XJ40 - Low brake pressure
XJ40 - Low brake pressure
Olisikohan täsmätietoa, mitä moiselle asialle voisi tehdä? Tuo vikailmoitus tulee pienillä kierroksilla, ja tyhjäkäynnilla jarruja täytyy painaa tosi miehekkäästi. Maantiellä en ole moista huomannut. Onko siis se kuuluisa paineakku tehnyt tehtävänsä, eikä pumpun tuotto riitä pienillä kierroksilla?
Minulla on hydrauliikkaa, lähinnä mobile venttiilejä, maahantuova yritys, joten tuon korvaavan paineakun merkki ja tyyppi kiinnostaa.
Minulla on hydrauliikkaa, lähinnä mobile venttiilejä, maahantuova yritys, joten tuon korvaavan paineakun merkki ja tyyppi kiinnostaa.
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Tässä olisi tietoa.....
Terve, tässä olisi pari vuotta sitten käymäni keskustelu JagLoversissa, josta löytyy myös detaljit:
Hello friends,
Yesterday I wrote about some problems with brake pressure
accumulator in my xj40 m/y 89. Thanks to list and Clark, I ordered
a new alternative Accumulator which is price was 80 euros including
VAT and preloading with nitrooxygen ? gas.
Here's some extra info: no one seems to know what is manufacturing preload/basic pressure in accumulator, but the supplier charged 1100 psi/72 kgs and it stands 9 pumps before the warning light comes on. The accumulator can be recharged easily if needed. You also need an adapter, because the old threads are 16x1,5 mm and threads in Fawcett Christie
accumulators are 1/2''R. I got adapter from normal hydraulic shop
with usrit seal,2 euros. For the other end I used the old seal.
Total cost for accummulator 82 euros and I must say it is cheap
comparing to OEM parts. The fitting was very easy, beacuse there is
room enough and the new one fits to old assembly.
If someone in Finland or nearby needs accumulators and you don't
find the supplier in your own country(check first
http://www.fch.co.uk) call Magnus Nyberg
(http://www.oiltech.se/news/artikel.asp?artID=82): he helps you in
finnish, english os swedish. Part number is 032-1515-013-611.
I hope this info helps someone else to run Jag at reasonable
costs.
Best regards,
Jussi
Myöhemmin joku hemmo Cernistä kirjoitteli saaneensa samanlaisen pallon valmiiksi oikeilla kierteillä Svetsistä, mutta Suomen edustaja ei tuntenut mallia. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä vanhemmassa autossa parempi ladata painetta palloon hieman vähemmän eli joku 800-900 psi, niin kestäisi enemmän pumppauksia...kait? Saattaahan se olla niin, että vanha pumppu ei jaksa pelittää pampulaa ihan täyteen jos liian kova vastapaine.......meniköhän nyt ihan löpertelyksi.
Hello friends,
Yesterday I wrote about some problems with brake pressure
accumulator in my xj40 m/y 89. Thanks to list and Clark, I ordered
a new alternative Accumulator which is price was 80 euros including
VAT and preloading with nitrooxygen ? gas.
Here's some extra info: no one seems to know what is manufacturing preload/basic pressure in accumulator, but the supplier charged 1100 psi/72 kgs and it stands 9 pumps before the warning light comes on. The accumulator can be recharged easily if needed. You also need an adapter, because the old threads are 16x1,5 mm and threads in Fawcett Christie
accumulators are 1/2''R. I got adapter from normal hydraulic shop
with usrit seal,2 euros. For the other end I used the old seal.
Total cost for accummulator 82 euros and I must say it is cheap
comparing to OEM parts. The fitting was very easy, beacuse there is
room enough and the new one fits to old assembly.
If someone in Finland or nearby needs accumulators and you don't
find the supplier in your own country(check first
http://www.fch.co.uk) call Magnus Nyberg
(http://www.oiltech.se/news/artikel.asp?artID=82): he helps you in
finnish, english os swedish. Part number is 032-1515-013-611.
I hope this info helps someone else to run Jag at reasonable
costs.
Best regards,
Jussi
Myöhemmin joku hemmo Cernistä kirjoitteli saaneensa samanlaisen pallon valmiiksi oikeilla kierteillä Svetsistä, mutta Suomen edustaja ei tuntenut mallia. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä vanhemmassa autossa parempi ladata painetta palloon hieman vähemmän eli joku 800-900 psi, niin kestäisi enemmän pumppauksia...kait? Saattaahan se olla niin, että vanha pumppu ei jaksa pelittää pampulaa ihan täyteen jos liian kova vastapaine.......meniköhän nyt ihan löpertelyksi.
Kiitti Jussi!
Kiitos vaan tiedosta. Juttelin jo tänään sinne Oiltech:iin, josta he pyysivät kysymään sinulta käyttökokemuksia.
Se sinun arviosi esitäyttöpaineesta meni aivan oikein, eli kun ajatellaan että esipaine olisi jopa suurempi kuin pumpu maksimipaine, eli niinsanotun päävaron avautumispaine, niin silloinhan ei paineakkuun menisi millilitraakaan, ja vastaavasti jos esipaine olisi aivan liian pieni, niin paineakkuhan kyllä täyttyisi ääriään myöten, mutta jarruteho olisi heikko. Sopiva on siis paras ja ettei kaikkien tarvitsisi hakea ko. painetta, on antamasi tieto arvokasta.
Paineakusta ilmoitetaan yleensä tilavuus ja max. paine. Sitten on juuri tuo esitäyttöpaine. Jos paineakun tilavuus on esim. ½ litraa, ja esipaine olisi 100 bar, on kaasun / nesteen paine noussut kaksinkertaiseksi kun akku on täytetty puolilleen ja nelinkertaiseksi jos se täytettäisiin 3/4 tilavuudestaan. jne. Yksinkertaista matematiikkaa. 800 psi = 55 bar,
joten edelliseen kaavaan asetettuna saataisiin 0.375 litraa öljyä, jonka suurin paine olisi 220 bar ja se loppupaine siis 55 bar.
Hydrauliikan alkeiskurssi by jjfinland
Se sinun arviosi esitäyttöpaineesta meni aivan oikein, eli kun ajatellaan että esipaine olisi jopa suurempi kuin pumpu maksimipaine, eli niinsanotun päävaron avautumispaine, niin silloinhan ei paineakkuun menisi millilitraakaan, ja vastaavasti jos esipaine olisi aivan liian pieni, niin paineakkuhan kyllä täyttyisi ääriään myöten, mutta jarruteho olisi heikko. Sopiva on siis paras ja ettei kaikkien tarvitsisi hakea ko. painetta, on antamasi tieto arvokasta.
Paineakusta ilmoitetaan yleensä tilavuus ja max. paine. Sitten on juuri tuo esitäyttöpaine. Jos paineakun tilavuus on esim. ½ litraa, ja esipaine olisi 100 bar, on kaasun / nesteen paine noussut kaksinkertaiseksi kun akku on täytetty puolilleen ja nelinkertaiseksi jos se täytettäisiin 3/4 tilavuudestaan. jne. Yksinkertaista matematiikkaa. 800 psi = 55 bar,
joten edelliseen kaavaan asetettuna saataisiin 0.375 litraa öljyä, jonka suurin paine olisi 220 bar ja se loppupaine siis 55 bar.
Hydrauliikan alkeiskurssi by jjfinland
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Käyttökokemuksia
Joo, pelitti pirun hyvin heti vaihto-operaation jälkeen. Koskaan sen jälkeen ei valo syttynyt eikä muutakaan vikaa ollut. Jarrut olivat kevyet ja pitivät tosi hyvin, jopa katsastusmiehen ihmettelyihin asti.
Vika ilmesi siten, että joskus liikennevaloissa seistessä tai aamulla tallista peruustettaessa valo syttyi ja sammui heti, kun jatkoi normaalia ajoa. Muistaakseni varoitusvalon anturi sytyttää valon, kun paine laskee alle 360 psi, joten ainakin reilusti sen yli pitää paineita olla.
Tämä siis ainakin 86-89 XJ40ssä.
Jussi
Vika ilmesi siten, että joskus liikennevaloissa seistessä tai aamulla tallista peruustettaessa valo syttyi ja sammui heti, kun jatkoi normaalia ajoa. Muistaakseni varoitusvalon anturi sytyttää valon, kun paine laskee alle 360 psi, joten ainakin reilusti sen yli pitää paineita olla.
Tämä siis ainakin 86-89 XJ40ssä.
Jussi
Hyvä tuli
Nyt on vika korjattu, eli Oiltechin 0,35 litrainen paineakku 60 barin esipaineella, paikoillaan. Kun koneen on sammuttanut, kestää jarrua painaa 9 kertaa, ennenkuin " Low Brake Pressure" häly ilmestyy.
Meni helposti paikalleen, kun halkaisija oli jotakuinkin sama ja pituuskin riittävän lyhyt. Sorvasin 1/2"R - 3/8"R kaksoisnipasta sen 3/8 pään
M16 x 1,5 kokoon, ja sitten vaan O-renkaat väliin ja paikoilleen.
Nyt ei ole enää kuin " Bulb Failure" hälyt, ja onkohan nekään, sillä otin
irti nuo 4 kpl modulia irti, ja juotin liitokset uudelleen, vaan en ole vielä
kerennyt asentaa niitä takas.
Meni helposti paikalleen, kun halkaisija oli jotakuinkin sama ja pituuskin riittävän lyhyt. Sorvasin 1/2"R - 3/8"R kaksoisnipasta sen 3/8 pään
M16 x 1,5 kokoon, ja sitten vaan O-renkaat väliin ja paikoilleen.
Nyt ei ole enää kuin " Bulb Failure" hälyt, ja onkohan nekään, sillä otin
irti nuo 4 kpl modulia irti, ja juotin liitokset uudelleen, vaan en ole vielä
kerennyt asentaa niitä takas.
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Bulb failure moduleista
Juotinhan minäkin modulit. Parhaiten onnistui, kun oli o,5 -0,6 mm tinalankaa ja laittoi pikkuisen uutta jokaiseen juotosnastaan. ilman uutta tinaa ei oikein tahdo kestää kuin muutaman viikon, kun ei ole tartunta-ainetta irronneessa kohdassa. Ei niitä kylmäjuotoksia silmällä näe. Yksi mahdollisuus on myös hapennut lampun kanta jossakin, sekin riittää vikailmoitukseen.
Yleensä etupään modulit hajoaa, koska alukone henkii kuumaa, ajovalojen virrat kulkevat niiden kautta ja koneesta tulee värinöitä. Viimeinen mahdollisuus on tilata ehjä moduli. Ne ovat keskenään vaihtokelpoisia siis vasen-oikea mutta ei etu-taka. Itse maksoin aikanaan 50 erkkiä Triangle Motorissa. Sillä hinnalla ei kovin montaa iltaa viitsi tuhertaa.
Jussi ja S Type 4.0 edelleen odottamassa ABSin modulia (on se vaan pitkä matka Euroopasta Suomeen kun on ollut 6 viikkoa matkalla.............)
Yleensä etupään modulit hajoaa, koska alukone henkii kuumaa, ajovalojen virrat kulkevat niiden kautta ja koneesta tulee värinöitä. Viimeinen mahdollisuus on tilata ehjä moduli. Ne ovat keskenään vaihtokelpoisia siis vasen-oikea mutta ei etu-taka. Itse maksoin aikanaan 50 erkkiä Triangle Motorissa. Sillä hinnalla ei kovin montaa iltaa viitsi tuhertaa.
Jussi ja S Type 4.0 edelleen odottamassa ABSin modulia (on se vaan pitkä matka Euroopasta Suomeen kun on ollut 6 viikkoa matkalla.............)
Re: XJ40 - Low brake pressure
Moi!
Mulla tuiee toi low brake pressure heti kun polkasee jarrua, englannista näkyis saavan noita "akkuja"
Toinen kysymys koskee lamppuvaroituksia, mitä moduleita pitäis juotella uusiksi? ja mistä ne löytää.
Nimimerkillä: 3 päivää jaggen omistaja
t:kari
Mulla tuiee toi low brake pressure heti kun polkasee jarrua, englannista näkyis saavan noita "akkuja"
Toinen kysymys koskee lamppuvaroituksia, mitä moduleita pitäis juotella uusiksi? ja mistä ne löytää.
Nimimerkillä: 3 päivää jaggen omistaja
t:kari