Mikä Jagge rata-autoksi?
Mikä Jagge rata-autoksi?
Iltaa
Rata-autoilu - tuo tunteiden temmellyskenttä. Toisin sanoen into hommata rata-auto on kasvanut siinä määrin että asian joutuu nostamaan kysymyspatteristomielessä esille tälläkin foorumilla. Tässäpä alustava speksi:
- Hintaluokka max noin pääpiirteittäin ja suunnilleen 5000 euroa. Pitäisi saada kohtuu ehjä vehjes konehuoneen puolelta...alusta jne saa olla heikommallakin hapella koska ne osat menee joka tapauksessa näissä hommissa uusiksi
- Manuaali...tämä taitaakin olla sitten jo ongelma?
- Osien hyvä saatavuus pitäen sisällään vakio-osat ja viritysosat
Tarkoitus ei ole siis ostaa valmista rata-autoa vaan kohtuuhintainen aihio, jota voi sitten alkaa työstämään. Itselläni ei tule paljon muita mieleen kuin XJS/R-malli. Mitä R muuten tekniikkamielessä tarkoittaa XJS:ssä? kompuraahan noihin aikoihin ei vielä käytetty
Kommentteja ja mielipiteitä otetaan innolla vastaan.
HKM
Rata-autoilu - tuo tunteiden temmellyskenttä. Toisin sanoen into hommata rata-auto on kasvanut siinä määrin että asian joutuu nostamaan kysymyspatteristomielessä esille tälläkin foorumilla. Tässäpä alustava speksi:
- Hintaluokka max noin pääpiirteittäin ja suunnilleen 5000 euroa. Pitäisi saada kohtuu ehjä vehjes konehuoneen puolelta...alusta jne saa olla heikommallakin hapella koska ne osat menee joka tapauksessa näissä hommissa uusiksi
- Manuaali...tämä taitaakin olla sitten jo ongelma?
- Osien hyvä saatavuus pitäen sisällään vakio-osat ja viritysosat
Tarkoitus ei ole siis ostaa valmista rata-autoa vaan kohtuuhintainen aihio, jota voi sitten alkaa työstämään. Itselläni ei tule paljon muita mieleen kuin XJS/R-malli. Mitä R muuten tekniikkamielessä tarkoittaa XJS:ssä? kompuraahan noihin aikoihin ei vielä käytetty
Kommentteja ja mielipiteitä otetaan innolla vastaan.
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
Terve,hkm kirjoitti:Iltaa
Rata-autoilu - tuo tunteiden temmellyskenttä. Toisin sanoen into hommata rata-auto on kasvanut siinä määrin että asian joutuu nostamaan kysymyspatteristomielessä esille tälläkin foorumilla. Tässäpä alustava speksi:
- Hintaluokka max noin pääpiirteittäin ja suunnilleen 5000 euroa. Pitäisi saada kohtuu ehjä vehjes konehuoneen puolelta...alusta jne saa olla heikommallakin hapella koska ne osat menee joka tapauksessa näissä hommissa uusiksi
No niin, ei se helppoa ole. Mikä tahansa Jaguar voi olla hauska radalla ja jopa kilpailukykyinenkin, oikeassa luokassa!
Viidellä tonnilla ei ihan saa XJ220:stä eikä Lightweight E-typeä, saatika D-typeä taikka edes C-typeä ja itseasiassa hyvät replikatkin taitaa maksaa jo 100-200.000 euroa...
XJS:n voit löytää jostain halvalla ajokunnossa, mutta manuaali...ehkä jos huolit RHD ja 3.6 tai 4.0L niin sitten rupeaa tuohonkin budjettiin löytymään Englannista. Sitäpaitsi kone on helpompi huoltaa ja virittää kuin 5.3L tai 6.0 V12, vaikka toki niistä riittää hupia, jos lompakkoa viitsii hieman venyttää...hkm kirjoitti: - Manuaali...tämä taitaakin olla sitten jo ongelma?
Luulisin, että myös XJC:tä voisi harkita, ainakin RHD:nä löytyy manuaaleja enemmän, mutta ei välttämättä ihan noin halvalla kuitenkaan, no oli taas Jaguar Worldissä joku £1500:lla, äkkiä hakemaan!?!?!
