S-typen nahkat
S-typen nahkat
V2 mitä laatua noi penkit! Kun sain kissan 50 tkm ajettuna oli penkit uutta vastaavassa kunnossa ja kun 3v / 50 tkm myöhemmin katsoo niitä niin näyttävät 60-luvun auton penkeiltä. -nahat ilmeisesti pintamaalattua kun penkkien reisituet täynnä harmaita rantuja ja hanuriosa venynyt.. Varmaan ujo 100+ painokin vaikuttaa mutta silti aika luokatonta tämän hintaluokan atuolle..
Asiaan: onko vinkejä miten penkit saisi elvytettyä asiallisiksi noiden rantujen osalta?
Asiaan: onko vinkejä miten penkit saisi elvytettyä asiallisiksi noiden rantujen osalta?
S-type v8 2000
Re: S-typen nahkat
Samaa olen minäkin perheessä olevan vm 2000 S-Type 4.0 V8:n osalta miettinyt...
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: S-typen nahkat
Laatunahkakin kaipaa huoltoa, onhan muistettu pari kertaa vuodessa pestä ja lisätä kunnollista hoitoainetta? Muuten nahka kovettuu eikä enää jousta vaan venyy/repeää ja syntyy noita juovia.
Jälkeenpäin vaurioita voi korjata Leatheriguen nahkamaalikäsittelyllä:
http://www.leatherique.com/
Värin osuvuuden varmistamiseksi leikkaa pikku pala jostain penkin alta ja lähetä heille.
Ja kyllähän vanhan nahan pitää hieman näyttääkin "elävältä aineelta" (no joo, kuolleelta...) eikä ikuisesti samanlaisena pysyvältä keinonahalta.
Köpi
Jälkeenpäin vaurioita voi korjata Leatheriguen nahkamaalikäsittelyllä:
http://www.leatherique.com/
Värin osuvuuden varmistamiseksi leikkaa pikku pala jostain penkin alta ja lähetä heille.
Ja kyllähän vanhan nahan pitää hieman näyttääkin "elävältä aineelta" (no joo, kuolleelta...) eikä ikuisesti samanlaisena pysyvältä keinonahalta.
Köpi
Re: S-typen nahkat
Kyllä nahoissakin on eroja, S-Typen nahat eivät laadultaan ole koskaan vastannut esim X300/X308 nahkojen laatua.
Kun sisustan facelift tuli 2002 loppuvuodesta, niin tällöin laatu kylläkin nahan osalta parani huomattavasti.
Kun sisustan facelift tuli 2002 loppuvuodesta, niin tällöin laatu kylläkin nahan osalta parani huomattavasti.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: S-typen nahkat
En osaa kommentoida S-typen osalta, mutta perinteisestikin esim. Daimlereissa ja MK V:ssa oli laadukkaampaa nahkaa. MK V:ssa oli nk. Vaumol-hide ja istuinpinnat olivat sileät, mikä aiheutti ongelmia, koska tarvittiin suuria tasalaatuisia nahkoja ja taitavampia verhoilijoita. MK VII:ssa Jaguar vaihtoikin takaisin uritettuun (fluted) malliin.sinberg kirjoitti:Kyllä nahoissakin on eroja, S-Typen nahat eivät laadultaan ole koskaan vastannut esim X300/X308 nahkojen laatua.
Kun sisustan facelift tuli 2002 loppuvuodesta, niin tällöin laatu kylläkin nahan osalta parani huomattavasti.
Hieman vastaavat istuimet olivat mm. S1 ja S2 Double Six Van Den Plas malleissa ja lisäoptiona on Daimlereihin saanut sileät penkit myöhemminkin. Itse tykkään Jaguarin vakio fluted-mallisista istuimista monestakin syystä, mm. juuri siksi, että ne ovat anteeksiantavammat kulumisen suhteen, helpommat korjata jne.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: S-typen nahkat
Itse tilasin hoito- ja värjäysaineet LiquidLeatherilta http://www.liquidleather.com/index.htm. Toimitus parissa päivässä, hyvät ohjeet ja asiallisen tuntuinen tuote, mitä nyt vähän liikaa tuoksuu nahalta heti käsittelyn jälkeen. Peruspaketiksi sopii esim. Cleaner GT12 + Conditioner GT11, ja mahdolliseen värjäykseen Scuff Masteria (värin nimi tai koodi tarvitaan luonnollisesti).
Itselläni syy operaatioon ei ollut huonossa kunnossa olleet nahat, vaan harmillinen oma virhe. Tilasin kesärenkaat Saksasta, mutta ainoastaan kolme tuli ensin perille. Tästä johtuen renkaita oli auton sisällä, takapenkillä, pari päivää. Tottakai penkillä oli suojapeite, mutta sepä olikin keskeltä alkanut roikkumaan, paljastaen nahkaselkänojan suoraan renkaan kosketukselle.
En tiedä mitä ainejäämää renkaan pinnalla on tehtaan jäljiltä, mutta joka tapauksessa se jätti aivan kauhean jäljen vaaleaan nahkaan. Ja vielä imeytyi siihen sisään niin että millään normaalilla nahanhoitoaineella ei ollut mitään vaikutusta.
Tilasin sitten tuotteet briteistä ja aloin hommaan. Ensin Cleaner (ei auttanut), sitten spriitä (auttoi jo vähän), ja lopuksi värjäys maaliruiskulla (Scuff Master) muutamaan kertaan. Aivan loistava tulos! Kuin uusi, eikä yhtään eri värinen kuin viereinen värjäämätön alue. Hetken aikaa...
Viikon päästä tuo kirottu kemikaali (siis se renkaan pinnalla ollut) oli noussut väriaineen läpi nahan sisältä pintaan, paljastaen taas "oodYe" tekstin selkänojassa. Todella ruma ja törkeän näköinen!! No, ennenkuin aloin tilaamaan uutta takapenkkiä, kokeilin viimeisenä keinona tolueeni-puhdistusta. (Tämä on LiquidLeatherin suosittelema aine.) Tästä on nyt pari viikkoa ja jälki on onneksi edelleen yhtä huonosti näkyvä kuin heti puhdistuksen jälkeen. Vielä en ole uskaltanut kuitenkaan värjätä kohtaa uudelleen. Ehkä vielä yksi tolueeni-sprii-käsittely ja sitten ruiskulla Scuff Masteria päälle ja toivotaan parasta.
Muutama johtopäätös:
1) Nahka kestää ihmeellisiä asioita (sprii, tolueeni). Jos omanne ei kestä, niin en ota vastuuta.
2) Nahka ei kestä ihmeellisiä asioita (renkaiden kosketus), ja
3) olkaa todella varovaisia jos joudutte pitämään uusia autonrenkaita sisätiloissa
Itselläni syy operaatioon ei ollut huonossa kunnossa olleet nahat, vaan harmillinen oma virhe. Tilasin kesärenkaat Saksasta, mutta ainoastaan kolme tuli ensin perille. Tästä johtuen renkaita oli auton sisällä, takapenkillä, pari päivää. Tottakai penkillä oli suojapeite, mutta sepä olikin keskeltä alkanut roikkumaan, paljastaen nahkaselkänojan suoraan renkaan kosketukselle.
En tiedä mitä ainejäämää renkaan pinnalla on tehtaan jäljiltä, mutta joka tapauksessa se jätti aivan kauhean jäljen vaaleaan nahkaan. Ja vielä imeytyi siihen sisään niin että millään normaalilla nahanhoitoaineella ei ollut mitään vaikutusta.
Tilasin sitten tuotteet briteistä ja aloin hommaan. Ensin Cleaner (ei auttanut), sitten spriitä (auttoi jo vähän), ja lopuksi värjäys maaliruiskulla (Scuff Master) muutamaan kertaan. Aivan loistava tulos! Kuin uusi, eikä yhtään eri värinen kuin viereinen värjäämätön alue. Hetken aikaa...
Viikon päästä tuo kirottu kemikaali (siis se renkaan pinnalla ollut) oli noussut väriaineen läpi nahan sisältä pintaan, paljastaen taas "oodYe" tekstin selkänojassa. Todella ruma ja törkeän näköinen!! No, ennenkuin aloin tilaamaan uutta takapenkkiä, kokeilin viimeisenä keinona tolueeni-puhdistusta. (Tämä on LiquidLeatherin suosittelema aine.) Tästä on nyt pari viikkoa ja jälki on onneksi edelleen yhtä huonosti näkyvä kuin heti puhdistuksen jälkeen. Vielä en ole uskaltanut kuitenkaan värjätä kohtaa uudelleen. Ehkä vielä yksi tolueeni-sprii-käsittely ja sitten ruiskulla Scuff Masteria päälle ja toivotaan parasta.
Muutama johtopäätös:
1) Nahka kestää ihmeellisiä asioita (sprii, tolueeni). Jos omanne ei kestä, niin en ota vastuuta.
2) Nahka ei kestä ihmeellisiä asioita (renkaiden kosketus), ja
3) olkaa todella varovaisia jos joudutte pitämään uusia autonrenkaita sisätiloissa
S-Type R (2002)
Re: S-typen nahkat
Itse olen joskus jopa joutunut käyttämään asetonia nahan puhdistukseen. Tiedän kuullostaa hurjalta, mutta erittäin varoen ja pienellä alalla käytettynä. Sillä lähtee tarhra kuin tahra!
Nyt on muuten X-Type samaisen asian (renkaiden jäljet takapenkillä) takia ammattilaisella kuurattavana. Saas nähdä huomenna minkälainen lopputulos..
Nyt on muuten X-Type samaisen asian (renkaiden jäljet takapenkillä) takia ammattilaisella kuurattavana. Saas nähdä huomenna minkälainen lopputulos..
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: S-typen nahkat
Kerrothan firman nimen jos tulos on hyvä? Kun ei näköjään ole aivan tavaton tuo virhe.
S-Type R (2002)
Re: S-typen nahkat
Hiljaista on ollut; ilmeisesti firma ei sitten saanut jälkiä poistettua? Ei muuta kuin itse vaan hommin:
Nyt, pari viikkoa toisen tolueeni/sprii-käsittelyn (ei siis "tolu" ) sekä värjäyksen jälkeen takapenkki on edelleen aivan loistokunnossa. Sen verran hurjaa tavaraa tuo tolueeni on, että värjäykseen on kyllä hyvä henkisesti varautua. Tolueeni nimittäin poistaa jonkin verran myös tehtaan tekemää värjäystä, vaikka itse rakenne ei (silmin nähden) vahingoittuisikaan. Mutta kaikenkaikkiaan tässä tapauksessa toimiva resepti siis.
Olen itse asiassa erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Ainoa ero vieressä olevaan 6 vuotta vanhaan nahkaan on kiiltävyysaste: valoa vasten katsottaessa uusi on hieman enemmän matta kuin vanha. Tähänkin toki olisi tarjolla eri kiiltävyysasteisia kiinnitteitä (?, =sealant), jos haluaa hifistellä.
Ainiin, ja vielä varoitus: toluuenirättejä ei kannata jättää lojumaan mihin tahansa auton sisällä. Esim. turvavyönkiinnikkeet, tai mikä tahansa muukin muovi, liukenee mainiosti tolueeniin. Erityisesti kaikki maalatut muovipinnat ovat helposti entisiä.
