MK2:sen moottorin väritietoja.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Västi »

Kyseessä varhainen (1960) MK2 ja 2.4 litraisella koneella.
Kaipailisin väritietoja seuraaville osille:

Kansi - ilmeisesti vaalean vihreä, vaikka korjaamokäsikirja vaaleansinisestä jotain höpiseekin.
Lohko
Öljypohja - Tämä on peltiä, ei alumiinia.

Jonkun sortin värikoodeja olisin vailla.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Aloitetaan helpoimmasta: sylinterilohkon väri on musta.
kari tt
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

2.4:n kansi "Duck egg green". Noita oikeita värejä saa muuten jostain UK:sta, olisko "usual suspects" eli nämä tutut osakauppiaat Manner, Barratt, Robey jne.

Kaikki muu mustaa (paitsi alumiiniset venttiilikopankannet jne), luulisin.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Sattumoisin kurkistin Mk2:n esitettä (kierreselkäinen liitupaperille painettu vihko, maroonit kannet).
Siellä on värikuvat 3.4 j a2.4 - moottoreista. Öljypohja on musta, kuten Köpi arveli. Isomman tuuletin on tuttu 12-lapainen ja musta. Pienemmässä nelilapainenja hopea. Öljynpuhdistajan pönttö molemmissa ruskea (malva tms?). Lähetän kuvan Västille e-mailina, samoin kuin näytteen B-kannen väristä...
kari tt
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Västi »

Sieltähän se alkuperäinen maali pilkistikin parista nurkasta esille kun lohkoa ja oljypohjaa hioskelin.
Lohko oli joskus maalattu jollain ferreksin-harmaalla ja ei oltu joka kolosta jaksettu maalia pois kaapia, joten oli jäänyt todistusaineistoa.
Öljypohjakin oli maalttu kertaalleen harmaalla ja sitten vielä kullan värisellä maalilla. Hiottu oli paremmin, ei tullut esille kuin oikein pahoista koloista.
Tuuletin on muuten tuo 12-lapainen, eikä neljä, niinkuin kuuluisi.

Karille kiitokset kuvista, kansi oli orkkis värissä, mutta lasikuulapuhalluksessa hävisi loputkin maalinjämät, niin ei saanut vertailukohtaa.
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Itselläni on rakenteilla juuri 2.4 1965-malli ja tarkoitus olisi rakentaa se Councour's tasoiseksi.
Oman koneeni on esikasattuna ja toivon mukaan Concour's tasoisena. Pari nippelijuttua täytyy vielä selvittää.

2.4 litraisen sylinterikannen vihreä on tosiaan munankeltuaisessa olevan vihreän osan vihreä (ei siis keltuaisen),
mutta oikea sävy löytyi vasta kokeilemalla erilaisia sävyjä. Jaguar:lla ei ollut täysin yhtenäistä 'värikoodia' ja värisävy
oli tehtaalla kuulemma hieman päiväkohtainen coctail :) Sprayna ko. sävyä muistaakseni löytyy jostain (ainakin Angloparts),
mutta omani maalasin ruiskulla 2K maalilla.

Kannen väri on sininen 3.4 ja kultainen 3.8 malleissa - jos en ihan väärin muista. Köpillä lienee kultainen :)

Lohko on musta ja omani maalasin happo/hartsimaalilla hiekkapuhalluksen/happopesun jälkeen. Myös pakkas-
tulpat ovat mustaksi päällemaalattuja jos vaikka sattuisit uusimaan ne.

Omassani on öljypohja alumiinia?

Öljysuodattimen väri on vihreä - tarkemmasta sävystä ei tietoa. Omani huitaisin samanväriseksi kuin kansi.
Alkujaan pönttö on maalattu 'vasaralakkamaiseksi'.

Jaguar on käyttänyt punaista pohjamaalia, jos sellaista jossain käytetään (Ferrexin näköistä).
Nyrkkisääntöisesti kaikki komponentit ovat kiiltävän mustia.

Hyviä tietoja löytyy Jenkkilän JCNA-sivuilta, joissa on PDF-dokkari Jaguar-tuomareille arvosteluperusteista.

Täältä löytyy nippelitasolla oikeat pintakäsittelyt/maalaukset. Kannattaa lukea hieman varauksella 2.4 litraisen osalta
ja muutenkin muutama arvosteluperustelu on väärä.

Huom: olen noviisi näissä asioissa, sillä autoni on 1. Jaggeni.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JyrkiLaukaa kirjoitti: Kannen väri on sininen 3.4 ja kultainen 3.8 malleissa - jos en ihan väärin muista. Köpillä lienee kultainen :)
Kyllä muistat, siis väärin :)
Kulta on XK150:n, MkX:n, E-typen ja 420G:n väri. Mk2:ssa on vain Duck Egg Greeniä (2.4, 3.4) ja Blue:ta 3.8:ssa.
Omani on vaalean sininen, juuri ja juuri tunnistettavissa enkä ole maalannut uusiksi, tämä on käyttöentisöinti eikä concourse... mutta mistä sitä tietää mitä kaikkea eläkepäivillä (sitten joskus) innostuu tekemään...

Tiedäthän Jyrki, että menestyäksesi Concoursessa sun pitää viedä se "Trailer Queen" umpiperäkärryllä sinne arvostelunurmikolle, ettei vaan yksikään kivensiru matkalla tärvele kaikkea! :) Näin ainakin Jenkeissä, nimimerkki 100 points car:n nähnyt.
Köpi


Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja kari tt »

joopapi joo. Englannissakin ajavat joitain concours-pelejä vain trailerilla näyttelystä toiseen ja parasta on, että valkoisella hanskalla ei pakoputkea pyyhkäistessä tule sormiin mitään nokea. SAIRASTA!!!! Ei ole minun makuuni... missä se oikeastaan ajettavaksi aiottu JAGUAR on ??
kari tt
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Tarkoitus on kyllä ajaa se sinne vaikka umpitrailerikin löytyisi kaverilta. Saavat silkkisormikkaiset herrat pitää omat kilpailunsa. Itseäni ei kiinnosta sijoitus tai vastaava - ainoastaan kokemus ja tilaisuus nähdä noita ei-ajettavia autoja läheltä. Näin jossain kuvia missä tällaisen renkaiden uria pestiin hammasharjalla ennen arvostelua :)

Vaihtoehtonahan on Pride & Joy luokka eli isännän 'ei niin aidot' ylpeydet. Täällä henki on varmaankin melko hurttista.

Jyrki
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Kopi kirjoitti:
JyrkiLaukaa kirjoitti: Kannen väri on sininen 3.4 ja kultainen 3.8 malleissa - jos en ihan väärin muista. Köpillä lienee kultainen :)
Kulta on XK150:n, MkX:n, E-typen ja 420G:n väri. Mk2:ssa on vain Duck Egg Greeniä (2.4, 3.4) ja Blue:ta 3.8:ssa.
Omani on vaalean sininen, juuri ja juuri tunnistettavissa enkä ole maalannut uusiksi, tämä on käyttöentisöinti eikä concourse... mutta mistä sitä tietää mitä kaikkea eläkepäivillä (sitten joskus) innostuu tekemään...

