x-type neliveto äänimaailma

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
mixuman
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 14, 2008 4:23 pm

x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Vaihdatin 3,0 sportin n.50% kuluneet Pirellin 225x45 / 17 renkaat Continentalin vastaaviin ja kas
rengasmelu putosi varmaan puoleen,hyvä juttu mutta mutta . . .
Nyt (jo aikaisemmikin kuulostelemani) voimansiirron ääni kuuluu entistä selvemmin.
Ääni kuuluu heti liikkeelle lähdettäessä ja sen aiheuttaja on selvästi jokin pyörivä (kardaani? vai mikä?)
Kuuluuko tämä "ominaisuuksiin" vai täytyisikö sitä alkaa paikantaa vikana?
En ole onnistunut tapaamaan ketään vastaavan auton omistajaa että voisi vertailla "äänimaailmoja".
Kehtaisiko mennä johonkin "valtuutettuun korjaamoon" ja kerjätä joku ajamaan autolla ja kertomaan
onko kaikki äänet niin kuin pitääkin.

Mixuman
3,0 sport 2001
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Terve,

Vm 2004 Diesel X-Typessäni oli samanlainen erikoinen ääni usein havaittavissa kun lähti liikkeelle. Ikään kuin metalli metallia vasten ja kuului joko auton alta tai peräpäästä jostain. Huollossakin kysyin asiasta kahdesti, mutta käsiään levittelivät..
Ääni ei ollut mikään miellyttävä!
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Meillä kanssa juuri hankittu rouvallekkin oma jagge eli vm. 2005 neliveto x-type ja hän valittelee ulvovaa ääntä varsinkin kylmällä ilmalla ja hiljaisessa nopeudessa. Kävin itse koeajamassa ja kun vauhtia laskee viidestäkympistä kahteenkymppiin niin tulee vähän turbon vinkumista vaikuttava ääni mutta paljon kovempi ja vähän matalampi. Onkos tuollaista ollut kellään?
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja juge »

En tunne X-Typen nelivetojärjestelmää tarkasti, mutta yksi juttu tuli mieleeni noista nelivedon äänistä.

Kun kaarassa on neljä vetävää pyörää, on huomioitava että joka rengas on samaa kokoa, ja että joka renkaassa on sama ilmanpaine. Jos esim. etupyörissä on vähemmän ilmanpainetta kuin takapyörissä, muuttuu renkaan halkaisija ja sitä myöten sitten pyörän pyörimisnopeus verrattuna takapyöriin, joissa on enempi ilmanpainetta. Tämä sitten aiheuttaa jakovaihteistossa etu- ja taka-aksilalle vievien kardaanien pyörimisnopeuseron, joka rasittaa nelivedon haldex (tai visko) kytkintä josta sitten aiheutunee erimoisia ääni- ja ravistusefektejä. Tämä tietty ei varmasti aivan heti tule ilmi, mutta pidemmän päälle kyllä.

Ilmanpaineita suurempi vaikuttaja lienee renkaiden mahdollinen epätasainen kuluminen. Jos takana on renkaat joissa on esim. 2mm enemmän pintaa kuin edessä, tekee se pidemmän päälle jotain ei-niin-kivaa jakovaihteistolle.

Joskus eri ilmanpaine esim. vasemmalla edessä kuin oikealla edessä voi aiheuttaa pitkän ajan saatossa jonkinmoista ääntelyä etuaksilan tasauspyörästössä.

Tuommonen tuli vain mieleeni, kun aikoinaan isällä oli traktorin perässä vetävä peräkärry jossa oli läpivetävä teli. Oli sitten niin, että toisen aksilan vasemmanpuoleiset renkaat olivat huomattavasti enempi kuluneet kuin muut. Kun kärry perässä ajeli, niin aika-ajoin kärrystä kuului kova pamaus. Sitä hetken mietittiin ja vaihdettiin kuluneet renkaat parempiin, ja kappas paukkuminen lakkasi.

Mutta viisaammat saavat korjata virheellisiä kohtia :)
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Vaikuttaa kyllä loogiselta. Tuo meidän pelin ujellus kuitenkin tulee ainoastaan hiljaisella nopeudella ja varsinkin kun nopeus laskee. Kylmällä ilmalla vaikuttaa olevan myös suora yhteys ujellukseen.
Markku
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 3:59 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Markku »

Tasauspyörästö on tehty tasaamaan pyörien nopeuseroja, joten kyllä se kestää ilmanpaineen tai kulumisen aiheuttamat erot renkaiden koossa. Epämiellyttävä ääni tuskin kuuluu asiaan, mutta sellaisten selvittämiseen ei tavallisilla huoltomiehillä ole yleensä kykyä.

Traktorin peräkärrystä saattaa tasauspyörästö puuttua kokonaan.
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Major »

X-typessä oli visko alkuun mutta 2004 jäi pois ja korvattiin pelkällä luistonestolla. Omani 3.0 sport sattui tulemaan 2003 mutta 2004 speksein ilman luistoestoa joka ei ollut 2003 vakio ja ilman viskoa joka ei kuulunut 2004 malliin :cry: Siispä joskus huomaa jääneensä "ristiriipuntaan" kun takapää sutii liukkaalla vaikka etupyörillä on pitoa. Käsijarrulla siitäkin selviää :) Mitä tuosta äänestä niin onko se sellaista uikuttavaa joka nopeuden kasvaessa muuttuu. Minulla kuului sitä aikoinaan, varsinkin märällä ja viileällä kelillä. Johtui jarrupalojen materiaalista, hävisi kun vaihdettiin uudet palat kuluneiden tilalle.