Nyt, pari viikkoa toisen tolueeni/sprii-käsittelyn (ei siis "tolu" ) sekä värjäyksen jälkeen takapenkki on edelleen aivan loistokunnossa. Sen verran hurjaa tavaraa tuo tolueeni on, että värjäykseen on kyllä hyvä henkisesti varautua. Tolueeni nimittäin poistaa jonkin verran myös tehtaan tekemää värjäystä, vaikka itse rakenne ei (silmin nähden) vahingoittuisikaan. Mutta kaikenkaikkiaan tässä tapauksessa toimiva resepti siis.
Olen itse asiassa erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Ainoa ero vieressä olevaan 6 vuotta vanhaan nahkaan on kiiltävyysaste: valoa vasten katsottaessa uusi on hieman enemmän matta kuin vanha. Tähänkin toki olisi tarjolla eri kiiltävyysasteisia kiinnitteitä (?, =sealant), jos haluaa hifistellä.
Ainiin, ja vielä varoitus: toluuenirättejä ei kannata jättää lojumaan mihin tahansa auton sisällä. Esim. turvavyönkiinnikkeet, tai mikä tahansa muukin muovi, liukenee mainiosti tolueeniin. Erityisesti kaikki maalatut muovipinnat ovat helposti entisiä.
S-Type R (2002)
Re: S-typen nahkat
Moi,
Sori unohdin tyystin.
Tulos oli surkea - eivät saaneet mitään aikaiseksi tämän ongelman osalta.. Eli vielä ratkaisematta - mutta uskon vanhaan kunnon asetoniin. Kerron sitten suliko koko auto
Sori unohdin tyystin.
Tulos oli surkea - eivät saaneet mitään aikaiseksi tämän ongelman osalta.. Eli vielä ratkaisematta - mutta uskon vanhaan kunnon asetoniin. Kerron sitten suliko koko auto
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: S-typen nahkat
Moi,
Vahvistan myös osaltani hyvät kokemukset ylempänä mainituista Liquid Leatherin aineista. Oman 2002 mallisen S-typen nahat on todella hyvässä kunnossa edelleen, mutta uskomatonta kuinka paljon likaa valkoiseen rättiin pudistusaineen jäljiltä kertyy.
Käsittelin kaikki penkit tänä kesänä ensin pölynimurilla hiekat ym. saumoista pois, sitten puhdistuaineella kevyesti pienellä harjalla pyöritellen, kuivaus ja lian keräys valkoisella puuvillakankaalla ja jonkun ajan kuluttua hoitoaine päälle. Tosi työläs homma, mutta lopputuloksena saa lähes uuden veroiset jakkarat pehmeine pintoineen. Suosittelen.
AV
Vahvistan myös osaltani hyvät kokemukset ylempänä mainituista Liquid Leatherin aineista. Oman 2002 mallisen S-typen nahat on todella hyvässä kunnossa edelleen, mutta uskomatonta kuinka paljon likaa valkoiseen rättiin pudistusaineen jäljiltä kertyy.
Käsittelin kaikki penkit tänä kesänä ensin pölynimurilla hiekat ym. saumoista pois, sitten puhdistuaineella kevyesti pienellä harjalla pyöritellen, kuivaus ja lian keräys valkoisella puuvillakankaalla ja jonkun ajan kuluttua hoitoaine päälle. Tosi työläs homma, mutta lopputuloksena saa lähes uuden veroiset jakkarat pehmeine pintoineen. Suosittelen.
AV
Re: S-typen nahkat
Saako muuten vanhoja nahkapenkkejä millään sellaisiksi "kuivan liukkaiksi" kuten uusi nahkajakkara? Käsitellyt, etenkin väärillä aineilla käsitellyt penkit tulevat sellaisiksi silikonisen narisevan nihkeiksi. Ottaa hermoon se kauhea narina kun vähänkin korjaa asentoa!
Muuten penkit ovat esimerkillisessä kunnossa!!! Mittarissa yli 90t ja pinta ehjä eikä pussita mistään! Edellinen omistaja (tai autoliikkeen tumpelofikseri) on rasvannut penkit jollakin ihme tahmalla.
Ja millä olette rattia pesseet/käsitelleet? Uskaltaako siihen laittaa jotakin tököttiä vai joutuuko sitten käsipesulle aina ajamisen jälkeen?
Muuten penkit ovat esimerkillisessä kunnossa!!! Mittarissa yli 90t ja pinta ehjä eikä pussita mistään! Edellinen omistaja (tai autoliikkeen tumpelofikseri) on rasvannut penkit jollakin ihme tahmalla.
Ja millä olette rattia pesseet/käsitelleet? Uskaltaako siihen laittaa jotakin tököttiä vai joutuuko sitten käsipesulle aina ajamisen jälkeen?
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ti Huhti 22, 2008 10:31 pm
Re: S-typen nahkat
Itse suoritin koko operaation AutoGlymin tuotteilla ja penkeistä tuli juuri tuollaiset kuivan liukkaat samoin nahka ratin puhdistin noilla aineilla ensin puhdistus ja hoitoaine perään. Ei ainakaan mulla ole tahmannut käpälöitä.
Ei ole pahan hintaisia nou AutoGlymin tuotteet (tai sitten eurot hämää )
Ei ole pahan hintaisia nou AutoGlymin tuotteet (tai sitten eurot hämää )
S-Type V8 2001 Roman Bronze
Re: S-typen nahkat
Täytyypä kokeillä autoglymiä. Nyt viimeksi kokeilin turtlea. Nahkeus ei hävinnyt, tuskin pahenikaan.
Ja mitä hintaan tulee niin on ne kai kalliita! Eurot hämää.
Nyt joku lasten turtles-, tai prinsessalehti maksaa jonkun 8,90e! Kuka olisi markka-aikana maksanut muutamasivuisesta läpyskästä yli 50mk!?!?! Kai ne vahatkin on kallistunut samassa suhteessa? Mutta kukas niitä nyt autoon meneviä euroja laskee? En minä. Ei voi. Voisin masentua!
Ja mitä hintaan tulee niin on ne kai kalliita! Eurot hämää.
Nyt joku lasten turtles-, tai prinsessalehti maksaa jonkun 8,90e! Kuka olisi markka-aikana maksanut muutamasivuisesta läpyskästä yli 50mk!?!?! Kai ne vahatkin on kallistunut samassa suhteessa? Mutta kukas niitä nyt autoon meneviä euroja laskee? En minä. Ei voi. Voisin masentua!
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Re: S-typen nahkat
Tervehdys gez505,gez505 kirjoitti:Moi,
Vahvistan myös osaltani hyvät kokemukset ylempänä mainituista Liquid Leatherin aineista. Oman 2002 mallisen S-typen nahat on todella hyvässä kunnossa edelleen, mutta uskomatonta kuinka paljon likaa valkoiseen rättiin pudistusaineen jäljiltä kertyy.
Käsittelin kaikki penkit tänä kesänä ensin pölynimurilla hiekat ym. saumoista pois, sitten puhdistuaineella kevyesti pienellä harjalla pyöritellen, kuivaus ja lian keräys valkoisella puuvillakankaalla ja jonkun ajan kuluttua hoitoaine päälle. Tosi työläs homma, mutta lopputuloksena saa lähes uuden veroiset jakkarat pehmeine pintoineen. Suosittelen.
AV
Riittikö käsittelyyn pullollinen molempia aineita vai tarvittiinko enemmän?
Utelee Juki
S-Type R 2003
Re: S-typen nahkat
Itse käsittelin S-typen penkit ensin autoglymin nahanpuhdistusaineella ja viimeistelin saman merkin nahkavoiteella. Taisi olla 14€/plo.
Jäljestä tuli ihan ok, eivätkä penkit mielestäni tuntuneet nahkealta käsittelyn jälkeen. Pulloista ei hirveästi kulunut, tosin käytin säästeliäästi. Kyllä pulloilla muutaman käsittelykerran tekee helposti!
