xj:n nipat
xj:n nipat
Onko kellään tietoa kuinka monta rasvanippaa ser1 xj:ssä pitäisi olla ja missä kaikkialla niitä on?
XJ6 4.2 -69
Volvo V70 2.4T
Volvo V70 2.4T
Re: xj:n nipat
Ei ole tietoa, montako rasvanippaa on Series 1:ssä, mutta varmaan niitä on vähintään saman verran kuin Series 3 vm. 1983:ssa.
Edessä
Yläpallot, 2 kpl
Alapallot, 2 kpl
Hammastanko, 1 kpl
Etupyörän laakerit 2 kpl
Takana
Vetoakselit 2+2=4
Alatukivarsi, 1+1 kpl pyörien päässä=2
Alatukivarsi, perän päässä, 2+2=4 kpl
Yhteensä siis 17 kpl
Takapyörän laakereissa ei ole nippoja, mutta pesässä on isohko "korkki" (pyörä pitää irrottaa), joka avataan ja pesä täytetään rasvalla.
Kolmossarjalaisessa vm. 1983:ssa ei ole nippoja kardaanin ristinivelissä eikä booriakselilla (liukunivel). Ehkä series 1:ssä on?
Jos niveliä on vaihdettu tai vaihdetaan, korvataan nipalliset nivelet yleensä nipattomilla. Siksi nippojen määrä voi olla pienempi kuin tehtaalta lähtiessä.
Edessä
Yläpallot, 2 kpl
Alapallot, 2 kpl
Hammastanko, 1 kpl
Etupyörän laakerit 2 kpl
Takana
Vetoakselit 2+2=4
Alatukivarsi, 1+1 kpl pyörien päässä=2
Alatukivarsi, perän päässä, 2+2=4 kpl
Yhteensä siis 17 kpl
Takapyörän laakereissa ei ole nippoja, mutta pesässä on isohko "korkki" (pyörä pitää irrottaa), joka avataan ja pesä täytetään rasvalla.
Kolmossarjalaisessa vm. 1983:ssa ei ole nippoja kardaanin ristinivelissä eikä booriakselilla (liukunivel). Ehkä series 1:ssä on?
Jos niveliä on vaihdettu tai vaihdetaan, korvataan nipalliset nivelet yleensä nipattomilla. Siksi nippojen määrä voi olla pienempi kuin tehtaalta lähtiessä.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: xj:n nipat
Mikähän tilanne on X300:ssa, löytyykö noin massiivinen määrä? Ainakin vetoakseleissa sellaiset näytti olevan.
Re: xj:n nipat
Itse on ole löytänyt X300:sta muuta kuin juuri nuo vetoakselien yhteensä 4 nippaa. Ne kannattaakin rasvata, sillä vetoakselit toimivat (kuten vanhemmissakin) ylätukivarsina. Niihin kohdistuu siis muutakin kuin "vedon siirtäminenpyöriin"-rasitusta.
Meikäläisen piti vaihtaa apumiehen puolen ristikot, kun niistä toiseen oli tullut pieni akselin suuntainen välys. Näissä autoissa on yleensä pieni akselin suuntainen välys ja se tulee perästä ja sille ei normaalisti kannata eikä tarvitse tehdä mitään, paitsi tietenkin huolehtia öljynvaihdoista. Mutta kun siihen päälle tulee vielä ristikon välys, niin se alkaa jo haittaamaan, ainakin katsastusmiestä.
Mainittakoon vielä, että irrotetusta vetoakselista ei voinut ruuvipenkissä havaita minkäänlaista välystä ja laakerit näyttivät oikein hyviltä. Mutta kun ristikot uusi, välys poistui.
Vetoakselin ulostyötöä (pyörän navan läpi) varten tuli tehtyä erikoistyökalu. Sillä akselin irtosi booreiltaan niin helposti, että kenties akseli irtoaa myös massavasaralla kevyesti naputtelemalla. Akselin mutteri on erikoista lukittuvaa mallia, joten se pitää uusia joka kerta.
Meikäläisen piti vaihtaa apumiehen puolen ristikot, kun niistä toiseen oli tullut pieni akselin suuntainen välys. Näissä autoissa on yleensä pieni akselin suuntainen välys ja se tulee perästä ja sille ei normaalisti kannata eikä tarvitse tehdä mitään, paitsi tietenkin huolehtia öljynvaihdoista. Mutta kun siihen päälle tulee vielä ristikon välys, niin se alkaa jo haittaamaan, ainakin katsastusmiestä.
Mainittakoon vielä, että irrotetusta vetoakselista ei voinut ruuvipenkissä havaita minkäänlaista välystä ja laakerit näyttivät oikein hyviltä. Mutta kun ristikot uusi, välys poistui.
Vetoakselin ulostyötöä (pyörän navan läpi) varten tuli tehtyä erikoistyökalu. Sillä akselin irtosi booreiltaan niin helposti, että kenties akseli irtoaa myös massavasaralla kevyesti naputtelemalla. Akselin mutteri on erikoista lukittuvaa mallia, joten se pitää uusia joka kerta.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
- Vanden Plas
- Viestit: 38
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 5:48 pm
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: xj:n nipat
Kolmossarjalaisessa vm. 1983:ssa ei ole nippoja kardaanin ristinivelissä eikä booriakselilla (liukunivel). Ehkä series 1:ssä on?
Joo kolmossarjalaisessa ei ole nippoja kardaanissa, mutta nipan paikat on! Ainakin ristinivelissä on kuusiokoloavaimella avattava tulppa, johon voi pyöräyttää pienen nipan paikoilleen ja kyllä sinne rasvaakin menee. Tiedä onko siitä mitään hyötyä, jos ei varmaan haittaakaan. Saapahan rymytä auton alla vähän pitempään
************
- Volvo Duett -62
- Jaguar XJ12 H.E. Vanden Plas -85
- Volvo Duett -62
- Jaguar XJ12 H.E. Vanden Plas -85
Re: xj:n nipat
Nostellaas vähän vanhaa topikkia. Ensimmäinen Jaguaari hankittu. Auto on vm 1987 xj40. Kone on 3,6 jos sillä on merkitystä.
Missäköhän kaikkialla mahtaa olla rasvanippoja, viikonloppuna tarkoitus vähän tutkia ja huoltaa autoa.
Missäköhän kaikkialla mahtaa olla rasvanippoja, viikonloppuna tarkoitus vähän tutkia ja huoltaa autoa.
Re: xj:n nipat
Paljokohan sitä rasvaa menee XJ 6 Ser 2:sen hammastankoon? onko jossain "ylitäyttöreikä" josta näkee, että on tarpeeksi? Eilisiltana ruuttasin sinne 5-6 kertaa, riittäisikö?
kyselee kari k
kyselee kari k
Re: xj:n nipat
Sanoisin, että 5-6 ruiskausta on kyllä enemmän kuin tarpeeksi. Monissa autoissa ei hammastangossa ole lainkaan rasvanippaa. Eikä sitä ole uudemmissa Jaguareissakaan.
Luin jostakin, että nippa jätettiin pois siksi, että monesti sinne laitettiin vääränlaista rasvaa. Eli ei puhuttu, että olisi laitettu liikaa. En kyllä ymmärrä, mitä se vääränlainen rasva olisi. Ei luulisi olevan väliä, laittaako sinne mustaa tai vaaleata rasvaa.
Sekin on varmaan selvää, ettei tuonne nippaan tarvitse olla usein rasvaa laittamassa, kuten on laita nivelten suhteen. Eiköhän tuo riitä jos kerran auton eliniän aikana rasvaa hieman lisää.
Luin jostakin, että nippa jätettiin pois siksi, että monesti sinne laitettiin vääränlaista rasvaa. Eli ei puhuttu, että olisi laitettu liikaa. En kyllä ymmärrä, mitä se vääränlainen rasva olisi. Ei luulisi olevan väliä, laittaako sinne mustaa tai vaaleata rasvaa.
Sekin on varmaan selvää, ettei tuonne nippaan tarvitse olla usein rasvaa laittamassa, kuten on laita nivelten suhteen. Eiköhän tuo riitä jos kerran auton eliniän aikana rasvaa hieman lisää.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994