Köpi
Vautsi! Köpi saattaa (!) olla väärässä kannen värin suhteen. Sekä 3.4 että 3.8:ssa väri on sininen (lähde: Nigel Thorley/Original MK I/II).
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JyrkiLaukaa kirjoitti:Vautsi! Köpi saattaa (!) olla väärässä kannen värin suhteen. Sekä 3.4 että 3.8:ssa väri on sininen (lähde: Nigel Thorley/Original MK I/II).
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin... :) Totta puhuen en ole ikinä nähnytkään 3.4-konetta, joten kirjallisuuteen minäkin turvasin, tietoni on Dave Pollardin Jaguar XK Engine-kirjasta (Haynes). Tietysti tuokin kirja voi olla väärässä, odotetaan kolmatta arvausta.
En ihan 100% luota herra Thorleyn sanaan kaikessa, mm. seisontavalon tell-talen suunnassa. Mainitsemassasi kirjassa on sivulla 58-59 kuva 3.4-koneesta ja vaikka siitä on vaikea varmasti sanoa väriä, niin minusta se on enemmän vihreä kuin sininen. Tai sitten ei...
Siis: en tiedä.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Joku kutsuu kannen väriä siniseksi, kutsukoon, mutta minun värisilmäni kertoo värin olevan haalean vihreää! Veikkaisin, että värikoodi RAL 6019 on jo lähellä oikeaa? (siitä sanoo saksalainen, weissgrün eikä blau!)
kari tt
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Jku »

Heitänpä minäkin lusikkani soppaan.
Ymmärtääkseni tuolla mainittu XK 150 kannen väri riippuu kannesta. Siis puristusuuhteesta ja kannen kanavista.
Kulta on se "tehokkaimman" koneen väri??
Omani on tuo "sininen": purstusuhde 1:9 ja 2 kaasutinta.
On vähän amatöörimäisiä nämä sähkömiehen ilmaukset, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.
Joku varmasti osaa kertoa nuo värit ulkomuististakin, joten en vielä lähde kirjoja selaamaan....
En tiedä onko muissa Jaguareissa samaa kannen värikoodausta?
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Kopi kirjoitti:
JyrkiLaukaa kirjoitti:Vautsi! Köpi saattaa (!) olla väärässä kannen värin suhteen. Sekä 3.4 että 3.8:ssa väri on sininen (lähde: Nigel Thorley/Original MK I/II).
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin... :) Totta puhuen en ole ikinä nähnytkään 3.4-konetta, joten kirjallisuuteen minäkin turvasin, tietoni on Dave Pollardin Jaguar XK Engine-kirjasta (Haynes). Tietysti tuokin kirja voi olla väärässä, odotetaan kolmatta arvausta.
En ihan 100% luota herra Thorleyn sanaan kaikessa, mm. seisontavalon tell-talen suunnassa. Mainitsemassasi kirjassa on sivulla 58-59 kuva 3.4-koneesta ja vaikka siitä on vaikea varmasti sanoa väriä, niin minusta se on enemmän vihreä kuin sininen. Tai sitten ei...
Siis: en tiedä.
Köpi
Enpä minäkään Mr. Thorley:n kirjaan usko. Siellä on mm. lista tuotantosarjoissa tapahtuneista muutoksista. Mielenkiintoisin liittyy jarrujen ilmausruuvin paikan vaihtumiseen 1964. Näin koneinssinä sanoisin muutosratkaisua teknisesti täysin mahdottomaksi (ks. kotisivujeni kohta taka-akselin jarruputket).
Vertasin herran tietoja Jaguar:n viralliseen osaluetteloon, jossa muutokset on kerrottu sarjanumerotasolla - eivät täsmää Thorleyn tietoihin.

Alkuperäiseen aiheeseen piti kyllä palaamani eli sain maalarilta Dupont:n koodin hänen käyttämälleen vihreälle. Unohdin purkin tietenkin sinne maalaamoon :)
Jos kiinnostaa voin kaivaa esille. Parasta on kyllä sekoittaa itse ja tyytyä siihen mikä näyttää mukavalta.

Toivottovasti saan autoni kasaan ennen kesän MK2 50v-juhlia UK:ssa. Siellä pitäisi olla 2500 Jaggea ja eiköhän näistä löydy kaikki mallivariaatiot ja näiden eri variaatiot :)
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Västi »

Lohkon ja öljypohja maalaan Teknosin uretaanimaalilla, joka on tarkoitettu metsäkoneeseen. Pysyy vaikka mitä tekisi.
Maali on puolimatta, mutta ei haittaa laisinkaan. Ei muuten liukene edes märkänä tärpätillä.

