Sivu 1/1

Shimmi levyt

Lähetetty: Pe Maalis 14, 2008 7:42 pm
Kirjoittaja MrNorton
Soon moro nääs taas.Tuli tuossa pyöriteltyä konetta ja venttilin välyksiä katseltua-huonolta näytti.
Kuinka helposti tuota Jaguarin shimmiä saa suomesta,onko yleinen ja mitä mahtaa maksaa?.

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 8:28 am
Kirjoittaja XJ12C-76
Moi.
Multa löytyy jotain, jäi vanhoja yli kun jouduin uusimaan puolet.
Käsittääkseni useissa moottoreissa on sama halkaisija levyissä.
Ensi viikolla pitäisi tulla Briteistä tilatut levyt, joten niistäkin jää yli joitain.
Ilmoittele kun saat tarkat mitat niin voin tarkastaa tilanteen.

Pete

Okkay

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 10:26 am
Kirjoittaja MrNorton
Mitä kuppasivat noista levyistä briteissä?.

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 3:25 pm
Kirjoittaja XJ12C-76

pareittain tulevat

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 4:10 pm
Kirjoittaja jakuvaari
XJ12C-76 kirjoitti:Tossa on DM:n hinnat.

http://www.jagspares.co.uk/Manners/Part ... Field.y=11

Pete
Jep ja koska noita myydään pareittain, niitä jää aina yli muutenkin, silti aina taitaa puuttua ainakin yksi, minkä tarvitsisi.

Eli ylimääriset kannattaa joko tallentaa, jos noita hommia tekee useinkin, tai sitten laittaa kiertämään. Omani olin vissiin antanut eteenpäin aikaa sitten.

Tilaan jokatapauksessa itse isohkon laatikon DM:ltä ensi viikolla (vko 12) joten jos haluat (tai joku muu haluaa) saa noita multa nettohinoin ilman erillisiä toimituskuluja Briteistä.

C.2243A-Z ovat oikeat shimmit, hinta vaihtelee, kalleimmat maksaa £3.33/kpl +verot ja halvimmat £0,85/kpl, ja niitä tulee aina parillinen määrä.

£3.33 = €5,40 sis. alv. 22%
£2.50 = €4,05 sis. alv. 22%
£1.64 = €2,70 sis. alv. 22%
£1.60 = €2,60 sis. alv. 22%
£1.03 = €1,70 sis. alv. 22%
£0,85 = €1,40 sis. alv. 22%

-Jakuvaari

Re: Shimmi levyt

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 4:56 pm
Kirjoittaja jakuvaari
MrNorton kirjoitti:Soon moro nääs taas.Tuli tuossa pyöriteltyä konetta ja venttilin välyksiä katseltua-huonolta näytti.
Kuinka helposti tuota Jaguarin shimmiä saa suomesta,onko yleinen ja mitä mahtaa maksaa?.
Onhan sulla tehtaan korjauskirja? En ole kone-ekspertti, mutta olen jonkun koneen kasannut ja hyvin on mennyt kun on noudattanut ohjeita.

Mun terminologia on välillä huono tai voi olla harhaanjohtava, koskapa olen näitä lähinnä englanniksi ja saksaksi lukenut, en suomeksi.

Jos on isoja heittoja yläkerrassa, eli ventiilien "pikarien" (tappet) ja niiden säätöpalojen (tappet shim) kohdalla ei tahdo asiat mennä kohdalleen, kannattaa tarkistaa ainakin, että venttiili istuu kunnolla "seetiin" (valve collar) ja että venttiilin ohjuri (valve guide) ovat paikoillaan. Ei ole tavatonta, että ne ovat lähetneet liikkeelle kun lämpötila kannessa on noussut likaa, yleensä voitelun tai laakerin pettämisestä johtuen. :(

Pikarit kannattaisi (IMO) aina uusia, sillä ne oikeasti kuluvat. Säätöpaloissa on myös muistaakseni toinen pinta karkaistu ja toinen hiottu, joten jos laittaa väärinpäin voi venttiili syödä itsensä palan sisään, jolloin välys kasvaa liaan isoksi. Tämä saattaa koskea vain joitakin vanhempia säätöpaloja (tappet shim) ja näitä on moneen lähtöön, koska paria poikkeusta lukuunottamatta (alkupään AJ6) Jaguarin pikarit ja säätöpalat ovat keskenään vaihtokelpoisia 1948-1997!!!

