Just tuossa toisaalla pistin muutaman rivin tekstiä kun oli tuolla yleisissä juttu jousituksesta ja mulla vähän rönsyili tämä teksti myös em.ongelmaan.
Oma XJ40 herjasi just samaa virttä ja olihan se aina hiuksia nostattavaa kun paineet yhtäkkiä liikenteessä katosi ja jarrua sai painaa niin että persaus penkiltä ylös ja kaksin käsin ratista kiinni "tehostaa"...
Omassa vika oli yksinkertainen eli kaksi pientä O-rengasta oli kulunut ja kuivannut kovaksi.
Ne renkaat löydät paineen tasaus venttiilistä joka päästää nesteen kiertämään takaisin säiliöön ja samalla nostaa nesteen paineen riittäväksi.
Venttiili on se alumiini murikka oikealla sivulla konetilassa jossa lukee girling.
Venttiililohkon ja sisällä olevan venttiilin väli on tiivistetty kahdesta kohtaa O-renkain ja kun ne kuluu niin ohivirtaus kasvaa niin suureksi että paine ei enää riitä.Vika oireilee monesti niin että välillä toimii ihan hyvin kun taas yhtäkkiä tulee esille.Se johtuu siitä että tiiviste liikkuu urassaan paineen vaikutuksesta ja välillä asettuu niin että pitää,välillä ei.
paineet vähissä
No worries, kyllä löytyi
Saapas vaan nähdä, onko minunkin matalat jarrupaineet aivan muusta syystä kuin paineakusta.
Kerros nyt vielä missä tuo Girling venttiili sijaitsee, Haynes käsikirja kun ei anna mitään tietoa tuosta osasta, muuta kuin että jos servossa on vikaa, niin ei muuta kuin uutta ostamaan, kun kuulemma ei ole purettavissa. Ja kun siinä nyt kummiskin on paineenrajoitusventtiili, jonka varrella on pari O-rengasta, niin olisihan se kovastikin huoltokohta.
Auto on hallilla, joten en pääse tänään katsomaan. Viikonlopulla ajattelin ryhtyä pudottamaan sitä mouruavaa perämurikkaa alas.
Olisiko ko. työstä mitään kokemusta kenelläkään?
Kerros nyt vielä missä tuo Girling venttiili sijaitsee, Haynes käsikirja kun ei anna mitään tietoa tuosta osasta, muuta kuin että jos servossa on vikaa, niin ei muuta kuin uutta ostamaan, kun kuulemma ei ole purettavissa. Ja kun siinä nyt kummiskin on paineenrajoitusventtiili, jonka varrella on pari O-rengasta, niin olisihan se kovastikin huoltokohta.
Auto on hallilla, joten en pääse tänään katsomaan. Viikonlopulla ajattelin ryhtyä pudottamaan sitä mouruavaa perämurikkaa alas.
Olisiko ko. työstä mitään kokemusta kenelläkään?
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
No ei ihan XJ40stä
mutta katso vinkit osastosta - eiköhän rakenne ole likemmäs identtinen
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Jarrut
XJ40 jarrut muutuivat vuosien 89 ja 90 välillä radikaalisti. En osaa nyt tarkalleen kertoa että kuinka, mutta ilmeisesti ainakin tuo jarrutehostin muuttui sähköiseksi (meniköhän oikein?). Samalla meni jarrupääsylinteri + kaikki muukin hydrauliikka uusiksi.
jjfinland: jos tuo sinun autosi on 3.2L niin se on siis jo vuoden 1990 vuosimallia - olenko oikeassa? Vuonna 1989 oli vain 3.6L ja 2.9L
jjfinland: jos tuo sinun autosi on 3.2L niin se on siis jo vuoden 1990 vuosimallia - olenko oikeassa? Vuonna 1989 oli vain 3.6L ja 2.9L
Ei aivan
HEE, kyllä ja ei, siis auto on alunperin 2.9 litran nuhapumppu, mutta sitä on edellisen omistajan toimesta piristetty 3.2 koneella, tack för det.
Olen mielestäni löytänyt jopa -88 leimoja eri osista, eli se on kyllä alkuvuodesta 1989 valmistunut. Nämä moottori vetoiset hydraulipumput ovat siten kierrosluku riippuvaisia, ja siten tyhjäkäynti on myrkkyä.
Uudemmissa paineakku ladataan sähkömoottorilla, joten kun niissä alkaa ohivuoto käynee sähkömoottori tiuhaan??
jj kysyy jjj:ltä mitä "vinkit" osastoa tarkoitit
Olen mielestäni löytänyt jopa -88 leimoja eri osista, eli se on kyllä alkuvuodesta 1989 valmistunut. Nämä moottori vetoiset hydraulipumput ovat siten kierrosluku riippuvaisia, ja siten tyhjäkäynti on myrkkyä.
Uudemmissa paineakku ladataan sähkömoottorilla, joten kun niissä alkaa ohivuoto käynee sähkömoottori tiuhaan??
jj kysyy jjj:ltä mitä "vinkit" osastoa tarkoitit
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
XJ 40 jarrut
Joo ei korjaus oppaat kerro enää mitään oikeita korjauksia vaan lähinnä miten vaihdat öljyt ja pyyhkiän sulat...
Sama opus on mullakin ja tuosta tehostin jutusta mainitaan vaan että jos ongelmia niin ota yhteys Jaguar diileriin...
Eli venttiili on pelkääjän puolella sisäsuojan kupeessa,osa johon menee useita jarruputkia, sekä paksut letkut hydrauliikka säiliöön ja muutamia johtoja varoitus anturaan.
Joissain vuosimalleissa rakenne on hieman erilainen ja on yhdistetty ohjaustehostimen kans,eli toimii samalla öljyllä (uudemmissa).Minulla on erillinen vihreä säiliö mutta itse rakenne pitäisi olla sama.
Putkia avattaessa kannattaa kokeilla varovasti löysäämällä onko putkissa vielä paine.
Koko järjestelmä on kaikkine osineen purettavissa,joka anike oli hallin pöydällä jarrusylinteri,tasausventtiili ja pumppu.Kaikki käytin auki ja uusin tiivisteet.
Se typpipallo taas ei oikeastaan vaikuta muuten kuin siten että jos auto sammuu säilyy tehostus jarruissa vielä muutaman jarrutuksen ajan.Toki se hetkellisiä paineen alenemisia tasaa mutta järjestelmä toimii vaikka ilman koko palloa jos auto käy.Vähän sama järjestelmä löytyy citikassa joita myös minulta löytyy useita aina traction avantista tämän vuoden malliin.
Sen alumiinisen tasausventtiilin päässä on rautaa oleva osa jossa on iso meisselin kanta,Koko osa pitää saada kiertymään auki alu rungosta ei vain sisempi ruuvin pää joka on tyssäämällä lukittu ulompaan kehään,tästä säädetään paine joten se saa olla lukittuna ettei säätö muutu. Tuon karan kun saat ulos on sen ympärillä O-renkaat jotka valskaa.
Sama opus on mullakin ja tuosta tehostin jutusta mainitaan vaan että jos ongelmia niin ota yhteys Jaguar diileriin...
Eli venttiili on pelkääjän puolella sisäsuojan kupeessa,osa johon menee useita jarruputkia, sekä paksut letkut hydrauliikka säiliöön ja muutamia johtoja varoitus anturaan.
Joissain vuosimalleissa rakenne on hieman erilainen ja on yhdistetty ohjaustehostimen kans,eli toimii samalla öljyllä (uudemmissa).Minulla on erillinen vihreä säiliö mutta itse rakenne pitäisi olla sama.
Putkia avattaessa kannattaa kokeilla varovasti löysäämällä onko putkissa vielä paine.
Koko järjestelmä on kaikkine osineen purettavissa,joka anike oli hallin pöydällä jarrusylinteri,tasausventtiili ja pumppu.Kaikki käytin auki ja uusin tiivisteet.
Se typpipallo taas ei oikeastaan vaikuta muuten kuin siten että jos auto sammuu säilyy tehostus jarruissa vielä muutaman jarrutuksen ajan.Toki se hetkellisiä paineen alenemisia tasaa mutta järjestelmä toimii vaikka ilman koko palloa jos auto käy.Vähän sama järjestelmä löytyy citikassa joita myös minulta löytyy useita aina traction avantista tämän vuoden malliin.
Sen alumiinisen tasausventtiilin päässä on rautaa oleva osa jossa on iso meisselin kanta,Koko osa pitää saada kiertymään auki alu rungosta ei vain sisempi ruuvin pää joka on tyssäämällä lukittu ulompaan kehään,tästä säädetään paine joten se saa olla lukittuna ettei säätö muutu. Tuon karan kun saat ulos on sen ympärillä O-renkaat jotka valskaa.
Jep, heti huomenna
Asia selvis, huomenna hommiin
Kiitos sinulle
Kiitos sinulle
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70