Mitä tulee tuohon erikokoisiin renkaisiin niin oma kokemukseni talvirenkaista jotka tulivat uuteen autoon oli yksi 50-sarjalainen miuden ollessa 55-sarjaa. Ei siitä ääntä aiheuttanut mutta keväisin jarrut täristivät ja levyt vaihdettiin kolmesti takuuseen ennen kuin Jyväskylän Fordilla huomasivat renkaan eron. Ei kun uudet kumit alle ja ei ole enään jarrulevyt kieroutuneet. Äänimaailmaan sillä ei ole ollut merkitystä. Kardaanista tulee kuitenkin pientä ulinaa kuin taunuksessa aikoinaan, selvimmin kuuluu satasen vauhdissa muttei häiritsevästi.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Joo se ääni on juuri sellanen valittava ujellus joka muuttuu nopeuden mukaan. Voisi hyvinkin olla jarrupaloista. Kiitoksia, pitää vaihdattaa palat seuraavassa huollossa.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Markku kirjoitti:Tasauspyörästö on tehty tasaamaan pyörien nopeuseroja, joten kyllä se kestää ilmanpaineen tai kulumisen aiheuttamat erot renkaiden koossa.
Niin varmaan normaali tasauspyörästö, mutta ilmeisesti ei nuo nelivedoissa olevat etu- ja taka-akselin väliset viskot vai mitä lie, 4-veto Volvonkin manuaali pelotteli huolehtimaan että aina on samanlaiset renkaat edessä ja takana. Ei se nyt varmaan heti hajoa jos on eroja paineissa ja pinnassa, mutta rasittaa kuitenkin.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
mixuman
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 14, 2008 4:23 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja mixuman »

No nyt on ujelluksen lähde paikannettu eli "nelivetoyksikkö" on rikki , ilmeisesti laakerivaurio.
Sylettää tosissaan kun huolletulla autolla on ajettu 44000km ja tuollainen vika.Inchcape lupasi kyllä korjata mutta pyytävät osista ja työstä sellaista summaa että olen toistaiseksi tyytynyt repimään
hiuksia päästäni ja pureksimaan kynsiä sormistani.Olen myös alustavasti kysellyt valmistajan vastuuta
kyseiseen vikaan mutta asia on vielä kesken.Vähän on onnellisen omistajan/ajajan hymy hyytynyt
mutta joku ratkaisu tähänkin varmaan löytyy.
mixuman
x-type 3.0 sport
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Paljonko huolto osineen maksaisi? Itse ostin rouvan x-typen 50.000 ajettuna mutta käsittääkseni autoliikkeen on annettava 6kk. takuu.
Pitää varmaan heti alkaa tosissaan tutkia sitä ujellusta kun sit kuitenkin puolen vuoden jälkeen se menee omasta pussista. Nyt olisi hyvä viedä huoltoon kun se ulina kuuluu vaan märällä ja kylmällä ilmalla ja 30km/h vauhdissa.
eeimmon
Viestit: 35
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 4:17 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja eeimmon »

Marras- ja joulukuun Jaguar World sisältävät kaksi ensimäistä osaa artikkelista "X-Type AWD transmission replacement", kirjoittaja on Garreth Coomber. Juttu ei ole rohkaiseva vikaantuneen automaatti-neliveto-X'n omistajille ...

Garreth toteaa: "...in all honesty this job is not one that we can recommend tackling at home .... this is a real shame because once the values of these cars bottom out, DIY repairs may become the only financially viable option."

Asiaan myös vaikuttanee "sealed-for-life" -ajattelu tehtaalla:
" ... It's common knowledge that the transfer case in these cars is weak, but I'm sure the failure rate would be much lower if there was a simple way to check the oil level, ans the procedure for topping up the oil did not first require removal of the front suspension subframe."

Jutussa vaihdetaan 4-veto X-tyyppiin automaattivaihteisto ja homma on hankala. Kolmas osa tulee seuraavassa numerossa.

Siteeratut hinnat (vaihto-osat Millennium Jag, kunnostettu ja asennus HA Fox Jaguar):
- automaatti (vaihtokomponentti) 3,102 GBP
- transfer case ( " ) 900 "
- kunnostettu automaattivaihteisto asennettuna 2,761 "
+ nesteet ja tilpehöörit

Miten vertautunee Inchcapen tarjouksiin?

terveisin
Eeimmon
XJ6 4.0 Vanden Plas "Miss Las Vegas"
mixuman
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 14, 2008 4:23 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Inchcapelta uusi nelivetoyksikkö pikkuisen päälle 2000,- ja vaihtotyöarvio reilu 1000,-.
mixuman
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Rengaspaineet oli ihan ok. vaikuttaisi ettei ulina tule myöskään jarruista kun painan jarrua niin ulina pysyy samanlaisena. Luulisi että kun palat osuu voimalla metalliin niin ulinan pitäisi loppua.
mixuman
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 14, 2008 4:23 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Mainitsin yhdessä viestissäni että peräänkuulutin valmistajan vastuuta tässä nelivetoyksikkö tapauksessani.Autolla ajettu 44000km ja voimansiirron laakerivika.
Nyt on sitten sekin tie käyty loppuun ja sain vastaukset sekä Inhcapelta että Jaguar cars exports limited`iltä.Molemmat ilmoittavat että eivät ota osaa kustannuksiin koska autolla liikaa ikää (vm 2001).
Täytyy sanoa että olen kyllä pettynyt , toivoin jonkinlaista vastaantuloa kustannuksista nimenomaan
vähäisten ajokilometrien vuoksi.Auto on makea ajettava ja kaunis mutta tällä menolla kilometrikustannukset kattaisivat vieläkin "paremman" pelin ylläpitokustannukset.
Tulee väkisinkin mieleen erään kaverini tapaus, hän kun väitti kivenkovaan että moottoripyörästään
katkesi runko kun se oli talviseisonnassa lämpimässä tallissa.Näköjään autossakin voimansiirto vanhenee
vaikkei sillä ajaisikaan.
PS. Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä mistä voisin kysellä varaosaa ja missä teettää korjaus.
Pikaisen nettiselailun jälkeen löysin USAsta osan halvemmalla mutta mitähän mahtaa rahti
kustantaa ja ottaa aikaa?

mixuman
pilvinen
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:43 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja pilvinen »

Tervehdys
Ellen väärin muista niin kuluttajasuojan pitäisi auttaa. Vasta vajaa 50000 km ajettuna niin myyjän tulisi näyttää toteen, ettei vikaa ollut autossa osatessasi sitä. Vai hajoaako laatikko normaalisti tuolla matkalla.Kohtuudella on syytä odottaa, että vaihteisto kestää ko ajomatkan. Pirauta kuntasi kuluttajaneuvontaan. He ohjeistavat.

pilvinen
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Huomiseksi sain ajan Turkuun ja lupasivat siellä ensin selvittää mistä ulina tulee. Tietääkö kukaan mitä myyjäliikkeen takuuseen kuuluu vaihtoautojen osalta. Lupasivat 6kk. takuun mutta kun jo seuraavana päivänä soitin ulinasta sanoivat että riippuu nyt sitten mistä se johtuu. Eli vähän antoivat jo ymmärtää ettei välttämättä mene takuuseen vaikka ulina tuli jo koeajossa. Myös toinen xenon valo paloi heti mutta se ei varmaan kuulune takuuseen? Auto on siis vm. 2005 ja mittarissa 50.000km. meillä ajettu vajaat 600km.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja juge »

Hei!
Kyllä ainakin sen nelivetoyksikön pitäisi mennä kuluttajansuojalain "takuun" piikkiin siten, että osien ja töiden summasta puolet maksat sinä ja puolet myynyt autoliike.

