jarrulevyt ja -palat ruosteessa 30.000 km:ssä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
s-my
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 11:05 am
Paikkakunta: Helsinki

jarrulevyt ja -palat ruosteessa 30.000 km:ssä

Viesti Kirjoittaja s-my »

Kuinka voi olla mahdollista että 2,5 vuotta vanhalla autolla jolla on ajettu 30.000 km
Ilmoitetaan huollon yhteydessa että jarrupalat ja -levyt ovat ruosteessa. jaguar laatuako ??
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: jarrulevyt ja -palat ruosteessa 30.000 km:ssä

Viesti Kirjoittaja BRG »

Tuo jarrulevyjen nopea elinkaari tuntuu olevan Ford konsernissa (et mainitse Jaggesi merkkiä tai vuotta mutta se tuskin on ennen -90 valmistettu) tavallista. Työkaverin Volvo V70:ssä meni vuosihuollossa kaikki levyt vaihtoon alle 70 tkm:ssä (1400 eken 'huolto', en muista jarrujen osuutta). Tuo 30 ktm kuulostaa kyllä vielä paljon pahemmalta. Niinkuin monissa muissakin bisneksissä, nykyään ideana on myydä tavara halvalla ja ottaa raha varaosista ja huollosta.

Omalla käytetylläni olen ajellut inasen alle 50 tkm ja ainoa mitä olen tehnyt jarruihin on yksi nesteiden vaihto ja yhdet etujarrupalat (nekin varmuuden vuoksi). Ennen oli autot rautaa, melkein hävettää ne valitukset joita olen itkenyt täällä muutaman minulta 'riistetyn' euron takia kun kuuntelee mitä uusien autojen omistajilta kuluu rahaa huoltoihin :oops:
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
s-my
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 11:05 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: jarrulevyt ja -palat ruosteessa 30.000 km:ssä

Viesti Kirjoittaja s-my »

Tarkennusta: Jaguar S-type, vm. 2005/ syyskuu
japa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 9:18 pm
Paikkakunta: LAHTI

Re: jarrulevyt ja -palat ruosteessa 30.000 km:ssä

Viesti Kirjoittaja japa »

Nykyisellä autollani on nyt ajettu n. 260 000 -96 XJR . Viimeviikon maanantaina käytin katsastuksessa ja oli noista jarrulevyistä puhetta, insinööri oli sitä mieltä että autooni on etulevyt kertaalleen vaihdettu ja takalevyt kestää vielä yhdet palat,oli melko loppuun ajetut. No nyt on takana uudet palat. Ruostetta en ole vielä huomannut en edessä enkä takana. niin se vaan taas taitaa olla näissä levyissäkin että halpaa ja hyvää ei ole, jos hintahaitari on jotain 25-150 punnan välillä ja ympyrän muotoisia kuitenkin suunnilleen kaikki.
BLACK XJR -96
Chrysler Windsor -62
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: jarrulevyt ja -palat ruosteessa 30.000 km:ssä

Viesti Kirjoittaja hkm »

Moi

kerrotko millä tavalla jarrut on ruosteessa niin että niitä pitäs vaihtamaan alkaa? jos jarrut on ruosteessa eikä paikat ole kierossa ja toimivat niin ei muutakuin puhdistushommiin jos haluaa hetkeksi puhtaaksi. Materiaalihan on käytännössä kaikissa normijarruissa sellaista että ruostetta tulee sillä levujä ei pinnoiteta lainkaan kuten esim Bremboissa tai vastaavissa tehdään.

Jos huollon kommentti viittasi siihen että tavaraa pitäisi alkaa vaihtamaan ruosteen vuoksi niin on kyllä perin veikee meininki. Uudetkin, pinnoittamattomat jarrut ottaa värin melkeen saman tien
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: jarrulevyt ja -palat ruosteessa 30.000 km:ssä

Viesti Kirjoittaja juge »

Yksi mikä tulee mieleeni, on jarrujen käyttö. Vain 30tkm 2,5 vuodessa, on todella vähän ajokilometriä, jolloin jarrutkaan ei ole olleet "käytössä".

Kun kaara seisoo paljon paikallaan, ei jarrutkaan liiku, jolloin niihin sitten ajan patina tekee tehtävänsä: Jarrumännät jumittuvat ja levy ja palat ruostuvat.

Aina välillä vaikka huviajelua autolla ja kunnon jarrutuksia aika-ajoin, niin alkaa jarrumännät liikkua ja ruosteet kadota levyistä ja paloista :D

Asiasta vähän sivuun: Vaimon Rellu kävi aikoinaan huollossa. Sanoivat että etujarrupalat ovat melki loppuun kuluneet. Hain sitten palat varaosaliikkeestä, ja aloin vaihtamaan niitä. Olin ällikällä lyöty kun katsoin, että vanhoissa paloissa oli enemmän kuin puolet uusiin verrattuna kulutuspintaa jäljellä.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: jarrulevyt ja -palat ruosteessa 30.000 km:ssä

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Mua kyllä kans ihmetyttää toi "ruoste" koska kyllähän jopa tuo brempon levy ottaa väriä esim. pesun jälkeen. Myös käyttämättömyys ja kosteat olosuhteet ilman muuta aiheuttavat pinta ruostetta levyihin merkistä riippumatta mutta muutamalla jarrutuksella pitää hävitä jos jarrut ovat kunnossa. Jos taas levyn pinta on oikeasti ruosteessa jarrutuksista huolimatta niin väittäisin ettei se myös jarruta eli jotain muuta vikaa on ja ruoste on vain seuraus.
Aikaisemmin viitattiin myös huollon haluun vaihtaa osia ja tottahan tuo on, sillähän ne elää... tutulla oli auto merkkiliikkeessa huollossa ja soitettiin että jarruihin tarvis tehdä iso remontti (levyt,palat yms.). Oli kuitenkin reissuun lähdössä ja ei voinut jättää autoa heti laitettavaksi mutta huolestui asiasta ja ruotsissa sukulaisisssa ollessaan vei auton paikalliseen merkkiliikkeeseen laitettavaksi. Vaan nuo eivät löytäneet jarruista mitään vikaa...
Kyseli sitten myöhemmin asiasta suomen puolelta kyseisetä liikkeestä mutta sai vain jotain muminaa vastaukseksi. Ajaa edelleen samalla autolla ja hyvin on pysähtynyt eikä huolloissakaan ole nyt mitään vikaa jarruista löytynyt.
Eli kannattaa varmasti huollosta kysellä mitä tuolla ruosteella tarkoittavat mitä tarjoavat siihen lääkkeeksi... pelkkä pinta ruoste esim satuloissa ja levyn muissa pinnoissa kuin siinä mihin jarrupala koskettaa on kuitenkin vain esteettistä ja jos jarrut muuten toimivat niin ei mielestäni tarvitse olla kovin huolestunut jos asia ei ulkonäön puolesta haittaa.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Vastaa Viestiin