jaguar xj coupe

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
kk1
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja kk1 » To Loka 30, 2008 12:15 pm

Minkälainen homma on vaihtaa oikeanpuoleinen bensatankki ko.autoon?
tällaista tarjotaan minulle Saksassa, mukana seuraisi ehjä tankki. Onko ok ajaa väliaikaisesti vain toisella tankilla.
Miksi yleensä XJ malleissa on tätä vikaa , ruostuuko ne ?

kyselee kk

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2011
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja jakuvaari » To Loka 30, 2008 12:47 pm

Terve,

Ei se mikään mahdoton homma ole, mutta edellyttää käsittääkseni vähintään sen puolen lokasuojan avaamista, puskurin alapuolinen osa lähtee (periaatteessa) helposti irti. Siis jos ei ole kaikki ruostunut siihen malliin, ettei mikään aukea ehjänä.

Toisaalta jos tuo on ruostunut puhki, kertoo se siitä, että tankin ympärillä on todennäköisesti aikalailla muutakin ruostunut ja korityöt ovat tarpeen. €$¢€¢€$

Jos tankki on oikea kakkossarjan tankki niin hyvä, suurin osa varaosakauppiaista tyrkyttää kuitenkin kolmossarjan tankkia, joka periaatteessa toki käy, mutta joko sitä joutuu kustomoimaan hieman tai sitten joutuu siirtämään benstatankin anturin toiseen paikkaan ja hieman muokkaamaan bensan tuloa. Kolmossarja oli ruisku, samoin suurin osa kakkossarjan 12-sylinterisistä. Onko tämä XJ6C vai XJ12C? Kuutoskoneiset ovat kaasareilla ja bensan paluukiertoa ei ollut, tosin jenkkimalleissa oli erikoinen bensahuurujen suodatus.

Miksi tankit ruostuu? Monta syytä:

1. Auto seisoo vaihtelevassa lämmössä tankki tyhjänä, sisäpuolella ei ole mitään suojausta joten kondenssivesi ruostuttaa pohjan puhki.

2. Tankkeja ja pohjasumppua ei ole puhdistettu koskaan, mönjä, mitä kertyy pohjalle, sekä kura, jota kertyy tankin ulkopuolelle yhdessä ruostuttavat sen jostakin kohtaa puhki.

3. Tankit ovat vuodesta 1951 ja MKVII mallista lähtien olleet kätevästi (aina Ser 3 viimeisiin autoihin) näissä Saloon-autoissa takalokasuojien sisällä, mikä antaa valtavan tilavan ja hyvänmuotoisen tavaratilan. Mutta auta armias, jos auton hoito, ruostesuojaus yms. laiminlyödään. Tankin alaosa sijaitsee suoraan takapyörän takana, takalokasuojan helman sisällä. Missä 1970-luvun autossa ei tämä paikka ruostunut? Kun takalokasuoja lahoaa pois on seuraavan vuorossa tankin pohja... :(

Vanhan XJ:n koeajossa on aina ollut hyvänä ohjeena käyttää molempia tankkeja, sillä jos myyjä sano, ettei toinen bensapummpu toimi tms. voi se kieliä paaaaljon suuremmastakin ongelmasta (tankki puhki, lokasuojan sisällä puolet auton perästä ruostunut pois! :-o

-Jakuvaari
Viimeksi muokannut jakuvaari, To Loka 30, 2008 1:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____51.000km__________39.000km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

Avatar
kk1
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja kk1 » To Loka 30, 2008 1:08 pm

Kuutoskoneella ja automaatilla. Myyjä kertoo omistaneensa sen parikymmentä vuotta joten voisi olla alkuperäinen eurooppalainen. Molemmat bensapumput kuulemma toimivat.
Jos kurkkaan auton alle bensatankin kohdalla, niin onko ruostumisongelma havaittavissa, vai onko piilossa lisää murheita.
Myyjä kertoi että autossa on "sehr, sehr wenig rost!"

kk

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2011
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja jakuvaari » To Loka 30, 2008 1:19 pm

kk1 kirjoitti:Kuutoskoneella ja automaatilla. Myyjä kertoo omistaneensa sen parikymmentä vuotta joten voisi olla alkuperäinen eurooppalainen. Molemmat bensapumput kuulemma toimivat.
Jos kurkkaan auton alle bensatankin kohdalla, niin onko ruostumisongelma havaittavissa, vai onko piilossa lisää murheita.
Myyjä kertoi että autossa on "sehr, sehr wenig rost!"

kk



:lol:

"Sehr wenig ja, weil die Resten sind schon weggefallen!" :)

Niin, no aivan hyvin voi pitää paikkaansa, mutta kuulostaa aina hieman huvittavalta, kun myyjä sanoo noin. Mikä niistä tämä on, se Baijerissa oleva Greensand-värinen?