Jäljestä tuli ihan ok, eivätkä penkit mielestäni tuntuneet nahkealta käsittelyn jälkeen. Pulloista ei hirveästi kulunut, tosin käytin säästeliäästi. Kyllä pulloilla muutaman käsittelykerran tekee helposti!
Re: S-typen nahkat
Mun pitäis kanssa puhdistaa penkit kun auto on ollut 3 vuotta ajamattomana taivasalla edellisen omistajan jäljiltä. Nyt on sellasia pieniä home pisteitä ja jäätävän ummehtunut haju. Varmaan samoilla aineksilla hoituu tuokin homma.
Re: S-typen nahkat
Joo, uskon että nuo aineet sopivat myös siihen. Puhdistusainetta vaan enemmän käyttöön. Tietty jos penkit on erittäin huonossa hapessa, nii voi olla että tarvitsee jotain vahvempaa ainetta?! Ymmärtääkseni tuo Leather Cleaner ei ole kovin vahvaa? Mutta eipä siinä paljon menetä kun testaa millaista jälkeä tulee AutoGlymeillä. En ole ihan varma olisiko AutoGlymillä jotain vahvempaakin ainetta kuin tuo LeatherCleaner, googlettamalla varmasti löytyy.
Re: S-typen nahkat
Yksi millä olen ennen entisten autojeni nahkasistoja saanut hyvään iskuun järkihintaan on esim Stockalta tai muista eläintarvikeliikkeistä saatavalla perus satulasaippualla sekä niiden nahanhoitoaineella. Joku tota aikoinaan suositteli ja toimii erittäin hyvin nahkapenkeille. Itse vaihdoin Autoglymin litkut siihen. Aine on riittoisaa ja edullista ja tehty juuri tohon käyttöön! Kannattaa testata.
-Jaguar X-type 3.0 AWD / A
Re: S-typen nahkat
nahat on nyt putsattu ja hoidettu Autoglymin aineilla. Ihan hyvää jälkeää tuli mutta niiden homepilkkujen kohdilta oli nahasta lähtenyt väri ja jäi aika ilkeän näköisiä mustia pisteitä. Saiskohan noita vahoja värillisenä vai maalataanko nahkapenkkejä jotenkin? Ei huvittaisi käyttää pelkkejä suutarilla kun tahtoo tulla turhan kallista.
Re: S-typen nahkat
Tässäkin ketjussa taisi tulla mainituksi pari tuotetta: http://www.leatherique.com/ sekä http://www.liquidleather.com/index.htm (tuolta valitse Scuff Master).
Itselläni kokemusta vain jälkimmäisestä; toimitus oli nopea ja tuote asiallisen tuntuinen. Levitin kynämaaliruiskulla (pienehkön alueen) ja jälki oli aivan loistavaa. Kannattaa samalla tilata ainakin Cleaneri sekä mahdollisesti tonereita sävyn hienosäätöön. Kiiltävämpi sealant (kiinnike??) auttaa, jos ei aio värjätä kaikkea ja ympäröivä nahka on kulunut kovin kiiltäväksi. Sivuilta löytyy lisää ohjeita, ja myös vastaavat sähköpostikyselyihin nopeasti.
Itselläni kokemusta vain jälkimmäisestä; toimitus oli nopea ja tuote asiallisen tuntuinen. Levitin kynämaaliruiskulla (pienehkön alueen) ja jälki oli aivan loistavaa. Kannattaa samalla tilata ainakin Cleaneri sekä mahdollisesti tonereita sävyn hienosäätöön. Kiiltävämpi sealant (kiinnike??) auttaa, jos ei aio värjätä kaikkea ja ympäröivä nahka on kulunut kovin kiiltäväksi. Sivuilta löytyy lisää ohjeita, ja myös vastaavat sähköpostikyselyihin nopeasti.
S-Type R (2002)