Jag-loversista poimittua tietoa, ei tieteellisesti todistettua, mutta aika uskottavaa:

XK 1948-1985 (noin) 1.010" korkea pikari, 1.370" halkaisija, 0.225'' paksuus
XK 1985-1987 0.830" korkea pikari, 1.370" halkaisija, 0.225'' paksuus
V12 1971-1993 korkeus ei tiedossa, 1.370" halkaisija, 0.225" paksuus
AJ6 1990-1994 0.830" korkea pikari, 1.370" halkaisija, 0.163" paksuus
AJ16 1994-1997 korkeus ei tiedossa, 1.370" halkaisija, 0.225'' paksuus

Myöhempien pikarien ja säätöpalojen käyttö vanhoissa XK-koneissa on suosittua monestakin syystä, erityisesti korkeakierroksisia kisakoneita rakentavat käyttävät niitä, sillä yläkerrassa jousien varassa heiluva massa pienenee oleellisesti. Vanha korkea pikari (C.7213) painaa 63g ja X300 mallinen pikari 36g! :-o

Tosin niitä ei tunnu toistaiseksi saavan kuin virallisen kanavan kautta, mutta ei ne kauhean kalliita ole. :?

Kävi mielessä mullakin, koska XJC:hen menee nyt kone joka oli korkeapuristeinen (420G:stä) ja houkutus käyttää 9:1 E-typen mäntiä ja 420g:n imusarjaa modifioituna kolmella HD8 SU:lla oli suuri, mutta päädyin sitten kuitenkin auton luonteeseen paremmin sopivaan vakiosysteemiin, kun sain sopuhintaan alkuperäiset 0.010+ männät yms.

-Jakuvaari

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 7:42 pm
Kirjoittaja Safre
Noita shimmejähän jotkut hiovatkin niin ei aina tarvitse uusia ostaa.

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 8:05 pm
Kirjoittaja XJ12C-76
Itsekin koitin hiomalla lasin päällä, mutta hankalaa saada pysymään tasapaksuna vaikka kuinka kääntelisi hionnan aikana.
Aikaa kului rutkasti, joten päätin tilata uudet.
Pitäisikin perustaa jonkinlainen "simmikirjasto" johonkin. :idea:
Tämä kun tuntuu olevan ikuisuusongelma.
Lisää saisi laittaa ja kukin saisi vaihdella paloja miten lystää.
Ajan mittaan alkaisi varmaan kokoskaalakin olla monipuolinen.
Pientä laatikkoakin olisi sitten helppo postissa lähetellä pitkin suomea.
Onko vapaaehtoisia? Mulla tulee jo ensi viikolla muutama jakoon.

Pete

Välykset

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 8:33 pm
Kirjoittaja MrNorton
Yeap,oli kansi koneistettava tai siis venttiilit hiottiin ja kysyivät silloin firmasaa mittavat välykset?,sanoin ei kiitos ja eilen kun otin mitat niin skaala oli 0.00>0.95 väliltä.
Täytyy maanataina kysäistä ko hiomolta olisiko heilla noita myynnissä.
kaippa noissa levyissä on omat etunsakin mutta nämä tapaukset eivät sitten naurata.

Järjestetään jotakin

Lähetetty: La Maalis 15, 2008 11:38 pm
Kirjoittaja jakuvaari
XJ12C-76 kirjoitti:Itsekin koitin hiomalla lasin päällä, mutta hankalaa saada pysymään tasapaksuna vaikka kuinka kääntelisi hionnan aikana.
Aikaa kului rutkasti, joten päätin tilata uudet.
Pitäisikin perustaa jonkinlainen "simmikirjasto" johonkin. :idea:
Tämä kun tuntuu olevan ikuisuusongelma.
Lisää saisi laittaa ja kukin saisi vaihdella paloja miten lystää.
Ajan mittaan alkaisi varmaan kokoskaalakin olla monipuolinen.
Pientä laatikkoakin olisi sitten helppo postissa lähetellä pitkin suomea.
Onko vapaaehtoisia? Mulla tulee jo ensi viikolla muutama jakoon.

