Jaguar Xj6 -Si

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
jauhiainen
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 1:47 pm

Jaguar Xj6 -Si

Viesti Kirjoittaja jauhiainen »

Minulla on vuosimallia 70 oleva jaguar.

Moottori on 4,2 litrainen matalapuristeinen amerikantuontimalli.

Koneeseen on tehty täysiremontti ja siinä samassa yhteydessä kaasuttimet on vaihdettu 3xdellorta sivu imukaasuttimiin.

Ongelmana on iso polttoaineen kulutus. rauhallisessa maantieajossa 18-19 litraa.


kasuutimet on säädetty penkissä noin 7 vuotta sitten, jolloin kone antoi tehoja 190hv tajapyöristä. Sen jälkeen auto ollu normaalissa kesäjaossa, joskin kilometrejä tullut vähän.
Kone muuten on säädöissään. Auto tuntuu laiskalta ajossa. 0-100 ehkä 14 sekunntia
Paljonko vakio amerikan mallissa on tehoja?
Saanko kulutuksen aisoihin, jos vaihdan normaalit Su tilallle?
Onko dellortan kaasuttimien ominaisuus korkea polttoaineen kulutus?

Asia askarruttaa minua suuresti.

Olen kiitollinen kaikista vastauksista
1240
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 11, 2008 8:39 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Jaguar Xj6 -Si

Viesti Kirjoittaja 1240 »

Moi,

nyt on jotain mätää perusyhtälössä:
- 190hv tapapyöriltä ei ole synkassa 14s / 100km tiedon kanssa. Tuolla teholla pitäisi mennä alle 10s.

joten
- käykä kone tasaisesti?
- haiseeko bensa?
- onko kaasareille tehty mitään 7:n vuoden aikana?

Pers tuntumalla, jos kone on muuten vakio, niin 12-15 kulutus olisi normi. Noi dellortot tai su pitäisi säädöissään viedä saman verran, rauhallisessa ajossa.
Dellortot pystyy säätämään paremmin kuin perus su:t joten kunnossa ollessaan ne ovat paremmat kuin orkkiskaasarit.

Sitten tietenkin vika voi olla muualla kuin kaasarissa. Oletetaan että koneen mekaniikka on ok niin:
- sytkä toiminta tsekattu?
- automaatti ok?

T/Pekka
jauhiainen
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 1:47 pm

Re: Jaguar Xj6 -Si

Viesti Kirjoittaja jauhiainen »

Moi

Kiitos vastauksesta

- Kierroksilla käy nätisti, mutta tyhjäkäynti käy epätasaisesti. Aivan kuin jättäis silloi tällöin yhden väliin.
- kaasarit vuotavat hieman polttoainetta ilmanpuhdistimeen.
- kaasareille ei ole tehty mitään 7-8 vuoden aikana.
- tuleva viikonloppuna asennan kärjettömän sytytyksen, näin eliminoin sytkän mahdollisuuden.
- automaatista en osaa sanoa muuta kuin, että pelaa nätisti.

Soitin Free Technics Oy sieltä antoivat vinkin, että neulaventtiilit tiivisteet saattavat vanhetessaan rueta vuotamaan.
Virrat päälle ja ilmanputsari pois, niin selviää vuotaako polttoainetta kurkkuun. Jos vuotaan niin uudet neulaventtiilit. Tämä tekee hänen mukaansa epätasaisen tuhjäkäynnin ja lisää kulutusta.

Hän oli myös sitä mieltä, että heillä on tietoa mitkä tälle moottorille pitäisi kaasuttimien suuttimet jne. olla. Kuulemma itsesäätämällä ja heidän ohjeilla pääsee hyvään lopputulokseen. Tästä olen hieman epäileväinen. Mitä mieltä olet?

Olen myös kuullut että on paljon on penkittäjän säätäjien taidosta kiinni että saa hyvät moottorin ominaisuudet katukäyttöön.
Mistähän löytyisi taitava säätäjä?

Pitää nyt viikonloppuna kokeilla paljonko menee nollosta sataan aikaa.
Huippuja en mielelläni lähde kokeilemaan.

Hieman houkuttelee nuo alkuperäiset Su, sitten olisi konetila alkuperäinen

T. Vilho
1240
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 11, 2008 8:39 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Jaguar Xj6 -Si

Viesti Kirjoittaja 1240 »

No niin.

Tuo sytkä tosiaan kannattaa laittaa ensiksi ja katsoa myös että ennakot on oikein sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä.

Kaasareiden perusasetus onnistuu yleensä ihan laskemalla, eli kaasareihin erikoistunut firma kyllä osaa antaa tiedot kurkusta, pää- ja tyhjäkäyntisuuttimesta kunhan tiedetään:
- sylinterin iskutilavuus
- nokka-akselin asteet
- maksimi väännön kierrokset (tavoite)
- maksimi tehon kierrokset (tavoite)
Jos kone on vakio niin nuo löytyy kirjallisuudesta, viritetystä pitää tietenkin olla muutetut arvot tiedossa. Suuttimien etsimen suunnilleen paikalleen myyjän ohjeilla onnistuu usein, haittana tosin on että usein tarvitaan useampi satsi vierekkäisiä kokoja joista kokeillaan mikä on sopivin.

Nuo Dellortot ovat tuplakaasarit, eikö, joten joka pytylle on oma kurkkunsa. Sinänsä tällä ei ole niin paljon väliä, tärkeää on että noissa kaikissa on samanlaiset suuttimet ja balanssi tasan.

Balanssin säätö, elikäs yhtenevä alipaine joka kurkussa, on homma sinänsä. Se onnistuu kotikonstein, mutta vaatii vähän harrastusta. Ilman mitään välineitä ei oikein onnistu jollei ole oikein mestari.

Tulvivat kaasarit voivat hyvin aiheuttaa kuvaamaasi ongelmaa, tosin pitäisi bensankin haista aika rankasti. Ehkä tästä kannattaa aloittaa sytkän jälkeen ja katsoa sitten kuinka käy ja vetää.

T/Pekka
Avatar
jtt
Viestit: 29
Liittynyt: La Touko 07, 2005 3:34 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Jaguar Xj6 -Si

Viesti Kirjoittaja jtt »

Tervehdys,

Balanssin säätöön ei tarvita muita erikoistyökaluja kuin letkunpätkä, joka ylettää korvasta kaasarin kurkun suulle. Näin kuuntelemalla erot huomaa yllättävän tarkasti.

Seosten haku taas ilman seosmittaria on lähinnä arvailua. Nykybensoilla ei edes tulppien väristä voi paljoa päätellä, ellei sitten ollan aivan metsässä. "Taulukkoarvot" lienevät kuitenkin hyvä lähtökohta.

Joka tapauksessa itse en lähtisi Dellortoja vaihtelemaan takaisin SU:iksi, ellei tavoitteena ole laitteen museointi. Arkikäytössä ainoa ongelma tahtoo olla käynnistyvyys pahimmilla talvipakkasilla, jos joka sylinterillä on oma kurkkunsa. Tämä tilanne tuskin tulee enään eteen S1:n kanssa...

t. Jari T
Lincoln Continental Convertible -62
Range Rover 3,5 Efi Vogue -88
Dodge Dart GT -65
Triumph Spitfire 4 kilpuri -64
Ford Fiesta 1,1 -79
Audi A6 -05

Kawasaki KZ1300 -79
Moto Guzzi Le Mans 1000 -88
Aprilia RSV 1000 R Factory -05
jauhiainen
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 1:47 pm

Re: Jaguar Xj6 -Si

Viesti Kirjoittaja jauhiainen »

Kiitos asiantuntevista vastauksista

Olen päättänyt pitää dellortan kaasuttimet.

Olen tutustunut seos suhde mittareihin. Olen nyt päätymässä yksivaiheeseen Auto Gaugen viisarinäyttöiseen perusmittariin (hinta houkuttelee) tai fmi 1.2 ledi mittariin täi sitten lamda ja siihen yleismittari perään. Tekeeko näillä mitään? Mitä suosittelisitte?

Tiedättekö pääkaupungilla tai lähistöllä ketää yritystä, jossa tunnetaan dellortan kaasuttimet?

Tai

Tiedättekö ketään henkilöä, joka iloiselle harrastajalle antaisi tarvittaessa neuvoja?

Ystävällisin terveisin Vilho :D
1240
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 11, 2008 8:39 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Jaguar Xj6 -Si

Viesti Kirjoittaja 1240 »

Heps,

kyllä nuo ortot synkkaan saadaan, minäkin voin tehdä tuon (olettaen että orton kurkussa on alipainemittarin slinga).
Seokset voisivat olla kohdillaan jopa niillä suuttimilla jotka siellä on kiinni, varsinkin jos vikana on ollut tulviminen. Joten putsaten, uudet tiivisteet ja uudestaan kokeilua. Jos sitten ei käy hyvin niin sen jälkeen voi noita uusia suuttimia harkita.
Mutta, kuten sanoin yllä niin ensin tuo perusputsaus pitää tehdä.

Noista mittareista ei ole muuta tietoa kuin että lambda-mittari on jees, lambda täytyy olla kuitenkin lähellä pakosarjaa. Tai sitten on siis mittarissa oma speciaali lambda mutta tuo ei taida olla halba ... ehkä tätä ei edes neuvoksi kannata ottaa, täytyy itsekin vähän kuukkeloida mitä nykyään on markkinoilla.

T/Pekka
Avatar
jtt
Viestit: 29
Liittynyt: La Touko 07, 2005 3:34 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Jaguar Xj6 -Si

Viesti Kirjoittaja jtt »

Lambdamittarin kanssa olennaista on se, että minä tyyppisen valitsee. Halvin perusmittari lämmittämättömällä kapeakaista-anturilla näytää putket punaisena tormuuttaessa että ollaanko laihalla vai rikkaalla, ei juuri muuta. Lämmitettävä anturi tekee saman kylmempänäkin. Varsinaisiin säätötouhuihin paras on mittari jossa on lämmitettävä laajakaista-anturi. Mittari vielä mieluimmin selvällä numeronäytöllä. Tällöin nähdään jo varsin luotettavasti missä oikeasti mennään.

Oman kilvanajolaitteen säätelyyn hankin tälle vuodelle FMI:n tilalle jälkimmäistä tyyppiä olevan Stackin valmisteen:
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... =STAST3401

Tuohon olen ollut tyytyväinen. Muiltakin valmistajilta löytynee vastaavia.

t. Jari T
Lincoln Continental Convertible -62
Range Rover 3,5 Efi Vogue -88
Dodge Dart GT -65
Triumph Spitfire 4 kilpuri -64
Ford Fiesta 1,1 -79
Audi A6 -05

Kawasaki KZ1300 -79
Moto Guzzi Le Mans 1000 -88
Aprilia RSV 1000 R Factory -05
Avatar
ppaldani
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Touko 15, 2009 9:27 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Jaguar Xj6 -Si

Viesti Kirjoittaja ppaldani »

Tervehdys,

viestiketju on jo vanha mutta mittailin juuri oman kulutusta, 11,5 ltr / 100 km, matkavahtina 90 - 105 kmh. Enemmän kuin tyytyväinen...

Pasi
XJ6 s1 4.2 1972
Vastaa Viestiin