XJ40 Paineakun testaus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
jjfinland
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:00 am
Paikkakunta: Vaasa

XJ40 Paineakun testaus

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Tulipa tuo jarruservon paineakun anatomia selvitettuä. Irroitin paineakun ja testaamalla varmistin epäilykseni todeksi.
Siis ongelmana oli se että tyhjäkäynnillä matalan paineen hälytys syttyi usein, ja ikävästi jarruteho hävisi lähes kokonaan hetkittäin.
Tein seuraavia testejä: Tiiveystesti, testaa lähinnä järjestelmän sisäisen vuodon ja paineakun viereisen vastaventtiilin tiiveyden.
Käytin hetken moottoria ja sammutettuani panin virran päälle, jolloin mahdolliset hälyt näkyy. Odotin muutaman minuutin eikä LOW Brake Pressure syttynyt, virta pois ja uudestaan päälle 10 min jälkeen, edelleen ei hälyä. Toistin saman 10 min välein, ja noin 30 minuutin jälkeen tuli häly päälle. Toisaalta, käytettyäni moottoria ja aloittaessani jarrupolkimen painamisen hiljalleen, syttyi häly lähes heti.
Päätelmä edellisestä: Järjestelmä on tiivis mutta paineakun paineellinen volyymi on erittäin pieni, eli se on sökö.
Irroitin paineakun ja koitin 2 mm hitsauslangalla, miten syvälle se menee. Kuten arvasin, meni lanka lähes pohjaan, eli noin 80 mm syvyyteen, kun koko pallo on vain n. 90 mm halkaisijaltaan.
Langan pohjatessa, tuntui jotain joustavaa ainetta, todennäköisesti kumia jonka kokoon puristuminen selittää sen pienen paineellisen öljyn reservin, joka piti painetta yllä yli 30 minuuttia.
Sitten se varsinainen testi: Kuin säkällä tuo M16 x 1,5 kierre on lähes sama kuin 3/8 " G ( R ) joita minulla on aina koepenkissä. Eli pikaliitin, sulkuventtiili ja painemittari vaan kiinni paineakkuun, ja 180 bar sisään.
Pallon ollessa paineistettuna, suljin sulkuventtiilin, jolloin mittari näytti että pallossa oli tuo 180 bar. Nyt sitten systeemi irti letkunpäästä ja mittalasi alle. Aloin varovasti avaamaan venttiiliä päästäen ulostulevan öljyn mittalasiin, samalla seuraten painemittarista miten paine laskee.
Päästettyäni ulos vain muutaman millilitran, laski paine lähes nollaan, jonka jälkeen pallosta tuli vielä vajaa desi öljyä. Ja tuohan selittää sen, miksi jarruteho katosi tyhjäkäynnillä lähes heti.
On muuten aika vaarallista, jos kone sammuisi suurella nopeudella, koska jarrut katoaisivat käytännössä heti.
Paineakun kyljessä luki 0.3 L 180 bar Girling No 74661223
032 - 4315 - 014 - 541 / 34.5
kierre on, kuten sanottu M16 x 1,5 mitat: kok. pituus n. 100 mm
suurin halkaisija 92 mm
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70