-Jakuvaari
JK. Kumpaankin laittaisin heti jäähdytetyt isommat levyt ja vaikka GreenStuffin punaiset palat ja Motulin jarrunesteet, sitten vaan katsomaan, pettääkö ensin märkäsummpu voitelu vaiko jarruneste taka-akselin vieressä...12-sylinteristä ei käsittääkseni ikinä varustettu kompuralla, enkä ole varma turbosta, XJ220:ssä on 3.5L V6 neljällä nokka-akselilla ja välijäähdyteyllä tuplaturbolla (542 bhp) ja käsittääkseni sama kone XJR15:ssä, Saksassa oli yksi myynnissä alle sadantonnin, mutta taisi olla lyöntivirhe, €199,000!hkm kirjoitti: - Osien hyvä saatavuus pitäen sisällään vakio-osat ja viritysosat
Tarkoitus ei ole siis ostaa valmista rata-autoa vaan kohtuuhintainen aihio, jota voi sitten alkaa työstämään. Itselläni ei tule paljon muita mieleen kuin XJS/R-malli. Mitä R muuten tekniikkamielessä tarkoittaa XJS:ssä? kompuraahan noihin aikoihin ei vielä käytetty
Kommentteja ja mielipiteitä otetaan innolla vastaan.
HKM
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
kyllähän se niin on että Jagge on hieman ongelmallinen merkki "budjettiralleihin". Jos tähän leikkiin ryhdyn niin BMW on ehkä kuitenkin järkevin merkki vaikka toisaalta jagen viileys kiinnostaa jos vain ratakisu löytyy
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
No ainakin aikanaan siinä "Tourenwagen" sarjassa XJC:t oli oleellisesti nopeampia kuin Bemarit, ainoa vaan, että kun ei ollut kuivasumppu, eikä edes modifioitu öljypohja, loiskelevyt, jne. niin laakerivaurioihin käsittääkseni keskeytyi lähes joka kisa. Pohja-aikoja ja paalupaikkoja tuli kyllä.hkm kirjoitti:kyllähän se niin on että Jagge on hieman ongelmallinen merkki "budjettiralleihin". Jos tähän leikkiin ryhdyn niin BMW on ehkä kuitenkin järkevin merkki vaikka toisaalta jagen viileys kiinnostaa jos vain ratakisu löytyy
XJS sitävastoin voitti mestaruuden rapakon molemmin puolin, tosin aika kovien yksityisten panosten ansiosta, sekä Group 44 että TWR kehittivät niitä melko tavalla, se on kai hyvin dokumentoitu, eli luulisi, että siitä olisi hyvä lähteä?
Ajettiinhan automaattivaihteisella Mersullakin Safari-rallissa aikanaan...miksei XJS:llä...
Noh, eiköhän siihen sopivan 5-v Getragin jostain löydä, tai jokun paremmankin laatikon.
V12 ja manuaali ei ole monen kokemaa herkkua, paitsi E-typessä! XJS:ssä on käsittääkseni vakiona lukkoperä (ainakin V12?) ja autoon löytyy kyllä viritysosaa alustaan ja koneeseenkin.
Etsi RHD manuaali XJS joko 3.6L tai 4.0L tai sitten jos on pakko olla V12, kyllä niitäkin on Englannissa mutta harvemmassa. LHD manuaali V12 XJS:ää tuskin löydät, vaikka on niitäkin olemassa, mutta taitavat olla jo keräilyharvinaisuuksia.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
No Mk2 tietenkin:
Tai http://www.goodwood-racing.com/g99reval ... /v9s17.htm
Ai niin se 5000 hintavaatimus...
Köpi
Tai http://www.goodwood-racing.com/g99reval ... /v9s17.htm
Ai niin se 5000 hintavaatimus...
Köpi
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
Mites HKM esim 944 Possu?
Olin heidän klubin kanssa radalla viime vuonna ja niitä oli enemmänkin siellä. Hinnat ei kuulemma päätä huimaa! Alle kymmpitonnilla saa kuulemma täysikasvuisen ja kilpailukykyisen menijän.
-sinberg
P.S. Saitko sähköpostiani koskaan?
Olin heidän klubin kanssa radalla viime vuonna ja niitä oli enemmänkin siellä. Hinnat ei kuulemma päätä huimaa! Alle kymmpitonnilla saa kuulemma täysikasvuisen ja kilpailukykyisen menijän.
-sinberg
P.S. Saitko sähköpostiani koskaan?
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
Joo, mutta kai niitä sylinteritä pitäisi olla kuitenkin vähintään se kuusi?sinberg kirjoitti:Mites HKM esim 944 Possu?
Olin heidän klubin kanssa radalla viime vuonna ja niitä oli enemmänkin siellä. Hinnat ei kuulemma päätä huimaa! Alle kymmpitonnilla saa kuulemma täysikasvuisen ja kilpailukykyisen menijän.
-sinberg
Jos en ole väärin ymmärtänyt niin sekä 3.6L ja 4.0L XJS manuaalivaihteisena oli aika kova menijä, kiihtyvyyskin ole parempi kuin samanaikaisen 5.3L HE:n aina tuonne 160 km/h asti ja ainakaan Ahvenistolla ei taida paljon kovempaa päästä ajamaan. Mulla on vanha AMS:n testi sitä tallessa landella, voisin kaivaa esiin. Sellainen auto RHD:nä löytyy varmasti halvalla.
Tosin houkutus laittaa sittenkin V12 alle on varmaan kova, vaikkei se kulkisikaan paremmin, niin äänet ovat aivan omaa luokkaansa!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
Lisää nolla budjettiisi niin saat viritetyn, tehokkaan ja hyvännäköisen menijän, joka taatusti vangitsee katsojat jo äänellään. Tarvittava parantelu supistuisi tehokkaampiin jarruihin.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
- Paikkakunta: Alavus
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
Jos tiedät millainen on Isuzu Bellett niin sehän on kuin kutistettu Jaguar XJ muotoilultaan. Minulla olisi myynnissä Bellett -70 valmis rata-auto. 28.6 pääsisit heti japanilaisten autojen ratapäiville Botniaringille Isuzuyhdistyksen keskinäiseen kisaan. Olen aika tarkasti käyttänyt auton rakentamiseen tuon 5000 euroa. Nyt myynnissä varaosapaketin kera itkettävän ja naurettavan välimailla olevaan hintaan 1300 euroa. Alunperin autolla ajettu rallia jo 70-luvulla, sitten myöhemmin jokamiesluokkaa kunnes rakensin sen lähinnä Isuzu Owners´ Club ry:n ratapäiviä varten. Paljon kevennetty ja levitetty, ulospäin levittävät Combomotiven kilpavanteet, sliksit edessä 190mm, takana 250mm, levyjarrut joka kulmassa, erillisjousitus joka pyörässä, kaksipiirijarrut uusitulla putkistolla ja teräspunospäällysteistä teflonletkua eli ei veny seinämät , FIA-penkki, hyvät kaaret, moottori viritetty 2,6-litrainen kaksilla kaasuttimilla, lukkoperä, iso alumiinijäähdytin > ei lämpöongelmia, nopea ohjaus, 5 vaihteinen laatikko jne. Karu mattamusta raketti... Teknisesti erittäin hyvä. Tällä pääset rata-ajon makuun ilman rakentelua ja pyörii kahdeksikkoa kaikenmaailman Bemarien ympärillä
Antti Pellonpää
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
Jag-loversista löytyy esite, ainakin lahjoittajille:hkm kirjoitti:Mitä R muuten tekniikkamielessä tarkoittaa XJS:ssä?
http://www.jag-lovers.org/xj-s/xjrs/
XJR-S:
- modifioitu GM400 loota, vaihtokohdat ja -nopeus
- Salisbury lukkoperä vakiona
- jousitus jäykempi ja eri iskarit
- 6.0L V12 11% enemmän tehoa ja 17% enemmän vääntöä kuin 5.3L
- penkit, ratti, ulkopuolen mattamustaa viimeistelyä
Köpi
Viritysosia Englannista!
Jos tuohon viitsii vähän laittaa lisää nollia, niin näiltä pojilta löytyy päteviä viritysosia noihin vanhempiin:
http://www.crosthwaiteandgardiner.com/c ... tml&from=2
Eli siitä vaan täysalukonetta kuivasumppuna rakentamaan...
-Jakuvaari
http://www.crosthwaiteandgardiner.com/c ... tml&from=2
Eli siitä vaan täysalukonetta kuivasumppuna rakentamaan...
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
Hei Jakuvaari!
Vai on iskenyt kisakuume?!!! E-type on keskisen-Euroopan ja USA:n Historic kisoissa yleisin kilpa Jagge, löytyy kylläkin MK II :sia. Neuvo: osta valmis kilpa-auto aihio, moottori ja vaihteisto on helpoimmat osat laittaa ja "virittää", alusta on kaikkein vaikein "säädettävä" ja hankalin, Alusta kun on kunnossa, niin pärjää pienempi tehoisella koneella ja on nopeampi ja helpompi käsitellä. Jaguar world lehdessä on myytävänä pari XJS 4.0 kisa-autoa hinnat 4300 ja 4500£ esim.
Jos haluat lisä tietoa tai kuvia kisa Jaggeista ota yhteyttä.
Terv. Mr. Grayhead
ps. jos tarvitset testaajaa tai kisakuskia Jaggelle, olisin kiinnostunut!
Vai on iskenyt kisakuume?!!! E-type on keskisen-Euroopan ja USA:n Historic kisoissa yleisin kilpa Jagge, löytyy kylläkin MK II :sia. Neuvo: osta valmis kilpa-auto aihio, moottori ja vaihteisto on helpoimmat osat laittaa ja "virittää", alusta on kaikkein vaikein "säädettävä" ja hankalin, Alusta kun on kunnossa, niin pärjää pienempi tehoisella koneella ja on nopeampi ja helpompi käsitellä. Jaguar world lehdessä on myytävänä pari XJS 4.0 kisa-autoa hinnat 4300 ja 4500£ esim.
Jos haluat lisä tietoa tai kuvia kisa Jaggeista ota yhteyttä.
Terv. Mr. Grayhead
ps. jos tarvitset testaajaa tai kisakuskia Jaggelle, olisin kiinnostunut!
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
Naapurista saattaisi löytyä osia ja apua XJS:n laittoon....
Entinen: X300 XJR -95 British Racing Green / Ivory
Haaveissa: RAM XKSS -projekti
Haaveissa: RAM XKSS -projekti
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
Terve!Mr. Grayhead kirjoitti:Hei Jakuvaari!
Vai on iskenyt kisakuume?!!! E-type on keskisen-Euroopan ja USA:n Historic kisoissa yleisin kilpa Jagge, löytyy kylläkin MK II :sia. Neuvo: osta valmis kilpa-auto aihio, moottori ja vaihteisto on helpoimmat osat laittaa ja "virittää", alusta on kaikkein vaikein "säädettävä" ja hankalin, Alusta kun on kunnossa, niin pärjää pienempi tehoisella koneella ja on nopeampi ja helpompi käsitellä. Jaguar world lehdessä on myytävänä pari XJS 4.0 kisa-autoa hinnat 4300 ja 4500£ esim.
Jos haluat lisä tietoa tai kuvia kisa Jaggeista ota yhteyttä.
Terv. Mr. Grayhead
ps. jos tarvitset testaajaa tai kisakuskia Jaggelle, olisin kiinnostunut!
Ei mulle, se on siis HKM kun kyselee Jaguaria rata-autoksi. Minä pysyn ihan vaan katuautoissa!
Tosin voisi sitä ratapäivillä sitten jotakin kokeilla, jos on mahdollisuus!
Suositinkin juuri XJS:ää 3.6 tai 4.0L ja RHD kisa-autojakin saa käsittääkseni halvalla juuri tuolta saarivaltiosta. Taas yksi hyvä syy lähteä sinne, jos ei aiemmin, niin sitten FJDC:n kanssa lokakuussa!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
Hei HKM!
Edellinen viesti menikin Jakuvaarille,mutta eipä tullut muuta mokaa.
Tässä olis pieni "vihje", vaikka tulevaksi kilpa-autoksi! ????? !
Molemmat vaihto-ehdot on varteen otettavia, vaikka toinen onkin MB.
Kuvat on Hockenheimista Jim Clark Revival -08 tapahtumasta.
Kisa terveisin Mr. Grayhead
Edellinen viesti menikin Jakuvaarille,mutta eipä tullut muuta mokaa.
Tässä olis pieni "vihje", vaikka tulevaksi kilpa-autoksi! ????? !
Molemmat vaihto-ehdot on varteen otettavia, vaikka toinen onkin MB.
Kuvat on Hockenheimista Jim Clark Revival -08 tapahtumasta.
Kisa terveisin Mr. Grayhead
- Liitteet
-
- Hockenheim (24) (Large).JPG (121.25 KiB) Katsottu 5946 kertaa
-
- Hockenheim (22) (Large).JPG (129.11 KiB) Katsottu 5943 kertaa
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
Re: Mikä Jagge rata-autoksi?
Ei taida ihan omat kilometrit riittää tuolaiseen harrastamiseen
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR