S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
sippe
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 16, 2007 6:05 pm

S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja sippe »

Tervehdys arvoisat kanssaeläjät.

Tänään mökkireissulta takaisin tullessa voimansiirto sanoi sopimuksensa 2000 mallisessa kolmilitraisessa S-typessä irti ilman mitään ennakkovaroituksia normaalissa matkanopeudessa. Mielenkiintoiseksi tilanteen teki se, että mitään ennakkovaroitusta ei todellakaan tullut, eikä mitään erikoista ääntä kuulunut. Aivan kuin vaihteisto olisi mennyt vapaa-vaihteelle ja auto jatkoi kauniisti rullaamista ilman mitään eriskummallista nytkähdystä, tosin tällä kertaa siis ilman minkäänlaista voimansiirtoa. :(

Onko kellekään sattunut mitään vastaavaa, tai onko jollakulla tietoa, miten vikaa voisi lähteä tutkimaan. Yksikään merkkilamppu ei syttynyt konsolissa ilmoittamaan minkäänlaisesta ongelmasta? :oops:

Olisin todella kiitollinen pienimmistäkin tiedonjyväsistä, miten tuota ongelmaa pääsisi diagnosoimaan, kun nuo Inchcapen hinnat hirvittävät jo pelkästään ajatuksena. Onko jollakulla ylipäätänsä kokemuksia/tietoa S-typen voinmansiirto-ongelmista suomessa? En myös tiedä, että onko tuon vuosimallin Jaggessa laatikko elektronisesti ohjattu, vai onko tuo ohjaus manuaalinen. Tällä vaihdelaatikon kampi tuntuu jollakin tavoin 'lurpulta' p-asennosta d-asentoon ja sama myös pakkovaihteilla. :shock:

Myöskin minua kiinnostaisi suunnattomasti, että missä tuommoista ongelmaa kannattaisi lähteä korjuuttamaan...

Onnekkaampia kesäkilometrejä teille muille.

-Sippe
__________________________
There's no place like 127.0.0.1!
__________________________
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Terve,

Tuo on persiasta - tiedän muutaman vastaavan tapauksen. "Onneksi" laatikko levisi edes kissamaisen "sivistyneesti" :| Jos siis on laatikko (toivottavasti liittyisi mieluummin perään).

Inchcapen puoleen voi tietysti kääntyä, mutta hinta ollee tähtitieteellinen. Kehottaisin ottamaan ensimmäisenä yhteyttä Laatuvaunuun Hollolaan ja/tai Jag-Finn:iin Espooseen.

Heillä uskoisin olevan kokemusta tähän ongelmaan liittyen. Jos ainoaksi vaihtoehdoksi jää laatikon vaihto, niin silloin kannattaisi tutkia Ebay:tä tai ottaa vaikka Brittiosan Kaitsuun yhteyttä.

Toivottavasti saat kissan pian takaisin liikenteeseen! Tsemppiä!
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
TimoK
Viestit: 9
Liittynyt: Su Tammi 06, 2008 10:06 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja TimoK »

Terve s-typen vaihteiston omituisuuksia pohtivat!

Omassa s-typessä omituisuudet alkoivat kesäkuussa lämpimillä ilmoilla. Se päästi joskus kierrokset karkaamaan. Ihan kuin vapaa olisi mennyt päälle.

Vein auton inchapelle Kaivokselaan noin aluksi vaihteiston öljyn ja suodattimen vaihtoon. Vaihteiston öljynsuodattimessa oli metallisiruja. Ennustivat vaihteistolle lyhyttä ikää ja tarjosivat tehdaskorjattua vaihteistoa ratkaisuksi. No en ihan heti sitä tilannut. Hinta on aika kova. Autollani on ajettu aika tarkkaan 150 000 km. Eihän vaihteiston nyt ihan vielä pitäisi olla loppuun kulunut.

Ja jälleen silloin tällöin vaihteisto päästi kierrokset karkaamaan. Onneksi en juurikaan tarvinnut autoa heinäkuussa. Auto jäi automaattivaihteistojen korjauksiin erikoistuneelle pajalle heinäkuuksi. Sovimme, että he avavaavat vaihteistoa ja ehdottavat toimenpiteitä.

Selvitimme eri vaihtoehtojen hinnat:
- inchapen tehdaskunnostettu vaihteisto ja asennus inchapella: noin 11000 euroa
- englantilaiselta tukkurilta tehdaskunnostettu vaihteisto ja asennus automaattivaihteistopajassa: noin 5500 euroa
- purkaamosta jostain päin eurooppaa kolariauton vaihteisto: vaihteistot alkaen 2000 euroa. Asennus varmaan 500 euroa plus öljyt ja suotimet
- vaihdetaan viallisia osia: osat ja työt alkaen 2000 euroa.

Päädyimme avaamaan vaihteiston tällä pajalla ja lähettämään turpiinin toiselle pajalle. Turpiini on se momentinmuummin. Turpiinista oli lukko kulunut aivan viimeisilleen. Kyseinen lukko estää luiston, kun kiihdytys päättyy vakionopeuteen.

Palatessani lomapurjehdukselta odotteli S-typeni korjaamon pihalla aivan kuin oli sovittu. Osat olivat jälleen laatikossa ja laatikkoon oli laitettu taas uudet öljyt ja suotimet. Auto oli koeajettu. Koeajon jälkeen oli vielä säädetty valitsimelta lähtevää vaieria. D-asentoa ei aina ollut ennen säätöä löytynyt.

Vaihteisto on Fordin malli 5R55E. Sitä käytetään mitä erilaisimmissa Amerikan Fordeissa. Juuri tämä momentinmuuntimen lukon hajoaminen taitaa olla tyyppivika. V-8 -malleissa on eri vaihteisto.

Onkos muilla kokemuksia s-typen vaihteiston korjauttamisesta?

Ajelen vähän lisää kilometreja ja kerron sitten, poistuivatko kaikki omituisuudet. Omituisuudet, kun näyttävät esiintyvän vähän satunnaisesti.

kesäterveisin
Timo
Kun jotain ruuvaan ja kiilloitan, ruuvaan ja kiilloitan mieluiten Jaguaaria: S-type 3.0 2000, XF 3.0D 2010
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Kiitos Timo hyvistä vinkeistä asian suhteen!
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
sippe
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 16, 2007 6:05 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja sippe »

S-type kunnossa vihdoinkin.

Aikaa tuohon hommaan meni kamalasti ja hermoja vielä enemmän (kiitoksia vain jenkkilän pojille totaalisesta tunaroinnista), mutta täytyy sanoa, että Jag-Finn vei homman kotiin. Hirvosen Ari tökkäsi laatikkoon sisälle vielä "shift kit"-tiä sopuhintaan ja 5r55n:lle tyypillinen "mä en suostu vaihtamaan pienempää pykälää vaikka olisi minkälainen ylämäki"-ominaisuus oli poistunut. Tuossa aikaisemmin illalla kotiin ajellessani oli hieman kummallinen tunne, kun laatikko vaihtoi rivakasti ja pelasi muutenkin ihan eri tavalla siihen wanhaan askiin verrattuna. Se shift kit teki kyllä melkoisen muutoksen askin laiskoihin tapoihin. Remontille tuli hintaa vähän reilu 5400 euroa, josta askin hinta näytteli suurinta kustannuserää.

Näin jälkeen päin pohdittuna täytyy sanoa, että Jag-Finn ja Ari Hirvonen on suosittelemisen arvoinen paikka vaativissakin operaatioissa. Voisin epäillä, että kotimaasta ei juuri parempaa ja pitkäaikaisempaa kokemusta löydy edes etsimällä Jaguarin osalta. Hirvosella näyttää olevan se mentaliteetti, että tutkitaan oikeasti niitä vikoja, eikä vaihdella vain osia asiakkaan lompakosta juuri piittaamata. Lisää hyvää mieltä tuli siitä, että auto oli kuin nuoltu sisältä, kun saavuin noutamaan kattia kotiin. Kiva lähteä puhtaalla autolla. :wink:

Mukavia syksyn ajohetkiä.
__________________________
There's no place like 127.0.0.1!
__________________________
Avatar
javerb
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 10:10 am
Paikkakunta: Nokia

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja javerb »

Voi peppureikä että oli kallista! Toivottavasti omasta ei mene laatikko hajalle. Vähän sylettäisi tehdä remontti joka on neljännes auton arvosta. Jo 500e pistää kakomaan!
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Maria
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 12:13 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja Maria »

Tuollaiset järkyttävät summat kuulostaa tosi pahalta otan osaa ja toivon huolettomia jatkokilometrejä.
Ajoin 90 -luvun alussa automaattivaihteisen Opelin vaihdelaatikon rikki mökkitiellä. Uusi olisi maksanut n. 10 000 mummon markkaa eli moninkertaisesti koslan arvon. Onneksi oli kasko ja laatikko (alumiininen) lopulta hitsattiin 1500 mk. Hinnat on siitä vaan kirineet ja opel on hinnassa eri luokassa laatikoiden suhteen kun Jagge.
Mikä systeemi V8:ssa on? Ja miten tuollaisen voisi välttää?
Millonkahan saisi alkaa saamaan kotitalousvähennystä auton huollosta ja korjaamisesta... :D Pistän nimeni adressiin heti jos sellainen tehtäisiin.
Maria
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Maria kirjoitti: Mikä systeemi V8:ssa on? Ja miten tuollaisen voisi välttää?
Millonkahan saisi alkaa saamaan kotitalousvähennystä auton huollosta ja korjaamisesta... :D Pistän nimeni adressiin heti jos sellainen tehtäisiin.
Joo, kannatetaan!!! :D

V8-koneisissa (XJ8, XK8, XKR, S-type) on ZF:n laatikko joka on moninverroin kestävämpi, laadukkaampi ja ongelmattomampi. Voihan sekin hajota toki, mutta yleensä kestävät vaikkei niille tehtäisi mitään. Itsekin olen ajatellut vaihdattaa laatikon öljyt koska ko. litkuilla on nyt jo 11 vuotta ja 237tkm takanaan, eihän ne voi Suomen oloissa ikuisesti kestää? :-?

Niin, V8-koneisessa XJR:ssä taas on Mersun laatikko, johon ei ole edes tarkoitus yrittääkään vaihtaa öljyjä tms. Niin ja kyllä senkin voi saada hajalle. (ko. auto on painavampi kuin XKR, siksi ekstra vääntö antaa laatikollekin kovasti hommia)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Niin, V8-koneisessa XJR:ssä taas on Mersun laatikko, johon ei ole edes tarkoitus yrittääkään vaihtaa öljyjä tms. Niin ja kyllä senkin voi saada hajalle. (ko. auto on painavampi kuin XKR, siksi ekstra vääntö antaa laatikollekin kovasti hommia)

-Jakuvaari[/quote]

Öljyt ja suodattimen voi kyllä vaihtaa.
Laatikko maksoi pari vuotta sitten maahantuojalla 14000 € + vaihtotyö. Eikä Jaguar- sen enempää kun MB organisaatio myy siihen osia.
i
Avatar
sippe
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 16, 2007 6:05 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja sippe »

Maria kirjoitti:Tuollaiset järkyttävät summat kuulostaa tosi pahalta otan osaa ja toivon huolettomia jatkokilometrejä.
Ajoin 90 -luvun alussa automaattivaihteisen Opelin vaihdelaatikon rikki mökkitiellä. Uusi olisi maksanut n. 10 000 mummon markkaa eli moninkertaisesti koslan arvon. Onneksi oli kasko ja laatikko (alumiininen) lopulta hitsattiin 1500 mk. Hinnat on siitä vaan kirineet ja opel on hinnassa eri luokassa laatikoiden suhteen kun Jagge.
Mikä systeemi V8:ssa on? Ja miten tuollaisen voisi välttää?
Millonkahan saisi alkaa saamaan kotitalousvähennystä auton huollosta ja korjaamisesta... :D Pistän nimeni adressiin heti jos sellainen tehtäisiin.
Otaksun, ettet edes halua tietää mitä maahantuoja tarjoili laatikon hinnaksi. Siinä rupesi menemään jo vetelät housuun. Onneksi kotimaassamme ei sentään ihan maahantuojan armoilla olla näissä jutuissa.

S-type 99 - 02 ovat kaikki varustettu tuolla 5R55N laatikolla. Siis sekä V6, että V8. Suosittelisin käyntiä jollain asiansa osaavalla jaggen laatikkoja korjaavalla tyypillä ja pyytämään, että voisiko sinne laatikon sisään kurkata sopurahalla. Tuo 5R55N on aika surullista luettavaa esim carsurvey.org:ssa http://www.carsurvey.org/searchresults. ... ansmission . Jos sieltä laatikosta löytyy pohjalta silppua tai muuta kummallista, niin kannattaa korjuuttaa, ennen kuin koko laatikko on sökönä. Omassa laatikossani asiat olivat sen verran huonosti lopullisen leviämisen jälkeen, että koko laatikon loppusijoituspaikka lienee naulatehtaalla.

Shift kittiä ovat suositelleet noihin 5R55N laatikoihin. Sen pitäisi antaa laatikolle lisäkilometrejä, kun ei rupea sitten sitä laatikkoa rääkkäämään kaasupolkimella. :roll:

Onnekkaita ajokilometrejä.
__________________________
There's no place like 127.0.0.1!
__________________________
eeimmon
Viestit: 35
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 4:17 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja eeimmon »

Terve,
omassa Mk VII'ssa on vain käsin siirrettävät 4 eteen yksi taakse, mutta käyttöautossa (ei Jag) on automaatti. Vaihdatan öljyt 60.000 km välein ja hyvin on pelittänyt.

Luen säännöllisesti Jaguar Enthusiast - ja Jaguar World -lehtiä ja molemmissa on toistuvasti hämmästelty tehtaan päätöstä XJ8 automaatin "sealed for life" suosituksesta. Joku huolto-ekspertti (en nyt muista kuka, Ken Jenkins?) kirjoitti että on vaihtanut moniin XJ8 autoihin öljyn ja joskus on tullut aika paksua puuroa pois.

Tämä nyt ei liity suoraan S-typeen, mutta Jaguar Enthusiast Feb 2008 numerossa oli perusteellinen juttu XJ8 vaihteiston ei-aivan-helposta öljynvaihdosta, jutun alussa todettiin " ...they are classed as a "sealed for life" unit, therefore not requiring maintenance during their normal service life. However "life" can end after as little as 60.000 miles if you are unlucky!" Nykyään on sitä ainoaa sopivaa öljyäkin saatavissa muilta kuin Jaguarilta, jutussa todettiin. Öljynvaihdon selosti jutussa muuten David Marks, joka teki saman näytteeksi kevään seminaarissa Turussa.

Näyttää siltä että S-typen aikaisempi Ford-laatikko on muutenkin heikompi kuin uudemmat, ja tarvitsisi erityistä hellyyttä. Onkohan sen huolto-ohjelmassa automaatin öljynvaihto?

rgs
eeimmon
XJ6 4.0 Vanden Plas "Miss Las Vegas"
JjZz
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:40 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja JjZz »

On ollut tässä vanhvasti harkinnassa tuo s-type automaatti vm -00. Nämä monet murheelliset tarinat tuosta 5R55N-lootasta ovat kuitenkin saaneet minut empimään auton oston suhteen. Minkä verran siinä mahdollisesti köyhtyisi, jos käyttäisi auton jossain pajalla ja pyytäisi avaamaan ja tarkistamaan laatikon kunnon?

Toinen ostoa jarruttava tekijä on se, että nuo pallonivelet, jotka kuluvat s-typessä nopeasti, ovat ilmeisesti myös varsin kalliita vaihtaa.
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja hkm »

JjZz kirjoitti:On ollut tässä vanhvasti harkinnassa tuo s-type automaatti vm -00. Nämä monet murheelliset tarinat tuosta 5R55N-lootasta ovat kuitenkin saaneet minut empimään auton oston suhteen. Minkä verran siinä mahdollisesti köyhtyisi, jos käyttäisi auton jossain pajalla ja pyytäisi avaamaan ja tarkistamaan laatikon kunnon?

Toinen ostoa jarruttava tekijä on se, että nuo pallonivelet, jotka kuluvat s-typessä nopeasti, ovat ilmeisesti myös varsin kalliita vaihtaa.
Moi

Noista pallonivelistä ei kannata huolehtia. Se kalleus tulee siitä että niiden mennessä Inchcapella oli ainakin ennen tapana vaihtaa koko tukivarsi. Taitavat nekin kyllä nykyään vaihtaa vain nivelet.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
JjZz
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:40 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja JjZz »

hkm kirjoitti:
Moi

Noista pallonivelistä ei kannata huolehtia. Se kalleus tulee siitä että niiden mennessä Inchcapella oli ainakin ennen tapana vaihtaa koko tukivarsi. Taitavat nekin kyllä nykyään vaihtaa vain nivelet.

HKM
No tuo on ihan hyvä tietää. Vaikka Jaggea ei miksikään ekoautoksi ostetakaan, niin hyvä että tuohon on tullut sentään joku kohtuus. Taitaa olla pikkuisen kalliimpi auto pitää kuin nykyinen c-mersuni eikä se nyt haittaa, mutta eniten huolettaa tuo vaihteisto.
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Kts. http://www.autokonsultti.fi/myynnissa_vaihtoautot/1

Erittäin hienossa kunnossa oleva katti. Autolle tehty täysi tekninen tarkastus huollon yhteydessä myös vaihteiston osalta.

Jostain syystä minulla on sellainen mielikuva, että 3.0 koneisissa olisi laatikoita hajonnut huomattavasti enemmän. Vai johtuuko vain siitä, että V8 S-Type on vain harvinaisempi. Mene ja tiedä.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
sippe
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 16, 2007 6:05 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja sippe »

Tuo Inchcape tuntuu olevan synonyymi sanayhdistelmälle "helvetin kallis". Mutta asiaan. Vaikuttaisi siltä, että uusi laatikko omassa s-typessä tuntuu pelittävän ihan mallikkaasti. Lootaan tungettiin shift kit sisuksiin mikä muutti 5R55N:n kuminauhamaisen käytöksen käytännössä historiaan. Laatikko tuntuu kyllä nykivän jonkun verran, mutta saattanee johtua siitä, että ko. uusi laatikko on päättänyt opetella jotain kummallista. Pitänee nykäistä akkukaapelit irti muutamaksi tunniksi ja koittaa opetuttaa laatikko jälleen tavoille. :)

Mitä noihin alapalloihin tulee, niin itse menin kertaalleen lankaan ja vaihdoin itse "katupajalla" sen koko varren. Jälkeen päin kuulin sitten, että kyllä niitä palloja on prässäilty ihan menestyksekkäästi paikoilleen ja hyvin toimivat. JAG-FINNin Ari Hirvonen epäili, että nuo huonosti kestävät alapallot johtunevat siitä, että työtä ei ole tehty oikein ja ko. alapallo on ottanut kipua jo siinä prässäysvaiheessa.

Nykyisellään olen koittanut kierrellä Inchcapea aika kaukaa. Hinta ja laatu ei tunnu kulkevan käsi kädessä. Omakohtaisia kokemuksia on esimerkiksi takaoven lasin nostomekanismin vaihtamisesta, joka eteni käytännössä niin, että ensin tilataan väärän puolen nostomekanismi, sitten asennetaan se paikoilleen ja lopputuloksena itse kiristelin mutterit kotosalla, kun en jaksanut enää kuunnella lonksuvaa nostomekanismia ja kolinaa ajellessa. Sokerina pohjalla oli sellainen valitettava seikka, että verhoilupaneeli oli revitty irti siten, että paneelin alaosaan oli ilmaantunut halkeama. :( Rahastus sujui kyllä ongelmitta.

Tämän kokemuksen jälkeen auto on käynyt JAG-FINNillä tohtoroitavana ja valittamisen aihetta ei ole ollut. Paikan sivut löytyvät osoitteesta http://jag-finn.fi/. Tämä siis tiedoksi muillekin brittiauton omistajille, minkä kuulemma kuuluukin olla aina rikki jostain. :mrgreen:

Hauskaa kesää itse kullekin!

-Mikael
__________________________
There's no place like 127.0.0.1!
__________________________
JjZz
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:40 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja JjZz »

sippe kirjoitti:Tuo Inchcape tuntuu olevan synonyymi sanayhdistelmälle "helvetin kallis". Mutta asiaan. Vaikuttaisi siltä, että uusi laatikko omassa s-typessä tuntuu pelittävän ihan mallikkaasti. Lootaan tungettiin shift kit sisuksiin mikä muutti 5R55N:n kuminauhamaisen käytöksen käytännössä historiaan. Laatikko tuntuu kyllä nykivän jonkun verran, mutta saattanee johtua siitä, että ko. uusi laatikko on päättänyt opetella jotain kummallista. Pitänee nykäistä akkukaapelit irti muutamaksi tunniksi ja koittaa opetuttaa laatikko jälleen tavoille. :)
Mitähän tuo shift kitin asennuttaminen kustantaa?
sinberg kirjoitti:Kts. http://www.autokonsultti.fi/myynnissa_vaihtoautot/1

Erittäin hienossa kunnossa oleva katti. Autolle tehty täysi tekninen tarkastus huollon yhteydessä myös vaihteiston osalta.

Jostain syystä minulla on sellainen mielikuva, että 3.0 koneisissa olisi laatikoita hajonnut huomattavasti enemmän. Vai johtuuko vain siitä, että V8 S-Type on vain harvinaisempi. Mene ja tiedä.
Tosi hienon näköinen peli mutta hinnassa on valitettavasti viitisen tonttua liikaa.
Avatar
sippe
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 16, 2007 6:05 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja sippe »

Hirvonen sen laatikkoon asensi ja se oli hinnaltaan suorastaan halpa. Kysele Arilta. :)

-Mikael
__________________________
There's no place like 127.0.0.1!
__________________________
JjZz
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:40 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja JjZz »

onko täällä muuten ketään, kenellä olisi 99-01 mallinen s-type ja ajettu yli 150tkm ilman ongelmia automaattilaatikon kanssa?
Christopher
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 1:19 am

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja Christopher »

Mulla olisi -00 S-type 3.0 myynnissä uudella vaihdelaatikolla, jos sattuu kiinnostamaan?
Mr. Grayhead
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja Mr. Grayhead »

Hyvä automaatti vaihteistojen korjaamo löytyy Kiskosta läheltä Saloa. Kiskon US-motor
puh: 02-739 2400. Vuosikymmenien kokemus.
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
psalmi
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 4:30 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja psalmi »

Hei,

Täällä on S-type 3.0 vm. 2001 jossa kytkimessä/laatikossa hakuilua vaihteen vaihdon yhteydessä. Erityisesti isoimmalla vaihteella tuntuu olevan vaikeuksia saada se pysymään päällä. Samaten rivakka lähtö saa auton ihmettelmaan ja sopivaa vaihdetta ei löydy.

Kilometrejä takana n. 190tkm.
Avatar
sippe
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 16, 2007 6:05 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja sippe »

Suosittelen käyttämään Hirvosella mieluiten ennemmin kuin myöhemmin. Ari on paininut noiden 5R55N-laatikoiden parissa sen verran paljon, että homma kyllä hoituu, jos laatikko on vielä pelastettavissa. Se kajahtaneen laatikon lasku kirpaisee, jos lootan sisuskalut muuttuvat metallisilpuksi. Eipä vissiin edelleenkään ole JAG-FINNin pihasta yksikään auto lähtenyt hinaamalla. :wink:

-Mikael
__________________________
There's no place like 127.0.0.1!
__________________________
Avatar
TimoK
Viestit: 9
Liittynyt: Su Tammi 06, 2008 10:06 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja TimoK »

Hei! Sanonpas sanaseni tähän pitkään S-Type -vaihteistokeskusteluun.


Lyhyt vikadiagnostiikka:

1. 80 kympin nopeudesta ohittamaan lähtiessä Jagge tuntuu empivän ennen kuin lähtee tasaisesti kiihdyttämään: Vaihda moottoriin tulpat. Huolto-ohjelman tulpanvaihtoväli 3.0 ja 4.0 S-typeen on 112 000 km. Näyttivät olevan aika kuluneita tuon matkan jälkeen. Empiminen poistui tulpanvaihdolla. Tulppien vaihto onkin sitten toisen tarina arvoinen. Imusarja pitää irroittaa 3.0.ssa pois tieltä.

2. Akku on ollut irti muun huollon takia. Ensimmäisellä ajokerrallla esim. rampista moottoritielle kiihdyttäessä tulee teksti Transmission Fault inforuutuun: vaihteistossa on nopeusanturit turbiinissa, väliakselissa ja lähtöakselissa. Kun nopeudet eivät täsmää, ilmoittaa moottori/vaihteisto-ohjaus vikakoodin. Vikakoodi on luettavissa ODB-liittimestä sopivalla lukulaitteella. Moottori/vaihteisto-ohjaus säätää akun irrottamisen ja kiinnittämisen jälkeen vaihteiden kytkentään liittyvät viiveet ym. Tavoitteena sillä on saada vaihteensiirto sujumaan huomaamattomasti. Siirto onnistuu huomaamattomasti, kun irroittava ja kytkeytyvä kytkinpinta luistavat sopivalla ajoituksella. Säätö ei vielä ole mennyt kohdalleen. Vikakoodi varmaan kertoo, että noiden kahden akselin pyörimisnopeusero ei ole jossain vaiheessa täsmännyt. Vikakoodi poistuu, kun virran kääntää avaimesta pois ja päälle.

3. Seuraa kierroslukumittarista moottorin pyörimisnopeutta. Pääsevätkö kierrokset aavistuksen verran nousemaan, kun vaihteisto vaihtaa kakkoselta kolmoselle? Taas on ohjauselektroniikalla, venttiiliryhmällä, työsylinterillä (servo) ja kytkimien kitkapinnoilla yhteistoiminnassa ongelmia. Taitaa olla aika keskustella osaavan automaattivaihteistohuollon kanssa.

4. Vikakoodi "transmission fault" ilmestyy silloin tällöin. Vaihteisto tuntuu luistavan esim. nelosen ja vitosen välillä moottoritienopeudessa: Jokin kytkinpinnoista luistaa. Vaihteistossa on neljä monilevyistä märkäkytkintä ja kolme kytkinpantaa. Jokin luistaa. Syntyvä lämpö voi pilata muitakin osia.Taas kannattaa pikimiten keskustella osaavan huollon kanssa. Vaihteiston öljypohjan voi avata ja irroittaa suotimen. Riko suodin ja katso, onko elementissä mustaa jätettä. Jos on, jokin kitkapinta on luistanut ja palanut.

5. Vaihteenvalitsimen vieressä olevat merkkivalot P R N D eivät syty oikeaan aikaan keppiä liikuttaessa: Vaihteiston kyljessä oleva muovinen rasia on kiertynyt väärään asentoon. Rasiaa päättyy vaihteensiirron vaieri. Rasian kiinnitysruuvit voi avata ja kiertää rasian kohdistusmerkin kohdalleen.

6. Joskus auto ei suostu käynnistymään virta-avaimesta kääntäessä, kun vaihteenvalitsin on asennossa P. Käynnistyy kuitenkin asennossa N. Sama pieni rasia on väärässä asennossa.

7. Pidä moottori käynnissä ja liikuta vaihteensiirrintä hitaasti N-asennosta asentoon R ja N-asennosta asentoon D. Onko vapaa-asentoa yhtä paljon N-merkin kummallakin puolella? Jos ei, on vaihteensiirron vaierin säätö siirtynyt. Se voi siirtyä esim. jos joudut voimalla vetämään valitsimen pois P-asennosta. Näinhän voi käydä, jos et kytke käsijarrua, kun jätät auton alamäkeen. Yllätys, yllätys: vaierin säätö ei ole alapäässä vaan on yläpäässä. Vaierin säädöstä esim. ATSG 5R55N huoltomanuaali ei kerro mitään. Tämä piti keksiä ihan itse. Säätö on helppo tehdä: Sammuta moottori. Vedä käsijarrukahva niin ylös kuin jaksat. Kierrä vaihteenvalitsimen nuppi irti. Nosta varovasti keskikonsolin muovikatetta. Se irtoaa yhtenä suurena palana. Kiinnityksenä ovat teräsklipsit. Irroita sähköjohdot kahdesta katkaisijasta. Nosta koko konsolin ylärakenne varovasti pois. Säätö onnistuu kiintoavaimella vaierin kuoren kahta vastakkaista mutteria löysäämällä ja kiristämällä. Vaieri on teräslanka, joten se sekä vetää että työntää. Tämän jälkeen voit joutua säätämään uudelleen alapäässä sen muovirasian asennon.

Näille edellämainituille ohjeille ei ole mitään takuuta, enkä ota vastuuta säätöjen ja kokeilujen aiheuttamista vahingoista. Vinkit perustuvat kokemukseen, joka syntyi, kun käytin vaihteistoa kolmeenkin kertaan samalla vaihteistopajalla. Vaihdettiin aika monta osaa, ennen kuin kaikki oireet katosivat! Nyt tämä vihdoin tuntuu toimivan!

Lisää vinkkejä löytyy netistä, kun laittaa hakusanaksi "5R55N". 5-vaihteisissa v6 ja v8 s-typeissä on tämä malli N. Useissa Fordeissa on sama malli ja joissakin malli E tai W. Eri mallien osat eivät ole keskenään vaihtokelpoisia. V6 ja V8 -jaggeissa ainoa ero taitaa olla 5-vaihteisissa vaihteistoissa moottorin pään kaulan mallissa. Näissä kaikissa taitaa esiintyä samat tyyppiviat. Jos pidät tee-se-itse -töistä, seuraa Ford-miesten keskusteluja!

Jatkakaa muutkin tätä vinkkilistaa!

kesäterveisin
Timo
Kun jotain ruuvaan ja kiilloitan, ruuvaan ja kiilloitan mieluiten Jaguaaria: S-type 3.0 2000, XF 3.0D 2010
sps
Viestit: 40
Liittynyt: La Elo 25, 2007 8:26 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja sps »

Hei,

silmiini osui TimoK:n vanhahko viesti tämän ketjun yläpäästä, ja ajattelin kertoa hieman erilaisen ratkaisun samoihin ongelmiin.

Kertauksena:
TimoK kirjoitti:
...Omassa s-typessä omituisuudet alkoivat kesäkuussa lämpimillä ilmoilla. Se päästi joskus kierrokset karkaamaan. Ihan kuin vapaa olisi mennyt päälle.

Vein auton inchapelle Kaivokselaan noin aluksi vaihteiston öljyn ja suodattimen vaihtoon.
...
Autollani on ajettu aika tarkkaan 150 000 km.
...
Ja jälleen silloin tällöin vaihteisto päästi kierrokset karkaamaan.
...
Turpiinista oli lukko kulunut aivan viimeisilleen.
Omassa S-Typessä oli täsmälleen sama ongelma: kierrokset karkasivat punaviivalle silloin tällöin, ja tunne oli juuri sellainen että vaihde olisi mennyt vapaalle. Ongelmat alkoivat kuumana kesäpäivänä heinäkuussa, ja kilometritkin vielä sattumalta täsmäävät TimoK:n kanssa. Edelleen, vaihteistoöljy oli myös tullut vaihdettua, mutta sillä ei ollut tässäkään tapauksessa vaikutusta ongelmaan.

Auto ilmoitti "Vaihteistohäiriö" ja "Rajoitettu suorituskyky" ongelman ilmetessä ensimmäisen kerran, mutta sen jälkeen pysytteli hiljaa vaikka kierrokset edelleen karkailivatkin.

Niinpä sitten vein auton huoltoon ja osasinkin kertoa tämän viestiketjun perusteella samantien missä vika on. Onneksi minua ei suoralta kädeltä uskottu, vaan homma jätettiin hautumaan vaihteistoasiantuntijan kesälomalta paluuseen asti; autolla kun pystyi ajamaan suht normaalisti, eikä laatikon öljyn suodattimesta heti löytynyt minkäänlaisia hälyyttäviä jäänteitä. (Vikakoodia ei jostain syystä saatu tuolloin.)

No, auto sitten toimi elokuun puolelle asti täysin mainiosti, kunhan vaan muisti vähän reippaammissa kiihdytyksissä aina hieman helpata kaasua silloin kun laatikko vaihtoi isompaan. Yhteispelillä homma sujui. :)

Elokuussa aloin kuitenkin huomata pienen pientä ylimääräistä värinää moottorissa suurin piirtein 4000 kierroksen paikkeilla. Ensin värinä oli juuri ja juuri havaittavaa, mutta sitten eräänä päivänä se alkoi melko nopeasti voimistua ja moottorin diagnostiikkavalokin alkoi loimottaa: puolahan se siellä pykii.

Ajoin tässä vaiheessa auton suoraan huoltoon. Sovimme puolien korjauksen, ja pyysin katsomaan samalla sen kesäisen vaihteistoasian loppuun.

Puolat vaihdettiin kuutos- ja kasipyttyihin. Ja kas, vaihteisto tuli kuntoon samalla. :shock: Itse asiassa korjauksen kuluessa huonojen puolien vaikutusta vaihteistoon oli jo spekuloitukin, mutta en ottanut ehdotusta kovin vakavasti. Totta se vaan oli.

Ilmeisesti moottorin jokin vikatapahtuma (sytytysongelma) pystyy aikaansaamaan vaihteistossa tuollaisen "vapaalle" vaihtamisen. Tarkka mekanismi ja toimintalogiikka jäi hieman hämäräksi, mutta tosiasia on, että ennen puolakorjausta vaihteiston vian sai esille helposti (ei mitään satunnaisuutta) ja puolakorjauksen jälkeen ei sitten millään.

Tässä tapauksessa siis halpa korjaus.
S-Type R (2002)
deemu79
Viestit: 3
Liittynyt: La Loka 09, 2010 3:49 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja deemu79 »

Moi vaan kaikille!

Tulevaisuuden suunnitelmissa häämöttää S-Typen hankinta, V8:lla.
Kysyisinkin kokeneilta että onko sen 4.2L:n perässä aina ZF:n laatikko, vai ainoastaan Type R:ssä?
Kiittäen ja kumartaen,
Teemu
Consul Coupe -72
Thazz
Viestit: 55
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 1:40 am

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja Thazz »

Vuodesta 2003 eteenpäin kaikissa S-Type versioissa 2.5, 3.0, 4.2, 4.2 R löytyy tuo ZF 6-vaihteinen automaattilaatikko.
Jaguar S-Type 3.0 V6 -03 Executive Navi
deemu79
Viestit: 3
Liittynyt: La Loka 09, 2010 3:49 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja deemu79 »

Ok, Kiitos tiedosta! :)
Consul Coupe -72
parma
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 7:22 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja parma »

Moi itselläni oli mesessä sellainen vika että kylmänä laatikko nyki tasaisella kaasulla ( kuin luistaisi hetkellisesti ) vikaa mietittiin monella sektorilla onko vika laatikossa vai turbiinissa . Öljyt olivat tummia vaihdettiin öljyt + lisäaine turbiiniin . Auttoi hetken joten päätettiin aukaista laatikko ja uusia turbiini eli kaikki uusiksi .Maksoi kaikki yhteensä noin 3400 € pelkästään turbiinin osuus oli noin 1500 €. Auto toimi hyvin jonkin aikaa ja taas alkoi nykiä . Tutkinnan kyselyjen jälkeen vaihdettiin laatikon silälle uusi aturi / sähköinen venttiili Maksoi osa + työt 105 € ja vika on hävinnyt. KOSKAAN EI ANTANUT MITÄÄN VIKAKOODIA mikä hankaloitti vian etsintää .
Kokemukseni mukaan luistaminen johtuu yleensä laatikosta ( pinnat tai panta ) tai turbiini mutta sähköisenä aikana näkyy olevan kaikki mahdollista.
Ps laatikko on paljon halvempi korjata sen toimiessa kun että se räjähtää kuvainnollisesti . Jos metallia öljyssä aukaisisin heti voi lasku olla pienempi
Vaikka olen opiskellut autonasentajaksi en itsekkään lähde kaikkea korjaamaan automaatti laatikko kuuluu tähän katekoriaan
MB ML 270 CDI 03 JA E 270 CDI 03
JCB 4 CN
POLARIS RZR 800
KAWAZAKI 10 R
VOLVO AMAZON 70
ENTISIÄ KISSOJA S-TYPE 3.0 01 XJ-6 3.0 94
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

öljyt + lisäaine turbiiniin
Moi

Kiinnostaa tuo lisäaine turbiiniin?? Mitä laitettiin?, miten? ja miksi?
Onko laatikko mihin tuo tehtiin mersun W5A580?

Mä taidan olla taantunut ihan kyselyikään :oops:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
deemu79
Viestit: 3
Liittynyt: La Loka 09, 2010 3:49 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja deemu79 »

Kysyvä on tyhmä hetken, kuka ei kysy on tyhmä ikuisesti ;)
Consul Coupe -72
parma
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 7:22 pm

Re: S-typen automaattivaihdelaatikko tai voimansiirto levisi

Viesti Kirjoittaja parma »

Moi lisäaine laitettiin kun epäiltiin turbiinin tai laatikon luistavan eli turbiini saa öljyn laatikosta, laatikon mallista ei tietoa mutta auto E 270 cdi 03
forten automaatti lisäaine, kuulemma vehokin käyttää esim jos laatikko jykältää
MB ML 270 CDI 03 JA E 270 CDI 03
JCB 4 CN
POLARIS RZR 800
KAWAZAKI 10 R
VOLVO AMAZON 70
ENTISIÄ KISSOJA S-TYPE 3.0 01 XJ-6 3.0 94
Vastaa Viestiin