No olisi outoa, jos ei sen puolen takalokasuojan alareunassa olisi mitään jälkiä, pientä kuplaa tms. Onhan se saatettu paklata ja maalata, mutta reunan alta pääsee ainakin sormella tunnustelemaan ja pieni hammaslääkärin peili tms. ja kirkas led-tasku- tai otsalamppu mukaan, niin näkee, missä mennään.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____51.000km__________39.000km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

Avatar
kk1
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja kk1 » To Loka 30, 2008 4:24 pm

Tämä on BRG väritys ja keski-Saksanmaalla (Dortmund). Tuntematta tämän auton rakennetta,
niin kun sanoit, että takalokasuoja irroitettava, niin sekö tietää sitten maalaus/hitsaushommia?

kyselee taas
kk

XJ12C-76
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja XJ12C-76 » To Loka 30, 2008 10:20 pm

Moi.
Tässä esimakua mitä voi massan alta löytyä kun on ensin tarkastanut kurkkimalla ja mitään vikaa ei näkynyt.
Kuva omasta Coupesta noin vuoden takaa. Tosiaan päällepäin ei näkynyt mitään vikaa, mutta massan alla kyllä..
Pari läpireikää piti hitsailla, muuten tuli puhalluksella, pohjamaalilla ja huolellisella massauksellla kuntoon.

http://www.aijaa.com/v.php?i=3003145.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3003208.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3003225.jpg

Tankin alla oleva pelti on ruuveilla kiinni. Ensin puskuri pois niin pääsee helpommalla.
Pellit ei maksa kun muutaman kympin kappale jos esim. ovat lahoja...

Pete

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2011
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Pe Loka 31, 2008 1:01 pm

Ensin piti sanoa, että älä nyt pelota tulevaa harrastajakolleegaa heti pois... ;-) Lisää coupeja Suomeen, meillä on väkilukuun suhteutettuna varmaan kohta jo maailmanennätys! :D

Mutta eihän toi ollenkaan pahalta näyttänyt, vanhemmat autot on helposti tämän näköisiä:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... &viewitem=

Tuleee paaaaalllljon halvemmaksi ostaa hyvä E-type €40-€50 tonnilla kuin laittaa tuo kuntoon. ;-)

Ja silti sanoisin, että toi on parempi kuin vastaava auto, jonka amerikkalainen myyjä on ensin muutaman satasen maalikeikalla ja plastic paddingilla laittanyt "myyntikuntoon", tulee uudelle omistajalle halvemmaksi, eikä ole petoksen makua ilmassa. :?

Eli sulla oli vain sieltä takapyöränkotelon ylänurkasta mennyt puhki? Ei tankki? Tuoltahan se lahoaminen saattaa nimittäin levitä aika pahasti. Täytyypä taas tarkistaa oman auton nurkat, toistaiseksi puhkiruostumista oli löytynyt vain lattioiden sisäsaumoista.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____51.000km__________39.000km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

Avatar
kk1
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja kk1 » Pe Loka 31, 2008 2:42 pm

No joo, pikkuisen kyllä kävi väristyksiä. Siis jos bensatankin vaihtaa. on taka- akselisto irroitettava, oikea lokasuoja ym. On siinä puhdetta.

Ajatukseni on (niinkuin on varmaan ollut muillakin!) että ostan auton ja sitten korjailen ja huollan sitä tarpeen mukaan ja ajelen kesäisin 2-3000km, enkä haluaisi suorittaa suuria
entistämiskorjauksia.

Mitäpä, jos saisin myyjän vaihtamaan tankin ennen mahd. kauppaa. Antaisiko se sitten enempi varmuutta , mene ja tiedä.
Ko. autossa on oven alapuolen helma maalattu mustaksi ja kun kysyin syytä, sanoi että ei varmasti sen takia, että olisi ruostevikaa, vaan syystä, joka ei sitten selvinnyt, oli kuulemma luottokorjaaja maalannut.

"Warum die Schweller schwarz sind kann ich nicht sagen, mein Werkstattfuzzi
fand das mal gut. Sie waren vorher in der Wagenfarbe und auf keinen Fall
verrostet!!!!!!!!!!!!"

kk

Avatar
kk1
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja kk1 » Pe Loka 31, 2008 2:54 pm

Tässä kuvaa, voiko näin hienon pinnan alla pesiä ruostepeikko!
kk
Liitteet
DSCF0160.JPG
DSCF0160.JPG (86.8 KiB) Katsottu 4369 kertaa

XJ12C-76
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja XJ12C-76 » Pe Loka 31, 2008 5:45 pm

Moi taas.
Pelottelu ei ollut tarkoitus, sillä tämähän oli vielä helppo nakki.
Taka-akselia ei suinkaan tarvitse tankkihommissa ottaa pois, mulla vaan oli intoa purkaa koko laite etupuskurista takapuskuriin.
Siis tankin jos haluat irti, riittää kun irrotat takapuskurin ja poskipellin. Sitten vaan pitää saada auto tarpeeksi ylös että tankki mahtuu sujahtamaan alakautta pois.

