Terve kaikki,
näin kylmien ilmojen tultua, on ajaessa tullut kiinnitettyä huomiota X300:en moottorin käyntilämpötiloihin. Kylmästä käynnistäessä kun tuntuu menevän jonkin aikaa ennenkuin moottori alkaa olemaan lämmin. "Jonkin aikaa" tarkoittaa n. 5 minuuttia ennenkuin jäähdytysveden lämpömittari liikahtaakaan ala-asennosta ja siitä sitten toiset 5 minuuttia siihen, että mittari osoittaa normaalia. Kaupunkiajossa kuluu pidempi aika kuin jos suoraan käynnistyksestä pääsee moottori- tai maantielle.
Jag-lovers mainitsee asiasta, että jäähdytysjärjestelmän termostaatti on kulutustavaraa,
"X300 thermostats appear to fail in the open mode after 4 - 5 years. This shows itself by the temperature gauge being slow to reach, or in some cases not achieving, the Normal mark. It is not unduly damaging to drive the car like this for a few days, but fuel economy will suffer and the throttle body is likely to get gummed up after a while, potentially causing it to stick partially open."
Näillä taustatiedoilla siis itse kysymykseen, joka on:
onko näillä 10 asteen pakkasilla tuo 5+5 minuutin lämpenemisaika normaalia, vaiko mennäänkö kategoriaan 'slow to reach' ?
t. Pietu
Kylmäkäynnistyksen jälkeiset käyntilämpötilat X300:ssa
Kylmäkäynnistyksen jälkeiset käyntilämpötilat X300:ssa
'96 XJ6 4,0 (X300)
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeiset käyntilämpötilat X300:ssa
Terve,
Täksi talveksi vaunu meni lämpimäään talliin, mutta edellistalven kokemuksella mainitsemasi 5+5 min tuntuu melko normaalilta.Termostaatti ja jäähdytinneste kannattanee kuitenkin tämän ikäisessä pitää hyvässä kunnossa ja aika ajoin vaihdettuna...
Täksi talveksi vaunu meni lämpimäään talliin, mutta edellistalven kokemuksella mainitsemasi 5+5 min tuntuu melko normaalilta.Termostaatti ja jäähdytinneste kannattanee kuitenkin tämän ikäisessä pitää hyvässä kunnossa ja aika ajoin vaihdettuna...
S-Type 3,0 Executive -00 (Anthracita/Almond)
XJ6 4,0 Sovereign -97 (Sapphire) ex
XJ6 4,0 Sovereign -95 (JRG) ex
XJ6 4,0 Sovereign -97 (Sapphire) ex
XJ6 4,0 Sovereign -95 (JRG) ex
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeiset käyntilämpötilat X300:ssa
Tervehdykset.
Kyllä minulla kestää noin 15-20 minuuttia ennenkuin lämpötila on normaali,jos pakkasta on alle -20c.Tarkoitan kun käytän sitä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä.
Olen aika laiska kynsimään jäitä laseista.
Minulla seisoo auto ulkona ilman moottorilämmitintä.On se tähän asti käynnistynyt vielä -32 asteessa,mutta säälittää se kyllä.
Mutta miksi alkoi autoksi.Heh...
Lämpimiä kilometrejä teille.
Kyllä minulla kestää noin 15-20 minuuttia ennenkuin lämpötila on normaali,jos pakkasta on alle -20c.Tarkoitan kun käytän sitä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä.
Olen aika laiska kynsimään jäitä laseista.
Minulla seisoo auto ulkona ilman moottorilämmitintä.On se tähän asti käynnistynyt vielä -32 asteessa,mutta säälittää se kyllä.
Mutta miksi alkoi autoksi.Heh...
Lämpimiä kilometrejä teille.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeiset käyntilämpötilat X300:ssa
Ei tuo kymmenen minuutin kesto äärestä ääreen ole missään nimessä tavaton. Totta kuitenkin on että termostaateilla on rajallinen elinkaari, ihan missä tahansa autossa, ja hyvä ajatus onkin vaihtaa se ihan vaikka samalla kun vaihtaa jäähdytysnesteet ja huuhtelee systeemin parin kolmen vuoden välein.
Vinkkinä diagnostiikkaan: jos kylmällä auton seistessä lämpö nousee normaaliksi ja pysyy, mutta laskee kun lähtee ajamaan voi olla melko varma siitä että termostaatti on auki.
Vinkkinä diagnostiikkaan: jos kylmällä auton seistessä lämpö nousee normaaliksi ja pysyy, mutta laskee kun lähtee ajamaan voi olla melko varma siitä että termostaatti on auki.
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeiset käyntilämpötilat X300:ssa
Vielä 60-luvulla miltei joka autoon vaihdettiin talveksi talvitermostaatti ja kesäksi kesä-sellainen. Esimerkiksi XK-moottorissa kesällä 70 C (eipä löydy nyt enää helpolla noin matalalla aukeavia!) ja talvella vajaa 10 astetta kuumempi. Työ ei ollut iso eikä termarikaan paljoa maksanut. Vaihto siis kahdesti vuodessa, eikä vasta silloin, kun moottorin lämmöt tai lämpiäminen ei ollut enää kuin on tarkoitettu.
Joka kerta ei tietysti pantu uutta termostaattia, vaan aiemmin käytetty - silti minullekin on jäänyt laatikollinen entisiä termareita talteen ("vähän käytetty, parempi kuin uusi" mainosti aikoinaan autoliike SPJ Keinänen). Termostaattien aukeaminenkin tarkastettiin, kattilaan vettä, lämpömittari ja liedelle. Stanssattu asteluku kun aina ei aivan stemmannut...
Ennen hoidettiin moni asia, yllättävää kyllä, aivan järkevästi.
Harmi on se, että nykyautoissa on termostaatti monesti valettu letkuille lähtevien haarakappaleiden sisään ja koko paketti maksaa hävyttömästi -pariin Alfaan olen pitkin hampain joutunut maksamaan näitä isompia kokonaisuuksia. Yksinkertainen olisi kaunista tässäkin asiassa...
Joka kerta ei tietysti pantu uutta termostaattia, vaan aiemmin käytetty - silti minullekin on jäänyt laatikollinen entisiä termareita talteen ("vähän käytetty, parempi kuin uusi" mainosti aikoinaan autoliike SPJ Keinänen). Termostaattien aukeaminenkin tarkastettiin, kattilaan vettä, lämpömittari ja liedelle. Stanssattu asteluku kun aina ei aivan stemmannut...
Ennen hoidettiin moni asia, yllättävää kyllä, aivan järkevästi.
Harmi on se, että nykyautoissa on termostaatti monesti valettu letkuille lähtevien haarakappaleiden sisään ja koko paketti maksaa hävyttömästi -pariin Alfaan olen pitkin hampain joutunut maksamaan näitä isompia kokonaisuuksia. Yksinkertainen olisi kaunista tässäkin asiassa...
kari tt
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeiset käyntilämpötilat X300:ssa
Juu, periaatteessa tuo kattilatestaus on ainoa varma tapa, hyvä lämpömittari vaan kattilaan ja tulta alle (tai sähköä). Tällä tavalla voi myös nk. otter-switch eli lämpökatkaisijan flektille, tai automaattiryypylle testata.kari tt kirjoitti: Joka kerta ei tietysti pantu uutta termostaattia, vaan aiemmin käytetty - silti minullekin on jäänyt laatikollinen entisiä termareita talteen ("vähän käytetty, parempi kuin uusi" mainosti aikoinaan autoliike SPJ Keinänen). Termostaattien aukeaminenkin tarkastettiin, kattilaan vettä, lämpömittari ja liedelle. Stanssattu asteluku kun aina ei aivan stemmannut...
Ennen hoidettiin moni asia, yllättävää kyllä, aivan järkevästi.
Harmi on se, että nykyautoissa on termostaatti monesti valettu letkuille lähtevien haarakappaleiden sisään ja koko paketti maksaa hävyttömästi -pariin Alfaan olen pitkin hampain joutunut maksamaan näitä isompia kokonaisuuksia. Yksinkertainen olisi kaunista tässäkin asiassa...
Toi termarijuttu pätee johonkin asti, XK-koneelle kyllä saa ostaa vaikka minkälaisia termareita, eikä paljon maksa, mutta auta armias jos on vanhempi kone! Omaaan 3 1/2 Litre työntötankokoneeseen oikean termarin voi ostaa, mutta maksaa £600 GBP, plus rahdit ja verot!
Kunnostin vanhan, vaikka messinkihaitari on hieman haljennut, eikä varmaan toimi 100%, toisaalta tuossa koneessa on ohivirtausputken merkitys aika pieni.
(eli toimii sillä tavalla, ettei koneen ollessa kylmä, kaikki jäähdytysneste virtaa kannen kautta, vaan menee suoraan takaisin vesipumpulle, sitten kun lämpötila nousee tarpeeksi, sulkee laajeneva haitari ko. reiän termarin kotelossa ja kaikki neste kulkee kannen kautta)
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________