Ruostesuojaus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Klasu
Viestit: 20
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 1:07 pm
Paikkakunta: Lahti

Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Klasu »

Olen saamaisillani kuntoon MK II vm 60. Autolla on tarkoitus ajella huhti-lokakuussa, ei siis suolakeleillä. Joskus ehkä pientä soratiepätkää ei voi välttää. Ja vaikka aurinkoisena aamuna lähtee saattaa vesikeli yllättää ennen kotiinpaluuta.

Kertokaapa vanhat konkarit miten auto kannattaisi ruostesuojata. Olen toistaiseksi kuullut niin monta mielipidettä kuin miestäkin. Joku sanoo että pelkkä Tectyl käsittely on hyvä koska näkee heti jos alkaa kukkia. Toinen puoltaa täysmassausta ja kolmas pelkkää maalausta.

Siis mitä minun kannattaa alustalle tehdä?

Klasu
Klasu,
Mk II /60
XJS / 96
Daimler 07
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja jjj »

Mestarinkadulla sijaitsevan Lahden Ruostesuojan Diamond käsittely Finikor tuotteilla on liki parasta mitä saa. Ajoi autolla tai ei niin erilaisiin koteloihin ja vastaaviin kertyy kosteutta eikä niissä paikoissa ainakaan tehtaan jäljiltä ole mitään suojaa. Pohjan käsittely vaimentaa lisäksi ääntä mikä ei ole kakkiaiselle yhtään hullumpi lisäpiirre.

Eri asia on jos haluat autostasi sijoituskohteen, Concours-esineen jota tullaan katsomaan jopa alta.

Itse kyllä vedin polyuretaanipohjaisella bodyliimalla jopa lokasuojissa olevien taitosten muodostamat kourut täyteen niin että vesi pääsee valumaan vapaasti pois eikä jää muhimaan kertyneen hiekan kanssa. Kun auto on puhdas entisöinnin jälkeen niin tällaiset operaatiot onnistuvat helposti muutamassa tunnissa. Kun katselee tuon ikäisten orkkisautojen kuvia suolattomistakin maista niin ruoste kyllä kukkii joskaan ei kauniisti.

Englantilaiset autontekijät ovat kuuluisia olemattomasta korroosio tuntemuksestaan. Vielä 2000 luvun alussa Land Rover maalasi kertaalleen ikkunan pokat mustalla maalilla ja luulivat niiden saaneen korroosiokäsittelyn. Kaikkea muuta; kolmen vuoden kuluttua niissä oli ruostevaurioita kun ei edes kunnon pohjamaalia oltu käytetty!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Vastaa Viestiin