti KAIKESTA, myös välipohjan alainen osa, eikä mikään siellä ole irti.
- takapuskuri ei liiku käsin heilutellessa eikä myöskään mikään pyöränkotelossa
- takaluukun kannen kiristys ei auttanut, vaikka siinä hieman väljyyttä tuntuikin
- takaripustuksessakaan ei käsin heilutellessa mikään liiku, ei jarruissakaan

Mikäs voisi olla kolinan syynä?
- iskari? ei kyllä käsin heilutellen liiku milliäkään ja viimekesän katsastuksessa niitä hyviksi kehuttiin
- laakeri? jonkinverran väljyyttä tuntuu etu/takasuunnassa, mutta ei ylä/alasuunnassa. Mutta eikös Jageissa ole aina jonkun verran väljyyttä, muistelen lukeneeni.
- A-rungon puslat? Ei oikein näe purkamatta missä kunnossa ovat, mutta kun kaikki muut puslat tässä näyttää vielä olevan kunnossa.
- jotain muuta?

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Jos iskarit on muuten kunnossa niin voisiko olla iskarin alapuolinen pusla.

http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/bd ... BER%20BUSH

Mulla on mielikuva että niissä olis tyypillisesti ollu vikaa. Noista perän muista puslista on kyllä hankala sanoa kun niitä ei oikein meinaa nähdä. Paljonko muuten kilometrejä?
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Maybe, but...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

hkm kirjoitti:Jos iskarit on muuten kunnossa niin voisiko olla iskarin alapuolinen pusla.
Ei siinäkään silmämääräisesti ja käsivoimin mitään näy/tunnu, enempi epäilen yläpäätä jota ei näe. Iskarin irroitus vaikuttaa olevan aika iso urakka, ei ihan huviksi viittisi alkaa.
hkm kirjoitti:Paljonko muuten kilometrejä?
Oli ne jo siinä viestissä :)

Pitäisikö koittaa sinnitellä toukokuuhun ja "Gurun" puheille pääsyyn asti (Stefanin junailema tapahtuma)... Hermot tosin meinaa mennä kun näin "täydellisessä" autossa moinen kolina...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maybe, but...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
Pitäisikö koittaa sinnitellä toukokuuhun ja "Gurun" puheille pääsyyn asti (Stefanin junailema tapahtuma)... Hermot tosin meinaa mennä kun näin "täydellisessä" autossa moinen kolina...
Köpi
Ymmärrän tuskaasi, varsinkin kun itse tiedät, ettei sen kuulu olla tuollainen.
Meilläkin pikkuruinenkin värinä tms. herättää kuljettajan aistit herkimmilleen...E-typessä ei edes huomaisi vaikka joku pultti olisi irti! :shock:

No ei silleen, mutta on se XJ8 niin hienostunut, että välillä melkein nolottaa... 8)

Luulen, että moottorinripustukset meillä pitää tarkistaa ja puolat vaihtaa, niitä ei ole ilmeisesti koskaan vaihdettu ja elinikä pitäisi olla noin 100.000 mailia, takana on nyt reilusti enemmmän ja yli 10 vuotta.

Puslat ovat kummallisempi juttu, sillä järki sanoo, että niitä on ollut pakko vaihtaa tuona aikana, mutta huoltohistoria ei sitä kerro! Noh katsotaan mitä kevät tuo...

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
koivuma
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 9:25 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Kolisee

Viesti Kirjoittaja koivuma »

Köpin ajatuksiin yhtyen:

Sama vika Rahikaisella. Odottelen sitä helpointa tietoa, joka yleensä on se kallein ja monimutkaisin.
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kolina poistui

Viesti Kirjoittaja Kopi »

hkm kirjoitti:Jos iskarit on muuten kunnossa niin voisiko olla iskarin alapuolinen pusla.
Sehän se sitten oli. Vaikka siinä käsivoimin ei mitään tuntunutkaan jousen painon ollessa päällä, niin kun nostettiin auto ylös ja metrisellä putkella väänneltiin kaikkia niveliä, tuntui ja näkyi tuossa alapuslassa liikettä.