Jotenkin tuo RAL 6019 ei oikein vaikuta oikealta. Pitäisi mennä liuskojen kanssa luonnonvaloon vertailemaan.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Maanantaina voisin päivänvalossa katsella noita liuskoja, jos niistä olisi apua. Ainoa myönteinen asia on, että minulla on kannessa ehta tehtaan väri yhä tallella ...
kari tt
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Jku kirjoitti:Ymmärtääkseni tuolla mainittu XK 150 kannen väri riippuu kannesta. Siis puristusuuhteesta ja kannen kanavista.
Kulta on se "tehokkaimman" koneen väri??
Omani on tuo "sininen": purstusuhde 1:9 ja 2 kaasutinta.
No se kulta oli kolmen kaasarin 9:1 puristeisiin koneisiin, eli lähinnä XK150S 3.4 ja 3.8, E-type 3.8 ja 4.2 ja MKX 3.8 ja 4.2. Silti epäilen vielä omaani, olen nähnyt kuvia muistakin E-typeistä vm. 1966 tai 1967 joissa ei oltu kantta maalattu kullalla, vaan perus hopeanharmaalla, vaikka olisikin korkeapuristeinen. Mullakin on vielä alkuperäiset koneen numerot meistetty kanteen, mutta ole näkynyt jälkeäkään kullasta, ehkä oli loppu silloin juhannuksen 1966 jälkeen? :D
(vakavasti puhuen saattaa olla niin, ettei kaikissa 2+2 mallien koneissa jostain syystä ollut oikeasti tuota kultaa enää loppuvuodesta 1966 ja siitä eteenpäin, mutta varmaa tietoa ei ole)

Muuten niissäkään sitä väriä ei ole jokapuolella, kuten entisöinneissä näkee usein maalattavan, vaan ainoastaan siellä keskellä, ei ulkopuolella, esim. pakosarjan juuressa, ja se väri loppuu siinä edessä kai juuri ennen vaakasuoraa pintaa, tuosta on paljon ollut keskustelua Jag-loversissa... :roll: Thedas lakkasi merkkaamasta kansiin koneen numeroa myös joskus v. 1967 noissa E-typeissäkin.

MK2:ssa kai oli ihan eri kansi, kuin kolmen kaasarin XK150 tai E-typessä, siksi tehdas käytti noita värikoodeja, meni sitten ainakin useimmiten oikea kone oikeaan autoon.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Jku kirjoitti:Heitänpä minäkin lusikkani soppaan.
Ymmärtääkseni tuolla mainittu XK 150 kannen väri riippuu kannesta. Siis puristusuuhteesta ja kannen kanavista.
Kulta on se "tehokkaimman" koneen väri??
Omani on tuo "sininen": purstusuhde 1:9 ja 2 kaasutinta.
On vähän amatöörimäisiä nämä sähkömiehen ilmaukset, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.
Joku varmasti osaa kertoa nuo värit ulkomuististakin, joten en vielä lähde kirjoja selaamaan....
En tiedä onko muissa Jaguareissa samaa kannen värikoodausta?
Väri riippuu auton mallista, moottorin tilavuudesta ja joskus kaasareista ja 420:ssä vielä cam coverien tyypistä!
Ja sitten vielä tehdaskorjauskannet oli käsittelemättömiä ja numeroimattomia!
Sun XK150:ssä (jos 3.8 ) pitää ollakin sininen kansi, XK150 3.4:ssä duck egg green ja XK 150S:ssä kulta molemmissa.
Värikoodaus oli käytössä XK120:stä (ja MkVII) XJ6 4.2:een asti.

Hain Jag-loversista Xk engine head color ja mm. tämmöistä löytyi:
"Other listers have mentioned and I will concur that a 3.4 head
was painted "duck egg green" and a 3.8 head was painted a dark blue."

"3.4L - Pale Blue-Green
3.8L - Blue"

"It looks more green than blue, but it is called a blue. I know that is
the correct color for the 3.4L engine with 8:1 compression "

Eli lienee kuten kari sanoi, että 3.4:n väri on sininen tai vihreä katsojasta riippuen, mutta 3.8 selvästi sininen.
Tai sitten keväällä ankan munia etsimään ja vertaamaan värikarttaan... :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti:Silti epäilen vielä omaani, olen nähnyt kuvia muistakin E-typeistä vm. 1966 tai 1967 joissa ei oltu kantta maalattu kullalla, vaan perus hopeanharmaalla, vaikka olisikin korkeapuristeinen.
Tuo Pollardin kirja sanoo, että E-type 4.2 S1 polished cam covers head is gold ja black/silver ribbed cam covers head is unpainted.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Jku »

Minäkin vähän epäilen tuonaikaisen teollisuuden järjestelmiä!
Ei silloin vielä pantu niin paljoa painoa eri revisioiden koodaamisille ja varaosien tunnistettavuudelle.
Minulla on noita baijerilaisia moottoripyöriä ollut ja on vieläkin muutama kappale.
Niiden entisöinnissä on tullut vääntöä BMW-kirjojen antamien tietojen suhteen. Kysyin sitten jossain vaiheessa eräältä USA:laiselta jälleenmyyjänä toimineelta ja sittemmin BMW-kirjoja kirjoittaneelta henkilöltä joistain tankin maaluksista.
Hänen vastaukensa oli, "periaatteesa sellaista ei ole valmistettu, mutta kaikki variaatiot olivat mahdollisia, jos asiaks vain halusi"!
Sittemmin sain selville Ruotsin poliisimuseosta, että ko pyörä oli ostettu Ruotsin poliisille 40 kpl juuri kyseisellä maalauksella!

Joten luulisin, että kyllä briteilläkin tehtiin kaikkea variaatioita, kunhan vain tavaraa tehtaalta lähti!

Köpille.
Joo se on 3.8, puristusuhde 1:9 ja kaksi kaasutinta.
Koneremontin yhteydessä kansi maalattiin vaalean siniseksi.
MUTTA, kuinka päin sen vilkun punaiset merkit tulee olla?
Muistaakseni Jag Enthusiast-lehti on todennut pitkän keskustelun jälkeen, että jyrkkä kulma taaksepäin, mutta joissain kirjoissa (esim viimeisin XK 140/150 kirja), joissa on kuva vanhoasta entisöimättömästä XK 140/150:stä, ne kyllä näyttävä olevan eri päin!
Ei tuo kyllä minun ajoani haittaa, oli kummin päin tahansa. :)
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Jku kirjoitti:MUTTA, kuinka päin sen vilkun punaiset merkit tulee olla?
Muistaakseni Jag Enthusiast-lehti on todennut pitkän keskustelun jälkeen, että jyrkkä kulma taaksepäin, mutta joissain kirjoissa (esim viimeisin XK 140/150 kirja), joissa on kuva vanhoasta entisöimättömästä XK 140/150:stä, ne kyllä näyttävä olevan eri päin!
En tiedä XK150:stä, mutta Mk2:lle jenkit sanoo näin: "The correct orientation for this is with long slope (tapered portion) towards the rear of the car for MK 2’s and towards the front for the 240 and 340 cars. (Note: This orientation is much disputed but a definitive comment is made by Kennedy, Jaguar, The Classic Marque, p. 115 which provides considerable supporting research to conclude that this orientation should be considered correct.)"
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
jakuvaari kirjoitti:Silti epäilen vielä omaani, olen nähnyt kuvia muistakin E-typeistä vm. 1966 tai 1967 joissa ei oltu kantta maalattu kullalla, vaan perus hopeanharmaalla, vaikka olisikin korkeapuristeinen.
Tuo Pollardin kirja sanoo, että E-type 4.2 S1 polished cam covers head is gold ja black/silver ribbed cam covers head is unpainted.
Köpi
No Pollardia en tunne, mutta Porterit ja Haddockit olen lukenut moneen kertaan kannesta kanteen, täynnä virheitä nekin on, mutta Haddock on siinä mielessä parempi, ettei se ole vaan tutkinut tehtaan dokumentaatiota vaan tehnyt laajan tutkimuksen alkuperäiskuntoisista autoista vuosikymmenien saatossa.

Noin se menee pelkistäen, mutta todellisuus oli toisenlainen vuosina 1966 ja 1967. Sitä vanhemmat on helppoja ja kun tuli tuo "ribbed cover" (joita on muuten kanssa vissiin ainakin kolmenlaisia erilaisia!) niin silloin ei enää maalattu eri väreillä eikä meistetty kansia. Siinä välissä ehti sitten olla poikkeuksia sääntöihin ja autoja "entisöidään" kirjojen mukaan kun ei paremmin tiedetä. Ei se muuten mitenkään hullua ole, mutta noin historian kannalta olisi parempi jos löytyy aito poikkeama, että se dokumentoidaan, eikä hävitetä. Toki on iso ongelma, ettei aina voida tietää, koska sellaiset autot kuin AD-700 ja KC-444 jotka ovat olleet koko ikänsä samassa taloudessa alkavat olla aika vähissä.

Eli Pollard on siinä väärässä, että tehtaalta on rtullannut todistettavasti ulos E-typejä joissa on ollut "polished cam covers" ja 9:1 puristus mutta kansi on ollut hopeanharmaa. On siinä oikeassa, että "olisi pitänyt olla kulta" mutta kuten sanottu, ehkä maali oli loppu, eikä linjaa haluttu sen takia pysäyttää koska tuolloin menekki oli kaikkein kovimmillaan E-typeille... ;-)
Tai ehkä joku halusi linjalla erottaa 2+2-koneet visuaalisesti, koska niissä saattoi olla automaattilaatikko ja manuaaleissa oli vaihdelaatikossa jatkopala pidemmän akselivälin takia, mitään muuta eroahan niissä ei ollut, muttei sellaista pakettia olisi kannattanut yrittää sovittaa kaksipaikkaiseen koriin!!! (tulee pientä häslinkiä ennestäänkin sekavaan kokoonpanoon)

-Jakuvaari

JK. Juu ja "Duck egg" on monen mielestä vihreä, jottenkin mukaan kuitenkin sininen...täytyykin muistaa vertailla sorsien ja ankkojen munia tosiaan keväällä! :D

Kuva
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Pikasilmäys tänään 3.4-moottoriin ja väriluiskat mukana: RAL 6019 on liki oikea, mutta näyttää hennolta ja "liian puhtaalta" ja RAL 6021 taasen "liian likaiselta" - oikea on siis juuri näiden välissä eli sekoitus??
kari tt
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Jag-lovers ehdottaa tämmöisiä duck egg blue/greenille:

I had one of the club members give me the paint that he matched with his
head. (Sorry I didn't get it to you sooner.) If it's not the exact color,
it's so close that the difference couldn't be discerned. In many years of
concoursing, he never received a deduction. The color is Permachron 257,
Renault code 916.

----
Light Green (Dupont paint formula)
1 Quart

Part Number Description Amount
758-S Dryer 50
742-A Blue Green 126.1
732-A Ocher 218.7
705-A Black 343.5
700-A White 750.3
756-A Binder 900.3

Että siitä sekoittelemaan ja keväällä vertaamaan ankan muniin... :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja Västi »

Lisää vettä myllyyn.
Autossa oli paikallaan 12-lapainen tuuletin, jotka ovat ilmeisesti olleet mustia.
Poistin nitromorssilla maalit, jolloin alimmaisena ollut hopea väri paljastui.
Kaikki muut kerrokset irtosivat, mutta ei tämä. Väri on erittäin todennäköisesti alkuperäinen.
Voiko olla mahdollista, että tuuletin on sittenkin kuulunut tähän kärryyn uutena?
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: MK2:sen moottorin väritietoja.

Viesti Kirjoittaja kari tt »

12-lapainen ON musta !
kari tt
Vastaa Viestiin