tyhmä kysymys

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
javerb
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 10:10 am
Paikkakunta: Nokia

tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja javerb »

Miten pitkään jarrulevyt yleensä mahtaa kestää?
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

No laajempaa tutkimusta aiheesta en tunne, yleensä levyt menee uudemmissa autoissa vaihtoon helpommin kuin vanhoissa, usein joku pikkujuttu, kuten meillä yhden työsylinterin jumitus johtaa epätasaiseen kulumiseen, ylikuumenemiseen, josta taas seuraa se, että levy menee kieroksi. -> Pakko vaihtaa! :(

E-typessä on ollut samat levyt edelliseltä omistajalta, eli jotain 15 vuotta vähän yli 50tkm kovaa ajoa. XJ8:ssa vaihdettu kerran etulevyt em. syistä, takalevyt ovat alkuperäiset 11v vanhat ja vajaat 240tkm ajetut, mutta olen kuullut, että jotkut ovat saaneet levyt vaihtokuntoon 2-3 vuodessa, tiedä sitten miksi.

-Jakuvaari

JK. Tarvikelevyjä voi saada todella halvalla, oman kokemuksen mukaan aivan yhtä hyviä kuin alkuperäisosatkin. Meidän XJ8:n levyt maksoi yhteensä jotain €150,-
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi

Kysymys ei ole tyhmä, eikä siihen myöskään ole absoluuttista vastausta....
Pelkästään jarruttamalla levy ei juurikaan kulu, jarrupala on se minkä kuuluu kulua. Jarrujen käyttömäärään vaikuttaa jonkunverran ajotapa, eli toiset jarruttelevat ja kiihdyttelevät rajummin, toiset taas ennakoivat ja antavat moottorin jarruttaa. Automaatti vaihteinen auto kuluttaa jonkun verran enemmän jarruja koska moottorijarrutusta ei ole.
Ajonvakautuksella varustettu auto käyttää myös jarruja kuten adaptiivinen nopeussäädinkin. Jos noiden ominaisuuksia käyttää tehokkaast niin jarrut myös "kuluvat".
Kuten jakuvaari totesi niin palan jumittaminen voi pilata nopeasti myös levyn, myös "kuumien" levyjen kanssa lätäkköön ajaminen voi tehdä levyt kieroksi
Ihan "mutu" tuntumalla kuitenkin normaali levyn pitäisi kestää ainakin kolmet jarrupalat jos mitään vikaa jarruissa ei ole. Palojen kestohan taas voi olla erilaista syistä joista edellä kirjoitin
Jarrulevyjen kuluma mitataan jarrulevyn paksuudesta, noille on olemassa merkki ja mallikohtaiset minimi rajat joita esim. katsastuksessa ja huolloissa mittaillaan jos epäillään että ovat alimitassa.
Jarrupaloissa on myös eroja kulumisen nopeuden suhteen, riippuen siitä millaisia ominaisuuksia on haettu. "pehmeä" pala pitää paremmin mutta kestää huonommin kuin "kova" pala
Aikaisemmin kirjoitettiin että levyt olisi mennyt 30000km:ssä, ei ole mielestäni normaalia. Palat tuohon kilometri määrään voi mennä varsinkin edestä mutta levyt eivät mielestäni voi kulua alimittaan tuolla km määrällä jos kaikki on muuten kunnossa.
Tämä siis normaali jarruilla normaali liikenteessä. Radalla ajaminen ja erikoisjarrut ja palat ovat sitten ihan oma juttunsa...
Viimeksi muokannut Jykkepoika, Ti Tammi 20, 2009 3:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Lisätään vielä että mulla on alfassa 99tkm mittarissa ja etupalat vaihdettu jossain 75tkm kohdalla, takana vielä tehdaspalat ja levyt on kaikki myös alkuperäiset.
Mutta mä oonkin tämmönen nysvääjä ja esim renkaan vaihtoon mulla menee aina päivä syksyllä ja keväällä kun putsailen ja herkistelen aina samalla myös jarrut.....
Jaggessa on noi brembon jarrut ja ne on nähnyt kilometreja 69 tuhatta, etujarrupalat on jo hyllyssä odottamassa mutta ei ole vielä tarvinnu vaihtaa, eli alkuperäistä tavaraa siinäkin. Ja sitä nysvätään ehkä vielä enemmän.... :D
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja Kopi »

100tkm ajetun XJ8:n katsastuksessa setä sanoi että vaihda etujarrulevyt ennen seuraavaa katsastusta. Ei niitä mitannut, varmalla silmällä totesi... Eikä mihinkään merkinnyt ylös, joten seuraavalla kerralla toisen sedän mielipide voisi olla eri, mutta tilasinpa kuitenkin ne levyt (ja palat) ja vaihdan tässä kunhan kelit lämpenee. Tuon sedän toivomuksen lisäksi myös siksi, että asianharrastuksesta tulee tähän vaihdeltua osia aiemminkin kuin äärimmäisessä hädässä. Oisko se sitä Jykkepojan mainitsemaa "nysväystä"? :) Paloja en ole vaihtanut omistusaikanani (30tkm) ja ainakin syksyllä renkaanvaihtoaikaan niissä vielä oli pintaa. Olisko sitten niin kovat palat, että levyt vain kuluu :) Sitä en tiedä onko noita levyjä ennen vaihdettu vai ovatko ekat.
Barratilla originaalilevyt 150 puntaa/pari ja tarvikelevyt 60 puntaa/pari. Plus rahdit. Kurssi lähes 1.0
Vaihto onnistunee itseltänikin.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Kehitys kehittyy: Nykyisin tarvikeliikkeistä saa levyjä (esim Mersuun!), jotka ruostuvat, hilseilevät ja lohkeilevat isoina lastuina. Ne ovat vaihtokunnossa tasan vuodessa, näin olen nähnyt! 60-luvun Jaguarin levyt ovat tähän nähden miltei ikuisia, omassani 400 tuhatta kilometriä takana, sisältäen puoli vuosikymmentä ralliakin, usein vuoristossa, mutta levyt eivät siltikään ole loppu. Kitkapaloja sen sijaan menee sitäkin enemmän. Nykyisillä kitkaseoksilla (esim. Mintex 44 tai Panther-valmisteet) ne kestävät toki käytössä vähintäin kaksinkertaisesti sen mitä aikojen alussa - esim Auto Motor u Sport totesi 60-luvulla testissä, että Jaguarin (Dunlop-levyjarrut) kitkapalojen vaihtoväli oli 4000 km. Kallistahan se oli paloja vaihtaa, mutta kyllä levytkin maksavat eli jotain aina kuluu!

PS Myönnän, yksi levy on kyllä mennyt vaihtoon, mutta siihen kohdistui vääntö ja se halkesi kerralla kahtia.
kari tt
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

kari tt kirjoitti:Kehitys kehittyy: Nykyisin tarvikeliikkeistä saa levyjä (esim Mersuun!), jotka ruostuvat, hilseilevät ja lohkeilevat isoina lastuina. Ne ovat vaihtokunnossa tasan vuodessa, näin olen nähnyt! 60-luvun Jaguarin levyt ovat tähän nähden miltei ikuisia, omassani 400 tuhatta kilometriä takana, sisältäen puoli vuosikymmentä ralliakin, usein vuoristossa, mutta levyt eivät siltikään ole loppu.
Hieno todiste sitä, että ennen olivat jarrulevytkin rautaa! :-P

Mahtavaa kuulla, pitäisiköhän mun olla huolissani kun en ole 51tkm aikana vaihtanut E-typeen palojakaan??? (jarrunesteet kyllä monta kertaa) Tai sitten en ole paljoa jarrutellut! ;-) Kilpaa en ole ajanut, mutta erilaisilla radoilla käynyt kyllä.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Joo, mäkin olen kuullut että markkinoilla liikkuu "huonolaatuisia" levyjä. Onneksi ei ole omalle kohdalle sattunut. Lohkeamat ja säröt normaalikäytössä ovat mielestäni merkki valmistevirheestä tai sitten on kyse tosi huonolaatuisesta tavarasta.
Onkohan noissa muuten materiaalit ja toleransssit muuttuneet koska nykyään ei levyjä enää paljon sorvailla. Ennen oli aikas yleistä että levyt sorvattiin jos niihin tuli heittoa tai pinta meni huonoksi. Oli jopa laitteistoja joilla tuo onnistui levyä autosta irroittamatta.
Itse olen viimeksi sorvauttanut levyt yhdestä 70 luvun jenkkivehkeestä 90 luvun alussa. Syynä oli jarrusatulan männän jumittuminen joka kuumensi levyä niin paljon että alkoi täristämään. Sorvaamalla tuli uuden veroiseksi ja olivat alla niin kauan kun auto mulla oli. (Myin pois pääsiäisenä 08 eli aika pitkään)
Vai olisko syynä se että levyt olivat ennen mielestäni paljon kalliimpia ja sorvaaminen kannatti, nykyään noi tuntuvat olevan sellaisissa hinnoissa että sorvaaminen ei välttämättä ole taloudellisesti järkevää. Tietysti jos on tuttu sorvari ja hieman luppoaikaa niin saattaa selvitä pullakahvillakin.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
rantanplan
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2007 10:00 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja rantanplan »

Meillä vaihdettiin Subaruun pariin kertaan levyt takuuna, kun levyt kieroutuivat jonkin aikaa käytössä oltuaan.

Mekaanikon kanssa jutusteltuani jäin käsitykseen, jonka mukaan ainakin joidenkin automerkkien osalta kysyntä on yllättänyt tuottajan. Kertoi että levyjä joudutaan seisottamaan pitkät ajat (oliko jopa pari vuotta) hyllyssä, jotta levyjen pahin pintajännitys poistuisi ennen käyttöönottoa.

Ylisuuri kysyntä sitten lyhentäisi tavaran hyllyssävirumis-aikaa, jolloin riski kieroutumiseen kasvaa.

Tiedä sitten.
S-Type V6 3.0 -03 Executive

Chrysler Voyager V6 3.3 -05
Chrysler Voyager V6 3.3 -97
Fiat Ducato 14, 2.5D -96
Vastaa Viestiin