Maajohto...

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Maajohto...

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Huomasin tuossa Jaguarin konepellin alla kaikenmoista tutkiessani, että pakosarjan suojuksen pulttiin oli laitettu johto, joka meni rungossa olevaan pulttiin. Tuo keltainen maajohto oli selvästi tee-se-itse miehen laittama keltaisine liittimineen. Mutta jokin merkitys sillä oli, koska johto oli selvästi ollut kuumana koko matkaltaan, koska oli hapertunut, ja kun sitä heiluttelin niin se mureni käsiin. Johto oli siis selkeästi ollut liian ohut tarkoitukseensa. Niinpä ostin sellaisen kunnollisen lattamaajohdon ja puhdistin kiinnityspinnat ja pulttasin sen samoilla pulteilla kiinni. Kas kummaa, auto starttaa selvästi virkeämmin, ja mikä ihmeellisintä...vasemmanpuolen takaoven keskuslukko ja oikean puolen sähköikkunat alkoivat toimia. Jokin maadoitusongelma tuossa moottorin ja rungon välillä on siis ollut, että tavaratilassa olevalta akulta maahan menevä johto ei ole kunnolla johtanut maata moottoriin ja siten startille. Onhan näihin törmännyt joskus aiemminkin, että moottori on yrittänyt käyttää esim ryypyn vaijeria maajohtona ja sulattanut vaijerin muovikuoren. Mutta miksi se maajohto vaikutti myös noihin sähkölaitteisiin, vai oliko se ehkä sattuma, että juuri nyt alkoivat toimia...

Ja auto siis XJ40 Sovereign 4.0 -93.
Antti Pellonpää
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Maajohto...

Viesti Kirjoittaja Jku »

Yleensä akun maajohto on yhdistetty akun läheisyydessä auton koriin. Koska startti ja muut moottorin yhteydessä olevat sähkölaitteet on "maadoitettu" moottorin runkoon, joka on kiinnitetty värinänvaimentimilla koriin. Tietysti korin ja mootorin välillä on joitain metallisia yhdistyksiä, kuten vaijerit jne, joten moottori ei ole täysin kelluvassa potentiaalissa.
Etteivät nämä vaijerit olisi startti-ja muiden virtoja kulkutienä, on korin ja moottorin runkon välille kytketty tuo mainitsemasi "madoituskaapeli". Tietysti sen koko täytyy olla starttivirran mukainen.

Se miksi tapauksesasi lasinnostaja ja ovenlukko alkoivat toimimaan, onkin mystisempi juttu!
Luultavasti ne on maadoitettu jossain oven läheisyydessä, joko oveen tai koriin. Jos maadoitus on tehty oveen, vaatii ovi oman maadoitusjohtonsa koriin, muuten virta joutuu kulkemana saranan kautta, joka on aika epäluotettava kontakti. Esimekiksi farmarimallisten autojen takaluukut on maadoitettu paksuhkolla kaapelilla.
Jos nuo ovessa sijaoitsevat sähkölaitteet saavat maansa autosi moottorin kautta, on tuo niiden toimiminen luonnollista seurausta tuosta maajohdon vaihtamisesta. Mutta muuten minä en löydä tuolle tapahtumalle luonnollista selitystä.
Ehkäpä johtoja "siivotessasi" kiristit muitakin liitoksia?
Vastaa Viestiin