XJ 40 vanteiden ET
XJ 40 vanteiden ET
Noniin, nostetaanpa jälleen tuo kissa pöydälle ja lähdetään tarkastelemaan sitä suosittua ET-lukua. Olin jo aijemmista keskusteluista jäänyt siihen uskoon että se olisi 20mm, mutta tarkemmin autoni alkuperäisiä vanteita tutkiessani törmäsin lukemaan 33mm. Nuo ovat ne lisävarusteena olevat 16" salmiakkikuviolla varustetut vanteet. Kun menette seuraavan kerran autolle niin vilkaiskaapa omia vanteita, mitä niissä ilmoitetaan. Noista se näyttää lötyvän siitä keskiön reunalta ulkopuolelta. Pitäisi ostaa kesätassut vanteilla ja olen nyt hieman ymmälläni tuon ulkoneman suhteen. Lisäyksenä vielä että kyseinen ET lienee negatiivinen, eli kiinnityspiste on vanteen keskikohtaa ulompana, lienekö ymmärtänyt oikein?
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
ET = Einpresstiefe eli sillä saksan kielellä kuvataan kuinka "syvälle vanne menee, kun se pultataan paikalleen". Niin Saksassa.
Jaguar on kuitenkin brittituote ja enemmistö maailmassa käyttää asiasta englanninkielistä termiä offset. Sama asia kuitenkin. Offset on positiivinen, jos vanteen (levypyörä, valu-sellainen tai risupyörä) kiinnityspinta on vanteen keskilinjasta auton keskiviivaan päin, jolloin pyörä tulee ulospäin ja raideleveys suurenee. Kun mennään pienempään offset-mittaan ja jaketaan parhaimmillaan negatiiviselle puolelle, raideleveys vain pienenee. Jos poiketaan alkuperäisesatä tai hankitaan leveämmät vanteet, yleensä offset'iä kasvatetaan, korin ulkopuolella kun on yleensä tilaa, mutta lokakaaren sisäpuolella ja ennenkaikkea etupyörien kääntymiseeen pelivarat ovat pienehköjä. Nolo, jos kaarteessa gummit hankaavat tukivarsiin, niin että savu nousee!
Kaikissa vanteissa ei lukua löydy, mutta helppohan on offset mitata irrallaan olevasta renkaasta, sopivan mittainen laudan pätkä vanteen kylkeen, mittanauha jne...
Jaguar on kuitenkin brittituote ja enemmistö maailmassa käyttää asiasta englanninkielistä termiä offset. Sama asia kuitenkin. Offset on positiivinen, jos vanteen (levypyörä, valu-sellainen tai risupyörä) kiinnityspinta on vanteen keskilinjasta auton keskiviivaan päin, jolloin pyörä tulee ulospäin ja raideleveys suurenee. Kun mennään pienempään offset-mittaan ja jaketaan parhaimmillaan negatiiviselle puolelle, raideleveys vain pienenee. Jos poiketaan alkuperäisesatä tai hankitaan leveämmät vanteet, yleensä offset'iä kasvatetaan, korin ulkopuolella kun on yleensä tilaa, mutta lokakaaren sisäpuolella ja ennenkaikkea etupyörien kääntymiseeen pelivarat ovat pienehköjä. Nolo, jos kaarteessa gummit hankaavat tukivarsiin, niin että savu nousee!
Kaikissa vanteissa ei lukua löydy, mutta helppohan on offset mitata irrallaan olevasta renkaasta, sopivan mittainen laudan pätkä vanteen kylkeen, mittanauha jne...
kari tt
Täältäpä löytyy varsin selvästi tehty esitys offsetistä ym.
http://www.tyresave.co.uk/fitment.html#TECH
Aha, eipäs muuten onnistunutkaan. Sivu oli poistettu, koskapa
sitä käytettiin muiden myyjien toimesta referenssinä.
Ei muuten ihme, sillä esitys on korkealuokkainen.
Tiedosto on mulla , mutta miten sen saisi muille esiin
http://www.tyresave.co.uk/fitment.html#TECH
Aha, eipäs muuten onnistunutkaan. Sivu oli poistettu, koskapa
sitä käytettiin muiden myyjien toimesta referenssinä.
Ei muuten ihme, sillä esitys on korkealuokkainen.
Tiedosto on mulla , mutta miten sen saisi muille esiin
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
HEF:n hyvä ohje, sain sen juuri äsken sähköpostilla. Sisälsi laskukaavat pulttien piireille, 3, 4 jne pulttisille vanteille. Offset'in havainollistavat kuvat eivät vain auenneet minun koneellani, voi surkeus. Silti se sopivan mittainen lauta, mittanauha, kynä ja paperinpala, muuta ei tarvita offset'n mittaamiseen. Käy se alkeellisin keinoinkin.
PAITSI, jos puhutaan oikeista wanhan ajan Jaguareista, knock off siipimutterilaitteista. Näissä Rudgen patentoimissa kiinnityksissä kiinnityspinnan tason arvaaminen onkin eri juttu, vannehan kiristyy akselin kartiopintaa vasten ja missä kohtaa kartiota on sitten se kiinnitystaso? Olen sen kerran omaan autooni ratkaissut, kun teetin ainoakertaiset Minilitet erikoistilauksena. Muistaisi vain! Pitäisi palata vanhoja kirjeenvaihtoja ja mittapiirustuksiani tutkimaan. Tuskin muut Kissankulmalaiset tuota tietoa tarvitsevat, ja jos tarvitsevat, pohditaan sitten asiaa uudestaan...
PAITSI, jos puhutaan oikeista wanhan ajan Jaguareista, knock off siipimutterilaitteista. Näissä Rudgen patentoimissa kiinnityksissä kiinnityspinnan tason arvaaminen onkin eri juttu, vannehan kiristyy akselin kartiopintaa vasten ja missä kohtaa kartiota on sitten se kiinnitystaso? Olen sen kerran omaan autooni ratkaissut, kun teetin ainoakertaiset Minilitet erikoistilauksena. Muistaisi vain! Pitäisi palata vanhoja kirjeenvaihtoja ja mittapiirustuksiani tutkimaan. Tuskin muut Kissankulmalaiset tuota tietoa tarvitsevat, ja jos tarvitsevat, pohditaan sitten asiaa uudestaan...
kari tt
Positiivinen ja negatiivinen offset. Edellä kuvaukset Terolla ja minulla tulkitaan väärinpäin. Mutta niin tehdään myös mm. kirjassa "Virittäjän käsikirja 2 / Alusta"!!! (Ja kuitenkin on vain kaksi vaihtoehtoa, oikea tai väärä!)
Oikein on sanoa, että mitä negatiivisempi, sitä ulompana pyörä istuu auton akselilla ja mitä enemmän positiivista mittaa, sitä kapeammalla raideleveydellä ajellaan ja pyörät hankailevat kohta sisäseiniä.
Että tälleen sitä yöllä asioita sekoitellaan!
Oikein on sanoa, että mitä negatiivisempi, sitä ulompana pyörä istuu auton akselilla ja mitä enemmän positiivista mittaa, sitä kapeammalla raideleveydellä ajellaan ja pyörät hankailevat kohta sisäseiniä.
Että tälleen sitä yöllä asioita sekoitellaan!
kari tt
Off-set
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Tässä yksi UK sivu jossa offset on 18 - 20
http://www.motormadness.co.uk/default.htm?page=201
ja tässä 18 - 20
http://www.leightyres.co.uk/catalog/fit ... 8157fda34d
kun tässä taas 35-45?
http://www.rochfordtyres.co.uk/Fitment.asp?psearch=Jag
Siis se on siinä 20 nurkilla ja jos haluat vähän lähemmäs lokasuojan kanttia niin mittaa ensin paljonko jää tilaa kun pyörä joustaa sisään vaikka nostamalla ristikkäinen kulma ylös.
jos tilaa jää esim. 10mm niin silloin vanteen offsettia voi muuttaa aina 10 saakka.
Olen kuullut että jotkut ovat käyttäneet BMW 500sarjan (E39) vanteita
siinä keskireikä (joka keskittää vanteen) 74 kun jaggessa 74,1 ja pulttijako lähes sama eli 120 kun jag 120,65. (saattaa olla vain käännetty ylitarkkaan tuumista) ja offsetit on samoja 18 - 20. Saattaa mennä heittämällä.
http://www.motormadness.co.uk/default.htm?page=201
ja tässä 18 - 20
http://www.leightyres.co.uk/catalog/fit ... 8157fda34d
kun tässä taas 35-45?
http://www.rochfordtyres.co.uk/Fitment.asp?psearch=Jag
Siis se on siinä 20 nurkilla ja jos haluat vähän lähemmäs lokasuojan kanttia niin mittaa ensin paljonko jää tilaa kun pyörä joustaa sisään vaikka nostamalla ristikkäinen kulma ylös.
jos tilaa jää esim. 10mm niin silloin vanteen offsettia voi muuttaa aina 10 saakka.
Olen kuullut että jotkut ovat käyttäneet BMW 500sarjan (E39) vanteita
siinä keskireikä (joka keskittää vanteen) 74 kun jaggessa 74,1 ja pulttijako lähes sama eli 120 kun jag 120,65. (saattaa olla vain käännetty ylitarkkaan tuumista) ja offsetit on samoja 18 - 20. Saattaa mennä heittämällä.
Daimler V8 4.0 -98 Rallia E-typellä & mk2:lla
Lienee vaihtunut tehtaan offset vuosimallissa 91, vaikka siitä ei tarkkaa tietoa löydykkään. Jotain on varmaan tapahtanut etypyörän ripustuksissa sinä vuonna, onko jollakulla tietoa? Eihän se offsetin muutos tietysti takavetoisessa aiheuta niin radikaalia muutosta ajettavuudessa kuin etuvetoisessa, mutta jos haluaa olla tarkka.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Väittäisin kyllä lähes 100% varmuudella että tekniikka on vuosimallien 90 ja 91 välillä täysin identtistä - etenkin noilta osin.Tero kirjoitti:Lienee vaihtunut tehtaan offset vuosimallissa 91, vaikka siitä ei tarkkaa tietoa löydykkään. Jotain on varmaan tapahtanut etypyörän ripustuksissa sinä vuonna, onko jollakulla tietoa? Eihän se offsetin muutos tietysti takavetoisessa aiheuta niin radikaalia muutosta ajettavuudessa kuin etuvetoisessa, mutta jos haluaa olla tarkka. :oops:
Mutta vm. 91 - 92 tai 89 - 90 välillä tuollainen ero voisikin löytyä. Itseasiassa tiedänkin että vm -90 eturipustuksessa tehtiin pieniä muutoksia, riippuen moottorin koosta.
Muistatko HEE mitä ripustukselle tehtiin? Periaatteessa siellä ei tarvitse muuttaa kuin olka-akselin kulmaa niin vanteiden offsetin tulisi muuttua mukana, jos tarkkana ollaan. Loppuviikosta pitäisi saada korjauskäsikirja, siitähän nuo varmaan löytyy kyllä kaikki.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Keskireikä
Soittelin tuossa Jakarin maahantuojalle kun vanteet ovat menossa nyt koneistamoon, eli Jaggen navan huullos on halkaisijaltaan tarkasti 73,86mm ja jos vanteen haluaa vielä paikalleen pitää sorvata kymmenyksen isompi aukko. Oli muuten vielä kovasti sitä mieltä että offset on ollut xj40 aikana aina 33mm. Tiedä sitten, ainakin omassani on tuo kyseinen vannetyyppi. Oli muuten harvinaisen mukava palvelu ja mukava kaveri puhelimessa, jäi oikein hyvä mieli.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Vanteet
Minulla on kesävanteina BMWn jaolla ja siihen tarkoitetut tarvikevanteet, ja olen kyllä sitä mieltä että offset vaikuttaa ajettavuuteen kiusallisen paljon.BMWn vanne tulee hieman enemmän ulos.
Jagen omilla vanteilla auto ohjautuu millin tarkasti, mutta noilla ohjaus muuttuu täysin.
Keskialue muuttuu ylikeveäksi ja epätarkaksi,kuin vanhoissa simpukka ohjauksissa.Taas hitaasti ajaessa,esim pysäköitäessä ohjaus on raskas kääntää ja palauttaa ylirajusti tosin ei loppuun asti vaan palautus jää vajaaksi kun se keskialue on jotenkin tunnoton.
Toki tuohon tottuu mutta aina kun jagen omat vanteet talvirenkaiden mukana menee varastoon eron huomaa ja niitä oikeita vanteita jää kaipaamaan...
Jagen omilla vanteilla auto ohjautuu millin tarkasti, mutta noilla ohjaus muuttuu täysin.
Keskialue muuttuu ylikeveäksi ja epätarkaksi,kuin vanhoissa simpukka ohjauksissa.Taas hitaasti ajaessa,esim pysäköitäessä ohjaus on raskas kääntää ja palauttaa ylirajusti tosin ei loppuun asti vaan palautus jää vajaaksi kun se keskialue on jotenkin tunnoton.
Toki tuohon tottuu mutta aina kun jagen omat vanteet talvirenkaiden mukana menee varastoon eron huomaa ja niitä oikeita vanteita jää kaipaamaan...
Totta puhut
Taidat olla ensimmäinen joka tunnustaa jotain haittaakin olevan halvasta vanteesta?olen kyllä sitä mieltä että offset vaikuttaa ajettavuuteen kiusallisen paljon.
Onko muilla omakohtaisia vertailutietoja?
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mitenkäs, luin vain, että BMW:n sopivat vanteet. Eihän niiden siloin tarvitse ainakaan halvat olla, saksalaismerkkiin kun ovat???! Leikki sikseen, mutta tosiasia toki on, että kun negatiivinen off set kasvaa (=ET saksalaisittain) ja pyörät roikkuvat akselin kärjessä, ajettavuus kärsii, urien aiheuttamat voimat kasvavat, vetely seurauksena ja kyllä akselistoonkin kohdistuu silloin turhaa rasitusta. Aikoinaan opin välttämään raideleveyden kasvattamista Alfa GTV:ssä. Siinä oli jälkihankintana upeat vanteet, ulkonäkö tärkeänä, , miltei ulkona lokakaarista, mutta ajettavuus olikin sitten mm soralla kauhea. Talvella, alkuperäisvantein auto oli kuin unelma, mutta kesät... Sitä se koreilu silloinn nuorena teetti. Uskon nimimerkki den'in kirjoittaman sanoman täysin!
kari tt
Re: Totta puhut
Kas kun sattui, juuri tulin testaamasta yhtä jaggea johon oli laitettu mitkälie tarvikevanteet, ja .. ajettavuus oli ..jjj kirjoitti: Onko muilla omakohtaisia vertailutietoja?
Täysin tasaisella asfaltilla ihan ok, mutta kun sitä täällä sovjet finlandiassa sitä on kovin harvassa.. paikkauksissa veteli hirvittävästi yms.
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Kävin kanssa koeajamassa yhtä jaggea, jonka vanteissa oli hurja huullos ja ajettavuus kyllä kärsi voimakkaasti. Hienothan ne tietysti oli. Noita BMW:n vanteitahan saa ihan kohtuullisella ulkonemallakin. Minulle on juuri tulossa vanteet, joissa et on 35mm, eli 2mm ero alkuperäiseen. Toiveissa olisi saada ne jo tänään alle, riippuen koneistajan ahkeruudesta.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
ET ja ajettavuus
Kyllä se meikäläisenkin on pakko niellä ylpeytensä ja myöntää että ei ne bemarin vanteet alla mitenkään kauhean hyvin toimi - jossei se nyt ihan mikään täysi mahdottomuuskaan ole. Tuo ohjauksen tunnottomuus ja uraherkkyys ovat minunkin mielestäni aivan totta. Viime talvena ei tullut ajettua nastoilla kuin noin 150 km, joten kokemukset ovat edelliseltä talvelta.
Ostin talvirenkaita varten toiset vanteet muutama kuukausi sitten. Niitä en ole vielä kokeillut alle, mutta toivotaan että tulos on toimivampi. Kesärenkaat (alkuperäisvanteet) laitoin alle viime viikonloppuna. Otin auton seisonnasta ja kävin ajamassa muutaman tunnin lenkin. Olikin jo päässyt unohtumaan että kuinka autolla ajaminen voi olla kivaa ja helppoa. :D
Ostin talvirenkaita varten toiset vanteet muutama kuukausi sitten. Niitä en ole vielä kokeillut alle, mutta toivotaan että tulos on toimivampi. Kesärenkaat (alkuperäisvanteet) laitoin alle viime viikonloppuna. Otin auton seisonnasta ja kävin ajamassa muutaman tunnin lenkin. Olikin jo päässyt unohtumaan että kuinka autolla ajaminen voi olla kivaa ja helppoa. :D
Kiva kuulla!
Ja tavallaan ei. Olen kuitenkin niin paljon nähnyt kaveireiden pilaavan väärällä vanteella hienon autonsa että on tosi kiva että uskalletaan tulla kaapista kertomaan totuus asiassa. Kiitos!
Tuletko HEE hemmottelemaan kissaasi Sumiaisiin? Siitä tullee huippureissu!
Tuletko HEE hemmottelemaan kissaasi Sumiaisiin? Siitä tullee huippureissu!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Re: Kiva kuulla!
Tekis kyllä mieli tulla mutta olen juuri tuolloin Kiinassa työmatkalla. Sumiaisten reissu on ollut kyllä kalenterissa muistutuksena, mutta nyt en valitettavasti pääse mukaan - harmittaa! Se on taatusti huippureissu - siitä ei ole epäilystäkään!jjj kirjoitti: Tuletko HEE hemmottelemaan kissaasi Sumiaisiin? Siitä tullee huippureissu!