Pete
FJDC:n vuosikokous on kahden viikon päästä ja yhdellä mahdollisella uudella hallituksen jäsenellä (en minä) on ollut ajatuksena mm. työkalupankin perustaminen. Mullakin on jo pari ylimäräistä XK-koneen erikoistyökalua, jotka voisi ostaa ko. pankkiin halvemalla kuin esim. JEC:stä. Miksei shimmipankkikin, laatikossa asiallisesti merkittynä A-Z ja aina vähintään 2-6 kpl kutakin, vai pitäkö niitä varmuuden vuoksi olla 12? Muistaakseni omassa koneessa ei ollut kuin korkeintaan 2 kpl samaa, ehkä mittasin turhan tarkkaan? ;-)

Niitä on aika paljon, joita saattaa tarvita kerran 10 vuodessa tai vieläkin harvemmin. Jos joku vastuuhenkilö ottaa tuon hoitaakseen, niin kuluiksi jäisi vain lähetyskulut postilla tai matkahuollolla, jotka sitten maksaa työkalujen lainaaja, jos ei hae ja toimita niitä sitten itse.

Että tämmöistä on tuumattu, oletko vielä langoilla hkm?

-Jakuvaari

JK. Luin muuten Jag-loversista lisää niistä pikareista ja nyt tiedän, että 1969 alkaen nokka-akselien nokat saivat uuden profiilin, jolla ei ole tehon kanssa mitään tekemistä, mutta se pitää varsinkin kylmänä paljon vähemmän ääntä kuin vanhat XK:t. Mulle on sanottu, että sen kuuluukin kylmänä kolista (kunhan ei kilise samalla :-) ) muutenhan kuumana olisi sitten välykset kokonaan poissa, ei hyvä!

Lähetetty: Su Maalis 16, 2008 10:25 am
Kirjoittaja XJ12C-76
Jep.

Pankin työkaluja pääsisi käyttämään esim. ne jotka ovat työkaluja antanut tai sitten olisi jokin liitttymismaksu jolla hankitaan uusia. Helpompaa ja selkeämpää varmaan olisi jättää rahan kanssa puljaaminen pois.

Pete

Shimmit&välykset

Lähetetty: Su Maalis 16, 2008 11:10 am
Kirjoittaja MrNorton
Itse sain Biltema micrometrilla pakopuolen kaikki shimmit 2.60mm,imupuolella oli sitten 2.45<2.60 paksuudet.
osa on pyöristetty koska ovat varmasti kuluneet.
Miten pyörititte konetta?,jäähdyttäjän ja siivapyörän väliin ei isoja työkaluja sovi...

Re: Shimmit&välykset

Lähetetty: Su Maalis 16, 2008 12:15 pm
Kirjoittaja jakuvaari
MrNorton kirjoitti:Itse sain Biltema micrometrilla pakopuolen kaikki shimmit 2.60mm,imupuolella oli sitten 2.45<2.60 paksuudet.
osa on pyöristetty koska ovat varmasti kuluneet.
Miten pyörititte konetta?,jäähdyttäjän ja siivapyörän väliin ei isoja työkaluja sovi...
Noh, XJ:stä on syylari poissa ja paljon muutakin, E-typessä väliin mahtui hyvin se iso oliko se nyt 1 1/4" kiintoavain tai vieläkin isompi.

C2243J on 2.49mm
C2243K on 2.41mm
C2243R on 2.59mm
C2243S on 2.61mm

Muistaakseni mulla oli kaikki jotain 2-2.4 mutta pientä hajontaa, eli ei kahta enempää aivan samanlaista.

Shimmejä on tosiaan hiottu, mutta erityisesti siinä pitäisi sitten muistaa, että hiottu pinta tulee pikaria eikä venttiiliä vasten, silä muuten venttiili syö siihen kolon ja välys kasvaa. Tosin muistan eksperttien sanoneen, että XK-koneessa liian iso välys ei ole paha, mutta liian pieni on.

Noi kuitenkaan musta maksa juuri mitään koko revohkaan verrattuna, alkuperäisosina 48 shimmiä tekisi noin €260, OEM:inä vähemmän ja ideaalitapauksessahan selviäisi puolella tuosta. :)

-Jakuvaari

Kerhon jäsenyys riittää

Lähetetty: Su Maalis 16, 2008 12:19 pm
Kirjoittaja jakuvaari
XJ12C-76 kirjoitti:Jep.