Ja joo, mulla oli läpiruostetta oikeastaan vain johtokanavassa jossa kulkee polttoaineanturin piuhat. Pari ihan olematonta pikkureikää oli myös. Ei siis mitään vakavaa tuolla alueella. Tankit oli molemmat puhki, sisältäpäin ruostunut. Olis saanut hyvät marakassit vanhoista.

Paha muuten ennnustaa onko peikkoja mutta kannattaa varautua kuitenkin.
Ja jos se hyvältä näyttää, niin turha lähteä raapimaan pilalle ihan vaan huvikseen..

Pete
Viimeksi muokannut XJ12C-76, La Marras 01, 2008 8:38 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Coupe
Viestit: 420
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: JAGUVAARIN MALLI E - TYPE

ViestiKirjoittaja Coupe » Pe Loka 31, 2008 6:57 pm

Eihän toi taida edes olla paha. Näin viime viikolla yhden vastaavan joka on menossa työn alle, ja siinä on jopa katto keskeltä läpiruostunut. :shock: Eli yritystä löytyy.
2 x XJ Coupe S2 - 1977
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu

Avatar
Safre
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja Safre » La Marras 01, 2008 1:49 am

Minkälainen homma on vaihtaa oikeanpuoleinen bensatankki ko.autoon?


Coupeen en tankkia ole vaihtanut mutta ser 1 sedaniin kylläkin, ei vaadi ydinfyysikon tutkintoa :P
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2011
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja jakuvaari » La Marras 01, 2008 3:01 pm

Safre kirjoitti:
Minkälainen homma on vaihtaa oikeanpuoleinen bensatankki ko.autoon?


Coupeen en tankkia ole vaihtanut mutta ser 1 sedaniin kylläkin, ei vaadi ydinfyysikon tutkintoa :P


Perä taitaa olla ihan sama paria puskurin ja takaluukun detaljia lukuunottamatta Ser. 1 <-> Ser. 2.
Varsinkin XJ6, XJ12 on ainakin niiltä osin hieman erilainen, kuin Ser. 2 ruiskun bensan pumppaus yms. palautuskierto on toteutettu. Lokasuojat yms. ovat samat, tankissa on jotakin eroa, muttei taatusti mitään dramaattista. Kolmossarjan tankkikin käy hädän tullen, mutta vaatii joitakin pieniä muutoksia johtoihin ja letkuihin yms. ylimääräisten putkien tulppaamista.

-Jakuvaari

JK. Ja vaikka siis taka-akselia ei tartte tiputtaa, ei sitäkään kannata pelätä, mitä useammin sen tekee, sitä kätevämmin se käy! :mrgreen:
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____51.000km__________39.000km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja joni » La Marras 01, 2008 8:04 pm

Tankin pois ottaminen on pikkujuttu, varoo vain ettei kolhi maalipintaa työntouhunnassa. Omassani otimme molemmat tankit pois ja putsasimme sisukset. Toinen tankki paikattiin pohjasta josta oli lähes ruostunut läpi. Jos on onnekas ja saa uuden hyvän tankin on sen paikalleen laittaminen helppoa. Tankit on hyvissä hinnoissa ja haluttuja juuri ruostumisen yleisyyden vuoksi. Epäilen, että suurin syy ruostumiseen on auton iän lisäksi veden pääsy tankkeihin ja erityisesti jos auto seissyt ulkona kauan. Itselläni pitää varoa autoa pestessäkin ettei käytä liikaa vettä korkkien kohdalla...syy miksi eräästä hääajosta oli tulla katastrofi. Tankin korkki päästää ilmeisesti vettä läpi siitä pienestä huohotusaukosta?
Välillä onkin tullut mieleen laittaa muovinen tankki vararenkaan tilalle, ei olisi iso homma ja sateisena kesänä saisi ajaa rauhallisin mielin.
Tuollainen XJC on aivan mieletön namu! Täällä on yhdellä tutulla valkoinen XJC, odottanut pressun alla vuosia....tai minua.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73

Avatar
en-invest
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 12:24 am
Paikkakunta: Käpälämäki

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja en-invest » Su Marras 02, 2008 12:24 am

joni kirjoitti:Tuollainen XJC on aivan mieletön namu! Täällä on yhdellä tutulla valkoinen XJC, odottanut pressun alla vuosia....tai minua.

Kuva

Mahtava laite, kuukauden verran olen ajellut, yllätyin huoltohommissa, moottoriin meni 12 litraa öljyä, onneksi täälläpäin on hyvä firma mistä löytyy osat tähänkin laitteeseen.
Lisäksi laitoin autoon mustapohjaiset rek. kilvet, sopivat vanhukseen hyvin :wink:

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2011
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jaguar xj coupe

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Ma Marras 10, 2008 12:52 pm

XJ12C-76 kirjoitti:Tankin alla oleva pelti on ruuveilla kiinni. Ensin puskuri pois niin pääsee helpommalla.
Pellit ei maksa kun muutaman kympin kappale jos esim. ovat lahoja...

Pete


Tässä vielä kuvia aiheesta, osui sattumalta silmään Jag-loverissa:
http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1226287223

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____51.000km__________39.000km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa