X-typen varoitusvalot pitää discoa

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

X-type 2.5 vuosimalli 2001. Ensin syttyi abs valo palamaan alkuviikosta, seuraavana päivänä myös moottorin varoitusvalo. Nyt putosi pelistä sitten sekä nopeus-, kierrosluku-, moottorin lämpötila-, että bensamittari. Viimeksi mainitut tosin palautuivat, kun sammutti moottorin ja uudelleen käyntiin. Mutta absit ja moottorivalo palaa vaan. Ajotietokone ja muut sähkölaitteet ovat toimineet koko ajan. Myös bensamittarin varoitusvalo toimii (eli tankki ei ole täynnä menovettä). Ajotietokone ei anna mitään infoa noista abseista tai moottoriongelmista. Tehot on tallessa eikä ajossa tunnu mikään muuttuneen (paitsi absit on tietenkin pelistä pois, kun varoitusvalokin palaa). Mikäs kissalle nyt oikein tuli? Varmasti muillekin on sattunut joskus samaa, eli missä oli vika?
X-type 2.5 2001
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Onpas täällä korkea kynnys kommentoida :roll:

Rohkeasti vain veikkausta peliin, jos aivan samanlaista ei olekaan omalle kohdalle sattunut :)
X-type 2.5 2001
Avatar
HMV
Viestit: 24
Liittynyt: To Marras 13, 2008 9:19 pm

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja HMV »

No nämä nyt menee kai aina vähän arvailun puolelle, mutta ekana tuli mieleen laturi ja heti sen perään maadoitusvika :?:
XE E-Performance Prestige 2015
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja juge »

Tuolla Roverien palstalla eräs Lantikka Disco 3 kuski kirjoitteli samantyyppisestä viasta, ja ongelmat muistaakseni korjaantuivat uusimalla akku. Jos en väärin muista, viat olivat poistuneet muutamaksi päiväksi kun yön ajan oli ladannut akkua.

Disco 3:nen oli dieseli lisälämmittimillä sun muilla herkuilla ja kuskilla suht lyhyt työmatka, ja siksi auton oma laturi ei pystynyt lataamaan auton akkua tarpeeksi kun virransyöjiä kaarassa oli useampia ja suurimpana tuo lisälämmitin.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Enpä ole vielä ehtinyt asialle tehdä muuta kuin tarkistaa sulakkeet, mutta sen huomasin lisäksi, että vakionopeudensäädin lakkasi samoihin aikoihin toimimasta. Tarkistelin tuota akun jännitettä kuormittamattomana -> normaali 12V, mutta laturi käynnissä kummalliset n. 16V (normaali ehkä n. 14V). Aloin epäillä säädinvikaa, mutta asiasta ohimennen juteltuani eräällä korjaamolla, jossa sähkömies tosin oli lomilla, asentaja tuumasi että ei taida perus-marketin-yleismittarilla pystyä oikein mittaamaan laturin jännitettä (saattaa näyttää vähän mitä sattuu). Pitäisi kait viedä autosähkökorjaamoon tutkittavaksi niin saisi jossain vaiheessa absit ja vakionopeudensäätimen takaisin. Pidemmällä matkalla ois ihan kiva ja häiritseehän se kun taulussa valot palaa.
X-type 2.5 2001
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

ou200508 kirjoitti:Aloin epäillä säädinvikaa, mutta asiasta ohimennen juteltuani eräällä korjaamolla, jossa sähkömies tosin oli lomilla, asentaja tuumasi että ei taida perus-marketin-yleismittarilla pystyä oikein mittaamaan laturin jännitettä (saattaa näyttää vähän mitä sattuu).
Tokihan "markettimittari" voi olla epätarkka, mutta jos se suunnilleen oikein näyttää 12V ja esimerkiksi paristot (1.5V, 9V), niin kyllä se sen 16V:kin varmaan samalla tarkkuudella näyttää. Kestääkö lamput ok vai onko palanut viimeaikoina? Vaikka eipä tuo nyt vielä kauhean suuri ylijännite ole, normaali latausjännite lienee 14.8V luokkaa? Onko akkukauppiaista lähistöllä, nehän mittaa ilmaiseksi akun kunnon. Tai sitten autosähköliikeeseen, vai pappiko se oli parempi näissä sähkövioissa... :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Akku tuli vaihdettua, mutta ei auttanut. Akkuliikkeen kuormitustestissä näytti vähän alijännitettä (melkein 12V kuitenkin), mutta olisi pitänyt olla ehkä 10 voltin luokkaa tai alle, että nämä viat olisi siitä johtuneet. Ei auta kuin luetuttaa vikakoodit. Vinkiksi dieselin omistajille, että Viescarilla onnistuu kuulemma lukea niiden vikakoodit, hinta 25 euroa, mutta bensamallin koodeihin ei päässytkään käsiksi Boschin ohjelmalla. Sisälle pääsi, mutta koodeja ei pystynyt erittelemään. Seuraavaksi sitten Wetterille, jossa vikakoodien luku kustantaakin jo 70, ja sekään ei vielä takaa, että vika löytyisi. Jossain ABS anturissa voisi tietysti olla häikkää, mutta moottorin varoitusvalo tuskin sen takia palaisi, ja vakionopeudensäädin... tjaa-a...ehkä, ehkä ei.
X-type 2.5 2001
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

ou200508 kirjoitti: Seuraavaksi sitten Wetterille, jossa vikakoodien luku kustantaakin jo 70, ja sekään ei vielä takaa, että vika löytyisi.
Oulun Wetterillä vikakoodien luku 28.16e pari viikkoa sitten. Ei tietenkään vikaa löytynyt, mutta sentään halvemmalla selvisi se...
Jos olet Oulusta, niin voidaan mun yleistesterillä lukea koodit. Ei sekään välttämättä mitään kerro, mutta eihän Wetterinkään...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Oulun Wetterillä minulle ilmoittivat hinnaksi 70 euroa. Testeriäsi kyllä kernaasti kokeilisin, jos sillä jotain saisi ulos Jaggen tietokoneesta. Laitoin Köpille sähköpostia.
X-type 2.5 2001
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

X kävi kylässä ja OBD-testeri näytti Wheel Speed Sensor koodeja C1145, C1175, jotka varmaan selittävät ABS- ja tasanopeussäädinongelmat. Lisäksi oli P1111, joka testerisoftani ja joidenkin nettisivujen mukaan on Intake Air Sensor, mutta taas joidenkin mielestä Jaguarissa "Check code", joka ei tarkoita mitäään tai korkeintaan, että joskus on ollut jotain häikkää ja seuraavan Drive Cyclen jälkeen poistunut.
No, ei muuta kuin Speed Sensorien hankintaan tai Wetterille oikean Jaguar-testerin ääreen. Jätettiin koodit sen varalta nollaamatta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:X kävi kylässä ja OBD-testeri näytti Wheel Speed Sensor koodeja C1145, C1175, jotka varmaan selittävät ABS- ja tasanopeussäädinongelmat. Lisäksi oli P1111, joka testerisoftani ja joidenkin nettisivujen mukaan on Intake Air Sensor, mutta taas joidenkin mielestä Jaguarissa "Check code", joka ei tarkoita mitäään tai korkeintaan, että joskus on ollut jotain häikkää ja seuraavan Drive Cyclen jälkeen poistunut.
No, ei muuta kuin Speed Sensorien hankintaan tai Wetterille oikean Jaguar-testerin ääreen. Jätettiin koodit sen varalta nollaamatta.
Köpi
VAU! No ei ehkä ihan olisi kannattanut ajella Ouluun asti, mutta Espoossa maksoi €76,42 noi samojen koodien luvut. Mulla on se paperi jossakin että voin kertoa mitkä herjat ne oli, mutta periaatteessa oli vas. etupyörän anturi, pumppumoottori ja ohjainyksikkö. Kustannusarvio oli jotain viis tonnia osiin ja työt päälle. Koivuma:n vinkistä Vaasaan postilla ohjainyksikkö ja moottori korjaukseen ja seur. viikolla Matkahuollolla takaisin verstaalle ja uusi anturi Mannersilta (on ne kalliita) ja: Ei pelitä!!! :( :evil:

Noh, Jag-finn löysi taas oikean vian, vas. etupyörän anturin johto oli saanut konehuoneen puolella siipeensä (en kyllä tiedä miksi, on käynyt huolloissa vain Inchcapella koko ikänsä.)

Mulla on siis periaatteessa yksi toimiva ylimääräinen käytetty anturi tallessa (ja neljä rompepäiviltä ostettua jossakin varmassa tallessa, en vaan tiedä missä!) ja nyt Mannersilta tilauksessa: LNF3410AA A/LOCK BRK HARNESS £51.61 + verot ja rahdit.

En tiedä onko X:ssä eri anturi (tuskin, nääkin on ATE:n, numerot on tallessa jossakin) mutta piuhat on varmaan erilaiset, kannattaa kuitenkin tarkistaa ne ja varsinkin puhdistaa erittäin huolella liittimet ja ehkä anturitkin. Anturi on kuulemma varsin herkkä, se kun mittaa käsittääkseni sähkönjohtavuutta ja sen vaihtelua. Siis ei se kulu, mutta jos se vähänkin pääsee likkumaan tai väliin menee jotakin niin sitten ei toimi. Nyt kaikki pelaa, vaihdetaan vielä piuha alkuperäiseen uuteen. :)

-Jakuvaari
Viimeksi muokannut jakuvaari, Pe Tammi 23, 2009 1:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
tpmusic
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 12:18 am
Paikkakunta: kokkola

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja tpmusic »

Tuttavani entisessä mersussa tuli samanlaisia varoituksia. Autolla ei kuulemma olisi saanut ajaa ollenkaan. Useiden päivien (merkkiliikkeessä) vianpaikannusyritysten jälkeen syy selvisi. Yksi rengas oli ulkokehältään erikokoinen. Näin ollen anturit antavat eri pyöriltä erilaista pyörintänopeustietoa ja siis järjestelmä luulee jonkun pyörän sutivan tai lukkiintuvan. Tällä kertaa oli ihminen automaattia älykkäämpi. Renkaanvaihto ja varoitusvalot vaikenivat.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

^ tuttu tilanne rengasrikon yhteydessä jos varapyörä on erikokoa kun muut alla olevat renkaat.... jonkun verran ohjelmistot sallivat eroa pyörintänopeuden välillä koska jos esim. ajaa ympyrää niin eroahan tulee. Pienillä marginaalella tehty ohjelmisto voisi kait herjata vikaa jos ei osaisi liikenneympyrästä pois.... :D

Olikos muuten niin että tuo yleismallin testeri ei näyttänyt viallista anturia? Merkki testeri kyllä pitäisi antaa sitten suoraan pyörä jonka singaali poikkeaa muista, ei tarvi arpoa viallista.
Toki jos on halua askarrella niin skoopilla kyllä näkee nuo signaalit jos vain pääseee kohtuu vaivalla mittaamaan. Yleismittarillakin täysin mykkä anturi yleensä löytyy.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Jykkepoika kirjoitti:Olikos muuten niin että tuo yleismallin testeri ei näyttänyt viallista anturia?
Ei osannut ProScan-softa kertoa edes mitä koodi tarkoittaa, pelkän vikakoodin antoi.
Mutta netistä selvisi varsin pienellä googlaamisella että:
C1175 Speed Wheel Sensor LR Input Circuit Failure (eli Left Rear)
C1145 Speed Wheel Sensor RF Input Circuit Failure (ja Right Front)

ja Jag-loversista sitten ohjeet:
"Most common cause is a dirty wheel sensor, second most common
will be a defective sensor, third, a damaged wire loom, then maybe
a bad timing ring.