Pankin työkaluja pääsisi käyttämään esim. ne jotka ovat työkaluja antanut tai sitten olisi jokin liitttymismaksu jolla hankitaan uusia. Helpompaa ja selkeämpää varmaan olisi jättää rahan kanssa puljaaminen pois.

Pete
Niin, jos tämä päätetään ottaa FJDC:n ohjelmaan, niin pelkkä jäsenyys riittää. Ei siinä rahan kanssa pidä pelata, mutta mahdolliset lähetyskulut saa maksaa lainaaja, eli ainakin Matkahuollolla tuo helposti onnistuu.

Helsinki ja Espoo voisi onnistua ilman lähettämistä esim. klubi-illlan yhteydessä tai vastuuhenkilön kanssa muuten sopimalla.

Suosittuja edullisia työkaluja voisi sitten hankkia jopa useamman, ehkä laina-ajoistakin pitäisi keskustella, ainakin osan kohdalla pitäisi maksimiajan olla 2 vkoa. IMO.

-Jakuvaari

Pyöritin

Lähetetty: Su Maalis 16, 2008 6:16 pm
Kirjoittaja MrNorton
En muista mitä se mutteri on tuumissa mutta 33 millinen hylsy(lyhyt) sopi juuri ja juuri flektin raosta mutteriin ja sitten kapeakärkisillä putkitongilla sai otteen hyvin ja pystyi pyörittämään...

Välykset

Lähetetty: Ma Maalis 17, 2008 10:44 pm
Kirjoittaja MrNorton
Joo-o,siellä on pakopuolen 5 sylinterissä välystä siis 0.95 ja eipä näytä perhana noin paksua shimmiä edes löytyvän jolla saisi justeerattua tuon välyksen...
Ehdotuksia missä vika?,kansi on ollut koneistamossa,miten jos venttiilit olisivat päässeet nappaamaan kiinni,mitä seuraisi?.
No täytyy alkaa tutkia huomenna mahdollisia syitä.

Hoh hoijaa

Lähetetty: Ti Maalis 18, 2008 10:30 pm
Kirjoittaja MrNorton
eipä taida olla kuin pari pakoventtiiliä "kiharalla"...

Ehkä

Lähetetty: To Maalis 20, 2008 9:57 am
Kirjoittaja MrNorton
vaan yksi kappale oli solmussa-iloista Pääsiäistä towerit.

Lähetetty: Ma Maalis 24, 2008 12:39 pm
Kirjoittaja XJ12C-76
Moi taasen.

Motonetista löytyy simmilevyt 2 euroa kappale. Saabissa (90,900ja 99 ym) on kuulemma samat. Paksuudet 0,05mm:n välein.
Saappi on joskus kuulemma käyttänyt samoja mäntiä ja männänrenkaitakin kuin Jaguar, joten ehkä männänrengassarjakin on sama..
Kentien venttiilikin voisi osua kohdalleen..
Täytyy selvitellä tarkemmin.

Pete

Saab

Lähetetty: Ma Maalis 24, 2008 6:53 pm
Kirjoittaja MrNorton
Kävin forssassa eräässä koneistamossa katsomassa noita saabin shimmejä,ne eivät olleet aivan samaa kokoa Ø.
Jos näin on että 2€ Motosta löytyy oikeat levyt niin voi per....

Lähetetty: Ti Maalis 25, 2008 6:59 pm
Kirjoittaja XJ12C-76
Joo, näyttää että vedettiin vesiperä.. Saabissa on kuin onkin 15,5mm halkaisija..

Lähetetty: Ke Maalis 26, 2008 12:22 am
Kirjoittaja Safre
XJ12C-76 kirjoitti: ..
Saappi on joskus kuulemma käyttänyt samoja mäntiä ja männänrenkaitakin kuin Jaguar, joten ehkä männänrengassarjakin on sama..
Kentien venttiilikin voisi osua kohdalleen..
Täytyy selvitellä tarkemmin.

Pete
Menee vähän ohi aiheen mutta Roverin koneeseen Saabin kone aikanaan tais perustua, no onhan se melkein sama kuin Jaguar :wink: