xenonit tiensä päässä?
xenonit tiensä päässä?
Tuossa meidän x-typessä on kuskinpuolen ajovalo muuttunut ihan punaiseksi! Tänäänkin joku motoristi huitoi vaimolle että avaa ikkuna, sanoi sitten että toisessa valossa jotain vikaa... Oli varmaan tähtihetki kyseisellä herralla jota hän muistelee pitkään. Ihan kuin sitä ei itse huomaisi kun valo helottaa ihan punaisena!
Onkos tuo siis merkki siitä että polttimo on tulossa tiensä päähän? Syttyy kyllä ensin ihan normaalin sinisenä mutta parin sekunnin päästä alkaa punertumaan.
Ja mitähän mahtaa maksaa uusi xenon-polttimo? Ei varmaan tuohon "rehti-autoon" kannata viedä "valohoitoon"?
Ja niille jotka eivät tiedä tiedoksi että Tampereen jaggekauppa oli muinoin Rehti Auto!!! Rosvonpaistia silti aina ravintolassa söivät...
Onkos tuo siis merkki siitä että polttimo on tulossa tiensä päähän? Syttyy kyllä ensin ihan normaalin sinisenä mutta parin sekunnin päästä alkaa punertumaan.
Ja mitähän mahtaa maksaa uusi xenon-polttimo? Ei varmaan tuohon "rehti-autoon" kannata viedä "valohoitoon"?
Ja niille jotka eivät tiedä tiedoksi että Tampereen jaggekauppa oli muinoin Rehti Auto!!! Rosvonpaistia silti aina ravintolassa söivät...
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Re: xenonit tiensä päässä?
Mitä olen tampesterin suunnalla käynyt niin ei noi niiiiiiiiiiiin harvinaisia sielläkään, että tuskin muistaa tapausta enään.javerb kirjoitti: ... Oli varmaan tähtihetki kyseisellä herralla jota hän muistelee pitkään.
...
Mukava tapa kyllä ajatella noin ihmisestä joka ystävällisyyttään ilmoittaa viasta
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Re: xenonit tiensä päässä?
X-typemme valo sammui tyystin. Ostin varaosaliikkeestä xenon-polttimon. Ov-hinta oli noin 130 euroa. Vaan eipä ollut "kynttilässä" vika, vaan sytyttimessä, joka maksoi noin 150 euroa. Opinpahan tuosta sen, että kannattaa vaihtaa sytytin ensin ristiin toiselta puolelta. Sinulla vika on melko varmasti polttimossa. Jos vaihdat itse, huomioitavaa on se, että sytyttimen (eli sen mokkulan siinä perimmäisenä) johto pitää irrottaa ensimmäisenä, koska se vapauttaa polttimoa kiinnipitävän lukkorenkaan sytyttimen sisällä. Polttimon vaihto sinällään on varsin helppo toimenpide. Huolehdi vain, ettet koske polttimon lasiin paljain ( =rasvaisin) käsin.
Re: xenonit tiensä päässä?
Noiden xenonien elinikä on aika hyvä (3000....5000 tuntia), mutta valotehto alenee koko käyttöiän ajan. Siis kysymys kuuluu: koska valoteho on alentuunut niin alhaiseksi, että pitäisi vaihtaa polttimot? Riittääkö vielä esimerkiksi 50% valoteho?
Tuollaisesa tapauksessa, jossa lampppu vaan punottaa, ratkaisu taitaa olla aika helppo!
Pieni nyanssi tuosta "sytyttimestä".
Se tuottaa n 20.000 Voltin jännitteen, joten sitä pitää varoa, ei polttimoa (kuten halogeenipolttimoa).
Tuollaisesa tapauksessa, jossa lampppu vaan punottaa, ratkaisu taitaa olla aika helppo!
Pieni nyanssi tuosta "sytyttimestä".
Se tuottaa n 20.000 Voltin jännitteen, joten sitä pitää varoa, ei polttimoa (kuten halogeenipolttimoa).
Viimeksi muokannut Jku, Ke Syys 03, 2008 7:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: xenonit tiensä päässä?
Eilen vihdoinkin sain aikaiseksi ja irrotin polttimon. Kotoa 2km päässä sijaitsevalta shelliltä löytyi 2kpl paketti 120e hintaan. Vaihdoin kyrvähtäneen lampun uuteen ja nyt palaa molemmilla puolilla lamppu yhtä kirkkaana ja samansävyisenä. Kivakiva! Jäi vielä tallin hyllylle yksi varalamppu odottamaan toisenkin uuvahtamista.
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Re: xenonit tiensä päässä?
Alkoi sama valo tuossa viikko takaperin taas punertamaan! Johan on varmaan 500km ajettuna vaihdon jälkeen. Nyt tuli sellainen ominaisuus että valo vaan vikkuu vimmatusti hetken ja sitten pimenee, siis kun esim käynnistää auton ja valojen pitäisi syttyä. Olenkohan ymmärtänyt oikein että nyt on vuorostaan sitten se sytytin urvahtanut vai onkohan jossakin jokin isompikin vika?
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Re: xenonit tiensä päässä?
Se jännitteenmuuttaja maksaa kai useamman satasen, joten ei kai siellä enää isompaa vikaa voi olla!
Toki voit kokeilla sillä varalle jääneellä polttimolla, jospa se toimisi.
Mutta jos ei auta, niin joutunet vaihtamaan sen muuttajan (joka tuottaa n 20kV:n jänitteen syttymisvaiheesa).
Toki voit kokeilla sillä varalle jääneellä polttimolla, jospa se toimisi.
Mutta jos ei auta, niin joutunet vaihtamaan sen muuttajan (joka tuottaa n 20kV:n jänitteen syttymisvaiheesa).
Re: xenonit tiensä päässä?
Kysyin hintaa ja maksaa tampereen inchcapella karvan alle 160e tämä sytytin/ballasti/muuntaja. Melko paljon mutta voisihan se kalliimpikin olla... Nyt taas valot pelannut muutaman päivän ilman vilkutuksia...
Samalla reissulla saa autooni uudet avaimet. Jaguarilla oli jossakin vaiheessa sellainen ominaisuus että avain keräsi staattista sähköä ja "kuoli" kun oli tarpeeksi sähköä kerännyt. Minulla toinen kaukosäädin jo mykkänä ja toinen satunnaisesti temppuilee. Saan siis takuuseen uudet vaikka auto on 4v vanha.
Samalla reissulla saa autooni uudet avaimet. Jaguarilla oli jossakin vaiheessa sellainen ominaisuus että avain keräsi staattista sähköä ja "kuoli" kun oli tarpeeksi sähköä kerännyt. Minulla toinen kaukosäädin jo mykkänä ja toinen satunnaisesti temppuilee. Saan siis takuuseen uudet vaikka auto on 4v vanha.
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Re: xenonit tiensä päässä?
Omasta jakkesta meni apparin ajovalo täysin pimeeks, ei pala parkki tai lähivalo, pitkiä en huomannu koittaa, voiko vika olla kosketushäiriö tai sulake vai olisko koko höskä hajonnu? Onko tosissaan niin että jakken kojelautaan ei tuu ilmotusta hajonneesta valosta???
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Re: xenonit tiensä päässä?
Terve,ballo kirjoitti:Omasta jakkesta meni apparin ajovalo täysin pimeeks, ei pala parkki tai lähivalo, pitkiä en huomannu koittaa, voiko vika olla kosketushäiriö tai sulake vai olisko koko höskä hajonnu? Onko tosissaan niin että jakken kojelautaan ei tuu ilmotusta hajonneesta valosta???
No ei ainakaan meidän XJ8 herjaa ajovalosta, on kai ajateltu, että kuski kyllä huomaa sen (monissa maissahan noita ajovaloja käytetään vain *pimeällä*) mutta esim. takaparkki, vilkku, jarruvalo tms. jos on palanut niin kyllä herjaa.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: xenonit tiensä päässä?
Meidän X-Tyyppi farkusta meni takaa toiselta puolen ensin pyöreä sisempi takavalo, ja vähän aikaa sen jälkeen meni samalta puolen taka"äärivalo". Ei kummallakaan kerralla ajotietokone antanut herjaa rikkonaisesta polttimosta, tai kojelautaan tullut mitään merkkivaloa. Eikä liioin rikkoontuneesta ajovalostakaan.
Tosin, ei ollut samanikäisessä Pösössä, 406 farkku vm. 2004, minkään valtakunnan ilmoitusta kun ajovalo tai muu polttimo kärähti. Eikä ollut edes ilmoitusta loppumassa olevasta pissapojan nesteestä vaikka ajotietokone olikin Pösössä. Eikä sähkölaseissa ollut automaattilaskua ja nostoa kuin kuskin lasilla.
X-Typessä on automaattilasku joka lasilla, ja avonaiset lasit saa suljettua kaukkarillakin, kun lukitusnappia painaa kerran ja toisella kerralla (jos autoa ei halua takalukita) tai kolmannella kerralla (jos haluaa auton takalukita) pitää sitä lukitusnappia pohjassa. Lisäksi X:ä ilmoittaa sievästi inforuudussa "Pesuneste vähissä" ja keltainen valo palaa mittaristossa kun tuulilasin pesuneste alkaa olla vähissä.
Tosin, ei ollut samanikäisessä Pösössä, 406 farkku vm. 2004, minkään valtakunnan ilmoitusta kun ajovalo tai muu polttimo kärähti. Eikä ollut edes ilmoitusta loppumassa olevasta pissapojan nesteestä vaikka ajotietokone olikin Pösössä. Eikä sähkölaseissa ollut automaattilaskua ja nostoa kuin kuskin lasilla.
X-Typessä on automaattilasku joka lasilla, ja avonaiset lasit saa suljettua kaukkarillakin, kun lukitusnappia painaa kerran ja toisella kerralla (jos autoa ei halua takalukita) tai kolmannella kerralla (jos haluaa auton takalukita) pitää sitä lukitusnappia pohjassa. Lisäksi X:ä ilmoittaa sievästi inforuudussa "Pesuneste vähissä" ja keltainen valo palaa mittaristossa kun tuulilasin pesuneste alkaa olla vähissä.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Re: xenonit tiensä päässä?
Kai sitä uskaltaa itse vaihtaa xenon polttimon, mikäli se on rikki? Käyttöohjekirjassa kovasti varotellaan että ei sais itse sitä vaihtaa.Mistä olette halvalla uuden polttimon ostaneet?
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Re: xenonit tiensä päässä?
Jossakin Volkkarin ohjeessa sanotaan, että akku pitää irroittaa ja sitten käyttää valokytkintä päällä. Itse vaihdoin Octaviaan polttimot vain iroittamalla umpiot ja sitten vaihtamalla polttimot.
Hinta riippuu polttimon mallista, pari vaihtoehtoa joista löytyy polttimoita on http://www.xenonkauppa.fi tai http://www.meronet.fi. Omani ostin Meronetistä.
Hinta riippuu polttimon mallista, pari vaihtoehtoa joista löytyy polttimoita on http://www.xenonkauppa.fi tai http://www.meronet.fi. Omani ostin Meronetistä.
XJ6C -75, toivottavasti joskus valmis
Daimler Sovereign rhd -74, elinluovuttaja
----------------------------------------------
Ja ei niin aristokraattiset:
Alfa Romeo Alfetta 1.8 -76
VW Scirocco TS -75
VW typ1 Cabriolet -67/-75
Daimler Sovereign rhd -74, elinluovuttaja
----------------------------------------------
Ja ei niin aristokraattiset:
Alfa Romeo Alfetta 1.8 -76
VW Scirocco TS -75
VW typ1 Cabriolet -67/-75
Re: xenonit tiensä päässä?
Miten asennus tapahtuu, oletteko itse vaihtaneet polttimon vai vieneet huoltoon? Ei millää viittis viedä huoltoon ku maksaa ihan sikana yhden polttimon takia.
Niko
Niko
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Re: xenonit tiensä päässä?
Yhtä helppoa on kuin perus halogenienkin vaihto. Sen vaan muistaa että siinä sytyttäjässä/ballastissa on joku kauhea 20000 voltin virta. Tosin sähköiskun saaminen taitaa onnistua vain "riemuidiootti" osastolta.
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Re: xenonit tiensä päässä?
Noh nyt on tilattu uudet polttimot. Ei sen vaihtaminen tosissaan voi olla mikää mahdoton tehtävä.
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Re: xenonit tiensä päässä?
Mulla ainakin ajovalot ovat hellan.. Ainakin umpiot, tarkkaan kattoo niin pienellä lukee keskellä alhaalla. eli luulis että polttimot olisivat samaa maata?
x-type 3.0 -01