Xenon polttimoa tuskin saat tuon ko. "takuun" piikkiin, ne kun on "kulutustavaraa".

Jos joku on kunnolla perehtynyt tuohon "Kuluttajansuojan takuuseen", niin saa korjata kirjoitustani, mutta itellä on tällainen käsitys: Kuluttajansuojalaki on jokunen aika sitten, olisiko ehkä vuosi-kaksi sitten, muuttunut. Osaltaan laki on muuttunut parempaan suuntaan, mutta osaltaan huonompaan, ajatellen siis kuluttajaa. Autoista puheenollen, tämä "Kuluttajansuojan 6kk takuu" kattaa seuraavat pisteet: moottori, alusta ja voimansiirto. Mutta, tämä siis takaa nyt vain sen, että myyneellä autoliikkeellä on 6kk "vastuu" myydystä tavarasta koskien moottoria, alustaa ja voimansiirtoa, eikä esim. kulutusosia, tai sähkölaitteita (sähköikkuna, sähköpeili, jne). Mutta, tämä ei tarkoita sitä, että myynyt autoliike maksaa 100%:sti remontin, vaan nimenomaan maksusuhteella 50 / 50 kun katsellaan ko. pisteistä löytyviin ongelmiin maksajaa.

Mutta jos jollakulla on tiedossa tarkempaa, saa korjata virheelliset kohdat :)

Tämä vain selvisi minulle kun tuossa aikoinaan toi Jagge ostettiin, ja siinä ilmeni kylmien ilmojen tullen, ettei Eberi toiminut. Sain sen sitten kuntoon kun vein sen paikalliselle Eberi korjaajalle, ja kävelin laskun kanssa liikkeeseen ja myyjälle jolta ostettiin auto...

Toisaalta taasen, kun auto on niinkin uusi kuin 2005:nen ja vain 50tkm mittarissa, luulisi Inchapen ja Jaguarin tulevan aiheessa vastaan edes jonkin verran...
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
mixuman
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 14, 2008 4:23 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Jatko-osa tähän tarinaan.Tuttu autonasentaja sanoi että "ei tana voi maksaa noin paljon kattotaas vähän sitä vinkunan syytä".Jaguar pukkien päälle ja tutkimaan.Ensin oltiin aikeissa irroittaa koko "nelivetoyksikkö" ja riivittiin irti pois tieltä
moottorin ja laatikon tukia,pakoputkea ja viimein alettiin irrottaa kardaania.Ilmeet oli vähintäänkin hämmentyneitä kun kardaanin kulmavaihteeseen kiinnittäviä ruuveja löysätessä kardaanin sisältä alkoi valua öljyä!Hämmennyksen mentyä ohi irroitettiin kardaani ja "nelivetoyksikössä" oleva kulmavaihteen pää.Tämä pää sitten pöydälle ja tutkintaan , laakeri-ulinan syy löytyi heti eli siinä oleva kartiolaakeri pyörinyt kuivana ja kaput!
Asentaja soitti ujosti Jag-Finniin ja kysyi onko aikaisenpaa havaintoa tällaisesta viasta.No , olihan sitä,oli oikein valmistajan antama varoitus että alkutuotannon X-typen kyseisen osan tiivisteliima päästää öljyt akselin spooreja pitkin pihalle ja kuivuushan siitä syntyy.Jotenkin tuntui melko tyhmältä ettei maahantuoja tai Englanti viitsinyt asiasta mitään vihjata kun heille aiemmin vikaa hämmästelin.No onnellinen loppu tuli kun haettiin laakerifirmasta uudet laakerit,Inchcapesta uusi stefa ja "englantilaisten tiivisterään tilalle Germaanien tiivisteliimaa"(kuten Jag-Finnissä asia ilmaistiin) ja pakattiin tavarat takaisin paikoilleen.Hintaa osille kertyi n.150,-.
On se vaan hieno auto ajella kun se on kunnossa!

Jaguar x-type 3,0 sport
Epace
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 1:28 pm

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Epace »

Tämä jakovaihteisto puhuttaa paljon myös uk ja usa foorumeilla. Niitä on oman lueskelun perusteella hajonnut satoja. Ilmeisesti yhdistelmä 3.0 ja automaatti on pahin. Itsellä vaihdettiin juuri jakovaihteiston öljyt, vaikka Jaguarin mukaan ei tarvitse. Öljy oli mustaa sitkeetä moskaa. Oljy vuotaa ulos juuri ed. viesteissä puhutun pultin kierteiden välistä ja korjaus ainakin Finn jagin mukaan helppo ja suht edullinen. En tiedä itse tekniikasta juuri mitään, mutta annoin itselleni kertoa. Liima pulttiin ja jakovaihteiston öljy vaan ovat aivan törkeän hintaisia. Foorumeilta löytyy satoja juttuja kun etsii transfer case tai transfer box.
Finn jagia voin suositella yhden kokemuksen perusteella, siellä tuntuu olevan tietoa asioista.

Kaiken tämän jälkeen kuitenkin vika on vain hyvin pienessä osassa autoja ja siitäkin selviää rahalla. Onhan se kiva kuitenkin ajella kun on sopivasti voimaa joka pyörällä - toinen x menossa. Joka autossa on joku ns. heikko kohta, tämä lienee x ainoa joka on vähän kalliimpi homma jos kohdalle sattuu. Verrattaessa esim. kaikkki testit voittavaan Audiin niin sieltäkin kuuluu mm. "Multitronickeista" kummia ja ei voi korjata ja uusi ei ole 2000 vaan jotain ihan muuta.

Huolletaan autoja sopivasti niin ei tule ongelmia.

"Auto tykkää kun sillä ajetaan"
evilHR
Viestit: 10
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 4:03 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja evilHR »

Terve!

Mulla on 3.0 manuaali x-type business executive -02 mallia. Heti kun ostin sen niin sisälle rupes tuoksahtelemaan sellainen öljyn lemu (ei palaneen vaan sellaisen tuoreemman). No joku aika sitä tutkittiin kahdessa eri paikassa ja jakolaatikko meni vaihtoopn inchcapen ananlyysin myötä (myyjäliikkeen lukuun). Silloin kun kyselin Inchcapelta mitä operaatio maksaa, niin sanoivat 5000€. Jakolaatikkoa odotelttiin muuten muistaakseni parisen kuukautta Englannista Suomeen.

No sen jälkeen vein huoltoon 90tkm paikkeilla jolloin olis sitten syytä vaihtaa taka s-tukivarret... kuulemma tyyppivika, että rupevat noilla kilometreillä olemaan vaihtokunnossa.

Tänään on auto 112tkm huollossa jossa siis vaihdetaan tulpat, öljyt ja öljynsuodatin sekä bensansuodatin ja hinta-arvio oli tästä 900€, koska tulppien vaihtoa varten pitää purkaa imusarja kokonaan pois tieltä. Tiivisteiden ja osien arvo on noin 300€ ja työ loput. Hienosti suunniteltu kone! No kuten aina kun vien Jaggen huoltoon, soittivat nytkin perään, että nyt täytyy vaihtaa sitten myös jarrupalat eteen ja taakse. Vastastin että jaaha, mitäs se tuo kustannuksia tähän lisää. Vastaus oli 600€!!! Mitä v..ua!!!

Taidan vaihtaa ne palat itse, ei se ainakaan T4 Volvoon ollut vaikeaa. Rengas pois, satulasta lukitustappi irti, pala pois ja uusi tilalle, tappi kiinni, pyörä aikoilleen ja ajoon. Toisaalta X-typessä ne voi olla taas jotenkin ihmeellisesti suunniteltu, että pitää purkaa varmaan rattikin.

Tämä auto on todella paskaa laatua, päin persettä suunniteltu ja aivan luokattaman huono hinta-laatusuhteeltaan. Aivan varmasti viimenen Jaguaari meidän perheessä.
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Joku muu voi asiaa tarkentaa, mutta muistan lukeneeni jostakin palstalta, että x-typeen menee Mondeon jarrupalat ja menikö levytkin? Vai miten se oli? :roll:
Alkupään X-Type 3.0 sport
tpmusic
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 12:18 am
Paikkakunta: kokkola

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja tpmusic »

Joo, Mondeon palathan ne ovat ja vaihto on todella helppo.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja juge »

Ainakin X-Type farkkuun, 2 litrainen dieseli etuveto, menee taakse Mondeon jarrupalat, maksoivat jotain 36e yht. molemmille puolille. Vaihtoon tarvitaan pieni erikoistyökalu jolla saa pyöritettyä jarrumännän sisäänpäin. Se kannattaa hankkia, tai keksiä jokin muu tapa millä saat pyöritettyä männät sisään, koska jos runttaat männät perinteisesti isolla rengasraudalla sisään, satulasta saattaa hajota käsijarrun mekanismi. Ja todennäköisesti hajoaakin, koska en ite ainakaan saanut mäntiä liikkumaan sisäänpäin yhtään kun ennen tuota erikoistyökalua koitin vääntää rengasraudalla mäntiä sisäänpäin.

Poislukien tuon erikoistyökalun käytön, jarrupalojen vaihto on tosi helppo homma. Olen lukenut / kuullut monesta muustakin paikasta, että Inch...lla on sikahinnoittelu koskien Jaguaria... huollot ovat aivan järkyttävän hintaisia. En tiedä mistä johtuu, onko siellä sitten mukamas niin asiantuntijaporukkaa töissä vai mikä...

600e jarrupalojen vaihdosta on kyllä aika jumalattoman suuri veloitus. En tiedä, enkä uskalla edes veikata mitä alkuperäiset jarrupalat kustantavat, mutta aika helv...moinen kate osilla on... Kun ostimme tuon X-Tyypin, edellinen omistajakin kertoi, että älä huollata sitä missään Inch... vaan jossain aivan muualla. Inch... veloittaa osista aivan hullua hintaa, puhumattakaan töistä, ja jos en ihan päin honkia muista, kaveri kertoi juurikin noista etujarrupaloista ja siitä miten hemm... kalliita ne olivat Inch...:lla. Otin neuvosta vaarin, ja vein X:än isoon huoltoon paikalliseen Fordiliikkeeseen. Iso huolto: vaihdettiin öljyt+suodatin, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, naftasuodatin, tarkistettiin + lisättiin vaihteiston öljy, hintaa töineen huollolla oli alle 200e.

Meillä ei ainakaan vielä ole ollut tuossa dieselversion farkussa mitään suurta ongelmaa. Ebersprächerin lisälämmitin aiheutti heti pian oston jälkeen vähän harmaita hiuksia, ja uuden akun piti siihen hankkia. Muuten X:ä on ollut kyllä erittäin hyvä auto, kaikki toiminut kuin ajatus, ei mitään ongelmaa tai vaivaa ole autossa ollut :)
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja PaHa »

mixuman kirjoitti:Vaihdatin 3,0 sportin n.50% kuluneet Pirellin 225x45 / 17 renkaat Continentalin vastaaviin ja kas
rengasmelu putosi varmaan puoleen,hyvä juttu mutta mutta . . .
Nyt (jo aikaisemmikin kuulostelemani) voimansiirron ääni kuuluu entistä selvemmin.
Ääni kuuluu heti liikkeelle lähdettäessä ja sen aiheuttaja on selvästi jokin pyörivä (kardaani? vai mikä?)
Kuuluuko tämä "ominaisuuksiin" vai täytyisikö sitä alkaa paikantaa vikana?
En ole onnistunut tapaamaan ketään vastaavan auton omistajaa että voisi vertailla "äänimaailmoja".
Kehtaisiko mennä johonkin "valtuutettuun korjaamoon" ja kerjätä joku ajamaan autolla ja kertomaan
onko kaikki äänet niin kuin pitääkin.

Mixuman
3,0 sport 2001
Kuuluiko sulla tuo ääni koko ajan vai oliko ajoittaista. Itse ostin vastaavanlaisen X-typen pari kuukautta sitten ja nyt kun ollut pakkasia niin välillä kuuluu kylmiltään lähtiessä ulinaa. Jollain tapaa vauhdilla tuntuu olevan vaikutusta eli ääni kovenee hiemän kun vauhti lisääntyy. Ääni alkaa yhtäkkiä yleensä 200-500m ajon jälkeen ja kestää jotain 5-15 sekuntia. Auton alle sen verran olen nähnyt että hieman on öljyä tihkunut kardaanin ja kulmavaihteen välisestä stefasta. Onko kellään laakerityyppiä muistissa jos tulee kulmavaihteen pää purettua niin samalla sen laakerin vaihtaa joka tapauksessa, ja mukavempi aloittaa remontti jos osat valmiina.
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Omassa sportissa on ilmennyt ujellusta aina kun ilmat on olleet hieman kylmempiä. Pikkuisen viileällä ilmalla ääni on kuitenkin hävinnyt aika nopeasti. Nyt pakkasten paukkuessa alkaa kardaanin parkuna olemaan sitä luokkaa ,että voihan p***kele! Kaiken lisäksi ääni vain jatkuu ja jatkuu. Liikennevaloissa on sentään hiljaista. Pitää kai ruveta pitämään kuulosuojaimia autossa! ..tai korjata vika.

Kuten PaHa kyseli, oliko jollakin muistissa laakerin tyyppiä ja ja mitä muuta siihen vaihtoon nyt tarvikaan? Kyllähän tuo pitää kuntoon laittaa.
Alkupään X-Type 3.0 sport
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Toivottavasti ei ole "Transfer Case" hajonnut, allaolevassa Jag-loversin
keskustelussa mainitaan kalliiksi osaksi. Öljyn lisäys voi auttaa,
ohjeet löytyy Jag-loversin X-type foorumilta.
Köpi

Q:Well I noticed the whining noise last winter. It occurs when
its very cold and at very low speeds. It seems to be coming
from the bottom of the car. It almost sounds like if
somebody was blowing air into a pipe.

A:The transfer case (TC) in an X-Type is nothing more than a limited
slip differential betwwen the front and back axles. If your back
wheels are turning and your front wheels are not then the viscous
coupling in the TC is not working. The TC's have very little oil
in them and seem to lose it quickly. From the noise you describe I
would first check/replace the TC case oil. I posted a way to do
this without taking out the TC case which is very expensive. But
if your TC case has been making this sound for a while your TC may
need replacement. Bring lots of money!
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Luitko Kopi koko keskusteluputkea läpi? Pahin skenaario on toki tuo "Transfer Case" mut veikkaan (toivon hartaasti), että vika on tässä minun alkupään mallissa sama kuin mixuman kertoi omassaan olleen.
Alkupään X-Type 3.0 sport
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja PaHa »

Xsport kirjoitti:Omassa sportissa on ilmennyt ujellusta aina kun ilmat on olleet hieman kylmempiä. Pikkuisen viileällä ilmalla ääni on kuitenkin hävinnyt aika nopeasti. Nyt pakkasten paukkuessa alkaa kardaanin parkuna olemaan sitä luokkaa ,että voihan p***kele! Kaiken lisäksi ääni vain jatkuu ja jatkuu. Liikennevaloissa on sentään hiljaista. Pitää kai ruveta pitämään kuulosuojaimia autossa! ..tai korjata vika.

Kuten PaHa kyseli, oliko jollakin muistissa laakerin tyyppiä ja ja mitä muuta siihen vaihtoon nyt tarvikaan? Kyllähän tuo pitää kuntoon laittaa.
Moi.

Itselläni vika löytyi lopulta kardaanin tukilaakerista. (ensin tietenkin jakolaatikon öljyt vaihdoin sekä kardaanipään laakerit:) ) Ulkomaan foorumeilta löytyi rasvausohjekin laakeriin http://jaguarforums.com/forum/showthrea ... 853&page=2 jota noudattamalla sain äänen hiljenemään mutta nyt kovilla pakkasilla ulisee alkujaan jonkin aikaa. Todennäköisesti pitäisi saada enemmän rasvaa sinne. Paikalliselta Jaguar myyjältä kyselin tukilaakeria mutta sitä ei erikseen saa vaan on vaihdettava koko kardaani. Muistaakseni ~600€ jos vie vanhan liikkeeseen. Ei nyt kauhean paha hinta mutta tarkoitus olisi omasta tukilaakeri pakettia avata, jotta näkisi mitä on syönyt ja olisiko laakeri helposti vaihdettavissa. Aika paljon tietoa löytyy lontoon kielisiltä foorumeilta esim. hakusanalla "propshaft center bearing" , "whining sound"
Jakolaatikon kardaanipään laakerityypitkin otin varta vasten paperille ylös, niin laitan tänne kunhan lapun löydän jostain...
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
evilHR
Viestit: 10
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 4:03 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja evilHR »

jorkki kirjoitti:Meillä kanssa juuri hankittu rouvallekkin oma jagge eli vm. 2005 neliveto x-type ja hän valittelee ulvovaa ääntä varsinkin kylmällä ilmalla ja hiljaisessa nopeudessa. Kävin itse koeajamassa ja kun vauhtia laskee viidestäkympistä kahteenkymppiin niin tulee vähän turbon vinkumista vaikuttava ääni mutta paljon kovempi ja vähän matalampi. Onkos tuollaista ollut kellään?
Terve!

Mulla on X-type 3.0 Excecutive -02

Joo nyt on mullakin samanlaista ja juurikin kylmällä ja alhaisissa nopeuksissa. Ja nimen omaan kun vauhti laskee niin ääni kovenee.

No mulla on toi ollu pajalla aika hemmetiin usein ja viimeksi eilen etsivät vikaa kun moottorihäiriövalo syttyi. No vikakoodi kertoi moottorin saavan ohi ilmaa jostain. Imusarjaan vaihdetaan jotain tiivisteitä huomenna, jos se auttais siihen, ei olleet merkkikorjaamolla 100% varmoja tästä.

Jakolaatikosta vuotaa öljyä, (jakolaatikko vaihdettu kertaalleen) joten vika on ilmeisesti kardaanin päässä, joka korjataan lähiaikoina. Huonompi homma on se, että jakolaatikko pitää kuulemma irroittaa, että sinne saa vaihdettua öljyt 0,5l, joka tulee arvatenkin taas kalliiksi. Ja nyt siis samalla täytyy myös selvittää mistä se ulina johtuu...

No autolla on menty 120t ja vaihdettua osaa on siis jakolaatikko, taka -s tukivarret, etujarrylevyt ja jarrupalat, tulpat, runkohelat taakse ja nämä kaikki tuossa 90t-120t välissä, eli jokaisen huollon yhteydessä on ollut vähintään ylimääräinen min 300€ remppa päälle. Tässä on jo hyvän vähän käyettyn pikkuauton verran pantu rahaa korjauksiin.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Kopi »

evilHR kirjoitti:Jakolaatikosta vuotaa öljyä, (jakolaatikko vaihdettu kertaalleen) joten vika on ilmeisesti kardaanin päässä, joka korjataan lähiaikoina. Huonompi homma on se, että jakolaatikko pitää kuulemma irroittaa, että sinne saa vaihdettua öljyt 0,5l, joka tulee arvatenkin taas kalliiksi.
Kyllähän se onnistuu irroittamattakin, mutta ilmeisesti merkkiliikkeelle on kannattavampaa
tehdä se irroittamalla. Ja kun virallinen ohje niin käskee.
http://forums.jag-lovers.org/av.php?1007016i98
Köpi
PS. Niin minullahan ei ole äksää eikä kokemusta asiasta, pelkästään noita Jag-loversin juttuja välitän jos joku ei osaa sieltä itse etsiä...
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
evilHR
Viestit: 10
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 4:03 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja evilHR »

Kopi kirjoitti:
evilHR kirjoitti:Jakolaatikosta vuotaa öljyä, (jakolaatikko vaihdettu kertaalleen) joten vika on ilmeisesti kardaanin päässä, joka korjataan lähiaikoina. Huonompi homma on se, että jakolaatikko pitää kuulemma irroittaa, että sinne saa vaihdettua öljyt 0,5l, joka tulee arvatenkin taas kalliiksi.
Kyllähän se onnistuu irroittamattakin, mutta ilmeisesti merkkiliikkeelle on kannattavampaa
tehdä se irroittamalla. Ja kun virallinen ohje niin käskee.
http://forums.jag-lovers.org/av.php?1007016i98
Köpi
PS. Niin minullahan ei ole äksää eikä kokemusta asiasta, pelkästään noita Jag-loversin juttuja välitän jos joku ei osaa sieltä itse etsiä...

Joo! Näin on! Soitin JAG-FINN:iin ja kyselin heiltä asiasta. Ihmettelivät siellä miks muka pitäis jakolaatikko irrtoittaa sen öljyn vaihtoa varten. Joo merkkiliike ei saa enää mun euroja, vaikka aika hemmetin paljon on jo niitä saaneetkin. Törkeetä toimintaa!!
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja PaHa »

Pitää kirjoitella kun nyt tuli varmistettua, että meillä ainakin kylmillä ilmoilla kuuluva vinkuminen tuli todellakin kardaanin tukilaakerista. Nyt varsinkin yli 15 asteen pakkasilla lähes koko ajan kuului melkoisen kimeää ulinaa kunnes sain lopulta tehtyä asialle jotain. Kampesin varovasti laakerin takapuolella olevan metalli suojan irti ja näin saikin laakerin jo näkyviin. Laakerin ulkopuoliset rasvat putsailin pois ja injektioneula rasvarässiin ja uutta rasvaa laakeriin reilusti. (sisäkoolin ja tiivisteen välistä) Metallisuoja paikalleen ja muutama tippa lukitetta kaiken varalta ja homma valmis. Meniköhän aikaa kaikkineen jotain tunti kun pihamaalla piti touhuta ja työkalut perinteisesti hukassa. :D Nyt pari päivää kovilla pakkasilla ajeltu eikä minkäänlaista ulinaa. Todennäköisesti laakeri kuitenkin jo jollain lailla vaurioitunut (melko kuivalta vaikutti) joten toivottavasti kesään asti päästään tällä remontilla ja lämpimimpien kelien aikaan pitää perehtyä asiaan paremmin.
Aiemmin laittamani linkki jossa neuvotaan laakerin rasvaus hieman toisella tapaa ei oiken osoittautunut toimivaksi tavaksi koska rasva ei kulkeudu laakerin kuulille jossa sitä tarvitaan.
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Nostellaan vanhaa topiccia.
Onko tähän päivään mennessä kukaan selvittänyt mikä laakeri siellä on ja saako sen vaihdettua?
Kampesin varovasti laakerin takapuolella olevan metalli suojan irti ja näin saikin laakerin jo näkyviin.
Väännätkö rautalangasta sen verran, että onko tuo takapuoli nyt auton keulan vai perän puolella? Lahinnä, että tietää heti auton alle mennessä mihin käy käsiksi.

Luin omat vuoden takaiset kirjoittamani tekstit ja nyt tulisi varmaan sanatarkkaan sama viesti. Laakerin vinkuna on sietämätön nyt kun pakkaset on taas vähän kovemmat.
Alkupään X-Type 3.0 sport
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja PaHa »

Xsport kirjoitti:Nostellaan vanhaa topiccia.
Onko tähän päivään mennessä kukaan selvittänyt mikä laakeri siellä on ja saako sen vaihdettua?
Kampesin varovasti laakerin takapuolella olevan metalli suojan irti ja näin saikin laakerin jo näkyviin.
Väännätkö rautalangasta sen verran, että onko tuo takapuoli nyt auton keulan vai perän puolella? Lahinnä, että tietää heti auton alle mennessä mihin käy käsiksi.

Luin omat vuoden takaiset kirjoittamani tekstit ja nyt tulisi varmaan sanatarkkaan sama viesti. Laakerin vinkuna on sietämätön nyt kun pakkaset on taas vähän kovemmat.
moro, eli se suoja on perän puolella kardaanin ympärillä oleva rinkula (onpa hyvin kuvattu :oops: ) ja irtoaa kivuttomasti vaikka leveällä taltalla. Kunhan kampeaa varovasti kahdelta sivulta samaan aikaan ja vähän kerrallaan ettei väänny mutkalle. Kuukausi takaperin tuli tuo taas rasvattua kun näköjään tiiviste vuotaa rasvaa pikkuhiljaa ulos (kuivana pyöriessään kuumentunut???) mutta toimii hyvin eikä ulise. Eipä vaan tullut taas otettua kuvia...
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Tämmöinen sivu tuli vastaan kun vaihteeksi kaivelin tietoa kardaanin tukilaakerista: http://www.drivetrain.com/parts_catalog ... tml#Jaguar

Näyttäisi siltä, että heiltä löytyy oikea laakeri! http://www.drivetrain.com/images/storie ... -30_lg.jpg

Onko kukaan muu löytänyt vastaavaa? Uskaltaako tuon ottaa ja tilata?
Alkupään X-Type 3.0 sport
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja PaHa »

Xsport kirjoitti:Tämmöinen sivu tuli vastaan kun vaihteeksi kaivelin tietoa kardaanin tukilaakerista: http://www.drivetrain.com/parts_catalog ... tml#Jaguar

Näyttäisi siltä, että heiltä löytyy oikea laakeri! http://www.drivetrain.com/images/storie ... -30_lg.jpg

Onko kukaan muu löytänyt vastaavaa? Uskaltaako tuon ottaa ja tilata?

