X-type perusparannuksia

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
HMV
Viestit: 24
Liittynyt: To Marras 13, 2008 9:19 pm

X-type perusparannuksia

Viesti Kirjoittaja HMV »

Tein tuossa pienen lähiajan kohennussuunnitelman ajoneuvomme (X-type 2,0d) varustetasoon;
-lämmittimen lisäsarja
-valot
-äänentoisto
Listaa aloin lyhentämään tässä (tärkeys)järjestyksessä.
Kun en ollut vielä päässyt auton alle itse kurkistamaan, niin ajattelin kysäistä asiantuntevalta taholta hieman tuosta lämmitinasiasta:
Mikä lämmitin merkki, millainen lisäsarja jne.
No merkkiliikkeen automyyjän kertoman mukaan kyseinen ratkaisu ei ole ko. autoon edes mahdollista. Toisin sanoen
hänen mukaansa ei lämmittimeen kellosarjaa saa.
Tästä en vielä lannistunut, vaan soitin maahantuojan huoltoon josta sainkin jo hieman lupaavamman vastauksen:
kyllä niitä on asennettu ja merkkiä kysyessäni sain vastauksen että WEBASTO. No tästä innostuneena marssin paikallisen
wepastokauppiaan pakeille sarjaa ostamaan... Ei perskele suostunut myymään webastoa kun väitti että että eberihän siellä pörisee.
Ei muuta kuin auton alle kurkkimaan ja kappas vaan - eberihän se siellä.
Kaupat tuli ja viime viikonloppuna ruuvailin (Mondeon) lisäsarjan autoon kiinni (aika v*ttumainen homma kaikenkaikkiaan)
No nyt on esilämmitykset autossa ja eka päivityskohta hoidettu kuntoon.
On muuten verrattoman hieno ominaisuus tuo esi-/taukolämmitys.

Noista kahdesta muusta en edes viitsi kysyä asiantuntevasta merkkihuollosta, kun menevät jo vähän tuunauslinjalle.
Mutta teiltä kysäisen:
- valot, onko kukaan laittanut xenon muutossarjaa ko autoon? onko järkevää tilaa ballasteille, tuleeko radiolle häiriötä jne?
- miten saisi (surkeaa) äänentoistoa kohennettua kuitenkaan alkuperäistä soitinta pois vaihtamatta?

hande
XE E-Performance Prestige 2015
rus103
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:01 pm
Paikkakunta: Kellokoski
Viesti:

Re: X-type perusparannuksia

Viesti Kirjoittaja rus103 »

Moi! Valoihin en ole koskettanut mutta äänentoisto on parannettu sillä tavoin että vakiomankan tilalle laitoin Alpine dvd soitin+adapteri rattikaukosäädintä varten. Kaikki ovet vuorattu vibroplastilla ja dynamatilla ja etuoviin vaihdettu kaiuttimet.Takana on vakiokajarit.Atomallini on Estate joten varapyörän päällä oleva kotelo pois sieltä ja subbarikotelo sen tilalle ja tietysti nelikanavainen vahvistin.Äänentoisto tuntuu sen jälkeen paljon paremmalta.Pelkkä kaiuttimien vaihdolla parempaan laatuisiin ja vuoromalla ovet vaimennusmatolla saa erittäin hyvän tuloksen.Alpinen perään kytketty myös navi ja bluetooth sovitin.
Ex Jaguar X-Type Estate 2.0D -now BMW 530da Touring
mky
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Syys 17, 2007 9:10 pm

Re: X-type perusparannuksia

Viesti Kirjoittaja mky »

HMV kirjoitti:-lämmittimen lisäsarja
viime viikonloppuna ruuvailin (Mondeon) lisäsarjan autoon kiinni (aika v*ttumainen homma kaikenkaikkiaan)
On muuten verrattoman hieno ominaisuus tuo esi-/taukolämmitys.
Mulla on myös ollut tämä pikku modifikaatio suunnitteilla. Jaguarin oma sarja on sairaan kallis (tuhansia €:ja), joten paljonkohan Mondeon vastaava kustansi sekä minkälainen tuo asennusprojekti oli. Jos saisi vähän vinkkiä, vaikka ranskalaisin viivoin toimenpideluettelo.
Saattaisi kiinnostaa muitakin.
Avatar
HMV
Viestit: 24
Liittynyt: To Marras 13, 2008 9:19 pm

Re: X-type perusparannuksia

Viesti Kirjoittaja HMV »

Moi
No ensinnäkin hintapolitiikka lisäsarjalle 589€ minikellolla
Sisältää nippusiteitä myöten kaiken tarpeellisen asennukseen (ja vähän ylimääräistäkin).
(poislukien alkuperäisen polttoainelinjan sulkemiseen tarvittavan tulpan)
Kun sanoin tuota asennusta "kiusalliseksi" niin sitä pystyy merkittävästi helpottamaan
autonosturilla ja lämpimällä hallilla :wink:
Pääpiirteittäin homma kulki seuraavasti:
- nesteet koneesta pois
- lämmitin irti roikkumaan letkujen varaan
- pakoputki kumeistaan irti (helpottaa tankin irroitusta)
-tankki irti ja imuputken asennus tankin päällikorkin läpi
-p-a putken virittäminen takaa eteen ja kiinnitys eberin pumpun paineensäätimelle
(tätä ennen vanha p-a liitos irti ja tulppa tilalle)
- kiertovesipumppu kiinni alempaan eberille menevään letkuun
(vähän ahdas paikka, mutta ei mahdoton, ite jätin pumpun letkujen varaan - kai sen vois ruuvata mukana tulevalla
pidikkeellä peltiinkin kiinni, mutta saattaa tila loppua. Mondeossa näkyi tulevan väljempään paikkaan)
-johtosarjan sijoittelu
(simppeli juttu. Ohjainboksilta kaksi piuhaa eberin alkuperäisten väliin, yksi piuha vesipumpulle, yksi sulakerasian kanssa akulle, yksi tai oikeastaan kaksi lämppärin puhaltimen virtapiuhan väliin ja sitten vielä kellolle.
Ohjaamon läpivienti löytyy oikean puolen sisälokasuojaa irrottamalla ja on aika ahdas jos siitä on satuttu vetämään jo sisälämmittimen piuha :D

Ihan niin fiksu en ole että kaiken tämän olisin osannut ilman asennusohjetta päätellä, mutta satuin saamaan
paketin mukana myös kuvitetun suomenkielisen oppaan X-TYPEEN!!!!

Voi olla että joku detalji nyt unohtui mutta tuossa pääpiirteittäin.
Joitain epäloogisuuksia toiminnassa on, mutta en ala vielä sepustamaan, kun en ole itse ehtinyt juuri ajella kun auto on
tuon "taloudenhoitajan" käytössä.


hande
XE E-Performance Prestige 2015
mky
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Syys 17, 2007 9:10 pm

Re: X-type perusparannuksia

Viesti Kirjoittaja mky »

Kiitoksia!
Tuon ohjeen mukaan asennus onnistuu kyllä (älä hukkaa kuitenkaan X-Typen alkuperäistä) ja eurotaaloja säästyy ainakin tuhat verratuna Jaguarin omaan sarjaan ja merkkiliikkeen asennustyöhön.

Mukava havaita että DIY-hemmoja löytyy myös uudempien mallien omistajista täältä Jaguar-saitilta.
Avatar
HMV
Viestit: 24
Liittynyt: To Marras 13, 2008 9:19 pm

Re: X-type perusparannuksia

Viesti Kirjoittaja HMV »

DIY rules
Juu kun ikänsä on joutunut noiden ajoneuvojen kanssa ropaamaan, niin on toi
lompakonavaamiskynnys niin pirun korkealla :lol:
Ohjeet säilyy tallessa ja tarvittaessa välittyy myös eteenpäin.
Kun ehdin niin etsin ja laitan tänne tuon lisäsarjan varaosanumeron...

BTW lueskelin jostain tuosta EGR:n tukkimisesta; onko ihan aikuistenoikeesti mitään muuta hyötyä kuin se
ettei sotke imusarjaa? Niin ja tulihan noita tuninkisivujakin selailtua ja ihmeteltyä kaikenmaailman +25hp/90Nm
mainoslauseita, mutta onko kukaan kokeillut omassaan?

hande
XE E-Performance Prestige 2015
mky
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Syys 17, 2007 9:10 pm

Re: X-type perusparannuksia

Viesti Kirjoittaja mky »

Kuva
Kuva

Suunnittelin tällaisen lastun hankintaa, mutta se jäi kun tuntuu tehot riittävän tälläkin hetkellä.
Kyllähän sitä tehoa tulee, vakionakin enempi kuin tehtaalta ilmoittavat. Kestävyydestä en osaa sanoa, mutta jos ei koko ajan tykitä täysiä niin tuskin ongelmia tulee.

Mulla on EGR tukittu ja ei siitä ainakaan haittaa ole. Savutus väheni ja kulutuskin putosi pari desiä. Vanhemmassa 2.0D:ssä ei moottoriohjauskaan varoita tukkimisesta joten suosittelen tuota peltilätkän asentamista EGR venttiiliin.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type perusparannuksia

Viesti Kirjoittaja juge »

Eberi ainakin meidän kaarassa puhisee kellon kanssa ja hyvin toimii.

Ite olen parantanut Jaggen valoja seuraavasti:
- Ajovaloissa Osram +90% Enemmän valoa -polttimot
- Pitkissä Osram +50% Enemmän valoa -polttimot
- Etusumuvaloissa Osram +50% Enemmän valoa -polttimot

Ero oli ainakin ajovaloissa ja etusumuvaloissa silmin huomattava verrattuna vakiopolttimoihin. Vaivana vielä apparin puolen ajovalon himmeys verrattuna kuskin puoleen. Ilmeisesti vika on valon projektorissa jonka lasi on likainen. Puhdistus vain on kuulema mahdottomuus kun ajovalohärdelliä ei saa puretuksi osiksi ollenkaan. Aika ahdas tila vaihtaa ajovalon polttimo apparin puolelle, mutta onnistuu kun sormilla taiteilee.

Kajareihin päästäksesi sun pitää irrottaa kokonaan ovipahvit. Kannattaa ostaa varaosaliikkeestä hyvä verhoilunirrotustyökalu, ja hommata Inchapelta niitä muovisia kiinnikkeitä, jotka tahtoo hajota suht helposti kun ovipahvia irrottaa... Maksaa jotain olisko pari euroa ketale, ja ainakin takaovessa niitä on kahdenlaisia: vaaleanpunaisia ja vaaleanharmaita. Ainakin takaovessa on pari ruuvia jotka pitää ensin irrottaa: rivan takana yksi ja aivan alareunassa keskivaiheilla toinen. Etuovea en ole kattonut kun niitä ei ole vielä tarvinnut avata. Toivottavasti ei tarvikaan, ainakaan aivan pian :D

Kun ovipahvit saat irti, sun pitää irrottaa sähkölasien kytkimiltä kaapelit. Sitten yksi HUOM: Kun irrotat kaapelit kytkimeltä, katoaa lasilta automaattinosto. Automaattilasku toimii edelleen, mutta automaattinen nosto ei toimi enää. Automaattinoston ja -laskun ohjelmointi tapahtuu näin: virta päälle autoon, ja lasi yläasennossa paina kytkin kokonaan alas, siis kokonaan, ja pidä kytkin ala-asennossa kunnes lasi on kokonaan alhaalla ja siitä eteenpäin kymmenen sekuntia. Sitten sama juttu ylöspäin, kytkin kokonaan yläasentoon ja pidä kytkin kokonaan yläasennossa kunnes lasi on sulkeutunut ja vielä siitä eteenpäin pidä sen kymmenen sekuntia kytkin yläasennossa. Ja sitten kokeilemaan. Ainakin meidän X-Tyypissä sain automaattilaskun ja noston toimimaan kun noin tein kun toiseen takaoveen piti kajari vaihtaa.

Kajareista sen verran, että sain Inchapen Jagge specialistilta tiedon että etu- ja takaovissa ne kajarit pitäisi olla samankokoisia. Itellä on tallella vielä tuo rikkoontunut orkkiskajari siltä varalta että jos jossain vaiheessa alkaa kajareita pimenemän, saa hakea mallilla kaupasta uudet :)

Sattuuko muuten kukaan tietämään, onko X-Typen alkuperäissoittimessa jotain rca line out liittimiä esim. ylimääräistä vahvistinta varten?
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
HMV
Viestit: 24
Liittynyt: To Marras 13, 2008 9:19 pm

Re: X-type perusparannuksia

Viesti Kirjoittaja HMV »

Pari "oivallusta" mainitsemastani Eberin epäloogisuudesta:
Ensimmäisillä käyttökerroilla ihmettelin lämppärin vaisua lämmitystehoa esilämmityksessä verrattuna
vastavaan tehdasasenteiseen järjestelmään. No kenttäkokeiden ja rankan pohdinnan jälkeen hoksasin että
TIETENKÄÄN tämä lisäsarja ei osaa keskustella automaattisen lämmitys/ilmastointijärjestelmän kanssa aukottomasti.
Toisin sanoen lämmityslaitteen asetukset ovat "aamulla" siinä tilassa johon automatiikka on ne "illalla"
ajon jälkeen jättänyt! (ja nehän eivät välttämättä ole sitä mitä tehokas esilämmitys vaatisi)
Eli kun haluaa tehokkaan ja oikein suunnatun esilämmityksen sisätiloihin tarvitsee ennen auton sammuttamista
valita automaatin sijaan itse haluamansa puhallussuunta ja varmistaa että myös puhalluksen lämpötila on
halutunlainen (naputtelemalla lämmönsäätöä ylöspäin kunnes alkaa puhaltaa kuumaa). Sitten vasta auto sammuksiin.
Ja kyllähän toimii hienosti :D

Varmaan kaikki tämän jo tiesivätkin, mutta jos nyt sattuu olemaan joku muukin yhtä "pitkillä piuhoilla" varustettu kuin
allekirjoittanut niin säästyyhän muutamalta ylimääräiseltä tupakilta.

hande
XE E-Performance Prestige 2015
Vastaa Viestiin