Kyseisen puslan vaihtamiseksi on iskari irroitettava. Se onnistuu X308:ssa myös ilman jousipuristimia tämän ohjeen mukaisesti:
http://jeg.serverhouse.com/Jag_docs/rear%20shocks.pdf
Eli irrottamalla taka-akselin alta leveän A-kirjaimen muotoinen apurunko, jolloin akseli voidaan tunkilla laskea niin alas, että jousesta lähtee puristus ja se sekä iskari voidaan pujotella pois, kunhan on ensin irroitettu jarrusatula, että paketti mahtuu tulemaan ulos. Tiedä sitten olisiko helpompaa jousipuristimilla, mutta ei tämäkään mitenkään vaikeaa ollut, tosin apurungossa on 20 pulttia ja jarruissa vielä 4 lisää... Tässä kuitenkin näkyy lopputulos, jousi ja iskari jo ulkona ja akseli roikkuu alhaalla:
Kuva

Puslan (British Parts UK:sta 29e/kpl + verot+postikulut, nyt näköjään lahtöhinta on 13e) vaihto onkin sitten melkoinen homma, ehkäpä olisi helpompi vaihtaa koko iskari (niissä kai ko. pusla on jo paikoillaaan?), sillä pusla on TOSI tiukassa. Virittelimme oheisen kuvan mukaisen puristustyökalun (lyhennettiin hieman kuvan oton jälkeen):
Kuva
mutta kuvan pultilla tai ruuvipenkissä tai lekalla lyömällä pusla ei inahtanutkaan. Lauantai-iltapäivänä prässipaikan etsiminen tuotti hieman tuskaa, mutta apumekaanikko JonesM sai lopulta moisen esiin paikalliselta Buick-harrastajalta. Sillä miehenkorkuisella prässillä vanha pusla saatiin irti ja uusi sisään, em. kuvan työkalua käyttäen plus putken pätkä alla jonne poistuva pusla mahtuu menemään. Vanhat puslat oli ihan susia, sormivoimin pyörivät hervottomasti, kun uudet eivät sormivoimin hievahdakaan. Liekö vesi päässyt sisään tekemään tuhojaan vai mikä.

Sitten vaan iskarit jousineen takaisin (yläkiinnitys oli ok ja jousen pehmusteet/sovitteet hyvässä kunnossa) ja apurunko paikoilleen. Hommaan meni yhteensä n. 8 tuntia, josta 2 meni prässin etsimiseen ja matkoihin. Eli jos prässi löytyy omasta tallista, homman tekee 5-6 tunnissa.

Mutta jos epäilee että iskaritkin kohta kaipaavat vaihtoa (ja niissä tosiaan nuo puslat jo paikoillaan?), niin helpomalla pääsee kun vaihtaa iskarit. Sen tekee varmaan 4 tunnissa tällä apurungon irroitus menetelmällä. Itse päätin jättää vanhat iskarit käyttöön, kun niissä ei tunnu mitään ongelmia olevan ja puoli vuotta sitten katsastuksessa hyviksi kehuttiin. Saa nähdä kadunko jossain vaiheessa, mutta nyt säästyi pari sataa ja homma on nyt niin hyvin harjoiteltu, että nehän vaihtaa sitten leikiten, kun tarve tulee... :)

Niin, koeajo paljasti että kolina poistui, joten hyvä niin. Suuret kiitokset apu- (ja välillä pää-) mekaanikko JonesM:lle.
Köpi
Viimeksi muokannut Kopi, Ma Huhti 07, 2008 10:30 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ8 kolisee

Viesti Kirjoittaja matsu »

No johan oli savotta.

Onko muuten XJ8:ssa pusla mallia "kumiholkki"? Tuossa meidän XJR:ssä oli sama vika ja siinä alapään pusla on mallia "Uniball". Eli siinä on pallonivel samaan malliin kuin traktorin vetovarsissa. Ja se ei tietenkään jousta tippaakaan. Iskarit vm. 1996 XJR:ssä ovat Bilsteinit.