Pull the wheel, look for the sensor with wire entering the wheel
hub behind the brake assembly. Remove the sensor and clean the tip
(especially if it is loaded with debris. Next unplug the wire
connector. This should be a short and small loom with a connector
at the other end. Pin out the wires in this short loom. Either of
these is a good posibility of solving your problem. After these
checks, reset the CEL. If it comes back, then you have to consider
the sensor is bad (less likely), the timing ring, or something more
serious upstream of the wiring loom

The timing ring is integral to the wheel bearing. I have one if
that is your problem, but this is a little serious to install DIY. "

X:n omistaja aikoi viikonloppuna ihmetellä antureita, ehkäpä kuulemme
sitten tuloksen.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Joskus tän tyyppiset viat on hankalia paikallistaa varsinkin jos ei ole kytkentäkaaviota eikä testereitä käytössä. Kehittyneet testerit osaa kyllä yleensä kertoa selvät oikosulut ja katokset, muun tyyppiset viat saa helposti nekin antamaan vikakoodia joka johtaa vain harhaan.
Johdotukset kannattaa varmaan zekkailla kun herjaa kahdesta anturista, olisko todennäköisempää liitin jossa noiden molempien singaali kulkee kun että kaksi anturia olisi mennyt samanaikaisesti?
Mutta autothan ei korjaannu täällä tietsikan ääressä vaan siellä auton luona ährätessä :D Täältä vaan on puskista hyvä antaa "neuvoja" mutta merkkiliikkeetkin painivat joskus noiden kanssa pitkään...
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Ymmärtääkseni vain C1175 (vasen taka) on tällä hetkellä päällä (pending tilassa), kun taas C1145 (oikea etu) on stored tilassa eli ilmeisesti joskus oireillut, mutta jäänyt nollaamatta.

Yritetään värkätä jotain, saa nähdä onko siitä sitten mitään hyötyä.
X-type 2.5 2001
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Laitetaanpa vähän status updatea.

Irrotin viikonloppuna vasemman takasensorin ja puhdistelin enimmät pölyt pois siitä sensorin muovimotukasta. Tulos ei ollut toivotunlainen, eli vika ei korjaantunut pelkällä puhdistuksella. Ajelin läpi myös Köpin aiemmin forumille ohjeistamaa Drive cycleä, mutta ABS ja moottorivalot eivät sammuneet eikä vakionop.säädin edelleenkään toimi.

Seuraava liike on todennäköisesti uuden sensorin tilaaminen britishpartsilta (en tiedä saisiko jostain muualtakin). En tosin löytänyt sensorin liittimen kohtaa. Etusensorien liittimethän ovat heti sensorin perässä, mutta takasensoreissa on pidemmän puoleinen johto ennen liitintä. Sen näkee jo britishpartsin kuvistakin. Availin jalkalistaa enkä löytänyt sensorin johtoa (edes takapenkin alta), mutta johonkin sinnehän se täytyy tulla, pitää vielä penkoa uudestaan. Olisin tarkistanut etusensoritkin, mutta nepä eivät lähdekään noin vain irti. Avasin tietysti ruuvin, jolla sensori on kiinni, mutta eivät vaan inahdakaan edes pienellä väkivallalla. Sensori alkaa jo kärsiä, jos enemmän käyttää voimaa. Mikä kikka siinäkin mahtaa sitten olla... No pitää keskittyä tuohon takasensoriin, kun vain sen koodi on pending-tilassa.

Toinen vaihtoehto on sitten, että itse sensori on kunnossa, mutta sensorirengas ei enää hoida tehtäväänsä. Jaguarforumilta löytyi tuohon hyödyllistä tietoa, kun lukee tarpeeksi pitkälle tuonne BuckMR2:n kirjoituksiin asti:

http://www.jaguarforums.com/m_17091/tm.htm

Siellä on mainittu myös tuo moottorin varoitusvalo, eli sen palaminen johtuisi myös samasta ongelmasta. Käy järkeen, koska muita vikakoodeja ei Köpin kanssa löydetty. Sensorirengas näkyy myös vähän reiästä, kun ottaa sensorin irti, ja kyllä siellä hampaita näkyi vielä olevan, mutta hieman toki korroosion syleilyssä. Täytyy vielä avata oikea puoli, niin voi verrata onko vasen huonomman näköinen. Sitä aina hoksaa uusia tarkastettavia asioita, kun on saanut jo työkalut pakkiin ja kissan jaloilleen. Sensorirenkaan vaihto on kyllä jo vähän hankalampi rasti, ja jos jotain on jumissa navan irrotuksessa, niin heti tarvitsee erikoistyökaluja. Enkä löytänyt tuota ulompaa CV jointia (mikä liene suomeksi) britishpartsilta, eli toinen juttu on sitten mistä sen saisi, jos vika on sensorirenkaassa. Ehkä Buck antaisi vinkkiä tuolla ulkomaisella forumilla, kun kysyisi mistä hankki omansa.
X-type 2.5 2001
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Enpä usko, että on sensorin kehä. XJ:hin niitä saa helposti ja halvalla, ommanikin vaihdettiin vaan samalla kun etujarrulevytkin, vaikkei niissä kyllä mitään vikaa ollut.

Ohoh, onpas hinnat pompanneet, silloin oli jotain kymmenen tai 11 puntaa...

http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/dd ... BS%20ROTOR

Toivottavasti mulla on ne vanhatkin tallessa, yksi ylimäärinen uusikin on näköjään ollut parempi sijoitus kuin moni "arvo" paperi! :roll:

X:lle en vastaavaa tuolta löytänyt, Mannersilta löysin alta kympin tällaisen:
MJA1849BE Description ROTOR ABS SENSOR

mutten löytänyt mistää, mihin autoon se kuuluu...ja onko se "ROTOR" (kai on) vai "SENSOR".

Osta ihmeessa sensori piuhoineen, jos ne noin halvalla saa.

Valitelin XJ:n sensorien hintoja kun ne maksoi sata euroa maahantuojalla, nyt ne maksaa yli 200! :( Sitten kun oli pakko ostaa, maksoin yli 150 puntaa (alkuperäisosa) ja piuha maksoi vielä päälle yli 50 puntaa, plus verot yms. O.E:n saa nyt kai £132.50 GBP.

-Jakuvaari

Jk. Mutta veikkaan kuitenkin sensoria tai piuhaa, oletko mitannut piuhoja mitenkään? Niin tai et kai ainakaan sitä takimmaista, jos liitintäkään ei vielä ole löytynyt.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Tähän jaguaarin systeemiin en ole tutustunut mutta muissa yhteyksissä puljannut vastaavien kanssa ja jos siellä on sellainen "hammasratas" jota tuo sensori lukee niin sen ruostuminen tai likaantuminen ei ole kovin kriittistä. Riittää kun ratas on mekaanisesti ehjä eli hampaita on alkuperainen määrä. Kriittisempää on sitten tuo mitta anturin ja hammaskehän välillä, tuohon taas ei minulla ole tietoa paljonko tässä tapauksesssa rakoa pitäisi olla. Noi laitteet mitä olen värkännyt niin tyypillinen mitta kehän ja anturin välillä on n.1-2 mm, silloin anturi lukee hampaita luotettavasti.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja matsu »

ABS:n sensorit lienevät kaikissa autoissa likimain samanlaisia. Eli sensorin kunnosta pääsee selville kahdella tavalla. Ensin voi mitata liittimen päästä ohmit. Näkee ettei käämi ole poikki. Ja samatien voi mitatta, millaista jännitettä anturi antaa. Pyörää täytyy tietysti pyörittää ja yleismittarista sitten luetaan syntyvä jännite. Muistaakseni jännite on muutamia voltteja.

Korjaamokäsikirjasta ehkä löytyisi anturin ohmiarvo ja anturin generoima jännite.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
mky
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Syys 17, 2007 9:10 pm

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja mky »

ou200508 kirjoitti: En tosin löytänyt sensorin liittimen kohtaa. Etusensorien liittimethän ovat heti sensorin perässä, mutta takasensoreissa on pidemmän puoleinen johto ennen liitintä. Sen näkee jo britishpartsin kuvistakin. Availin jalkalistaa enkä löytänyt sensorin johtoa (edes takapenkin alta), mutta johonkin sinnehän se täytyy tulla, pitää vielä penkoa uudestaan.
Siellä se takapenkin istuinosan alla pitäisi olla. Ainakin JTIS ohjeistaa irroittamaan pehmusteen. Kuvan mukaan piuha tulee semmoisesta soikeasta (kumi)läpiviennistä läpi. Etusensori näyttäisi olevan yhdellä ruuvilla kiinni (5nm momentti)
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Pari viikkoa sitten mittailin noita liittimiä. Niin, sieltä takapenkin altahan ne löytyi. Oikean puoleisen löysi helpommin, koska siellä ei mene muita johtoja. Vastaavasta kohtaa vasemmalta puolelta sitten vasemman sensorin johto.

Vaan vaan, molempien sensorien resistanssit ~sama, noin 1,2-1,3 kiloa. Siitä ei vielä voine varmaksi sanoa, että kela toimii, joten mittailinkin sensorien jännitteitä ajon aikana (kaveri ajoi, minä takapenkillä, tai sen alla). Yleismittarilla vaihtojännite oli nolla molemmilla sensoreilla, eli ei yhtään sen enempää informaatiota. Oikeanpuoleinenhan pitäisi olla kunnossa.. En ole vielä löytänyt töistä akkukäyttöistä skooppia, että voisi katsoa näkyykö mitään signaalia. Kaiken lisäksi nopeusmittari lakkasi toimimasta, kun irrotti oikeanpuoleisen liittimen. Johtuiko se sitten siitä, että nopeusmittari olisi kytketty oikeaan takasensoriin, vai siitä, että kaksi neljästä sensorista oli pois pelistä...? Toimi taas, kun yhdisti liittimen, sammutti auton, ja käynnisti uudelleen.

Skooppi olisi nyt tarpeen, tai sitten pitäisi mittailla noita johtoja takapenkin liittimestä eteenpäin. Ei vaan taas tiedä, että mihin johdot keulassa päättyy. Konehuone on jo todella ahdas, ja sulakerasian ympärillä on lohduton määrä johtoja.

Tai sitten silmät kiinni ja uutta sensoria tilaukseen...
X-type 2.5 2001
mky
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Syys 17, 2007 9:10 pm

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja mky »

laitoin sulle OU200508 yksityisviestiä. Voisin lähettää sun sähköpostiisi kaavioita yms
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Absit tuli kuntoon. Nyt toimii cruise control ja varoitusvalot lakkasi palamasta. Erityiskiitokset köpille testerin käytöstä ja muista ohjeista sekä mky:lle sähkökaavioista.

Sähkökaavioiden avulla mittaillessa selvisi, että sensorin johdot liittimestä ABS moduulille ovat kunnossa. Vika oli siis oltava joko sensorissa tai ABS moduulissa (tai sensorirenkaassa joka ei ollut niiiiin huonossa kunnossa ja joka olisi aika ikävä vaihtaa). Tilasin sensorin britishpartsilta, ja toivoin että moduuli toimii. Sensorin vaihto kävi aika näppärästi, kun oli jo aiemmin tuusaillut tuon vanhan sensorin kanssa troubleshoottaillessa vikaa. Kun homma oli valmis, niin ABS valo ei enää syttynyt startin jälkeen. Mutta moottorivalo paloi ja cruise ei toiminut. Tulin kokeilleeksi kovaa jarrutusta parin seuraavan ajokerran aikana. Molemmilla kerroilla ABSit puuttui peliin, ja toisella kerralla moottorivalo sammui ja cruise alkoi toimia. Se oli ilmeisesti tämän tapauksen drive cycle. Sen pituinen se.
X-type 2.5 2001
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

ou200508 kirjoitti: moottorivalo sammui ja cruise alkoi toimia. Se oli ilmeisesti tämän tapauksen drive cycle. Sen pituinen se.
Hyvä homma! Jos haluat mielenrauhan vuoksi nähdä onko koodeja tai nollata entiset, niin käy uudestaan kylässä.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
ou200508
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-typen varoitusvalot pitää discoa

Viesti Kirjoittaja ou200508 »

Kävin Köpillä kylässä. C1175 oli vaihtunut pending tilasta stored tilaan ja sekin nollattiin. Kiitokset jälleen Köpille :)
X-type 2.5 2001
Vastaa Viestiin