4.2 kone ja kaasuttimen jäätäminen

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

4.2 kone ja kaasuttimen jäätäminen

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

Olikos niin että noissa kylmemmille markkinoille (kanada,ruotsi) suunnatuissa 4.2 koneissa oli ainakin Series 2:ssa sellainen kantikas musta putkisysteemi jonka avulla saatiin ilmaistua kaasareihin lämpimämmät tuloilmat pakosarjan kyljestä? Kantikas putki taisi olla musta ja moottorin päällä ja tämä systeemi sitten poistui kun series 3 tuli ruiskokoneeksi?

Näin viikonloppuna kuvatuksen loppupään 4.2 kaasarikoneesta ja pohdin olisiko kyseessä juuri tuo kuvaamani systeemi?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Imuilman esilämmitys

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tutkin asiaa kirjasta "ORIGINAL JAGUAR XJ" by Nigel Thorley. Siellä sanotaan, että tuo tarkoittamasi laatikkomainen "putki" pakosarjan päältä ilmanputsariin tuli käyttöön myöhäisissä Series 1 autoissa ja se oli kaikissa Series 2 autoissa. Ja aivan ilmeisesti vain kaasutinmoottoreissa. Eihän ruisku normaalisti kaipaa imuilman esilämmitystä. Kutsuvat muuten tuota systeemiä nimellä "exhaust emission system"? Ja selitykseksikin tarjoavat "...air intake system to reduce emissions". No, kyllä kai se saasteitakin vähentää, mutta kylmissä oloissa pääasiallinen hyöty löytyy varmasti siitä, että kaasarit eivät jäädy. Niin, ja ei tuo systeemi ollut erityisesti pohjolaan menevissä malleissa vaan kaikissa mainituissa autoissa.
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

No niinpä näkyy

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

Kaivoin itselleni samaisen kirjan niin siellä näyttää olevan että Series 2:ssa oli vielä. :D Mainio kirja muuten tämä kertomasi, tästä riittää iltalukemista useammalle illalle.
Vastaa Viestiin