Moi. Eipä ole vastaan tullut vaikka hullun lailla tuli googletettua kun selvisi tuon äänen alkuperä. Kuvan perusteella näyttäisi juurikin sopivalta...mutta onhan tuo liki 200$ iso raha jos ei sovikkaan ja rahti vielä päälle, niin varmaan voisi jonkinlainen tarkastusmittaus olla paikallaan ennen tilausta. Kokeilitko muuten edes sitä rasvausta??

-Pasi
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Xsport »

En ole saanut autoa talliin asti, joten rasvaus on jäänyt tekemättä. Ei ole tallia omasta takaa, joten pitäisi heittää auto yöksi laina talliin lämpenemään ja kuivumaan, että saa homman tehtyä seuraavana päivänä.
Tarkoitus edelleenkin tehdä mutta tuota uusimista ajattelen vakavasti. Tuskin on laakeri kaiken parkumisen jälkeen kovin hyvässä kunnossa enää. Autolla on kilometrejäkin jo n. 160 000. En pidä tuota paria sataa kovin kovana suhteessa mitä koko kardaanin uusiminen maksaa. Toisaalta myös tuon saman summan maksaisin siitä että auton laatufiilis palaisi "sivuäänien" postumisen myötä. Kallis se on tietenkin jos se ei ole oikeinlainen!
Haluaisin vain olla ihan varma, että tuo on juuri se oikea. Toki tuskin ne tuota voisi pitkään myydä jos se olisi vääränlainen. Menee jappasun puolelle, mutta olenkin Oulusta.

EDIT: Laitoin tuolle firmalle kyselyn toimituskuluista. Näkyvästi mainittiinkin, että toimittavat maailmanlaajuisesti. Mainitsin myös, että eipä ole tullut samaa osaa muualla vastaan. Katotaas mitä vastailevat.
Alkupään X-Type 3.0 sport
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Joko Xsportilla on osa tilattu tai ainakin toimituskulut tiedossa? Itsekin olisin voinut tuon kardaanin tukilaakerin tilata, mutta oma 2,5 litrainen on vuosimallia 2001, ja tuo osa näyttäisi käyvän vain vuosimallista 2002 eteenpäin...
Jos hankit osan ja meinaat sen itse vaihtaa, niin voisin tulla ihmettelemään miten se tapahtuu, Oulussa kun myös asun, ja itselläkin tuo saattaa olla vielä edessä.

Omassa äksässä siis myös tämä paljon puhuttu ulina on ja jatkuu jo ainakin toista talvea ja öljyroiskeita on havaittu kardaanin ja kulmavaihteen välistä niin kuin muillakin.

Ketjua lukiessa tuli paljon hyviä ohjeita mitä kannattaisi alkaa kokeilemaan ulinan poistamiseksi ja jäljellä olevien ajokilometrien turvaamiseksi (omassa 112t takana).

Muutamia kysymyksiäkin niille jotka paremmin tietää (eli kaikille):

- kannattaako aloittaa jakolaatikon öljyn vaihdosta (Köpille kiitos Jaglovers linkistä) ja mahdollisesti kulmavaihteen kartiolaakerin vaihdosta, mikä oli ainakin mixumanilla tepsinyt?
- ymmärsin että kartiolaakeria löytyy helpommin tiskiltä kuin kardaanin tukilaakeria, mikä siis onkaan kartiolaakerin tyyppi ja mistä kannattaa ostella? mixuman ja PaHa saattaisi tietää, kun molemmat ymmärtääkseni ovat nämä vaihtaneet?
- onko jakolaatikon kardaanipään laakerien (= kulmavaihteen kartiolaakeri?) vaihto kaiken kaikkiaan helpompi rasti kuin kardaanin tukilaakerin vaihto tulee olemaan (eli siksikin kannattaisi aloittaa siitä päästä), jos tuota kardaanin tukilaakeria nyt 2001 vuosimalliin mistään edes löytää?

PaHalle kiitokset kardaanin tukilaakerin rasvausohjeista. Jos jakolaatikon öljyn ja laakerien vaihto ei tepsi, niin tätä kannattanee kokeilla seuraavaksi ennen kuin pistää tukilaakerin tai jopa kardaanin :cry: vaihtoon?

Jos tämä ulina tulee joskus omassa äksässä kuntoon, niin taatusti tulen jossain vaiheessa havahtumaan siihen omituiseen tunteeseen, että jotain puuttuu tai on pahasti vialla. Niin tutuksi Oulun pakkasissa on tuo ulvova mylläri jo tullut :P No, kehtaapa sitten ottaa taas kavereita kyytiin. Punastelematta :oops:.
X-type 2.5 2001
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja PaHa »

moi, vihdoinkin muistin ja löysin vielä vanhan kuitin esille. Laakeri tyypit: HM 88542, HM 88547 ja ulkokooli molemmissa samanlainen HM 88510. Tosiaan jos muutenkin tarkoitus purkaa niin kannattaa nuo laakerit vaihtaa samalla kun ei niin kalliit ole. Ite ostin paikallisesta laakerikeskuksesta ja hintaa jäi 110€.
Kuuluuko sulla ou200508 tuo ääni pelkästään pakkasilla? Jos näin niin todennäköisesti tulee tuosta tukilaakerista.
Pikaisesti suosittelisin öljyjen tarkistusta ja mahdollisimman nopeasti vaihtoa koska ainakin mulla oli alkuperäinen öljy muuttunut melkoiseksi tervaksi. Öljyn vaihto on muuten paljon mukavempi jos nuo laakerit vaihtaa samalla kun silloin tulee hyvin kaikki öljy ulos kulmavaihteen päästä.. Tuo tukilaakeri jota X-Sport kattellu ni uskoisin että jos käy 2002 malliseen niin miksei myös 2001 malliin. Tuskin on tuossa vaiheessa paljon kardaania muutettu(voin olla täysin väärässä)
Oli muuten kun soittelin silloin tuon vinkumisen johdosta korjaamoille niin autoa näkemättä ja ääntä kuulematta tuomiona jakolaatikko vaihtoon. Nyt vaan kun tullut enemmän lueskeltua ulkomaan palstoja niin näkyy jotkut kirjoitelleen kuinka vaihdettu äänen takia jakolaatikko sekä kardaani. Olisikohan autokorjaamot käyttäneet tuota jakolaatikko vikaa aiheettomasti tai tyhmyyttään hyväkseen ja laatikoita vaihdettu varmaan useita täysin turhaan???

Edit: Ja pikku lisäys vielä jos haluat helpoimmasta aloittaa selvittämisen, niin rasvaa tukilaakeri. On ehdottomasti halvin ja nopein toimenpide näistä kaikista listatuista..

-Pasi
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Joo nollan alapuolella alkaa ulvomaan kissa kylmissään ja mitä enemmän pakkasta sitä kauemmin kestää ennen kuin ääni loppuu liikkeellelähdön jälkeen. 30 asteen pakkasella meinasi ulvoa koko matkan Oulusta Kajaaniin 180 km.

Pitää tosiaan saada ainakin tuohon tukilaakeriin rasvaa mahd. pian. Meinaatkos PaHa vaihtaa vielä joskus tuon tukilaakerin, vai menetkö sillä että lisäilet siihen rasvaa aina säännöllisin väliajoin?

Kiitos noista laakerien tyypeistä, hyödyllistä tietoa. Kun vaihdoit nuo jakolaatikon laakerit, niin teitkö uuden öljyn laiton tuolla venttiilimenetelmällä, joka oli selitetty jag-loversin sivuilla, vai onnistuuko se muutenkin kun purkaa kulmavaihteen?
X-type 2.5 2001
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja PaHa »

Vaikuttais aika vahvasti että tulee siitä tukilaakerista,kun kerran kuuluu vaan pakkasilla. Toki voin olla ihan väärässäkin kuten usein tapana käydä...

Omaan oli jo varautunut että vaihdan koko kardaanin mutta kun xsport oli tuon laakerin bongannut niin odottelen vastausta mielenkiinnolla jos vaikka itselläkin olisi mahdollisuus päästä vaivasta vähän halvemmalla.

Tuota ventiilimenetelmää en käyttänyt enkä oikein ymmärrä mikä sen tarkoituksena on.
Muistaakseni siinä ohjeessa se venttiili oli laitettu tyhjennysropun paikalle ja siitä suoritettiin täyttö. Laatikosta löytyy kuitenkin myös tarkistus/täyttöroppu josta suoritin öljy täytön.

-Pasi
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Ookei. Uskotaan tietysti, kun sinulla on samat oireet esiintyneet omassa äkstyypissäsi.

Ilmeisesti siihen täyttöroppuun pääsee kuitenkin vain käsiksi, jos irrottelee laatikkoa tarpeeksi? Venttiilimenetelmän tarkoitus oli mahdollisesti välttää laatikon irrottaminen/purkaminen ja siksi suorittaa täyttö tyhjennyspropun kautta??

Odotellaan Xsportilta päivitystä tilanteeseen.

Mikko
X-type 2.5 2001
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Työ häiritsee pahasti harrastamista.
Vastasivat kyselyyn: "$199.00 plus $69.00 Shipping"
Maksu onnistuu PayPalin kautta. Euroinahan tuo on n. 210€.
Tilaus on vielä toistaiseksi tekemättä. Vaihtoa en varmastikaan itse tekisi vaan heittäisin johonkin korjaamoon hoidettavaksi.

Edit: Löysin juuri vielä toisen tukilaakeria irrallaan myyvän firman jenkkilän suunnasta. Lähti kysely sinnekin.
Alkupään X-Type 3.0 sport
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Ja jatkoa tiedusteluihin.
Kysely hinnasta ja toimituksesta meni tuonne: https://www.powertrainindustries.com/ca ... h5fajqovf4
Vastaus kyselyyn: Part# 3080-30: $133.90 +$43.23. Euroina siis n.137€.
Laakeri on täysin sama kuin edellisessä paikassa, josta tiedustelin. Hinta alkaa kuulostamaan jo aika mukavalta.
Alkupään X-Type 3.0 sport
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Kardaanin tukilaakeri on nyt rasvattu, ja ujellus loppui.

Vielä olisi tarkoitus yrittää lisätä öljyä tuohon jakolaatikkoon, ja seurata vieläkö se vuotaa öljyä pihalle. Kaveri tuumasi, että tuo tyhjennysproppu on kyllä laatikon pohjaa niin paljon ylempänä, että onkohan tuo sittenkään tyhjennysproppu, ettei olisi täyttöproppu. Toki jos ja kun se on "sealed for life" ratkaisu, niin tyhjennys/täyttöoperaatioita ei kai ole paljon mietitty tehtäväksi jakolaatikko paikallaan... Mitä öljyä olette laatikoihin lisäilleet?
X-type 2.5 2001
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja PaHa »

Mulle suosittelivat ja laitoinkin castrolin saf xj 75w140 öljyt. Jos sen tyhjennysropun kautta liruttelee öljyt ulos (tosiaan on vähän turhan ylhäällä) niin vänkärin puoli vähän ylemmäs niin saa enemmän öljyä ulos.
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Jatkoa laakeri asiaan. Kävin hakemassa tänään tullista paketin. Laakeri tuli muutaman viikon toimitusajalla. Tilauksen maksoin 28.1. ja paketti odotteli tullissa pari päivää, ennen kuin ehdin sen hakea. Paketti maksoi rahteineen n. 115€ ja tullissa perivät alvit n. 27 €. Asennukseen en ole vielä aikaa varaillut. Antaa pakkasten ensin lauhtua pikkuisen. Jatkan siis tiedottelua taas myöhemmin kun uutta kerrottavaa.
Liitteet
18022011777.jpg
18022011777.jpg (29.21 KiB) Katsottu 26430 kertaa
Alkupään X-Type 3.0 sport
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Huolto aika varattu torstaille, jolloin vinkuva laakeri on tarkoitus vaihdattaa. Katsotaas miten käy.
Alkupään X-Type 3.0 sport
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type neliveto äänimaailma

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Hain juuri auton huollosta. Laakeri on oikea!!! Vaihto oli mennyt aivan ongelmitta aivan kuten missä hyvänsä kardaanilla ja tukilaakerilla varustetussa asutossa. Auto oli ollut huollon jälkeen jonkin aikaa pihalla ja kun läksin niin ei kuulunut vinkunaa! Olen suorastaan onnellinen tästä asiasta! Koko päivän oli olo kuin pikkupoikana Joulua odotellessa. Lahja tuli!
Ainakin Oulussa suosittelen viemään x-typen laakerin vaihtoon Huolto+ korjaamolle. He ovat nyt ainakin yhden laakerin vaihtaneet. X-typen huolto meni muutenkin hyvin. Vaihdatin takaa vakaajan puslat, jäähdyttäjän paisuntasäiliön sekä öljyt ja suodattimen.
Alkupään X-Type 3.0 sport
Vastaa Viestiin