Meikäläisen tapauksessa pusla onneksi lähti pois ja uusi meni sisään tuolla kuvassa esittämälläsi pultti/hylsy/mutteri systeemillä, auton alla montulla. Ei tarvinnut irrottaa muuta kuin iskarin alapää.

Bilsteiniin tuo "Uniball" tyyppinen alapään pusla maksoi jotain 100 euroa, sumujen saarelta tilattuna. Eli hinta oli noin 1/3 iskarin hinnasta. Mutta jos olisi uusinut iskarin, olisi pitänyt tehdä tuo kuvaamasi operaatio. Ja lisäksi olisi tietenkin pitänyt uusia molemmat iskarit. Eihän iskareita koskaan vaihdeta yksitellen. Jää mokoma liikkaamaan, jos vain toinen vaihdetaan.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ8 kolisee

Viesti Kirjoittaja Kopi »

matsu kirjoitti:Onko muuten XJ8:ssa pusla mallia "kumiholkki"? Tuossa meidän XJR:ssä oli sama vika ja siinä alapään pusla on mallia "Uniball"
Tyyppinimeä en tiedä, mutta en ole ennen moista nähnyt, ei ole kumia vaan pääasiassa metallia:
http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/bd ... BER%20BUSH
Sama näyttäisi olevan XJ8/XJR.

Uusi moinen on hyvin jämäkkä, keskusta ei sormivoimin liiku lainkaan. Vanhassa keskiosa heiluu holtittomana ja ilmeisesti lyö ulko-osaan, josta kolina. Noiden kumisuojien alla on vaseliinimainen rasva.

Hinta näkyy nyt olevan 13.30e, ja pari viikkoa sitten 29e, tyypillistä tuuriani...

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 kolisee

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

No tuon sivun mukaan se on:

LOWER REAR SHOCK ABORBER SPHERICAL BUSH
(kirjoitusvirhe sikseen)
Eli kai se joku pallo-holkki sitten on, ei näytä samalta kuin vanhoissa Jaguareissa, sitten vähääkään. vanhat on hieman kartiomaisia kumipuslia jotka puristetaan aluslevyn avulla pesäänsä, ehkä halpoja ja heppoisia, mutta ainakin nauretatvan yksinkertaisia vaihtaa. Toivottavasti ei ihan heti tartte ruveta omia XJ8:ssa vaihtamaan... :(

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ8 kolisee

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tutun näköinen osa tuon British Parts linkin takana. Juuri tuon vaihdoin itsekkin. Osassa on nivel, joka sallii alakiinnityspultin (se joka menee läpi tuosta reiästä) ja iskunvaimentimen välille jonkinmoisen liikevaran, jousituksen elämisen mukaan.

Tuntuu aika luonnolliselta, että tuollaisen kovan nivelen elinikä on lyhyempi kuin itse iskunvaimentimen ikä. Etenkin XJR:ssä niveleen kohdistuu suuri rasitus, koska iskarit ovat jäykät ja jousitus on jäykkä.

British Partsin hinta näkyy olevan todella edullinen, verrattuna siihen mitä maksoin. Pitää harkita, jos tilaisi osan valmiiksi. Kohta se kuitenkin menee myös toiselta puolelta.

Puslan väljyyden pystyy totetamaan, kun heiluttelee auton takapäätä montulla ylös ja alas ja samalla seuraa silmällä tarkasti iskarin alapäätä.

Jos joku vielä tuon vaihtaa, kannattaa yrittää vaihtoa suoraan auton alla, iskarin yläpäätä irrottamatta. Ulosvetäjä ja sisäänvetäjä pitää tietysti rakentaa, kuten edellä on kuvassa esitetty. Voimaa siinä kyllä tarvitaan, eli tiukkaan on mutteria kiristettävä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vastaa Viestiin