3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja krono »

Terve!

Mulla roikkuu tuossa autokatoksessa tällä hetkellä Jaguar 3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko. Eli mistäs saisin tietää mistä mobiilista tuo mahtaa olla?
Voisin ottaa tietty kuviakin ja pistää johonkin Teidän nähtäville jos se auttaisi tunnistuksessa.

EDIT: eli tässä kuvia
Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut krono, Su Tammi 04, 2009 8:05 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: 3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Onko 3 1/2 litraisessa kaksi nokka-akselia kannessa vai ei - sillä jo tietää onko moottori ennen vai jälkeen 1951, tuolloin työntötankomoottori poistui lopullisesti. Päällekkäisyyttä on se, että ensimmäiset "twicam" moottorit tulivat markkinoille jo 1949. Kuvat, sarjanumerot, niillä sitten saa tarkemmin määrityksiä...
kari tt
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Litroista ja alaspäin sojottavasta öljynsuodattimesta tulisi mieleen MkVII tai MkVIII, ehkä myös "Mk1" tai joku XK120/140, mutta kerro ne moottorinumeron pari ekaa kirjainta, niin selviää tarkemmin.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja krono »

Löysin ainoastaan oikeasta kyljestä tälläisen: C 4820 ja sitten alempana on jaguar ja tuo 3.5 litre
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: 3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja kari tt »

kappas, oli tullut kuvia, joita vastaukseni aikaan ei näkynyt. XK-moottori se siinä. Aluvaluinen kaasarien ilmanpuhdistajalle vievä kokooja on kuin 3.4 Litre Saloonissa (ns. "Mk1") sekä ensimmäisen vuoden Mk2:ssa.

Tuulettajan propeli ei ole Mk2:n kaksitoistalapainen ja vaihdekeppikin on Mk2:ssa tukevampi, tämä viittaa Mk1:een. Mutta lohkon numero oudoksuttaa. Kaipa joku pian katsoo luetteloita sen suhteen...
kari tt
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: 3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Jaguarin varaosanumerot alkavat C.... eli C-alkuinen kävisi lohkon varaosanumeroksi. Moottorin numero pitäisi löytymän alumiiniin stanssattuna sylinterikannesta, yksi paikka numerolle on nokka-akselien koppien välissä, aivan moottorin etupäässä. Numero alkanee kirjaimella K, esimerkiksi kesäkuussa 1957 tehtiin numero KE3054 jne.
kari tt
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja krono »

Jaahas sieltä välistä en edes katsonut vaikka yleensä välit pitää tutkia hyvin =)
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja krono »

B5016-7

Tuollainen oli venttiilikoppien välissä aivan "etuseinässä", mahtaisiko olla tuo.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: 3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Se se on se moottorin numero ja kertoo jo loppunumerollaan, että puristussuhde on (vain) 7:1. Pelkkä kirjain B + numero kuuluu MkVII mallille. Sen moottorit olivat numeroltaan joko A, B tai D -alkuisia ja kun ajokkia tehtiin 1950-57, niin jostain keskiväliltä voisi olla tuo moottori peräisin.
kari tt
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: 3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Se se on se moottorin numero ja häntänumero kertoo, että puristussuhde on (vain) 7:1. Vain yksi kirjain B plus numerot kuuluu Mk VII-autoille. Niiden moottorinumerot alkoivat kirjaimin A, B tai D, eli B-alkuinen on tuotannon 1950-57 keskiväliltä.
kari tt
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 3.5 litran moottori ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Kopi »

krono kirjoitti:B5016-7

Tuollainen oli venttiilikoppien välissä aivan "etuseinässä", mahtaisiko olla tuo.
Varmuudeksi voisit vielä etsiä numeron lohkon kyljestä öljynsuodattimen päällä olevalta "hyllyltä", nimittäin jos tuohon on matkan varrella vaihdettu kansi toisesta. Tuskinpa vain, mutta moista on tuoreemmissa XK-moottoreissa harrastettu. Numerot pitäisi tietysti olla samoja.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vastaa Viestiin