Jäähdytinnesteistä taas
Jäähdytinnesteistä taas
Moottori on XK- 3.4 varmaan 50:ntä luvulta, täytyykö laittaa jotain erityistä nestettä, vai käykö normaalit litkut?
Re: Jäähdytinnesteistä taas
No niin normaalit kuin mahdollista, eli n 1/3 jäähdytinnestettä, 2/3 vettä, ellei sitten ole kovempi pakkaskestävyys tarpeen. Jäähdytysneste huonontaa veden lämmönsiirtokykyä, mutta koska XK:ssa on valurautalohko ja paljon teräsosia sekä alumiininen sylinterinkansi ovat jäähdytysnesteen toimivat lisäaineet tarpeen, muutoin tapahtuu ikävää syöpymistä siellä sun täällä. Käytän itse kesällä Redline Water Wetteriä E-typessä, pudottaa noin 10°C kaupunkiliikenteen lämpöjä ainakin siinä autossa. Tosin jos on lämpöongelmia kannattaa tarkistaa termostaatin toiminta ja lämpöarvo sekä puhdistaa syylari ja koko systeemi.
Mutta siis vanhoja vihreitä tai sinisiä litkuja, ei moderneja keltaisia tai punaisia. Ja litkujen vaihto 2-3 vuoden välein, ehdottomasti.
MKV:ssa ajattelin muutoin, että voisi olla melkein vettä, mutta sitten tajusin, että syylarin ja lämppärin kennothan on kuparia ja samoin muutama putki, joten täydet lisäaineet vaan sinnekin sillä muutoinhan rauta alkaa syöpyä pahasti!
Vai osaako joku vanhempi ja viisaampi valistaa lisää?
-Jakuvaari
Mutta siis vanhoja vihreitä tai sinisiä litkuja, ei moderneja keltaisia tai punaisia. Ja litkujen vaihto 2-3 vuoden välein, ehdottomasti.
MKV:ssa ajattelin muutoin, että voisi olla melkein vettä, mutta sitten tajusin, että syylarin ja lämppärin kennothan on kuparia ja samoin muutama putki, joten täydet lisäaineet vaan sinnekin sillä muutoinhan rauta alkaa syöpyä pahasti!
Vai osaako joku vanhempi ja viisaampi valistaa lisää?
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Jäähdytinnesteistä taas
Miksei keltaisia/punaisia? Eikö juuri ne ole alumiinille (kansi) parhaita ja tarkoitettuja? Vai onko niissä jotain huonoa muille materiaaleille?jakuvaari kirjoitti: Mutta siis vanhoja vihreitä tai sinisiä litkuja, ei moderneja keltaisia tai punaisia.
Sen olen kuullu että sekaisin ei värejä saa laittaa, sakkaantuvat tms.
Köpi
Re: Jäähdytinnesteistä taas
"Koska se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa"
Leikki sikseen, ei kai niistä mitään haittaa ole, mutten usko, että voisi olla mitään erityistä hyötyäkään, joten miksi maksaa niin paljon kun halvinkin Biltema-litku varmasti hoitaa ko. tehtävän.
No jotkut syöttää kai muutoinkin kaviaaria kissalleen, vaikka ainakin meidän saa silakoita ja naudan jauhelihaa ja näyttää hyvin tyytyväiseltä. Makuasia.
Ainakin noiden vanhempien XK-koneiden kohdalla on mm. edesmennyt Sumsan Kari suosittanut jäähdytysnesteen vaihdon yhteydessä käyttämään Bars Leaks-tuotetta. Joka toinen kerta olen myös ensin ajanut 4 tuntia Bars Nural-puhdistusaineella. Vesipumpun osat ja kai varsinkin laakeri/tiiviste tykkäävät tuosta, tai niin minulle on vakuutettu eikä ole ainakaan E-typen kanssa ollut 12 vuoteen minkäänlaisia vesi-aiheisia ongelmia. Se lorautteluhan on niille ykkössarjalaisille normaali ominaisuus (eli kun ei ole paineistettu, niin ylivuotoputkesta tulee kaikki "ylimääräinen" sitten pois.
-Jakuvaari
Leikki sikseen, ei kai niistä mitään haittaa ole, mutten usko, että voisi olla mitään erityistä hyötyäkään, joten miksi maksaa niin paljon kun halvinkin Biltema-litku varmasti hoitaa ko. tehtävän.
No jotkut syöttää kai muutoinkin kaviaaria kissalleen, vaikka ainakin meidän saa silakoita ja naudan jauhelihaa ja näyttää hyvin tyytyväiseltä. Makuasia.
Ainakin noiden vanhempien XK-koneiden kohdalla on mm. edesmennyt Sumsan Kari suosittanut jäähdytysnesteen vaihdon yhteydessä käyttämään Bars Leaks-tuotetta. Joka toinen kerta olen myös ensin ajanut 4 tuntia Bars Nural-puhdistusaineella. Vesipumpun osat ja kai varsinkin laakeri/tiiviste tykkäävät tuosta, tai niin minulle on vakuutettu eikä ole ainakaan E-typen kanssa ollut 12 vuoteen minkäänlaisia vesi-aiheisia ongelmia. Se lorautteluhan on niille ykkössarjalaisille normaali ominaisuus (eli kun ei ole paineistettu, niin ylivuotoputkesta tulee kaikki "ylimääräinen" sitten pois.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Jäähdytinnesteistä taas
Teboilin vihreää olen käyttänyt myös Daimlerissa, V-12:sta moottorissa ja muissakin harrasteautoissani, jos sitten myös vanhukseen laittaisi brg väriset liemet
Re: Jäähdytinnesteistä taas
Jaha.Taas tämä sama vetkutus jäähdytinnesteistä alkoi.Eikö näitä puitu jo tällä foorumilla aikaisemminkin.Näin muistan.Ei kai ne meidän autojen moottorit ole niin paljon eri materiaaleista etteikö niihin käy mikä neste vain kunhan saa ostettua.Mutta tämä tuntuu olevan sellainen aihe että se herättää aina keskustelua (kuten huomaatte)heh...Kyllä niitä alumiinikansia on muissakin kulkuneuvoissa.Mutta kevättä odotellessa se on aina yhtä mielenkiintoinen aihe.
Pikkusen ärtynyt aamupäivästä.
Hyviä värisekoituksia teille.
Pikkusen ärtynyt aamupäivästä.
Hyviä värisekoituksia teille.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Re: Jäähdytinnesteistä taas
Aivan.arvo01 kirjoitti: ..Kyllä niitä alumiinikansia on muissakin kulkuneuvoissa.
......
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Re: Jäähdytinnesteistä taas
Voi olla. Palstan aktiivisena pitämiseksi pyörittelemme näitä samoja juttuja, kun ei näistä "ikiliikkujista" (=ennen vuotta 1970 valmistetut) tunnu uusia vikoja löytyvän. Sillä tartuin, kun Jakuvaari jyrkästi sanoi että EI, aivan kuin olisi jokin tekninen syy. Minä taas en ymmärrä lainkaan kissoja (niitä ei-metallisia), enkä sitä että mitä väliä tässä suht kalliissa (vakuutukset, verot, jne) harrastuksessa on sillä, että maksaako jäähdytysneste 10 vai 15 euroa per 3 litraa. Nothing personal, Jakuvaari!arvo01 kirjoitti:Jaha.Taas tämä sama vetkutus jäähdytinnesteistä alkoi.Eikö näitä puitu jo tällä foorumilla aikaisemminkin.
Ja arvo01lle: näitä kannattaa lukea/kirjoitella lauantai-iltana parin mallasviskin jälkeen, eikä aamuäreisenä
Köpi, pari metallikissaa ja ex-Old English Sheepdog
Re: Jäähdytinnesteistä taas
Terve Köpi.
Paras pysytellä mallasjuomien kimpussa,ja tietää ainakin minkä värinen se on.
Paras pysytellä mallasjuomien kimpussa,ja tietää ainakin minkä värinen se on.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Re: Jäähdytinnesteistä taas
No niin, kyse oli siis siitä että mitä *KANNATTAA* käyttää. Uudessa Jaguarissa ei varmasti kannata käyttää vanhoja litkuja, mutta koska ne vanhat on tehty ihan eri speksien mukaan, niissä toimii nuo litkut oikein hyvin. Oleellista ei ole mitä jäähdytysnestettä käyttää, vaan se, että muistaa vaihtaa sen tarpeeksi usein. Jos on usemman kissan loukussa, ei muistikaan enää pelaa, siksi olen nuo aina ajopäiväkirjaan merkannut niin sitten keväällä näkee, että oliko ne jäähdytysnesteet vaihdettu viime vai toissakesänä vai oliko se jarruneste, tai sehän olikin toiseen autoon...Kopi kirjoitti:Voi olla. Palstan aktiivisena pitämiseksi pyörittelemme näitä samoja juttuja, kun ei näistä "ikiliikkujista" (=ennen vuotta 1970 valmistetut) tunnu uusia vikoja löytyvän. Sillä tartuin, kun Jakuvaari jyrkästi sanoi että EI, aivan kuin olisi jokin tekninen syy. Minä taas en ymmärrä lainkaan kissoja (niitä ei-metallisia), enkä sitä että mitä väliä tässä suht kalliissa (vakuutukset, verot, jne) harrastuksessa on sillä, että maksaako jäähdytysneste 10 vai 15 euroa per 3 litraa. Nothing personal, Jakuvaari!arvo01 kirjoitti:Jaha.Taas tämä sama vetkutus jäähdytinnesteistä alkoi.Eikö näitä puitu jo tällä foorumilla aikaisemminkin.
Ja arvo01lle: näitä kannattaa lukea/kirjoitella lauantai-iltana parin mallasviskin jälkeen, eikä aamuäreisenä
Köpi, pari metallikissaa ja ex-Old English Sheepdog
Niin ei mitään estettä kai ole, siis teknistä sellaista, oma järki vaan tökkii vastaan, vaikkei olisikaan mitään NOS museonestettä. Ja on ihan hyvä, että täällä saa kysellä tyhmiä, vaikka onkin totta, että haku-toimintoa voi suositella kaikille, paljon tietoa löytyy heti!
Vihreää tai punaista mallasjuomaa kehoitan kuitenkin välttämään!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Jäähdytinnesteistä taas
http://www.youtube.com/watch?v=MOIb3r5UyVwarvo01 kirjoitti:Jaha.Taas tämä sama vetkutus jäähdytinnesteistä alkoi.Eikö näitä puitu jo tällä foorumilla aikaisemminkin.Näin muistan.Ei kai ne meidän autojen moottorit ole niin paljon eri materiaaleista etteikö niihin käy mikä neste vain kunhan saa ostettua.Mutta tämä tuntuu olevan sellainen aihe että se herättää aina keskustelua (kuten huomaatte)heh...Kyllä niitä alumiinikansia on muissakin kulkuneuvoissa.Mutta kevättä odotellessa se on aina yhtä mielenkiintoinen aihe.
Pikkusen ärtynyt aamupäivästä.
Hyviä värisekoituksia teille.
Re: Jäähdytinnesteistä taas
Moi pojat!
Mukavaa olla kissakulmalla taas, kun on pakollisissa töissä aherrettu viikonloppu. Palasin just töistä, muutta tuo mallasviski ei oikein houkuttele, mutta yksi siideri on paikallaan. Mukavaa luettavaa tuo jäähdytinnestekeskustelu. Ensi viikolla taas tarviin teijän viisampien apua säästyäkseni kalliilta rempalta!!!!!
MUKAVAA ALKAVAA VIIKKOA KAIKILLE TOIVOTTAA MIMMI
ps. muistakaa käyttää takaluukkua avaimella silloin tällöin ettei jumiudu
Mukavaa olla kissakulmalla taas, kun on pakollisissa töissä aherrettu viikonloppu. Palasin just töistä, muutta tuo mallasviski ei oikein houkuttele, mutta yksi siideri on paikallaan. Mukavaa luettavaa tuo jäähdytinnestekeskustelu. Ensi viikolla taas tarviin teijän viisampien apua säästyäkseni kalliilta rempalta!!!!!
MUKAVAA ALKAVAA VIIKKOA KAIKILLE TOIVOTTAA MIMMI
ps. muistakaa käyttää takaluukkua avaimella silloin tällöin ettei jumiudu
Re: Jäähdytinnesteistä taas
Terve kissankulmalaiset.
En itse ole kyllä tuossa youtuben filminpätkässa.Siinä on kyllä edustavamman näköinen kaveri.Heh...
Vaikka olen kyllä whiskin ja lämmin kylmän oluen ystävä.
Tämä olkoon näistä nestehommista piste minun kohdalta.
En itse ole kyllä tuossa youtuben filminpätkässa.Siinä on kyllä edustavamman näköinen kaveri.Heh...
Vaikka olen kyllä whiskin ja lämmin kylmän oluen ystävä.
Tämä olkoon näistä nestehommista piste minun kohdalta.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".